تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 14 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نشانه توبه كننده چهار است: عمل خالصانه براى خدا، رها كردن باطل، پايبندى به حق و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1837746530




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فرم و قالب حکایات هزار و یک شب


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: فرم و قالب حکایات هزار و یک شبقسمت اول: ریشه یابی حکایات هزار و یک شبقسمت دوم: سبک های ادبی و نگارش حکایات هزار و یک شب
فرم و قالب حکایات هزار و یک شب
حکایات هزار و یک شب برگرفته از چندین ملل است و ریشه در فرهنگ آن ها دارد. در این مجموعه حکایت ها با رنگ و بوهای مختلفی دیده می شوند. اگر به کل این اثر ادبی با دقت نگاه کنیم ارتباطی بین حکایت ها نمی بینیم، اما چه چیزی خواننده را برآن می دارد که اثر را تا به انتها دنبال کند بدون اینکه نامرتبط بودن حکایت ها را لمس نماید؟ با مراجعه به پژوهش هایی که در این زمینه شده است با هم دست بسوی دست نوشته های ونسان دمر می بریم تا ابهامات ذهنمان را پاک نماییم."در حالی که شب طعمه سپیده دم می شود، شهرزاد می بایست حکایتش را ناتمام بگذارد." حکایات همیشه ناتمام به شهرزاد کمک می کند تا زندگیش را از دست پادشاهی که او را به مرگ تهدید کرده است، نجات دهد. در نبود پادشاه، همسر اول وی با برده ای سیاه ارتباط نامشروعی را برقرار می کند. با وقوع این جریان پادشاه سوگند یاد می کند که هر شب با دوشیزه ای ازدواج کند و سپیده دم او را به قتل برساند. شهرزاد از پدرش که وزیر دربار است اجازه می خواهد تا با پادشاه ازدواج نماید، سپس متوسل به خواهرش به نام دنیازاد می شود تا به او اجازه دهد تا در حضور شاه حکایتی تعریف کند. شهرزاد هیچگاه حکایاتش را پیش از سپیده دم تمام نمی کند و بدینسان موفق می شود از عملی شدن نیت شاه جلوگیری کند؛ کنجکاوی پادشاه هم به خاطر فهمیدن پایان حکایات به یاری او می آید. در انتهای هزار و یکمین شب، شاه شهرزاد را مورد عفو قرار می دهد و این در حالی است که آنان صاحب یک پسر ( یا 3 پسر بر طبق برخی روایات) هستند. این چارچوب برای تمامی حکایات وجود دارد. داستان شهرزاد دربرگیرنده بافت روایی است. بافتی که اجازه می دهد حکایات نامرتبط در کنار هم قرار گیرند و محتویات کتاب هزار و یک شب را طی قرن ها افزایش دهند.  قالب الحاقی [1] در حکایات از مشخصه های کتاب هزار و یک شب است. در ابتدا خواننده حضور یک راوی را لمس می کند که چارچوب ابتدایی یعنی داستان شهرزاد را روایت می کند. سپس شهرزاد برای پادشاه حکایتی را چون حکایت خیاط، گوژپشت، یهودی، خزانه دار و مسیحی را [2] تعریف می کند. در حکایتی که گوژپشت در مرکز توجه قرار دارد، شهرزاد به نوبت داستان های دلال مسیحی، خزانه دار مسلمان، پزشک یهودی و خیاط را تعریف می کند. حال خیاط نیز به نوبه خود داستان سلمانی را حکایت می کند و سلمانی نیز به نوبه خودش حکایت های 6 برادرش را به طور جداگانه تعریف  می کند. این متد نه تنها به شهرزاد اجازه می دهد تا حکایت را جاودانه کند و ساعت شوم مرگش را به تعویق بیندازد، بلکه تنوعی هم به اثر می دهد؛ زیرا هر حکایت جدید الزاما در ارتباط با حکایت قبلی نیست و نوع حکایت نیز می تواند تغییر کند. این مجموعه ادبی همچون فرشی است که حکایات تار و پود آن هستند. حکایات با چنان مهارتی در کنارهم گنجانده شده اند که مرزی بین آنها دیده نمی شود.  به عبارتی مهارت به کار رفته در این اثر این است که راوی اصلی یا شهرزاد قصه گو روایت را بر دوش شخصیت های داستان هایش می گذارد و آنان نیز هر کدام به نوبه خود این مسئولیت را بر دوش شخصیت بعدی می گذارند. به کار بردن این ترفند موجب آن شده است که حکایات علی رغم متفاوت بودنشان در دل هم جای بگیرند و این باعث انسجام اثر شده است. پی نوشت ها:[1] لویل، ژان لویس، تم مسافرت در هزار و یک شب، پاریس: ارمتان، 1998، صفحات 123-122.[2] هزار و یک شب، ج 3، صفحات 318-201.ساحره بلوچی - تبیان





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 352]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن