تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ردم دو گروه‏اند: دانشمند و دانش‏اندوز و در غير اين دو، خيرى نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816934713




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حفظ برکات ماه رمضان


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: حفظ برکات ماه مبارک رمضان
 شهر رمضان
بدون ترديد يك ماه روزه‌داري و مبارزه عملي با هواهاي نفساني، تأثير بسيار عميقي در روح و روان و سلامت جسماني انسان دارد؛ اما چه كنيم روزه ما اثرش بر نفس و جان باقي بماند؟در مرحله نخست بايد بكوشيم تا روزه ما كامل و واقعي باشد و آن گاه اثر آن تا سال آينده، بلكه براي هميشه، باقي مي‌ماند.امام جعفر صادق عليه‌السلام مي‌فرمايد: «هرگاه روزه دار هستي، پس بايد گوش و چشم تو از حرام به دور و جوارح و اعضاي تو از زشتي‌ها پاك باشد و بايد كارهاي بيهوده و لغو را از خود دور كني... لازم است بر تو حلم و وقار و خشوع روزه واقعي [زيرا روزه‌دار واقعي كسي است كه‌] كاملاً مراقب و مواظب تمامي شئون زندگي‌اش باشد تا كوچك‌ترين نواقص شرعي، عرفي و اخلاقي از او مشاهده نگردد... روزه‌دار بايد در حد امكان، سكوت و خاموشي را اختيار كند؛ مگر ذكر خدا و بيان نيازمندي‌هايش؛ از قهقهه و بلند خنديدن بپرهيزد؛ زيرا خداوند بر خنده‌هاي قهقهه خشم دارد» (1)از اين سخنان پر معناي امام صادق عليه‌السلام، استفاده مي‌شود كه روزه وقتي كامل است و ما روزه‌دار واقعي محسوب مي‌شويم كه اين عمل، فقط خودداري از خوردن و آشاميدن نباشد؛ بلكه همه اعضا و جوارح ما روزه‌دار باشند و چنين روزه‌اي، كامل و واقعي است و طبعاً اثر آن پايدار خواهد بود.علاوه بر آن چه گفته شد، دو عمل مهم ديگر بايد انجام دهيم تا اثر روزه تا ماه مبارك رمضان بعدي باقي بماند كه عبارتند از:1. پرهيز از آن چه كه موجب زايل شدن اثر روزه مي‌شود. علت غايي روزه، دست‌يابي به «تقوا» (دوري از گناه) است؛ زيرا گناه با هدف روزه منافات دارد و ما هنگامي مي‌توانيم از اثر روزه (تقواي الهي)به طور مستمر بهره‌مند شويم كه رفتارمان، همسو و هم جهت و در راستاي پرهيزگاري باشد.2. علاوه بر اجتناب از گناه، بايد ارتباط خود را با آن چه در ماه مبارك رمضان انجام داده‌ايم، قطع نكنيم؛ يعني براي تقويت آثار روزه، گاهي روزه بگيريم؛ البته اين روزه‌ها واجب نيست؛ ولي از نظر كيفيت بايد به همان صورتي باشد كه در ماه مبارك رمضان روزه مي‌گيريم؛ يعني، همه اعضا و جوارح ما روزه باشند.
ماه رمضان
بنابراين، استواري عمل و مداومت بر آن، موجب مي‌شود تا اثر آن عمل باقي بماند. امام باقر عليه‌السلام فرمود: «دوست داشتني‌ترين عمل نزد خداوند، عملي است كه بنده آن را ادامه دهد؛ هر چند اندك باشد». (2) و يكي از دلايل استمرار عمل، حفظ و بقاي اثر آن است. از نظر علمي و تجربي نيز اين حقيقت ثابت شده است كه براي ماندگاري يادگيري و نهادينه شدن صفات اخلاقي و معنوي، يك فرآيند دو مرحله‌اي را بايد طي كرد؛ شكل‌گيري و تثبيت و بقا.هر مهارتي كه انسان به دست مي‌آورد، براي تثبيت و بقاي آن، بايد ارتباط خود را با آن مهارت -اگر چه به صورت اندك- حفظ كند. اين مطلب در مورد مسائل معنوي و اخلاقي نيز صدق مي‌كند؛ يعني اگر بخواهيم اثرات ماه مبارك رمضان، نه تنها تا ماه رمضان بعدي حفظ شود، بلكه به عنوان يك سرمايه معنوي براي هميشه باقي بماند، بايد ارتباط خود را با اين ماه حفظ كنيم. نگه داشتن اين ارتباط، ممكن نيست؛ مگر با انجام دادن همان اعمالي كه در ماه رمضان انجام مي‌داديم.از اين رو، توصيه مي‌شود كه بعد از ماه مبارك رمضان، گاهي روزه بگيريد [به عنوان نمونه، روزه گرفتن در سه روز در هر ماه قمري يعني پنجشنبه اول ماه و پنجشنبه آخر ماه و اولين چهارشنبه بعد از دهم ماه سفارش شده است] و تلاوت قرآن را -هر چند روزي يك صفحه- قطع نكنيد و دعاهاي مربوط به ماه‌هاي بعد از رمضان را هر روز بخوانيد؛ سيره عملي بزرگان دين -مانند پيامبر و ائمه عليهم‌السلام- همواره اين بود كه بعضي از روزها را روزه مي‌گرفتند و توصيه مي‌كردند كه حداقل هر ماه سه روز، روزه بگيريد (اول، وسط و آخر ماه) و حداقل هر روز پنجاه آيه قرآن را تلاوت كنيد و... . اين سيره و سفارش‌ها، براي استمرار و بقاي آثار ماه مبارك رمضان و تبديل آن حالات معنوي، به صفات و ملكات ماندگار و هميشگي است؛ به گونه‌اي كه اين آثار، جزء وجود و شخصيت انسان شود و همواره رفتارهاي او را تحت تأثير قرار دهد. پي نوشت:1. بحارالانوار، ج 96، ص 2922. اصول كافي، ج 3، ص 129، ج‌2منبع: مجله پرسمانتنظيم: رهنما، گروه حوزه علميه





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 214]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن