تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):چیزی با چیزی نیامیخته است که بهتر از حلم با علم باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815457822




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نخستين راكتور مولد پلاسماي كانوني در كشور ساخته شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نخستين راكتور مولد پلاسماي كانوني در كشور ساخته شد
علمي آموزشي
نخستين دستگاه پلاسماي كانوني توسط پژوهشگران دانشكده مهندسي هسته‌اي و فيزيك دانشگاه اميركبير ساخته شد.

دكتر رضا امراللهي مجري طرح روز سه شنبه در جمع خبرنگاران گفت نخستين راكتور مولد پلاسماي كانوني با قابليت‌هاي عملكردي ويژه‌اي به بهره برداري رسيد.

وي افزود اين طرح در قالب يك پروژه دوره دكتري مهندسي هسته يي و با بهره گيري از ظرفيت‌هاي علمي متخصصان فن آوري پلاسماي پالسي توان بالا در مدت حدود چهار سال با حمايت مالي پژوهشكده پرتو فرايند دانشگاه صنعتي اميركبير اجرا شده است.

وي با بيان اين كه اين دستگاه در حال حاضر در آزمايشگاه گداخت هسته يي دانشكده مهندسي هسته يي و فيزيك دانشگاه با موفقيت به بهره برداري رسيده است، خاطرنشان كرد: دستگاه پلاسماي كانوني كه پس از راكتورهاي شكافت هسته اي، دومين نوع مولدهاي پر شدت باريكه نوتروني است، با محصورسازي مغناطيسي پلاسما و ايجاد فرايند پينچ چگال به واكنش‌هاي گداخت هسته يي و همجوشي هسته‌هاي سبك از قبيل هيدروژن و ايزوتوپ هايش منجر مي‌شود.

دكتر امراللهي تصريح كرد: پس از نصب و راه اندازي موفقيت آميز اين دستگاه ، تحقيقاتي در زمينه‌هاي مختلف از جمله مطالعات نظري ديناميك پلاسماي چگال ، بررسي تجربي طيف‌هاي نوتروني و اشعه ايكس نرم و سخت، برهم كنش پلاسماي چگال با سطوح مختلف و تصويربرداري‌هاي حاصل از تابش‌هاي پر انرژي اين دستگاه توسط تيمي از دانشجويان دوره دكتري و كارشناسي ارشد اين دانشكده در حال انجام است.

وي درباره اهداف اجراي اين طرح تصريح كرد: با توجه به اهميت پرداختن به علوم و فن آوري گداخت هسته يي و تلاش‌هاي گسترده دانشمندان سراسر دنيا به ويژه در پروژه بين‌المللي ساخت نخستين راكتور مقرون به صرفه گداخت هسته يي (‪ )ITER‬در كشور فرانسه كه با مشاركت علمي فني ساير كشورها در حال اجراست از يك سو و تجربه ناشي از پيوستن ديرهنگام كشورمان به دانش و فن آوري شكافت هسته يي از سوي ديگر، لزوم پيوستن جدي كشورمان به كاروان پرشتاب گداخت هسته يي احساس مي‌شد.

وي گفت دستگاه راكتور مولد پلاسماي كانوني از نوع مادر با هدف توسعه سطح پژوهش‌هاي گداخت هسته‌اي در كشور طراحي و ساخته شده است.

به گفته اين استاد دانشگاه با وجود فناوري بالاي طراحي و عملكرد اين سيستم ، در قياس با ساير دستگاه تحقيقاتي مانند توكامك، هزينه بري آن بسيار پايين تر و شرايط كاري آن با امكانات دانشگاه‌ها سازگار است.

وي افزود با ساخت اين سيستم امكان استفاده تحقيقاتي حداقل سي دانشجوي دكتري و كارشناسي ارشد در هر بازه چهار ساله مهيا مي‌شود.

وي تاكيد كرد تمامي اجزاي اين دستگاه ساخت داخل است و از مهندسان داخلي در زمينه فناوري پالسي استفاده شده است.

اين دستگاه داراي كاربردهاي صنعتي متنوعي بعنوان چشمه پرقدرت نوتروني، چشمه اشعه ايكس نرم و سخت، چشمه پرقدرت يوني، چشمه پرقدرت الكتروني چشمه پمپ ليزر و چشمه طيف سنجي است.

همچنين از كاربردهاي پژوهشي اين راكتور مي‌توان به مطالعه در زمينه پلاسماي پالسي و چگال، مطالعه بر روي ناپايداري‌هاي پلاسما، مطالعه برهم كنش مواد- پلاسما و مطالعه بر روي جبهه موج شوكي در پلاسما اشاره كرد.
 چهارشنبه 25 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 190]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن