تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 13 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خير دنيا و آخرت با دانش است و شرّ دنيا و آخرت با نادانى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1837544255




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نمایشگاه عظیم انسان نمایی


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان:   نمایشگاه عظیم انسان نمایی
مداحی کربلا عاشورا نی نوا نینوا محرم حسین یاحسین شهادت
همین طور که در همه دنیا نمایشگاه‏هاى زیادى براى محصولات ، براى ابتكارات ، براى اختراعات مى‏گذارند، خداوند هم یک نمایشگاه هایی را برقرار کرده است . براى نمایش دادن انسان‏‌ها ، كربلا و مکه هر کدام خود به تنهایی نمایشگاهی عظیم انسانی است . نمایشگاهی از انسان های خوب و بد .در قصه امام حسین و حضرت ابراهیم مسائلى بود كه یكی از آنها ، مسئله ی آزمایش بود. در سوره صافات داریم كه حضرت ابراهیم مأمور شد كه بچه‏اش را ذبح كند. به بچه‏اش اسماعیل گفت : «إِنِّی أَرى‏ فِی الْمَنامِ أَنِّی أَذْبَحُك ‏»(صافات/102) من مأمور شده‏ام كه گردنت را در راه خدا ذبح كنم . اسماعیل گفت : «یا أَبَتِ افْعَلْ ما تُؤْمَر؛ هرچه كه خدا به تو مى‏گوید ، انجام بده .» پسر ابراهیم ، اسماعیل گفت : پدر جان ،هرآنچه خدا مى‏گوید انجام بده . امام حسین به على اكبر گفت : ما در این راه شهید مى‏شویم . علی اکبر در پاسخ گفت: اگر ما بر حق هستیم ، از مرگ چه باك است؟ پسر سیزده ساله امام حسن مجتبى(ع) كربلا بود. حضرت قاسم به عمویش امام حسین اگر بناست كه حكومت دست یزید باشد ، مرگ از عسل شیرین‏تر است . وقتى حضرت ابراهیم ، اسماعیل را خواباند ، چاقو را به گردنش گذاشت. خطاب آمد كه چون قرآن نمى‏گوید: « وَ أَنْ لَیْسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما عمل » خدا از ما عمل نمى‏خواهد ، بلکه « وَ أَنْ لَیْسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعى »‏(نجم/39) از ما سعی و تلاش می خواهد ، تو سعی و تلاش خودت را کردی ، مى‏خواستیم كه تو دل از بچه‌ات بكنى ، که به خاطر خدا دل کندی ! دل كندن مهم است .  خدا در قرآن مى‏گوید: ابراهیم یك نفر بود اما در حقیقت یك امت بود ، بت‏ها را شكست . حسین نیز بت بنى امیه را شكست . ابراهیم بچه اش را در راه خدا خواباند و امام حسین همه ذریه‏اش را در راه خدا داد . قرآن مى‏گوید: « فلما اسلما ؛ هردو تسلیم شدند » ، ابراهیم تسلیم شد ، اسماعیل هم تسلیم شد . یعنى پدر و پسر هر دو تسلیم شدند . در كربلا امام حسین تسلیم بود ، تسلیم خدا بود ، تسلیم یزید نشد .ابراهیم و ذریه اش در بیابان خشک و سوزان بدون امکانات لازم بودند ، ولی با همه ی اوصاف ، تسلیم محض خدا شدند . امام حسین در کربلا ، در روز عاشورا هیچ چیز نداشت ، نه خوراک داشت ، نه پوشاک و نه مسکن ! حسین حتى آب براى على اصغر نداشت . پوشاك نداشت ، در روز عاشورا ، آن نامردان به پیراهن حسین هم رحم نکردند . مسكن نداشت ، چون خیمه هایش را هم آتش زدند . چه داشت ؟ عزت داشت . گفت : هیچ چیز ندارم . سر به نى مى‏دهم اما تن به ذلت نمى‏دهم و تسلیم محض خدا شد . قرآن درباره ابراهیم مى‏گوید : « وَ إِذْ یَرْفَعُ إِبْراهیمُ الْقَواعِدَ »(بقره/127) حضرت ابراهیم پایه‏ها را در مكه بالا برد . درمكه ابراهیم سنگ را بالا برد ، پایه را بالا برد . در كربلا امام حسین چه چیزى را بالا برد؟ على اصغر را بالا برد . اگر بالا بردن پایه مهم است ، به روى دست گرفتن على اصغر هم مهم استابراهیم به عمویش مى‏گفت : چرا بت پرستى مى‏كنید ؟  امام حسین در روز عاشورا بارها فرمود: « یا قوم » اى مردم ، اى قوم من !
حضرت ابراهیم
هر دو نهى از منكر مى‏كردند . ابراهیم زن و بچه‏اش را در بیابان آورد ، امام حسین هم زن و بچه‏اش را در بیابان آورد . در بیابان مكه آب نبود ، اما در بیابان كربلا آب بود و به آنها ندادند ! هر دو زن و بچه خودشان را در بیابان آوردند . كعبه قبله ماست ، كربلا سجده گاه ماست . در مكه یك كودك به نام اسماعیل بود ، ابراهیم در بیابان خشک ، کودک و همسرش را به فرمان خدا گذاشت و رفت . هاجر یک مسافتی را هفت بار می رفت و می آمد وامان نداشت ، ودرپی آبی برای کودکش بود . الآن هم حاجی ها که به آنجا می روند ، امان ندارند . براى اینكه یك كودک تشنه‏اى آنجا دست و پا زد . بعد از آنكه مادر هفت مرتبه فاصله‌ی این دو كوه صفا و مروه را طى كرد ، دید كه از زیر انگشتان كودك آب می‌جوشد . آب كه جوشید ، اسم این آب را زمزم مى‏گذارند . آب زمزم همان آبى است كه از كنار این بچه‌ی كوچك جوشید و بیرون آمد . هر حاجى كه به آنجا مى‏رود ، باید این برنامه را هفت مرتبه اجرا كند . بعد مى‏گوید: كه خدا شاكر است . یعنى اى هاجر اگر یك زمانى سوختى ، ما شكر آن را به جا می آوریم . اگر قرار باشد كه همه حاجى‏ها بروند و به خاطر یك كودك تشنه و یك مادر مضطرب ، آنجا هروله كنند ، یعنى دست و پا بزنند ، پس برای کربلا باید چه کرد ؟ آنجا كودك نبود ؟ بود . اضطراب نبود ؟ بود . مادر هیجانى نبود ؟ بود . منتها آنجا هروله شد ، آب جوشید . آنجا هروله شد و خون جوشید . قرآن درباره ابراهیم مى‏گوید : « وَ إِذْ یَرْفَعُ إِبْراهیمُ الْقَواعِدَ »(بقره/127) حضرت ابراهیم پایه‏ها را در مكه بالا برد . درمكه ابراهیم سنگ را بالا برد ، پایه را بالا برد . در كربلا امام حسین چه چیزى را بالا برد؟ على اصغر را بالا برد . اگر بالا بردن پایه مهم است ، به روى دست گرفتن على اصغر هم مهم است . در مكه منا است ، در كربلا هم قربانگاه است . در مكه كودك تشنه است ، در كربلا هم كودك تشنه است . در مكه زن مضطرب است ، در كربلا هم زنان مضطرب هستند . در مكه سنگ را بالا بردند ، در كربلا هم امام حسین ، على اصغرش را بالا برد . در مكه آزمایش بود ودر كربلا هم آزمایش . در مكه زن در بیابان زندگى كرد ، در كربلا نیز زن و بچه در بیابان زندگى كردند . درمكه شب عید قربان ، در مشعر شب عبادت است ، در كربلا هم امام حسین شب عاشورا فرمود: « انى احب الصلاة » ، وجنگ را به روز بعد انداخت و از دشمن مهلت خواست تا عبادت خدا را بکند .در قرآن حدود صدها آیه براى ابراهیم و مكه آمده است . اگر آیات زیادى را راجع به تجلیل ابراهیم و مكه هست ، ما باید كه حساب كربلا را هم بكنیم . منتها زمان ابراهیم قبل از نزول قرآن بوده است ، اما برای امام حسین ، بعد از نزول قرآن این حركت‏ها شده است . اگر قرآن بعد از ماجراى كربلا مى‏بود ، حتماً آیاتى راجع به كربلا هم نازل مى‏شد .  زهرا اجلال - گروه دین و اندیشه تبیانمنبع : تلخیص از مقاله ی حجت الاسلام قرائتی 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 530]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن