تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن نرمخوست و براى برادرش جا (ى نشستن) باز مى كند و منافق درشتخوست و جا را بر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816449223




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ضرب‏المثلهایی که گمراه‏کننده‏اند


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: ضرب‏المثلهایی که گمراه‏کننده‏اند اگر گفتگو را داد و ستدی دو سویه میان دو "فرد" یا بیشتر در نظر بگیریم که اتفاقاً از آن روی که اختلاف دید و افق دارند، به گفتگو با یکدیگر نشسته‏اند، آنگاه خطر این ضرب‏المثلها و گزین‏گویه بیشتر از پیش خود را آشکار خواهند کرد. مهر: گزین‏گویه‏ها، بیان مختصر، مفید و تأثیرگذار یک اندیشه‏اند اما سر سپردن به آنها به‌ تمامی و بی‏چون و چرا احتمالاً نتیجه‏ای جز اذهانی منجمد و غیرسنجشگر را در پی نخواهد داشت.ضرب‏المثلها و جملات قصار (گزین‏گویه‏ها) از آن دست چیزهایی هستند که اگر از ساحت حیات انسانی حذف شوند، چه بسا بسیاری از افراد حرفی برای گفتن نداشته باشند. اگرچه می‏توان گفت که این گزین‏گویه‏ها عصاره‏ای از تجربیات بشری را در خود دارند اما کاربرد بی حساب و کتاب و بی‏حد و حصر آنها، خود می‏تواند به آفت و آسیبی در گفتگو منجر شود.گزین‏گویه‏ها، بیان مختصر، مفید و تأثیرگذار یک اندیشه‏اند اما سر سپردن به آنها، به تمامی و بی‏چون و چرا، احتمالاً نتیجه‏ای جز اذهانی منجمد و غیرسنجشگر را در پی نخواهد داشت.  مغالطه حقانیت به واسطه مرجعیت و نیز حقانیت به واسطه اجماع هم به نحوی بر همین سیاق عمل می‏کنند.بنابراین همانگونه که یک استاد دانشگاه یا کارشناس، همواره و در هر زمینه‏ای نمی‏تواند صاحب‏نظر باشد و حتی در حوزه تخصصش هم همواره محق نیست، یا همان گونه اجماع همه یا بسیاری از افراد بر سر چیزی به معنای درستی آن چیز نیست، استفاده از ضرب‏المثلها یا گزین‏گویه‏ها نیز صرفاً از آن رو که انسان بزرگ و صاحب اندیشه‏ای آنها را بر زبان رانده یا همگان/بسیاری از افراد بر آنها اجماع نظر دارند، نیز همواره مفید فایده نیستند.به بیان دیگر سرسپردگی این چنینی به ضرب‏المثلها و گزین‏گویه‏ها و پذیرش تعابیری مشخص از آنها، امکان خلاقیت و نوآوری را زایل می‏کند و در نتیجه آنچه باقی می‏ماند انسانهایی خواهند بود که همگی کمابیش به گونه‏ای مشابه و از روزنه‏های یکسانی به امور و جهان می‏نگرند؛ جهانی که آدمیان در آن به نحو مشابهی می‏اندیشند و چشم‏اندازهای گوناگون به ندرت وجود دارند.اگر گفتگو را داد و ستدی دو سویه میان دو "فرد" یا بیشتر در نظر بگیریم که اتفاقاً از آن روی که اختلاف دید و افق دارند، به گفتگو با یکدیگر نشسته‏اند، آنگاه خطر این ضرب‏المثلها و گزین‏گویه بیشتر از پیش خود را آشکار خواهند کرد.در صورتی که اگر تحقق گفتگو، در گرو اختلاف افقها دانسته شود و التزام نظری و عملی به چنین گفتگویی وجود داشته باشد، آنگاه ضرب‏المثلها و گزین‏گویه‏ها نیز، با مواجهه‏ای شالوده‏شکنانه که از معانی معمول و متبادر فراتر می‏رود و به دریافتهای متفاوت و تازه‏ای می‏انجامد، می‏توانند به غنای گفتگو مدد رسانند.در مغالطه کلمه قصار در واقع تکیه بر سخنان معروف جایگزین اندیشیدن می‏شود. البته هر چند این گونه موارد بهره‏ای از حقیقت دارند و برخی از آنها به راستی ژرفند اما منبع قابل اتکایی برای شناخت نیستند و حتی می‏توانند گمراه‏کننده باشند.به عنوان مثال ضرب‏المثل "آدم گرسنه سنگ هم می‏خورد" از آن دست ضرب‏المثلهایی است که معمولاً پدران و مادران از آن در مورد فرزندانشان، آنگاه که در غذا خوردن ناز و ادا به خرج می‏دهند، استفاده می‏کنند و مقصودشان احتمالاً این است که "اگر واقعاً گرسنه باشی همین غذا را هم می‏خوری. پس اگر این غذا را نمی‏خوری و ایراد می‏گیری، به این دلیل است که سیری".اما این ضرب‏المثل در مورد کسانی که بنا بر باورهای خود گیاه‏خوارند و از خوردن گوشت امتناع می‏کنند، چه حکمی خواهد داشت؟ احتمالاً در این موارد باید کمی محتاطتر سخن گفت. به دیگر سخن ضرب‏المثل فوق در نهایت این نکته را آشکار می‏کند که بسیاری از خرده‏گیریهای ما آدمیان، چیزی جز بهانه‏های پیش پا افتاده نیستند.وقتی ضرب‏المثلها نقش مرجع را بر عهده بگیرند آنگاه مجال اندکی برای سنجشگرانه‏اندیشی باقی می‏ماند. اینکه سخنی ژرف‏نما باشد به این معنا نیست که واقعاً عمق دارد. بنابراین هرگاه فردی به جای استدلال کردن و ارائه شواهد و دلایلی در تأیید سخن خود از یکی از این ضرب‏المثلها یا گزین‏گویه‏ها استفاده کرد، می‏توان این احتمال را داد که وی در صد انجام مغالطه است.این افراد نخست باید نشان دهند که از یک سو ضرب‏المثل یا گزین‏گویه موردنظرشان چه ارتباطی با موضوع مورد بحث دارد و و از سوی دیگر ضروری است که استدلالها و دلایل خود را نیز ارائه کنند، نه آنکه سخنی از بزرگان یا ضرب‏المثلی را همچون حرف آخر بر زبان رانند و چنین بنمایانند که دیگر جای چون و چرایی باقی نمانده است.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 80]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن