تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):خدای تعالی ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد ، و نماز را برای دوری از تکبر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805346570




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زرد هزار چهره


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: زرد هزار چهره


دور دنيا- احسان عمادي:
مظهر محمود خبرنگاري كه تا به حال پته 100 چهره معروف را روي آب ريخته باز هم با يك سوژه ديگر خبرساز شد.

توي سينما و تلويزيون مرد هزار چهره زياد ديده­ايم؛ از جيمز فاكس كه در« روز شغال» نقش يك تروريست باهوش را بازي كرده تا پرويز پرستويي كه در «كتاب قانون»- فيلم جديد مازيار ميري- با 5صورت متفاوت ظاهر شده. لابد آخري‌اش هم كه در ذهن همه­تان مانده، مسعود شصت­چي است كه ناخواسته به هيأت سپهر جندقي و سرهنگ غفاري و استاد توفان درآمد.

اما مرد هزار چهره (يا لاقل 4-3 چهره) صفحه جهان امروز، يك آدم واقعي است؛ آقاي مظهر محمود، خبرنگار روزنامه­ زرد (Tabloid) انگليسي «اخبار جهان». اين آقاي محمود گرچه در يك نشريه­ زرد كار مي‌كند اما همه گزارش­هايش زرد نيست و جدا از دخالت در زندگي خصوصي و سرك كشيدن به حياط خلوت ستارگان سينمايي و ورزشي، كلي مجرم و قاچاقچي را هم به‌پاي ميز محاكمه كشانده و پرده از رسوايي­هاي اخلاقي- سياسي خيلي از سياستمداران و خانواده­ سلطنتي انگليس برداشته.

اين اواخر هم به‌خاطر افشاگري تكان‌دهنده در مورد يك مدل تبليغاتي مشهور، اسمش به صدر اخبار آمد و بهانه­اي شد براي مطلب اين هفته­ ما.

اگر به صفحه مظهر محمود در ويكي‌پديا سري بزنيد، مي­بينيد كه زير عكسش نوشته شده «تنها عكس از مظهر محمود».

و اين يعني اينكه گرفتن و منتشر كردن عكسي از او به اين راحتي­ها هم نيست. در واقع تا 2سال قبل كه هيچ عكسي از محمود حتي در وبلاگ­هاهم نبود و كسي نمي‌دانست اين خبرنگار مخفي كه با نام «شيخ قلابي» هم شناخته مي­شود، چه قيافه­اي دارد. خود اين عنوان شيخ قلابي از آنجا آمده كه محمود براي به‌دام انداختن و در واقع گرفتن آمار و اخبار از قربانيان خبري‌اش(!) معمولا در هيأت يك شيخ عرب بر آنها ­ظاهر مي­شود.

او در قراردادش با «اخبار جهان» قيد كرده كه هيچ­وقت نبايد عكسي از صورتش چاپ كنند و اگر هم لازم است بالاي گزارش يا يادداشتي، عكسي بياورند (مثل صفحه­ يادداشت­هاي خودمان)، بايد آن را محو و به قول معروف «شطرنجي» كنند تا قابل تشخيص نباشد.

كار به جايي رسيد كه وقتي خودش در سال 1999 برنده جايزه­ خبرنگار سال انگليس شد، با لباس شيوخ عرب و در حالي كه تمام صورتش پوشيده بود، روي سن آمد و تنها براي كلوين مكنزي (سردبير آن زمان نشريه­ سان) پوشيه­اش را كنار زد، آن هم صرفا جهت احراز هويت!

اين همه دقت و وسواس محمود براي لو نرفتن چهره­اش، به طبيعت كارش مربوط مي­شود؛ چرا كه او نياز دارد ناشناس و مخفي بماند تا بتواند مخاطبان‌اش را مورد گول قرار دهد! اما سرانجام در سال 2006، به دنبال شكايت يكي از نمايندگان وقت پارلمان از محمود، پاي او به دادگاه باز شد و به‌­رغم تمام تلاش­هاي «اخبار جهان» براي جلوگيري از انتشار عكسي از او، استاد «نقاب ز رخ بركشيد» و نگذاشت بيش از اين ملت «هر يك حكايتي به تصور كنند».

وقتي آدمي بر مشخص نشدن صورتش تا اين حد اهتمام مي­ورزد، طبيعي است كه اطلاعات زيادي در مورد زندگي شخصي‌اش در دسترس نباشد.

خود محمود در مورد زندگي خصوصي‌اش بسيار حساس است. تنها چيزهايي كه در مورد او مي­دانيم اين است كه اصليت ترك دارد، از جايي در ميدلندز آمده و در «ساندي تايمز» و شبكه‌هاي تلويزيوني كار كرده است. هرالد تريبون مي­نويسد محمود در 1989 از ساندي تايمز اخراج شد چون مي­خواست با مخفي كردن اشتباه‌اش، سر سردبير را كلاه بگذارد.

به نوشته روزنامه­ها، محمود كه تخصص‌اش در پرده‌برداري از فعاليت­هاي مخفي و غيرقانوني است، تا به حال بيش از 100 مجرم را به دادگاه كشانده و باعث رسوايي­هاي متعدد در طبقه­ اشراف و خاندان سلطنتي انگليس شده است.

او در سال 2002 ادعا كرد كه تهديد به مرگ شده و براي كشتنش 100هزار پوند جايزه تعيين كرده­اند.با وجود اين، خيلي­ها معتقدند كه روش كاري او اخلاقي نيست. وكلاي انگليسي مي‌گويند نحوه‌ عمل محمود كه از طرف سردبيران اخبار جهان نيز به شدت مورد حمايت قرار مي­گيرد، مغاير قانون و پر از تخلف­هاي عمدي است.

اما به‌­رغم اين اعتراضات، او كارش را بدون مشكل خاصي ادامه مي­دهد و در عين حال ارتباط نزديكي هم با مامورين پليس دارد. خودش مي­گويد: «به نظرم نمي­شود گفت روزنامه‌نگاري كه قاچاقچيان مواد مخدر را لو مي­دهد، كار خلافي كرده است. نتيجه­ كارهاي من، چندين حكم قانوني عليه مجرمين بوده است. پس من حتما كار درستي كرده­ام».

چهره‌هاي سياسي- اجتماعي گول‌خورده

مظهر محمود در طول عمر حرفه­اي‌اش، گزارش­هاي سياسي- اجتماعي جنجالي زيادي كار كرده و البته به خاطر آنها به دردسرهايي هم افتاده است؛ مثلا در سال 2006، جورج گالووي- نماينده پارلمان انگليس - از او شكايت كرد كه سعي داشته اظهاراتي ضد هولوكاست از زير زبانش بكشد تا مصونيت پارلماني او را خدشه­دار­كند.

در نتيجه همين شكايت بود كه پاي محمود به دادگاه باز شد و به اين ترتيب بالاخره چهره­اش لو رفت. گالووي مدعي بود كه محمود پيش از اين سعي كرده همين كار را با 2نماينده­ ضدجنگ پارلمان انگليس هم انجام دهد و آنها را گول بزند. كلا مثل اينكه جاسوس بازي محمود خيلي روي اعصاب گالووي رفته و حسابي آمپر او را بالا برده؛ تا آنجا كه يك‌بار سعي كرد در مصاحبه­اي با كانال 4 انگليس، عكس محمود را به اكران عمومي بگذارد كه البته موفق نشد.

شيخ قلابي ما سر به سر دو تا وزير انگليسي هم گذاشته و از خيانت يكي به همسرش و از روابط غيرافلاطوني آن يكي پرده برداشته؛ ضمن اينكه با لو دادن روابط غيراخلاقي مايكل براون (يك نماينده­ مجلس) اسباب گير افتادن و مجازات او را هم فراهم كرده است!

جدا از اين گزارش­ها، محمود به ادعاي خودش در 130 مورد پيگرد قانوني قاچاقچيان اسلحه، قاچاقچيان مواد، كودك‌آزاران، پزشك­هاي قلابي و مهاجران غير قانوني نقش فعال داشته است. او بارها از انگليس خارج شده و با پاسپورت قلابي در پشت كاميون­ها به اين كشور برگشته تا خلأهاي قوانين مهاجرت و نيز فساد اقتصادي پليس انگليس را آشكار كند.

تلاش‌هاي محمود هميشه هم با موفقيت همراه نبوده است؛ مثلا او در سال 2004 طي گزارشي ادعا كرد كه 3مسلمان افراطي را شناسايي كرده كه قصد خريد مواد راديواكتيو براي يك گروه تروريستي به منظور حمله به انگليس را دارند. تحقيقات دادگاه در مورد اين افراد چيزي را ثابت نكرد و آنها تبرئه شدند؛ ضمن اينكه «اخبار جهان» براي انتشار مطالب كذب مورد سرزنش قرار گرفت.

از اين مهم­تر، گزارش آدم‌ربايي ويكتوريا بكام بود كه از اساس دروغ درآمد (گرچه بعضي­ها معتقدند نقشه او با اقدام بموقع محمود خنثي شد). پليس در حال تحقيق روي ماجرا بود كه فهميد سرنخ و منبع اصلي محمود براي اين افشاگري، كسي است كه 10هزار دلار دريافت كرده تا اين خبر را به او بدهد و بنابراين از لحاظ قانوني نمي­شود به عنوان يك شاهد معتبر رويش حساب كرد. اين فرد بعدها از انگليس اخراج شد. يكي ديگر از مظنونين اين پرونده هم بعد از تبرئه، از «اخبار جهان» شكايت كرد كه البته شكايتش به جايي نرسيد.

چهره‌هاي ورزشي گول‌خورده
در پرونده­ كاري مظهر محمود، تلاش براي سركار گذاشتن آدمي متشخص و سرد و يخي مثل اسون گوران اريكسون هم به چشم مي­خورد. او در سال 2006 قبل از جام جهاني به شكل تاجر مايه‌داري كه به فوتبال علاقه­مند است و دوست دارد يك آكادمي ورزشي راه بيندازد، سراغ اريكسون سوئدي رفت.

سرمربي وقت تيم ملي انگليس هم به او گفت بي خيال آكادمي ورزشي شو و بيا آستون ويلا را بخر و بكام را هم از رئال مادريد مي‌خريم و فصل بعد اساسي مي‌تركانيم. با انتشار اين حرف‌ها ،آن هم پيش از جام جهاني، مطبوعات انگليسي از دست اريكسون حسابي شاكي شدند و او را به بي‌تعصبي نسبت به تيم ملي انگليس متهم كردند.

او يك‌بار هم يك بازيكن ظاهرا درپيت انگليسي به نام جان فاشانو را به اتهام تباني براي تغيير نتيجه بازي به دادگاه كشاند و از هستي ساقط كرد. ماجرا از اين قرار بود كه محمود باز هم در لباس مبدل به فاشانو پيشنهاد داد در ازاي مبلغي، نتيجه بازي را عوض كند. بعد از اينكه ماجرا لو رفت، فاشانو مدعي شد كه نيتش از اول خير بوده و مي­خواسته با اين كار پي به پشت پرده­ مافياي فوتبال ببرد و به پليس گزارش دهد.

محمود همين حركت را با يك سواركار ايرلندي و يك كريكت‌باز پاكستاني هم‌ انجام داد. اولي به خاطر نقص شواهد و مدارك تبرئه شد و دومي هم براي هميشه از تيم ملي اخراج شد.

مهم‌ترين چهره گول‌خورده

مهم­ترين‌ كار محمود، افشاگري مفتضحانه­اي بود كه در مورد كنتس سوفي- از اعضاي خاندان سلطنتي انگلستان- انجام داد‌. ماجرا از اين قرار بود كه سوفي خانم به همراه خانواده براي سفري تفريحي به كشورهاي حوز­ه خليج هميشگي فارس آمده بودند و در قطر و بحرين و ساير شيخ‌نشين­ها مي­چرخيدند كه باز محمود با همان عقال و دشداشه و چفيه آمد پيش‌شان و بعد از كلي زبان بازي، توانست حرف­هاي شخصي و خصوصي و البته سياسي از زير زبان كنتس خانم بيرون بكشد كه ضبط و تا حدي پخش شد.

كار به جايي كشيد كه جدا از «اخبار جهان»، حتي نشريه­ معتبر «ساندي ميرور» هم ماجرا را چاپ و به اين مسئله اشاره كرد كه سوفي با الفاظ نامحترمانه­اي مثل «پيرزن» و «ترسناك» از ملكه و نخست‌وزير ياد كرده است. گند كار كه حسابي در آمد، باكينگهام بيانيه داد كه اين حرف­ها درست نيست و كنتس عمرا چيزي نگفته. روزنامه­ها هم گفتند اگر خيلي اصرار داريد، اصل نوار را بگذاريم روي شبكه.

تاريخ درج: 7 ارديبهشت 1387 ساعت 18:31 تاريخ تاييد: 10 ارديبهشت 1387 ساعت 18:15 تاريخ به روز رساني: 10 ارديبهشت 1387 ساعت 18:14
 چهارشنبه 25 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 418]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن