واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > سینما - کارگردان فیلم سینمایی «طلا و مس» در مجموعه نشستهای جشنواره فیلم شهر که به «مرهم» اختصاص داشت تاکید کرد به نگاه علیرضا داودنژاد در این فیلم غبطه میخورد. به گزارش روابط عمومی چهارمین جشنواره فیلم شهر سومین جلسه از سلسه نشستهای تخصصی این رویداد هنری با موضوع «شهری انسانی برای انسان شهری» و با حضور دکترحسین باهر استاد دانشگاه و رفتارشناس اجتماعی، همایون اسعدیان کارگردان ، علیرضا داودنژاد کارگردان فیلم سینمایی «مرهم»، طنازطباطبایی بازیگر این فیلم و کیوان کثیریان منتقد سینما عصر روز پنجشنبه 29 اردیبهشت ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد. درابتدای این نشست کثیریان به فیلم سینمایی «مرهم» اشاره کرد و گفت: «نگاه پررنگ این اثر به آسیبهای اجتماعی علت اصلی بررسی این فیلم در جشنواره فیلم شهر است.» او ادامه داد: «شهر و مسائل مربوط به آن در فیلم سینمایی «مرهم» پررنگ تصویر شده است و کارگردان به عریانترین شکل ممکن وارد فضاهای واقعی و تلخ جامعه شده و آسیبهای وارده به مناسبات اجتماعی انسانها را تصویر کرده است.» در ادامه این نشست همایون اسعدیان با بیان اینکه به عنوان یک فیلمساز به نگاه باز و رها شده علیرضا داودنژاد در فیلم سینمایی «مرهم» غبطه خورد، اضافه کرد: «داودنژاد در آخرین فیلم خود تلاش کرده تا تصویری از مسائلی که قشری از جامعه از آن رنج می برند ارائه کند. هنگامی که «مرهم» را دیدم از فضای سرد و بیروح حاکم بر کلانشهر تهران احساس ترس و ناامنی کردم.» اسعدیان با اشاره به روند فیلمسازی داودنژاد و پیگیری آسیبهای اجتماعی در تمامی آثارش، گفت: «این کارگردان سینما حدود 25 سال قبل اثری را با عنوان «بیپناه» با رویکرد اجتماعی البته با توجه به شرایط آن زمان ساخت و امروز با قرار دادن فیلم «بیپناه» و «مرهم» در کنار یکدیگر متوجه میشویم این آثار راهکار خروج از معضلات اجتماعی را پناه بردن انسانها به یکدیگر میداند.» داود نژاد نیز در این نشست گفت: «مدتهاست که مواد مخدر صنعتی وارد کشور شده و با توجه به گسترش روز افزود این نوع مواد روانگردان، فیلم «مرهم» ساخته شد.» او افزود: «تغییر ابزار زندگی در جوامع امروزی و فاصلهها در استفاده از روشهای نوین در زندگی سبب ایجاد گسست در میان نسلها شده است. نسل میانه در تعامل بیشتری با نسل امروز قرار دارد و این در حالی است که نسل جوان تصویر روشنی از پیشرفت و آینده خود ندارد و مریم در فیلم «مرهم» نماینده این نسل است.» به گفته داودنژاد، همه جرمشناسان بر این اعتقادند همه مجرمین از کمبود محبت رنج میبرند و این امر عامل مشترکی در بین آنان است و بخش بزرگی از ناهنجاریهای رفتاری در جامعه از این فقدان محبت ناشی میشود. طناز طباطبایی نیز در این نشست تخصصی گفت: «حضور نابازیگران در فیلم سینمایی «مرهم» از ویژگیهای آن است. داودنژاد در این اثر سینمایی تاکید داشت تا نابازیگران فارغ از مناسبات پشت دوربین بازی و چهرهای حقیقی از انسانهای شهری را ارائه کنند.» او با اشاره به ورود مواد مخدر صنعتی به کشور گفت: «افراد معتاد به این مواد به لحاظ جسمی تاثیرپذیری متفاوتی نسبت به معتادان سنتی دارند و در چهره آنان کمتر آثار خاصی ظاهر میشود.» دکتر حسین باهر استاد دانشگاه و متخصص حوزه رفتار شناسی گفت: «فیلم «مرهم» نقاط مثبت زیادی داشت که میتوان مسایل تقویت شونده دیگری نیز به آن اضافه کرد. این فیلم روی یکی از آسیبهای جامعه دست گذاشته که اگر به این موضوع رسیدگی نشود کل افراد جامعه را در برمی گیرد.» باهر با بیان اینکه در این فیلم تعصب دینی با تسلب دنیایی مقابله دارد، گفت: «پدر از همان صحنه اول با کمربند در صحنه ظاهر میشود و میگوید من جبهه رفتهام، متدینم و دیر آمدن دختر و مشکلاتش برای او مسئلهای نیست بلکه پدر نگران اعتقاداتش است.» او با بیان اینکه جوانان کشور ما از نظر بهره هوشی درجه بالایی در دنیا دارند، اضافه کرد: «جامعه برای جذب جوانان کوتاهی میکند در صورتی که غربیها جوانان ما را جذب و از آنها در راه منافعشان استفاده میکنند. کرامت انسانی بالاترین سرمایه برای جوانان است واگر انسانیت سرلوحه کار جوانان باشد با هیچ مشکلی در زندگی برخورد نمیکنند.» چهارمین جشنواره بینالمللی فیلم شهر با مراسمی با حضور محمدباقر قالیباف شهردار تهران اول خردادماه در سالن همایشهای برج میلاد به کار خود خاتمه میدهد. 57243
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 243]