تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):درهاى آسمان در اولين شب ماه رمضان گشوده مى‏شود و تا آخرين شب آن بسته نخواهد شد. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816409989




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قرائت گزارش آزمون دستياري82/اثبات تخلف در آزمونهاي دستياري / متخلفين 4 ميليارد ريال به جيب زده اند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: قرائت گزارش آزمون دستياري82/اثبات تخلف در آزمونهاي دستياري / متخلفين 4 ميليارد ريال به جيب زده اند
گزارش تحقيق و تفحص از آزمونهاي تخصصي وزارت بهداشت به ويژه آزمون دستياري سال 1382 امروز در صحن علني مجلس قرائت شد كه بر اساس آن گردش مالي صورت گرفته در شاخه كشف شده (متخلفين) بالغ بر 4 ميليارد ريال تخمين زده مي شود كه اين رقم افزايش نيز خواهد يافت.

به گزارش خبرگزاري مهر، در گزارش كميته تحقيق و تفحص از آزمون هاي تخصصي وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي به ويژه آزمون دستياري سال 1382 آمده است: يكي از مهمترين حوزه هاي فعاليت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، حوزه شوراي عالي آموزش پزشكي و تخصصي است كه همه ساله امتحانات زيادي در اين حوزه اجرا شده و بخش مهمي از قوانين و دستورالعمل ها مربوط به آن است، در ميان امتحانات برگزار شده، آزمون دستياري پزشكي از اهميت بسيار زيادي برخوردار مي باشد.

رقابت سنگين پزشكان شركت كننده در اين آزمون و ميزان پذيرش اندك شركت كنندگان براي ورود به دوره تخصصي باعث شده است تا برگزاري اين آزمون از حساسيت و اولويت خاصي برخوردار باشد. متاسفانه در سال 80 نحوه برگزاري اين آزمون از سوي شوراي عالي آموزش پزشكي و تخصصي و نيز وجود مشكلات ساختاري در دبيرخانه اين شورا، بر دامنه نگراني ها افزوده و به همين دليل پس از برگزاري آزمون سال 82 اعتراضات و شكايات فراواني از عملكرد مسئولان برگزار كننده و نيز نحوه اجراي آزمون به مراجع مختلف صورت گرفته است.

در پي ارائه تخلفات برگزاري آزمون دستياري سال 82 به نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، 14 نفر از نمايندگان مجلس سئوالي را در راستاي ايفاي وظيفه نظارتي خويش و با هدف روشن شدن اذهان عمومي از روند برگزاري آزمون از وزير سابق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي مطرح نمودند. ولي به دليل عدم ارائه اطلاعات آزمون دستياري از سوي مسئولان وقت وزارتخانه، درخواست تحقيق و تفحص از نحوه برگزاري آزمون طرح و پس از تصويب در كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي، در صحن علني مجلس شوراي اسلامي مطرح و به تصويب رسيد.

گزارش هيئت تحقيق و تفحص، چگونگي انجام مراحل تحقيق و تفحص را تشريح و با ارائه يافته هاي كميته تحقيق، به بيان نتايج و راهكارهاي مورد نظر خواهد پرداخت.

در اين گزارش با اشاره به سابقه آزمون دستياري يادآور كرده است:

الف - بر طبق اعلام رسمي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي تاريخ 16/11/82 به عنوان روز برگزاري آزمون دستياري پزشكي در سال 82 تعيين مي گردد ولي به دلايل نامشخص برگزاري آزمون از تاريخ فوق، به روز 14/12/82 منتقل مي گردد.

ب- پس از برگزاري آزمون ، گزارش هاي متعددي دال بر وجود تقلب، خريد و فروش سئوالات، تخلف در نحوه برگزاري آزمون منتشر گرديد و در همين راستا چندين تحصن و تجمع اعتراض آميز از سوي پزشكان شركت كننده در آزمون، در مقابل مراجع نظارتي و قضايي برگزار شد. به دنبال موارد فوق، شكايت هاي متعددي به مراجع قضايي و نظارتي انجام پذيرفت.

هيئت تحقيق و تفحص در خصوص مراحل انجام تحقيقات از سوي اين كميته عنوان كرده است:

الف- در تاريخ 26/3/83 ، چهارده نفر از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در خصوص تخلف در امتحان ورودي سي و يكمين دوره دستياري تخصصي پزشكي سئوالي را از وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي مي نمايند. سئوال مربوطه به كميسيون آموزش و تحقيقات ارجاع شده و وزير سابق بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي با حضور در جلسه مورخ 9/4/83 كميسيون آموزش و تحقيقات به ارائه توضيحاتي در مورد برگزاري آزمون مي پردازد كه نمايندگان از پاسخ هاي وزير، قانع نشده و توافق گرديد تا كميته اي متشكل از دكتر حيدر پور، دكتر رياض، دكتر امير حسن خاني و دكتر زاكاني، موضوع را دقيقا بررسي و نتيجه را به كميسيون ارائه دهند.

كميته در تاريخ 16/4/83 به وزارت بهداشت و درمان معرفي شد و اولين جلسه كميته در تاريخ 17/4/83 در محل دبيرخانه شوراي آموزش پزشكي تخصصي برگزار و ليستي از اطلاعات مورد نياز كميته به دبيرخانه مربوطه ارائه گرديد.

در تاريخ 20/4/83 بخشي از اطلاعات مورد درخواست از سوي دبيرخانه شوراي آموزش پزشكي تخصصي در اختيار كميته قرار گرفت ولي با بررسي اطلاعات ارسالي مشخص شد كه اطلاعات داراي نواقص فراواني بوده و قابل بهره برداري نمي باشد. پس از پيگيري كميته جهت تكميل اطلاعات، مسئولان دبيرخانه آموزش پزشكي تخصصي، اعلام نمودند مقام وزارت دستور داده اند كه اطلاعات به صورت پرينت شده و مكتوب در اختيار مجلس قرار گيرد به همين دليل اطلاعات جامع و كامل به مجلس ارائه نشده است.

در تاريخ 23/4/83 طي نامه اي به شماره 37/38/دكميسيون آموزش و تحقيقات مجددا از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي درخواست كرد تا اطلاعات دقيق تري به كميته تحقيق مجلس ارائه دهند، پس از اين نامه در 6 نوبت و در مدت حدود 20 روز بخش ديگري از اطلاعات مورد نياز به كميته تحقيق مجلس ارائه گرديد كه متاسفانه با بررسي هاي انجام شده اين اطلاعات نيز داراي ابهامات و نواقص فراوان بودند.

به علت كارشكني هاي انجام شده در نحوه ارائه اطلاعات به كميته تحقيق مجلس، وزير وقت بار ديگر به كميسيون آموزش و تحقيقات دعوت و در حضور وي و معاون پارلماني ودبير شوراي آموزش پزشكي و تخصصي، ضمن پرداختن به ابهامات موجود، به عدم ارائه اطلاعات از وزارت بهداشت و درمان به مجلس اعتراض شد. علي رغم قول هاي مكرر، اطلاعات كامل به كميته داده نشد و بعد از حضور معاون پارلماني وزارتخانه و دبير شوراي عالي آموزش پزشكي و تخصصي در كميسيون اصل نود مجلس لوح فشرده اطلاعات مربوط به امتحان دوره سي و يكم به كميته تحويل گرديد ولي در بررسي انجام شده معلوم شد كه بخشي از اطلاعات از لوح فشرده مزبور حذف شده است.

براي بار سوم وزير، معاون پارلماني و دبير شوراي آموزش پزشكي و تخصصي به كميسيون آموزش و تحقيقات دعوت شده و بعد از طرح موضوع، دكتر ن - پ دبير شوراي آموزش پزشكي وتخصصي به صراحت اعلام داشتند كه عدم ارسال كامل اطلاعات براي ممانعت از بررسي كامل نمايندگان بوده است. البته اين گفته مورد اعتراض وزير قرار گرفت و باعث شد ايشان از كار بركنار شده و ضمنا معاون پارلماني وزارتخانه نيز استعفا نمايند.

ب- متاسفانه علي رغم تلاش نمايندگان مجلس براي پيگيري موضوع در كميسيون آموزش و تحقيقات، مسئولان وزارتخانه از تمكين در برابر ارائه اطلاعات كامل به كميته تحقيق مجلس سر باز زده و در نهايت نمايندگان تصميم گرفتند تا با طرح تحقيق و تفحص از آزمون دستياري سال 82، از ابزار قانوني مجلس در بعد نظارتي خويش استفاده كنند، به همين منظور يكي از نمايندگان با ارائه درخواستي خواهان انجام تحقيق و تفحص از آزمون دستياري پزشكي سال 82 شد. اين درخواست كميسيون آموزش و تحقيقات تصويب شده و سپس به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيد.

ج- با همكاري شش نفر از كارشناسان پزشك و صرف 5 هزار نفر ساعت وقت در چهار ماه، بررسي موارد با مطالعه سوابق مكتوب آزمون دستياري پزشكي سال 82 و سنوات ما قبل آن، اجراي مصاحبه با شكات و افراد معتمد در وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكي، بررسي گزارش هاي نهادهاي نظارتي از نحوه برگزاري آزمون دستياري سال 82 ، مطالعه اسناد موجود در دبيرخانه شوراي آموزش پزشكي و تخصصي و انجام مصاحبه با اعضاي آن دبيرخانه ،پيگيري و بررسي اطلاعات قضايي پرونده هاي تحت بررسي در دادگستري استان تهران ، بررسي آماري - تطبيقي شركت كنندگان در آزمون دستياري پزشكي سال 82 بررسي ساختاري و فرآيند دبيرخانه شوراي آموزش پزشكي تخصصي و نيز نحوه برگزاري آزمون ها توسط هيئت تحقيق و تفحص انجام پذيرفت.

د- پس از بررسي هاي اوليه مقرر گرديد تا با تغيير ضابطين قضايي و قبول مسئوليت كار توسط معاونت اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامي پيگيري پرونده تشكيل شده در دادسراي فرودگاه با جديت دنبال شود پس از آن نتيجه كار كارشناسي كميته تحقيق و تفحص نيز در اختيار ضابطين قضايي قرار گرفت تا تحقيقات قضايي و اطلاعاتي نيز در مورد متهمين و سرشاخه هاي كشف شده انجام شود، سپس مظنونين پرونده از سوي مقام محترم قضايي احضار و مورد بازپرسي قرار گرفتند.

ضابطين قضايي با صرف حدود 25 هزار نفر ساعت كار و بهره گيري از روشهاي علمي بررسي خود را با شناخت شبكه فروش در مقياسي كوچك آغاز كرده و با ريشه يابي هاي خاص از 22 حوزه برگزاري امتحانات در هفت استان ( استانهاي تهران، مازندران، تبريز،كرمان، كرمانشاه، مشهد و خوزستان ، ) نمونه ها را انتخاب و 68 نفر را احضار نمود كه 63 نفر به جرم خويش اقرار نموده و طي تشريفات قانوني 6 نفر اوليه به دادگاه معرفي گرديدند . در دادگاه بدوي براي هر 6 نفر حكم صادر شده و راي دو نفر از آنان در دادگاه تجديد نظر نيز ابرام گرديد.

هيئت تحقيق و تفحص پس از انجام تحقيقات، به يافته هاي زير دست يافته است:

الف- مهمترين ركن در برگزاري سالم آزمون وجود و اجراي دستورالعمل هاي حفاظتي و حراستي از اسناد و مدارك و سئوالات آزمون و همچنين نحوه توزيع سئوالت و پاسخنامه ها مي باشد. پس از بررسي هاي لازم مشخص گرديد هيچگونه صورتجلسه اي از زمان حضور ، مدت حضور انتخاب كنندگان سئوالات و نيز نحوه انتخاب سئوالت نهايي از بانك سئوالات اوليه كه به تاييد انتخاب كنندگان سئوالات، مسئولان برگزاري ازمون ستياري وعناصر حفاظتي و حراستي رسيده باشد ،وجود ندارد. همچنين هيچگونه صورتجلسه اي از نحوه انجام مراحل تايپ، پرينت و تكثير سئوالات آزمون كه مورد تاييد عناصر حفاظتي و حراستي ومسئولان دبيرخانه آموزش پزشكي تخصصي باشد، تنظيم نگرديده است.

علاوه بر موارد فوق كه صحت برگزاري آزمون رامخدوش مي نمايد، بي دقتي برگزار كنندگان در تكثير اوراق امتحاني كاملا مشهود مي باشد (معاون اجرايي دبيرخانه شوراي عالي آموزش پزشكي تخصصي آقاي دكتر (ر- ه) در مصاحبه با صدا و سيما اعلام داشته اند كه تكثير سئوالات در بخش خصوصي انجام شده است ولي از سوي اقاي دكتر ن - پ دبير شوراي آموزش پزشكي تخصصي اذعان كرده اند كه تكثير سئوالات در دبيرخانه شورا انجام گرفته است. لازم به ذكر است بررسي ها نشان مي دهد كه دبير شوراي آموزش پزشكي تخصصي در سال 82 و در ايام برگزاري امتحان و نيز در مراحل طرح سئوالات و تكثير آنها به سفر خارج از كشور مي رفته و كليه امور آزمون ، از سوي معاون اجرايي دبيرخانه پيگيري وابلاغ شده است و شخص دبير شورا، نظارت مستقيمي در اجراي مراحل آزمون نداشته اند.

ب- مسئولين دبيرخانه آموزش پزشكي تخصصي دقت لازم را در ارسال محموله دفترچه هاي سئوالات گروه هاي مختلف شركت كننده در آزمون دستياري سال 82 ، انجام نداده اند بطوريكه قصور مسئولين برگزاري آزمون در اين موارد مشهود است. به عنوان مثال در صورت جلسه هاي موجود از نحوه برگزاري آزمون دستياري پزشكي در تبريز، گزارش شده است كه تعداد دفترچه هاي سئوالات گروه هاي مختلف پزشكي شامل گروه هاي A، B، C و D مطابق درخواست ارائه شده به دبيرخانه مركزي در تهران، به دانشگاه تبريز ارسال نشده است، به طوريكه براي بعضي از گروه ها (مانند گروه B) تعداد دفترچه هاي ارسالي بيشتر از تعداد شركت كنندگان بوده است به نحوي كه در يك مرحله به دليل اتمام دفترجه سئولات گروه A تعداد 20 سري دفترچه سئوال گروه A در همان دانشگاه تكثير و به حوزه امتحاني مربوطه منتقل مي شود.

با توجه به مكانيزم طراحي سئوالات آزمون دستياري كه به صورت كشوري و با مشاركت حدود 70 نفر اعضاي هيئت علمي دانشگاهها، انجام پذيرفته است . احتمال لو رفتن Guide Line يا چارچوب هاي كلي طراحي سئوالات و نيز بانك اصل سئوالات نهايي آزمون از سوي بعضي از طراحان سئوالات وجود داشته است به ويژه اينكه بررسي ها نشان داده است كه برخي از اساتيد طراح سئوال، طرح سئوالات را به دستياران خويش واگذار كرده و دسترسي به منابع طرح سئوال و بانك سئوالات را به خارج از محدوده مورد نظر گسترش داده اند.

تحقيقات كميته تحقيق و تفحص نشان مي دهد كه از ميان مراكز آمادگي پزشكان براي امتحان دستياري در تهران و شهرستانها، برخي از آموزشگاهها در ارتباط با تقلب در آزمون فوق الذكر دخالت داشته اند. يافته هاي كميته تحقيق و تفحص نشان مي دهد، تعداد معدودي از اساتيد آنها با همكاري و هماهنگي با يكديگر سئوالات آزمون دستياري پزشكي سال 82 را به اين آموزشگاهها منتقل نموده اند.

ج - كميته تحقيق و تفحص مجلس با صرف وقت مقتضي، كار علمي - تحقيقي و با انجام علميات آماري - تطبيقي و مقايسه اي براي 3 هزار نفر از شركت كنندگان در آزمون دستياري پزشكي سال 82 و نيز با اقدامات تشريح شده مذكور كه همگي آنان مستند به گزارش ها و شكايات متعدد بود، 10 شاخه احتمالي متخلفين در خروج سئوالات و فروش آنها را شناسايي نمود.

با ارائه اطلاعات و جمع بندي هاي اوليه مقرر گرديد تا با مجوز مقام قضايي و همكاري ضابطين قضايي، كوچكترين شاخه متخلفين كه شامل يك گروه چهار نفره خريداران سئوالات آزمون و نيز شخصي به نام آقاي "ر - ب" بود، احضار و تحقيقات لازم از آنها به عمل آمد. آقاي "ر - ب" در تحقيقات قضايي اذعان نمود كه سئوالات را با يك واسطه از عناصر مورد وثوق دبيرخانه آموزش پزشكي تخصصي تهيه نموده است. با انجام مراحل تحقيقاتي و نيز اعترافات متهمين، يكي از سرشاخه هاي اصلي خروج سئوالات آزمون دستياري سال 82 به نام آقاي "م - ر - ح" شناسايي شد و از سوي مقام قضايي تحت پيگيرد قرار گرفت.

د - همزمان با بررسي يكي از شاخه هاي خروج سئوالات و فروش آنها كه منجر به شناسايي و دستگيري سرشاخه اصلي اين گروه شد، تحقيقات گسترده قضايي و نيز بررسي هاي كارشناسي بر روي ديگر شاخه هاي احتمالي نيز آغاز گرديد. در اين ميان با مجوز مقام قضايي 10 نفر دستگير و 58 نفر به شعبه رسيدگي كننده پرونده احضار گرديدند.

تحقيقات انجام شده و نيز اعترافات متهمان دستگير شده، نشان داد كه :

آقاي "م - ر - ح" به عنوان يكي از سرشاخه هاي اصلي خروج سئوالات آزمون دستياري پزشكي سال 82 ، تنها در يك مرحله سئوالات آزمون را به 40 نفر از متقاضيان سئوالات فروخته است ، فروش سئوالات از سوي وي از سال 79 با خروج سئوالات آزمون علوم پايه پزشكي و فروش آنها آغاز گرديده است و در سالهاي قبل از 82 هم اقدام به خروج سئوالات آزمون هاي مختلف پزشكي نظير آزمون هاي علوم پايه پزشكي، Ph.D ، آزمون هاي ارتقاء و دستياري پزشكي، كارشناسي ارشد پزشكي در رشته هاي هماتوالوژي، ژنتيك، فيزيولوژي و ... و فروش آنها كرده است.

سئوالات آزمون دستياري سال هاي 81 و 82 حداقل 48 ساعت قبل از برگزاري آزمون، از دبيرخانه تخصصي وزارت بهداشت خارج و به متقاضيان مربوطه فروخته شده است. قابل توجه اينكه به جز آزمون دستياري سال 82 كه سئوالات به صورت غير مجلد و برگ برگ در زمان تكثير به دست آقاي "م - ر- ح" رسيده است، كليه سئوالات آزمون هاي فوق الذكر در سال هاي گذشته، به صورت مجلد و آماده براي ارائه در روز برگزاري آزمون آن حداقل 48 ساعت و حداكثر 100 ساعت قبل از برگزاري آزمون ها، از محل مخزن خارج و به قيمت هاي گزاف به فروش رسيده است.

آقاي "م - ر- ح" به عنوان سرشاخه اصلي يكي از گروه هاي شناسايي شده، كارمند قسمت علوم پايه دبيرخانه آموزش پزشكي تخصصي بوده و با احكام مختلف از سوي مسئول دبيرخانه تخصصي وزارت بهداشت، به عنوان نماينده دبيرخانه در تعدادي از آزمون هاي دستياري و نيز آزمون هاي ديگر حضور داشته و از اوايل سال 82 به دليل انتقال به معاونت بهداشت و تغذيه، از حضور مستقيم در دبيرخانه آموزش پزشكي تخصصي بازمانده است. وي تا پيش از انتقال به معاونت بهداشت و تغذيه، در خارج نمودن سئوالات از دبيرخانه نقش محوري داشته است ولي در مورد آزمون دستياري سال 82 و همچنين آزمون PHD سال 82 كه وي از دسترسي مستقيم به سئوالات محروم بوده است، فردي به نام " م - ف" سئوالات را از دبيرخانه خارج و در اختيار وي قرار داده است. "م - ف" در زمان ارتكاب جرم مسئول حراست يكي از معاونت هاي وزارت بهداشت و درمان بوده است، همچنين مشخص گرديد سئوالات آزمون دستياري سال 82 از طريق اين شاخه، نه تنها در تهران بلكه در اهواز و شمال كشور نيز به فروش رسيده است.

متهمين فوق در زمان احضار و دستگيري با توجه به تحقيقات و نيز اعترافات متهمين اوليه پرونده به تمام جرائم خويش اعتراف نموده، ولي كارشناسان پرونده به اقارير انجام گرفته، اكتفا ننموده و كليه افرادي را كه از متهمين فوق سئوال خريداري كرده بودند، احضار و مورد تحقيق قرار دادن. تحقيقات مشخص نمود كه اقارير فروشندگان و خريداران درخصوص نوع سئوالات فروخته شده و مبالغ پرداختي با هم مطابقت دارد.

بر اساس تحقيقات انجام شده، در مجموع گردش مالي صورت گرفته در اين شاخه كشف شده، بالغ بر 4 ميليارد و 890 ميليون ريال تخمين زده مي شود كه در صورت تكميل شدن تحقيقات اين رقم افزايش نيز خواهد يافت.

با عنايت به تحقيقات علمي بسيار دقيق انجام گرفته و نيز پيگيري ها و بررسي هاي قضايي - اطلاعاتي انجام شده در مورد آزمون دستياري پزشكي سال 82، مشخص گرديد كه صرفا در اين سال، تعداد قابل توجهي از پزشكان پذيرفته شده براي دستياري پزشكي، با خريد سئوالات، در آزمون دستياري سال 82 قبول شده اند.

ه- با جمع بندي اطلاعات كسب شده از ديگر شاخه هاي احتمالي متخلفين در آزمون و نيز با توجه به اعترافات متهمان دستگير شده در يكي از شاخه ها كه قبلا به آنها اشاره گرديد، كميته تحقيق و تفحص مجلس و ضابطين قضايي خواستار انجام تحقيقات بيشتر از دو تن از معاونين وزير سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، مسئول دبيرخانه آموزش پزشكي تخصصي و معاون اجرايي وي و تعدادي از كارشناسان حوزه مربوطه در وزارت بهداشت شدند كه اين درخواست مورد پيگيري قرار نگرفت. در ادامه يكي ديگر از متهمان به خريد سئوالات آزمون دستياري از طريق تلفن همراه نيز دستگير شد. اين متهم به نام آقاي "م - ر" در معيت سه نفر ديگر از شركت كنندگان در آزمون دستياري سال 82 ، با هماهنگي انجام شده با تيمي كه به پاسخ هاي آزمون دسترسي داشته اند با تلفن همراه در آزمون شركت نموده و از اين طريق حين برگزاري آزمون به سئوالات پاسخ داده و در نهايت با رتبه نسبتاً خوبي در آزمون دستياري قبول شده اند .

لازم به ذكر است كه باجناق اين متهم به نام "ب" نيز از متهمين پرونده و تحت پيگرد قانوني بوده است وي كارمند وزارت بهداشت و عضو تيم چهار نفره تصحيح سئوالات آزمون دستياري نيز بوده است.

در مورخ 11/ 8 / 84 براي 6 نفر از متهمين شامل دو تن از كارمندان وزارت بهداشت و 4 نفر از خريداران اصلي سئوالات حكم قضايي صادر گرديد. به طور نمونه آقاي "م - ر - ح" به عنوان متهم رديف اول پرونده به تحمل سه سال حبس، انفصال ابد از خدمات دولتي، پرداخت 183 ميليون ريال معادل دو برابر مال نامشروع تحصيل شده و ضبط 91 ميليون و 500 هزار ريال اصل مال نامشروع محكوم گرديد. در ادامه دادگاه تجديد نظر حكم دو كارمند وزارتخانه را ابرام نموده و پرونده خريداران سئوال را براي بررسي در كميته منتخب قانون نحوه رسيدگي به تخلفات آزمون هاي سراسري مصوب سال 6/7/84 به وزارتخانه ارسال نمود.

و - به هر حال تقلب در آزمون دستياري دوره سي و يكم براي هيات تحقيق و تفحص محرز مي باشد و بخصوص اينكه برخي از متهمين توسط دادگاه محكوم گرديدند و ضمناً معلوم شد كه در ساليان قبل نيز تقلب در آزمونها به عمل آمده است . لذا برابر قانون كميته اي در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي مسئوليت رسيدگي و برخورد با متخلفين ساليان قبل را بر عهده گرفته و تاكنون 21 نفر از افرادي كه با خريد سئوال در امتحان دستياري سال 82 قبول شده اند از ادامه تحصيل محروم گشته اند، بنا بر اظهار نظر وزير بهداشت و معاونت آموزشي وي وزارتخانه مصمم به پيگيري و برخورد با متخلفين دوره سي و يكم و ماقبل آن مي باشد.

كميته تحقيق و تفحص در پايان پيشنهاد كرده است:

1 - اصلاح ساختاري دبيرخانه و تحكيم بخش نظارتي آن و همچنين ايجاد تمهيدات لازم در خصوص افزايش ضريب حفاظتي و حراستي آزمون ها (در مراحل طراحي سئوالات و بانك اصلي سئوالات، تهيه دفترچه آزمون و نحوه تكثير و توزيع آن، چگونگي قرنطينه طراحان سئوال و نحوه ارتباط آنان با مراكز آموزشي آزاد، نحوه برگزاري آزمون و نيز بررسي نمرات و اعلام نهايي پذيرفته شدگان) انجام پذيرد.

2 - انجام تحقيقات و بررسي شرايط پذيرفته شدگان ساير استانهاي كشور و تكميل تحقيقات در هفت استان بررسي شده و اخراج پزشكان متقلب و تشديد مجازات آنان صورت گيرد.

3- پيگيري تشديد مجازات متخلفين در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و آموزشگاههاي متخلف برابر قانون، نحوه رسيدگي به تخلفات آزمون هاي سراسري مصوب سال 6/7 /84 انجام گيرد.

4 - وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و دستگاه قضايي پيگيري جدي موضوع تا حصول نتيجه نهايي در ارتباط با آزمون دوره سي و يكم و تقلب در ساليان قبل را دنبال نمايند.
 چهارشنبه 25 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 410]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن