واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > سینما - نخستین جشنواره و نمایشگاه بینالمللی بازیهای رایانهای از 8 تا 12 اردیبهشت با حضور 7 کشور خارجی برگزار میشود. به گزارش خبرآنلاین، سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست رسانهای نخستین نمایشگاه و جشنواره بازیهای رایانهای تهران با اعلام این خبر گفت: «مقام معظم رهبری در سال 1384 خطاب به شورای عالی انقلاب فرهنگی بر گسترش کمی و کیفی بازی های رایانهای و استفاده از این هنر صنعت تاکید کردند.»وی افزود: «به دنبال فرمایشات معظم له، شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1385 مصوبهای را ارایه و به دنبال آن بنیاد ملی بازیهای رایانهای در سال 1386 تاسیس شد.»وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به عملکرد قابل توجه بنیادملی بازیهای رایانهای در ساخت آثار داخلی خاطر نشان کرد: «از بدو تاسیس این بنیاد تاکنون، بازیهای فاخری همچون «گرشاسپ» و «میرمهنا»ساخته شده که این بازیها با اقبال خوبی از سوی نوجوانان روبه رو شده است.»حسینی افزود: «یکی از اهداف و وظایف بنیاد ملی بازیهای رایانهای آن است که نظارتی دقیق بر بازیهای رایانهای وارداتی داشته باشد به هر حال بازیهای رایانهای خارجی در دنیا و در میان نوجوانان ما از اقبال خوبی برخوردارند و بسیاری از مخاطبان این بازیها از آنها تاثیر میپذیرند.» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه نفس استفاده از بازیهای رایانهای صرفا تفنن نیست، تاکید کرد: «بازیهای یارانهای در شکلگیری شخصیت کودکان تاثیر بسیاری دارد از این رو نمیتوان نسبت به این هنر بیتفاوت بود.» او با اشاره به استفاده هدفمند غرب از بازیهای رایانهای گفت: «مباحثی همچون اسلام هراسی، ایران هراسی و اهداف سیاسی، امروز در قالب بازیهای رایانهای از سوی غرب به کشور ما وارد میشود، این در حالی است که فرهنگ غرب در مواردی با فرهنگ ما سازگاری ندارد و این بازیها تاثیرات نامطلوبی در جامعه ما خواهند داشت.» وی افزایش تولیدات داخلی را موجب معرفی فرهنگ اسلامی ایرانی به نسل جوان دانست و بر افزایش تولیدات داخلی در این عرصه تاکید کرد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین حضور فعال بخش خصوصی در عرصه بازیهای رایانهای را نشان از اهمیت این بخش دانست و از ساخت بیش از 40 بازی با حمایت بنیاد ملی بازیهای رایانهای در سه سال اخیر خبر داد.حسینی در ادامه به رتبهبندی بازیهای رایانهای اشاره کرد و گفت: «نظام ملی رده بندی بازیهای رایانهای از سوی بنیاد ملی بازیهای رایانهای با نام «اسرا» تدوین شده و تا کنون بیش از دو هزار و 200 بازی خارجی براساس این رتبهبندی مشخص شده است.»وی در ادامه بر پرورش نیروهای انسانی در تولید بازیهای رایانهای داخلی نیز اشاره کرد و گفت: «علاوه بر تولیدات داخلی نگاه ما به صادرات بازیهای رایانهای نیز هست، کشور ما قابلیت تبدیل شدن به قطب بازی سازی رایانهای در منطقه را دارد و حضور فعال بنیاد ملی بازیهای رایانهای و استقبال کشورهای خارجی از بازیهای ایرانی نشان از این مهم دارد.»وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به نخستین جشنواره بازیهای رایانهای تهران یادآور شد: «برپایی همایشهای بازی سازی در دانشگاهها، برگزاری کارگاهها و دورههای تخصصی و انتشار کتاب با عناوین بازیهای رایانهای از اقدامات خوب بنیاد ملی بازیهای رایانهای بوده و این اقدامات در جشنواره بازیهای رایانهای نیز با جدیت دنبال خواهد شد.»وی جشنواره بازیهای رایانهای تهران را فرصتی مناسب برای نقد و بررسی بازیهای داخلی و شناسایی استعدادهای جوان در این عرصه دانست و بر حمایت از جوانان و دانش آموزان در ساخت بازیها تاکید کرد. حسینی با بیان اینکه امسال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان «جهاد اقتصادی» نامگذاری شده، افزود: «تلاش ما بر این است تا امسال نگاه ویژهای به بخش اقتصاد فرهنگ و هنر داشته باشیم، بازیهای رایانهای فرصت مهمی برای شکوفایی اقتصادی فرهنگی و هنری است.» وی همچنین یادآور شد: «آثاری که در نخستین جشنواره بازیهای رایانهای تهران ارایه شده به لحاظ کمی و کیفی قابل قبول است و حضور 246 اثر در بخش های مختلف نشان از رشد قابل توجه تولیدات داخلی دارد.»وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور قابل توجه دانش آموزان در نخستین جشنواره بازیهای رایانهای را یکی از اتفاقات خوب این دوره از جشنواره دانست و اظهار امیدواری کرد که این رویداد هنری در بخشهای مختلفی همچون تولیدات، فناوری، خانواده، سرگرمی، دانش آموزی و کارگاههای آموزشی پاسخگوی نیاز مخاطبان باشد. حسینی همچنین از حضور کشورهایی از جمله: آلمان، بلغارستان، ژاپن، لبنان و برخی کشورهای عربی در نخستین دوره جشنواره بازیهای رایانهای تهران خبر داد و اظهار امیدواری کرد که این جشنواره اتفاق مهمی در عرصه فرهنگ و هنر کشور باشد. بهروز مینایی مدیرعامل بنیاد بازی های رایانه ای نیز در ادامه این نشست گفت: «هدف اصلی از برگزاری این جشنواره، شناخت استعدادهای جوان در زمینه ساخت بازیهای رایانهای، بازی نامه و ابعاد گرافیکی است تا بتوانیم با هنرمندان و افراد مستعد در این زمینه ارتباط موثری برقرار کنیم.»وی همچنین از قرار دادن تولیدات دانش آموزان در این دوره از جشنواره خبر داد و گفت: «بنیاد ملی بازیهای رایانهای در تلاش است تا ارتباط موثری با کشورهای مختلف برقرار کرده و در زمینه تولید و صادرات بازیهای رایانهای گامی موثر بردارد.» مینایی در ادامه از همکاری وزارت آموزش و پروش با بنیاد ملی بازیهای رایانهای در راستای تولید بازیهای رایانهای خبر داد و گفت: «هشت مدرسه در تولید بازیهای رایانهای با بنیاد ملی بازیهای رایانهای همکاری میکنند، ضمن آنکه وزارت آموزش و پرورش در راستای قرار دادن واحدهای درسی با موضوع بازیهای رایانهای ابراز تمایل کرده است.» وی در ادامه با اشاره به بخشهای اصلی نخستین نمایشگاه و جشنواره بازیهای رایانهای تهران گفت: «در بخش اصلی 54 اثر، در قسمت بازیهای رایانهای بزرگ 22 بازی، هشت بازی برخط و هشت بازی موبایل در جشنواره در نمایشگاه بازیهای رایانهای تهران حضور دارد که این آمار نشاندهنده افزایش صد درصدی تولیدات داخلی است.»وی همچنین از حضور 154 اثر در بخش جنبی شامل طراحی کاراکتر، بازی نویسی و بازیهای دانش آموزی خبر داد و ابراز امیدواری کرد که داوری آثار رسیده به این بخش تا پایان هفته جاری انجام شود. وی همچنین یادآور شد: «در نخستین نمایشگاه جشنواره بازیهای رایانهای، فضایی سه هزار متری برای حضور خانوادهها و دانش آموزان بمنظور استفاده از بازیهای رایانهای و نیز فضایی به متراژ پنج هزار متر و با هدف نمایش بازیهای رایانهای در نظر گرفته شده است.» نخستین جشنواره و نمایشگاه بازیهای رایانهای از هشتم تا 12 اردیبهشت ماه در مرکز همایشهای برج میلاد برگزار می شود. 52144
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 229]