تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه قلب از فکر (در گناهان)، برتر از روزه شکم از طعام است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820805090




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

محفل فردوسي شناسي و شاهنامه خواني در تاجيكستان برگزار شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: محفل فردوسي شناسي و شاهنامه خواني در تاجيكستان برگزار شد
دوشنبه به مناسبت بيست و پنجم ارديبشهت روز فردوسي محفل شاهنامه خواني و فردوسي شناسي روز چهارشنبه با شركت جمعي از انديشمندان ، شعرا ،اساتيد دانشگاهها ، دانشجويان و دانش آموزان تاجيكستان در شهر دوشنبه برگزار شد به گزارش ايرنا، در اين محفل يك روزه ادبي كه با همكاري رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران برگزار شد ، شماري از شعراي جوان و دانش آموزان تاجيك اشعاري از شاهنامه حكيم ابوالقاسم فردوسي را خواندند.

سفير جمهوري اسلامي ايران در تاجيكستان طي سخناني در اين گردهمايي اظهار داشت : شاهنامه فردوسي روح حماسي و سند هويت ملت ايران و ديگر ملت هاي فارسي زبان است ، سندي كه با گذشت هزار سال دست فرسوده نشده و بر عظمت زبان فارسي گواهي مي‌دهد.

علي اصغر شعردوست افزود : آنچه فردوسي بزرگ هزار سال پيش در طوس سروده ، امروز در دوشنبه ، خجند ، سمرقند ،بخارا ،هرات ،قندهار ، مشهد ،شيراز ، تبريز و جاي جاي ايران و ساير كشورهاي منطقه و جهان طنين انداز است و ملت‌هاي ما را به هم پيوند داده است .

وي افزود: امروز ايرانيان ،افغانها، تاجيكها و ديگر فارسي زبانان مفتخرند كه روح حماسي و هويت خود را از سروده‌هاي فردوسي گرفته‌اند و بواسطه آن سند هويت خود را به جهان عرضه مي‌كنند.

شعردوست گفت : اين كه امروز فرزندان ما با نام خداوند جان و خرد كه حكيم فردوسي نظم خود را باآن آغازيده درس و زندگي مي‌آموزند ارزش بسيار بزرگي است و تا زماني كه از فردوسي ديندار و دانشمند بزرگ درس مي‌آموزيم هجوم فرهنگ بيگانه نخواهد توانست فرهنگ ما را از بين ببرد.

وي افزود: تاآدمي و فضليت‌هاي انساني زنده است ،شاهنامه نيز زنده است چون آن باامري قدسي ، فضايل انساني ، روح بلند آزادگي ، شجاعت و آزادمردي پيوند خورده است .

سفير كشورمان گفت :شاهنامه خواني سالهاي سال است كه سينه به سينه در ايران ، افغانستان ،تاجيكستان و ديگر مناطق فارسي زبان نقل شده و ادبيات شفاهي ما براساس شاهنامه خواني استوار است و ادبيات و مفاهيم آن كه بر عقل وخرد تاكيد دارد به رونق خود ادامه خواهد داد.

قهرمان سليماني رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران نيز با اشاره به اهميت شاهنامه فردوسي گفت : اگر نگاهي به فضاي معنوي شاهنامه بيندازيم اين نكته را بيان مي‌كند كه ايران و سرزمين تاجيكستان از جايگاه فوق‌العاده فرهنگي و تاريخي برخوردارند.

وي افزود: شاهنامه حكيم فردوسي در واقع راوي سرنوشت تاريخي و فرهنگي ايران و تاجيكستان و عامل مهم پيوند مردم دوكشور است .

درپايان اين محفل از ‪ ۲۵‬نفر شاعر جوان و دانش آموزان شاهنامه خوان تاجيك با تقديم هدايايي از سوي رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران قدرداني شد و شركت‌كنندگان از نمايشگاه شاهنامه مصور برپا شده در حاشيه محفل بازديد كردند.
 چهارشنبه 25 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 350]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن