تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):راستى عزّت است و نادانى ذلّت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1846268501




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

الگوي اسلامي - ايراني پيشرفت مقدمه جهش تمدني است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: حجت الاسلام و المسلمين علي ذوعلم عضو هيات علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي است. وي صاحب تاليفات فراوان و صاحبنظر در مباني سياسي عدالت است. او با نگاهي انتقادي نسبت به نظريات مطرح شده غربي در باب عدالت معتقد است كه مفاهيم عدالت و پيشرفت نياز به بازخواني اساسي و بنيادين دارد. ذوعلم مي گويد: اين نيست كه ما به مشكلي مقطعي برخورده باشيم كه به اين مسئله بپردازيم بلكه در ادامه مسير تكاملي انقلاب اسلامي به اين بلوغ و دريافت رسيده ايم كه بايد كليت اين مسئله را يك بار بازخواني كنيم. وي نگاهي جالب به مقوله پيشرفت در نظام اسلامي دارد: ما تا الآن پيشرفت فرهنگي را يك جور تعريف مي كرديم، پيشرفت اقتصادي را يك جور ديگر تعريف مي كرديم، همينطور پيشرفت سياسي را، پيشرفت علمي را و پيشرفت اخلاقي را يعني در هر كدام از اين مقوله ها با يك چارچوب محدود به مسئله نگاه مي كرديم، الان اين ديدگاه مطرح مي شود و به درستي عنوان مي شود كه اين مقوله ها كاملا با هم مرتبط هستند يعني پيشرفت اقتصادي، سياسي، اخلاقي، اجتماعي و پيشرفت در همه عرصه ها بريده از هم نيستند پس بنابراين بايد مقوله پيشرفت را يك جا ببينيم. عضو هيات علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي در مواجهه با فرهنگ و تمدن غربي اعتقاد دارد كه نبايد تقليد صرف از غرب كنيم و همچنين نبايد آن را نفي كنيم بلكه بايد به نقد نظريات غربي بپردازيم. وي مطرح شدن مبحث الگوي ايراني اسلامي پيشرفت را نتيجه تكامل انقلاب اسلامي مي داند و تاكيد مي كند: اين نشان دهنده پويايي جامعه ما و بالندگي انقلاب و بلوغ فكري مجموعه نظام است كه امروز در اين نقطه قرار دارد. مشروح گفت و گوي ايرنا با حجت الاسلام والمسلمين علي ذوعلم با موضوع الگوي ايراني اسلامي پيشرفت در ادامه مي آيد: **الگو ايراني اسلامي پيشرفت و عدالت قرار است چه مشكلي را برطرف كند؟ آنچه كه امروز در زمينه پيشرفت رايج و مطرح است ديدگاهي است كه بر اساس مباني اومانيستي و دنيامدار طراحي و ارائه شده است، در حقيقت نگاهي كه پشت اين ديدگاه ها وجود دارد اين است كه اساسا معنويت و مسائل مادي دو مقوله كاملا جدا هستند و ما تنها بايد به مقوله هاي اقتصادي و اجتماعي به عنوان مقولات دنيوي نگاه كنيم و به قواعدش با عقل خودبنياد و با تكيه به دانش تجربي بشر بپردازيم و راهكارهايش را از اين طرف بگيريم، جامعه ما متاثر از اين ديدگاه ها و اين تلقي و همچنين تلقي هايي است كه از دوره رنسانس به بعد وجود داشته و در جوامع مختلف هم نشت پيدا كرده است، هرچند در يك زماني هم دو ديدگاه كاپيتاليستي و سوسياليستي در مقابل هم تعريف شد ولي در واقع آبشخور فكري هر دو يكي بود و همان ديدگاه هاي دنيامدار بود بنابراين ما هم در جامعه مان خود به خود تحت تاثير چنين مباني و فضايي به طراحي راهبردها و الگوهاي توسعه اقتصادي اجتماعي پرداختيم البته آنها هم در يك حدي ممكن است كارآمدي داشته باشد اما از يك جا به بعد كارآمد نيست چون با مباني ما سازگار نبوده و بر اساس يك نگاه جامعه نگر طراحي نشده است. كاري كه الان در جامعه ما دنبال مي شود و مقام معظم رهبري آن را مطرح كردند و تاكيد دارند يعني الگوي ايراني اسلامي پيشرفت در حقيقت يك نگاه مجدد به اين مقوله است كه ما با استفاده از فراز و نشيب هايي كه خودمان داشتيم و همچنين با استفاده از تجربه هاي ديگران به يك بازخواني بنيادين و اساسي در اين مقوله بپردازيم و از اينجا سووال كنيم و شروع كنيم كه ببينيم اساسا پيشرفت چيست؟ يعني چيستي و شاخص ها و ابعاد پيشرفت و چگونگي تحقق پيشرفت چيست؟ اينها بحث هايي است كه نياز به بازخواني اساسي و بنيادين دارد. اين نيست كه ما به مشكلي مقطعي برخورده باشيم كه به اين مسئله بپردازيم بلكه در ادامه مسير تكاملي انقلاب اسلامي به اين بلوغ و دريافت رسيده ايم كه بايد كليت اين مسئله را يك بار بازخواني كنيم يعني بجاي اينكه اجزاي مختلف پيشرفت را جداي از هم بررسي كنيم و در هر كدام به شاخص هايي برسيم كه ممكن است در مباني با هم متفاوت باشند يا حتي متعارض باشند، آن را يك جا به عنوان يك مسئله كلان كه جنبه هاي نظري و فلسفي بسيار عميقي دارد مورد نظر قرار دهيم و به آن بپردازيم تا به تدريج بتوانيم به راهبردهايي برسيم كه بر اين مباني استوار باشد به بيان ديگر ما تا الآن پيشرفت فرهنگي را يك جور تعريف مي كرديم، پيشرفت اقتصادي را يك جور ديگر تعريف مي كرديم، همينطور پيشرفت سياسي را، پيشرفت علمي را و پيشرفت اخلاقي را يعني در هر كدام از اين مقوله ها با يك چارچوب محدود به مسئله نگاه مي كرديم، الان اين ديدگاه مطرح مي شود و به درستي عنوان مي شود كه اين مقوله ها كاملا با هم مرتبط هستند يعني پيشرفت اقتصادي، سياسي، اخلاقي، اجتماعي و پيشرفت در همه عرصه ها بريده از هم نيستند پس بنابراين ما براي اينكه بتوانيم براي بلندمدت در افق 20 سال يا 30 سال و 40 سال آينده براي اين مسائل راهبردهاي مشخص داشته باشيم بايد مقوله پيشرفت را يك جا ببينيم و طراحي و مهندسي و معماري كنيم تا سهم هر كدام از اين مقوله ها و سهم آن در يك نگاه جامع روشن شود لذا در واقع منظور در انداختن طرحي جديد با يك نگاه متعالي و استفاده از تجارب گذشته است كه بتواند زمينه هاي يك جهش تمدني را براي ما فراهم كند. بحث، ابعاد مختلفي دارد و هم اكنون بر روي آن كار مي شود، انتظار شتاب زده و عجولانه نمي شود از آن داشت، كار شروع شده و انشاالله بايد گروه هاي مختلف پژوهشي حوزه و دانشگاه و مراكز پژوهشي روي آن كار كنند و ساماندهي علمي خوبي بايد براي كار صورت بگيرد تا بتواند اين يافته ها را بهم وصل كند و با يك هم افزايي به تدريج به نتايج خوبي برسد. **شما صحبت از يك جهش تمدني كرديد، مختصات اين جهش تمدني چيست؟ اين جهش تمدني اسلامي است؟ ايراني است؟ يا ايراني اسلامي؟ و فرق آن با مابقي تمدن ها چيست؟ آنچه كه امروز به عنوان تمدن غرب در همه زاويه هاي زندگي بشر استيلا پيدا كرده، تمدني مبتني بر نگاه مادي گرايانه است كه خود را بي نياز از رهنمودهاي وحياني مي بيند و بعد معنوي زندگي فرد و جامعه را يك بعد اصيل تلقي نمي كند بلكه اگر هم بهايي براي آن قائل باشد در حاشيه است، آن دشواري ها و چالشي هم كه امروز در جهان ملاحظه مي كنيم نتيجه اين تمدن است، تمدني كه بر مبناي تكاثر پايه گذاري شده و زياده طلبي و حرص در ماديات و منحصر كردن از مولفه هاي آن است. در مقابل اين ديدگاه ديدگاه انقلاب اسلامي مطرح است كه با تكيه بر منابع ديني و تجربه گذشته اسلام و عرصه تمدن سازي معتقد است كه مي تواند يك گفتمان جديدي را در بحث تمدن اسلامي نوين ارائه دهد، اين تمدن علي القاعده يك تمدن مبتني بر ديدگاه هاي وحياني و توحيدي خواهد بود و اگر مولفه هاي آن تعريف شود و تلاشي و مجاهدتي كه ما در جهان اسلام مشاهده مي كنيم در آن مسير سامان يابد، نتيجه آن يك جهش تمدني در عرصه و عالم جهان اسلام خواهد بود و بدين صورت مولفه هاي مختلف زندگي، ارزش گذاري ها، هنجارها و معيارهاي ارزيابي آن در آن چارچوب تعريف ديگري پيدا خواهد كرد، قطعا تدوين الگوي اسلامي ايراني پيشرفت يك زمينه و مقدمه لازم براي اين جهش تمدني تلقي مي شود. **در مواجهه با اين موضوع و آنچه شما به عنوان طرح جديد از آن ياد كرديد ديدگاه هاي متفاوتي وجود دارد، يك ديدگاه منسوب به روشنفكران و غربزده ها مي گويد كه از غرب تقليد صرف كنيم؛ ديدگاهي ديگر در مقابل آن است و بنا را بر اين گذاشته كه هرچه غرب مي گويد درست نيست؛ ديدگاه سوم هم معتقد است كه غرب بايد نقد شود؛ آيا شما براي تدوين الگوي ايراني اسلامي پيشرفت معتقد به نقد نظريات غربي و شرقي هستيد؟ و براي رسيدن به چشم انداز مورد نظرمان چقدر نظريات و تجارب غرب به درد ما مي خورد؟ آنچه در غرب دنبال شده ابعاد مختلفي دارد كه ما با تفكيك اين ابعاد مي توانيم مواضع خود را نسبت به آن مشخص كنيم، علي القاعده در بحث نوع مواجهه با مسائل و نوع بهره برداري از امكانات طبيعي كه در اختيار بشر است تجربه هايي در غرب شكل گرفته كه براي ما قابل استفاده است، از نگاه اسلامي هم اينگونه نيست كه ما چشممان را به روي كارهاي ديگران ببنديم اما اينكه آن مجموعه را به همين چينش و ساختار اقتباس كنيم اين با مباني ما سازگار نيست، در عمل هم ناكارآمدي خود را نشان داده پس ما بايد اولا مباني نظري خود را از پايه ها و مباني فلسفي خود اخذ كنيم و بگيريم و الگويي كه مي سازيم بايد مبتني بر آن مباني نظري باشد و بعد در مصاديق و راهكارها و تعيين راهبردهايي كه بايد ما را به آن اهداف برساند و همچنين در روشها و ابزارها در اين زمينه مي توانيم از تجربه هاي ديگران استفاده كنيم. وقتي آن تجربه ها در اين الگو و مباني قرار مي گيرد خود به خود وزن و جايگاهش و نوع تاثيرگذاري آن تغيير پيدا مي كند بنابراين اينكه مجموعه دستاوردهاي بشري را در زمينه هاي مختلف ناديده بگيريم اين مدنظر نيست از آن سو اينكه همان روش اقتباسي و تقليدي را هم دنبال كنيم اين را هم نبايد بپذيريم چرا كه تا كنون جواب كامل و مناسبي نداده است. ما معتقديم اسلام يك مكتب فرازماني و فرامكاني است و براي همه دوره هاي بشر پاسخگوست به شرط اينكه با نگاهي اجتهادي مورد فهم قرار بگيرد و كساني كه مي خواهند در زمينه كارآمد كردن راهبردهاي دريافتي از اسلام تلاش كنند بايد خيلي به اين فرايند اجتهادي توجه كنند، در قانون اساسي ما هم در اصل دوم اين مسئله به صراحت مطرح شده يعني بحث اجتهاد و بحث بهره برداري از دستاوردها و تلاش هاي علمي ديگران با تكيه بر مباني و ارزش هاي اسلامي، در تدوين الگوي ايراني اسلامي پيشرفت هم ما بايد با اين نكات كار را دنبال كنيم. **يعني اين اگوي اسلامي ايراني برگرفته از خود انقلاب اسلامي است؟ سووالي كه مطرح مي شود اين است كه ما بعد از سه دهه پس از انقلاب چرا الان به فكر تدوين اين الگو و تحقق و اجراي عدالت افتاديم؟ چرا اين 30 سال فكري نكرديم؟ نه، در اين 30 سال هم كار شده است، شاخص هايي از عدالت ديده شده اما اينكه چگونه به آن نگاه شده و در يك الگوي يكپارچه همه زواياي زندگي را ديده باشد بايد به آن توجه كنيم، اينكه چرا الان به اين نتيجه رسيديم، طبع زندگي تكاملي بشر اينگونه است كه همه مسائل و افكار رشد پيدا مي كند، نيازها خود را نشان مي دهد و تجربه ها متراكم مي شود تا جايي كه مي توانيم سخن از طراحي و تدوين الگوي ايراني اسلامي پيشرفت كنيم بنابراين همه سرنخ هاي اين بحث ها در مباحث گذشته بعد از پيروزي انقلاب اسلامي هم وجود داشته است، امروز اقتضائات آن آماده است و توانمندي فكري جامعه خود نشان داده كه ما بايد به يك بازنگري اساسي نسبت به مقوله پيشرفت بپردازيم و به اين نكته كه ابعاد مختلف پيشرفت را در يك نگاه جامع و يكپارچه با هم ببينيم توجه كنيم، از نظر علمي و پژوهشي و انساني مي طلبد كه در آينده اين الگو ارائه شود البته نمي شود پيش بيني كرد كه چه زماني ما به نتيجه مطلوب مي رسيم، اين بحث ضرورت دارد و مراكز علمي كشور هم در اين زمينه پاسخگو هستند به شرط اينكه با ساماندهي علمي درست آنها را به هم متصل كنيم و به فرآورده مطلوب دست پيدا كنيم. **اخيرا بحث تاسيس و ايجاد رشته عدالت پژوهي در دانشگاه مطرح شده و رهبر معظم انقلاب هم به آن اشاره اي داشتند، نظر شما چيست؟ حتما لازم است، اين ايده را همان شش هفت سال قبل هم برخي پيشنهاد دادند، فرمايش رهبر معظم انقلاب هم اين است كه بايد كار تخصصي و درازمدت كرد، كار درازمدت مورد نياز است كه آقا مطرح كرده اند و بايد كار شود، اين بحث ها فعلا در حد ايده فعلا مطرح شده و بايد روي آن كار شود و موادي براي آن آماده شود. **رهبر معظم انقلاب چقدر در شكل گيري اين الگو و تداوم آن نقش داشتند؟ رهبري به عنوان ديده بان جامعه كه با بخش هاي مختلف آشنا هستند و مشورت مي كنند، در جريان مباحث مختلف علمي و پژوهشي حوزه ها و دانشگاه ها هستند و پذيراي ديدگاه هاي شخصيت هاي مختلف علمي هستند، تجربه هاي جهاني را رصد مي كنند و در مجموع برآيند اين مطالعات و مشورت ها و ملاحظات ايشان را به نقطه اي مي رساند، اين نقش بسيار بالايي است كه همان نقش رهبري است، رهبري هم اقتضا مي كند كه با رصد كردن اين قضايا و ديدن آسيب ها و ريشه يابي عوامل كندي كار جامعه يا عواملي كه مي تواند بر سرعت كار جامعه موثر باشد، ديدگاه هايي كه صاحبنظران در مشورت ها، ملاقات ها و نوشته هايشان ارائه مي دهند، ايشان را به اين جمع بندي رسانده كه ما براي اينكه همه ابعاد را در يك نگاه منسجم و يكپارچه ببينيم بايد روي چنين الگويي فكر كنيم وگرنه تلاش هاي پراكنده و نگاه جزيره اي به مقوله هاي مختلف چندان ما را موفق نخواهد كرد كه بتوانيم با سرعت و كارآمدي بهتر مسئله را دنبال كنيم اين به اين معني نيست كه كارهايي كه تا الان شده مفيد نبوده و مثمرثمر نبوده اما هر جامعه اي در هر زماني به دنبال پيدا كردن راهبردها و راهكارها و ايده هاي نويني بوده تا راه را برايش روشن تر كند، اين نشان دهنده پويايي جامعه ما و بالندگي انقلاب و بلوع فكري مجموعه نظام است كه امروز در اين نقطه قرار دارد و اميدوارم بتواند با توفيق الهي به دستاورهاي خيلي خوبي نائل شود. **نقش رسانه ها را در شكل گيري اين الگو چگونه مي بينيد؟ رسانه ها نقش مهمي دارند، رسانه ها در پيگيري و رصد كردن پيشرفت كار و همچنين در نقد و ارزيابي آن و چگونگي مواجهه با اين مسئله نقش دارند، رسانه ها بايد مواظب باشند كه در بخش هايي برخورد شعاري با اين مسئله نشود و در فرهنگ سازي در جامعه براي تحقق آن كار شود، همچنين رسانه ها در زمينه سازي براي تضارب آرا و ديدگاه هايي كه در اين زمينه هاست نقش بسيار موثري دارند. رسانه ها بايد زبان گوياي جامعه باشند و نقش بايسته خود را ايفا كنند. گفت و گو از: ابراهيم رضايي سيام**2019**




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 269]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن