تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ياد خدا عقل را آرامش مى دهد، دل را روشن مى كند و رحمت او را فرود مى آورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815497606




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

«هورالعظيم» در معرض7500 هكتار اكتشاف نفتي! سازمان محيط زيست: براي احداث90 چاه،180 هكتار زمين لازم است نه 7500 هكتار!


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: «هورالعظيم» در معرض7500 هكتار اكتشاف نفتي! سازمان محيط زيست: براي احداث90 چاه،180 هكتار زمين لازم است نه 7500 هكتار!


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: اجتماعي

پيرو مصوبه وزراي عضو كميسيون اقتصاد دولت مبني بر واگذاري بيش از 7500 هكتار از اراضي تالاب هورالعظيم به عنوان يكي از زيستگاه‌هاي حساس پرندگان مهاجر و دارنده مقام اول ارزشهاي زيستي و حفاظتي و همتراز با تالاب بين‌المللي ميانكاله، به وزارت نفت براي اكتشافات نفتي، سازمان حفاظت محيط زيست و برخي مقامات استاني نسبت به اين مصوبه اعتراض كردند.

به گزارش خبرنگار «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بر اساس مصوبه اخير وزيران عضو كميسيون اقتصاد كه به وزارتخانه‌هاي نفت و جهادكشاورزي ابلاغ و رونوشت آن براي سازمان حفاظت محيط زيست ارسال شده است، ميزان 7520 هكتار از اراضي ملي پلاك‌هاي ثبتي 2290 و 2815 و 2813 و 21 اصلي واقع در دشت آزادگان - استان خوزستان جهت عمليات حفاري با رعايت قوانين زيست‌محيطي به مدت 5 سال در اختيار وزارت نفت قرار مي‌گيرد كه پس از قطعيت استخراج نفت، بهره‌برداري از محل هر يك از چا‌ه‌هاي استخراج نفت با شعاع 250 متر از نقطه استخراج به مدت 30 سال به وزارت نفت واگذار مي‌شود.

همچنين جهت كمپ‌هاي عملياتي و اجرايي، ميزان 5 هكتار در اين محدوده به مدت 30 سال در اختيار وزارت نفت قرار مي‌گيرد.

از سوي ديگر جهت محل اتصال لوله‌هاي ورودي - خروجي شمالي، ميزان 2/1 هكتار از پلاك ثبتي 2290 اصلي و جهت محل اتصال لوله‌هاي ورودي - خروجي جنوبي، ميزان 2/5 هكتار از پلاك ثبتي 2815 اصلي در محدوده ياد شده به مدت 30 سال در اختيار وزارت نفت قرار مي‌گيرد.

جهت منطقه فراورشي و بهره‌برداري، خارج از محدوده ياد شده، ميزان 384 هكتار از پلاك‌هاي ثبتي 2290 و 2813 و 21 اصلي با رعايت مقررات زيست محيطي به وزارت نفت واگذار مي‌شود.

به گزارش ايسنا، در پي اين مصوبه رييس سازمان حفاظت محيط زيست در نامه‌اي به معاون اول رييس‌جمهوري با اشاره به تداخل مناطق واگذار شده با تالاب هورالعظيم و عدم پيش‌بيني اثرات سوء فعاليت‌ها بر اكوسيستم منطقه و نيز هماهنگي و استعلام مراجع ذيربط با اين سازمان و نظر به اينكه كليه موارد مشابه از طريق كميسيون مستندسازي و با حضور نمايندگان اين سازمان انجام مي‌شود، خواستار بازنگري و اصلاح مصوبه مذكور با لحاظ نظرات اين سازمان شد.

در نامه فاطمه واعظ جوادي آمده است: بر اساس مجوز صادره دفتر ارزيابي اثرات زيست محيطي سازمان، وزارت نفت مجاز به فعاليت در بخش جنوبي تالاب هورالعظيم (آزادگان جنوبي) بوده كه توسط جاده «شط علي» از آزادگان شمالي تفكيك مي‌شود و در بخش غيرفعال تالاب قرار دارد. اين در حاليست كه مساحت 7520 هكتاري مصوب بسيار غيرواقعي بوده و دربر گيرنده آزادگان جنوبي و شمالي است.

وي با تاكيد بر اين كه هيچگونه ضرورتي براي واگذاري 5 هكتار جهت احداث كمپ در محدوده تالاب نيز متصور نبوده و انتقال آن به خارج از محدوده تالاب الزامي است، افزوده است: واگذاري پلاك ثبتي 2290 نيز كه قسمتي از آن در عرصه آزادگان شمالي در محدوده زنده تالاب واقع شده و مجوزي از سوي اين سازمان صادر نشده است، نيازمند بازنگري جدي ضروري است.

به گزارش ايسنا، از سوي ديگر در پي اين مصوبه استاندار خوزستان نيز در نامه‌اي به رييس‌جمهوري تاكيد كرده است كه صدور اين مجوز بدون هماهنگي و تصويب در كارگروه‌هاي استاني، صورت گرفته است.

مديركل محيط زيست خوزستان:

سازمان محيط زيست تنها با احداث چاه‌هاي نفت در جنوب هورالعظيم موافقت كرده است

اراضي واگذار شده تقريبا كل تالاب را در بر مي‌گيرد

براي احداث 90 چاه 180 هكتار زمين نياز است نه 7520 هكتار!

مهندس هرمز محمودي، مديركل محيط زيست خوزستان نيز با اشاره به اين كه كميته ارزيابي زيست‌محيطي سازمان حفاظت محيط زيست با احداث 92 چاه در آزادگان جنوبي كه بخش غير زنده تالاب هورالعظيم است، موافقت كرده به ايسنا گفت: از اين تعداد تا كنون تنها 46 چاه حفر شده است.

وي با اشاره به اين كه هيچگونه مجوزي براي بخش شمالي ميدان آزادگان از سوي سازمان حفاظت محيط زيست داده نشده است، افزود: آنچه از نقشه‌هاي مربوط برمي‌آيد، حداكثر 90 حلقه چاه در آزادگان جنوبي حفر خواهد شد و با عنايت به اينكه به ازاي هر حلقه چاه حداكثر 2 هكتار زمين مورد نياز است، مساحتي معادل 180 هكتار كفايت مي‌كند در حاليكه توجيه واگذاري 7530 هكتار از اراضي مشخص نبوده و جاي ابهام دارد.

مديركل محيط زيست خوزستان با اشاره به اين كه پلاك‌هاي واگذار شده تقريبا تمامي سطح تالاب هورالعظيم و حتي زون‌هاي حساس آنرا دربر مي‌گيرد، خاطرنشان كرد: احداث كمپ در داخل تالاب نيز هيچ توجيهي ندارد و سازمان حفاظت محيط زيست به شدت با اين اقدام مخالف است.

گفتني است تالاب هورالعظيم با وسعتي حدود 127 هزار هكتار در غرب استان خوزستان واقع است. عمده منابع آبي تالاب رودخانه‌هاي كرخه، نيسان، سابله و نهرهاي انشعابي است.

اين تالاب يكي از زيستگاه‌هاي حساس و مهم پرندگان مهاجر آبزي و پرندگان بومي استان است كه حواصيل، غاز پيشاني سفيد، شغال، روباه، گربه جنگلي، سمور آبي و گراز و شيربد و، انواع كپور و .. از جمله حيات وحش اين تالاب است.

همچنين مساحت نيزارهاي آن حدود 72 هزار هكتار برآورد شده است.

انتهاي پيام
 چهارشنبه 25 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 346]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن