تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834766258
بهار در شعر فارسی
واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: نکته قابل توجه دیگر آنکه در ادب فارسی گاه بهار را به سبب کوتاهی و زود گذر بودن به عمر انسان وبه خصوص دوره جوانی تشبیه میکنند واز همین روی غنیمت شمردن و لذت بردن... آمد بهار خرم و آمد رسول یارمستیم و عاشقیم و خماریم و بیقرارادبیات آیینه تمام نمای فرهنگ واندیشه یک ملت است این سخن بدان معناست که آنچه آدمی میاندیشد و آنچه به صورت رفتار خاص از این اندیشه از وی سر میزند درادبیات نمایان است. از همین رو میتوان با مطالعه آثار ادبی یک سرزمین به زوایای نهان و آشکار مردمان آن پی برد و علاوه بر شناخت دیدگاه اقوام مختلف نسبت به پدیدهها و موضوعات گوناگون، رسوم و آیینهای ایشان را نیز در مناسبتها و وقایع مختلف مورد تجزیه وتحلیل قرار داد.از دیگر سو ادبیات رسانه عواطف و احساسات بشر است و چنانچه این مقوله را به عنوان یک کلیت در نظر بگیریم احساسات آدمی به طبیعت و پدیدههای مربوط به آن میتواند به عنوان جزیی از این کل محسوب گردد. نیاز به آوردن دلیل برای این مدعا نیست چه آن دسته از آثار ادبی که به وصف طبیعت میپردازد در اکثر دواوین شاعران و بزرگان ادبی ما به چشم میخورد تا آنجا که بسیاری از آثار نغز بجا مانده در ادب فارسی تبدیل به تابلوی منحصر به فردی از طبیعت شده و نمایی زیبا ازجلوههای طبیعی را پیشکش مخاطب میگرداند.به عنوان مثال خاقانی دراین بیت آمدن صبح و پرتوافشانی خورشید برکوهساران را اینگونه به تصویر میکشد:شب چاه بیژن بسته سر، مشرق گشاده زال زرخون سیاووشان نگر بر خاک و خارا ریخته خاقانی خورشید مشرق را به زال زر تشبیه میکند که ناجی بیژن از چاه اراسیاب که به شب تشبیه شده میباشد و سرخی حاصل از پرتو افشانی خورشید را به خون سیاووش شبیه میداند که برکوه صحرا پاشیده وحاصل همه اینها تابلویی شگفت است که رفتن شب و آمدن صبح را به تصویر میکشد یا فرخی سیستانی که او نیز در به تصویرکشیدن طبیعت در شعر استادی بی بدیل است در توصیف آسمان ابری میفرماید:توگفتی گرد زنگاراست بر آیینه چینیتوگوی موی سنجاب است برپیروزه گون دیبا هر مصرع از این بیت تصویری جداگانه است که هری ک آسمان ابری را به بهترین صورت به مخاطب عرضه میدارد در اولی سخن از لایه ای از زنگ زدگی است که بر سطح آیینه نشسته است دومی حکایت از آن دارد که موی خاکستری سنجاب بر حریری پیروزه رنگ افتاده است.بهار درادب فارسی از دو جنبه قابل بررسی است نخست از جنبه تصویر سازیهای شاعرانه که معمولا در شعر سبک خراسانی به چشم میخورد و پیشگامان شعرفارسی در این وادی شاهکارهایی جاودان و استواری از خود به یادگار گذاشته اند زیرا به طور کلی شعر در قرون اولیه حیات خود در ادبیات کلاسیک ما رویکرد افاقی دارد و غالبا به پدیدههای جسمانی و ملموس میپردازد از این رو توصیف بهار درشعر این دوره تجلی شگرف دارد وهمانطور که گفته شد نقاشی ازطبیعت در اینگونه آثار زبانزد است.رویکرد دوم که در قرون بعد با ورود تصوف و عرفان به شعر فارسی صورت گرفت رویکرد انفسی است که در سایه همین رویکرد مفهوم بهار نیز همچون بسیاری از واژهها در ذهن و زبان بزرگان ادب ما دچار تغییر و تحول شد در اینگونه آثار مفهوم بهار قرین تحول درونی وانفسی انسان است و شاعران ما آن را دستاویزی برای تحول درونی قرار داده اند.در بهاران کی شود سرسبز سنگ؟خاک شو تا گل برآیی رنگ رنگسالها توسنگ بودی دلخراش آزمون را یک زمانی خاک باش مولانا در این دو بیت مانند همیشه روش تمثیل را پیش میگیرد و میگوید همانطور که در بهار که فصل رویش و شکفتن است سنگ سخت و گران سبز نمیشود و رویشی در آن نیست جان تو نیز اگر مانند همیشه سخت باشد دچار دگرگونی معنوی نخواهد شد پس چون خاک نرم باش. سخت جانی را کنار گذار تا به بار بنشینی ومتحول شوی. نظیر همین مفهوم را حافظ در بیتی ناب و مشهور آورده است:نوبهاراست در آن کوش که خوشدل باشیکه بسی گل بدمد باز و تو در گل باشی و بسیاری شواهد و نمونههای دیگر که در ادامه بحث به آنها خواهیم پرداخت.گفتیم جلوه شکوه بهاران در شعر دوره خراسانی است از این رو بحث را با بررسی آثار این دوره پی میگیریم.شایسته است که در سرآغاز این سخن به سراغ پدرشعر فارسی رودکی بزرگ برویم و بهاران را در شعر به نظاره بنشینیم.آمد بهارخرم با رنگ و بوی طیببا صدهزار نزهت و آرایش عجیب این بیت سرآغاز قصیده ای است بهاری از او که در آن توصیف بهار با تشبیهات و تصویرسازیهای شگفتی همراه است به عنوان مثال:چرخ بزرگوار یکی لشکری بکردلشکرش ابر تیره و باد صبانقیبنفاط برق روشن و تندرش طبل زندیدم هزار خیل و ندیدم چنین مهیب رودکی بهار را چنان سپاهی توصیف میکند که رویدادهای طبیعی هرکدام دراین سپاه شغلی برعهده دارند ابرهای تیره به منزله سپاهیان وبادصبا نقیب و فرمانده این لشکر است و برق آسمان به عنوان نفاط در این سپاه حضور دارد که مرحوم دکتر خطیب رهبر در حاشیه این بیت و معنای این لغت مینویسد: نفاط: به فتح اول و تشدید دوم نفت انداز یا کسی که قارورههای مشتعل نفت را به کشتی دشمن یا سپاه خصم اندازد ... .(قاروره به معنای ظرف شیشه ای است).بعد از روشن شدن اجزای این تصویر به کلیت آن نظر میکنیم. باد صبا همچون فرمانده لشکر سپاهیان را که ابرها هستند حرکت میدهد در این میان برق آسمان به آتش افکنی وشعله ور ساختن سپاه دشمن مشغول است ورعد نیز نوای جنگی مینوازد. اما تصویرسازی بدیع دیگر رودکی در همین قصیده توصیف لاله است که آن را به پنجه خضاب شده و رنگین نو عروسان تشبیه میکند.لاله میان کشت بخندد همی زدورچون پنجه عروس به حنا شده خضیب درکنار این تابلوی زیبا نگاهی به بیت خواجه شیراز که آن نیز در توصیف لاله است خالی از لطف نیست. خواجه لاله بهاری را مانند تنوری برافروخته میداند و جوش و خروش گل وعرق غنچه که همان شبنم است را حاصل این تنور برافروخته.تنورلاله چنان برفروخت بادبهار که غنچه غرق عرق گشت وگل بجوش آمد اما بی انصافی است اگر درباره وصف بهار درشعرف ارسی سخن بگوییم و از استاد مسلم تصویرگری در شعر یعنی منوچهری دامغانی یادی نکنیم تصویرگری در شعر منوچهری آن چنان است که دکترسیدم حمد دبیرسیاقی نام کتاب خود را که در ان به گزارش اشعار منوچهری پرداخته تصویر و شادیها نهاده است.منوچهری قصیده ای نغز از خود به یادگارگذاشته که هربیت آن نمایی از طبیعت است که با زبان شاعرانه به تصویر کشیده شده است که مناسب با مجال این نوشتار به تحلیل ابیاتی از آن میپردازیم.نو بهار آمد و آورد گل و یاسمناباغ همچون تبت وراغ بسان عدنا تبت یکی از شهرهای چین است که در زیبایی و خرمی زبانزد است. عدن نیز درلغت به معنای اقامت دائم درجایی است که غالبا صفتی برای بهشت آورده میشود وگاه خود این لغت نیز به تنهایی افاده معنای بهشت را میکند. منوچهری در آغاز این قصیده پرشور باغ و مرغ زار را از شدت زیبایی بوستان چین و از آن بالاتر به باغهای بهشت تشبیه میکند.آسمان خیمه زد از بیرم ودیبای کبود میخ آن خیمه ستاک سمن ونسترنا در ادب فارسی آسمان چند جا به خیمه ای افراشته تشبیه شده به عنوان مثال عطار درمقدمه منطق الطیر سراید:آسمان چون خیمه ای برپای کردبی ستون کرد و زمینش جای کرد اما هنرمندی منوچهری در تصویرگری این است که مخاطب را به دیگرگونه دیدن طبیعت وامیدارد و به او القا میکند که آسمان گویا خیمه ای است از بافتههای نرم و کبود رنگ و گلهای یاسمن و نسترن میخهای کوبیده برزمین هستند که این خیمه را نگه داشته اند.بنظر میرسد توانمندی منوچهری در تصویرگری دراین دوب یت به اوج میرسد که بوستان را به بتخانههای شهر فرخارتبت تشبیه میکند.بوستان گویی بتخانه فرخارشده ستمرغکان چون شمن وگلبنکان چون وثنابرکف پای شمن بوسه بداده و ثنشکی وثن بوسه دهد برکف پای شمنا شمن و وثن به ترتیب به معنای بت پرست و بت هستند مرغان در این دوبیت به بت پرستان تشبیه شده اند و بوتههای کوچک گل به بت که این بار به جای اینکه بت پرست کف پای بت را ببوسد بت کف پای بت پرست را بوسه میدهد.همانطورکه گفته شد بررسی اشعار بهاریه منوچهری دامغانی همچنین سایر شعرای دوره خراسانی محتاج زمان فراوان واز حوصله این مجال بیرون است. مناسب است که در ادامه بحث به رویکرد انفسی شاعران دوره عراقی نسبت به بهار بپردازیم. همانطور که گفتیم بهار درشعر دوره عراقی بیشتر مفهومی است به این معنی که اراده شاعران این دوره از لفظ بهار لزوما وصرفا بهار طبیعت نیست چه این بزرگان گاهی بهار را به معنای شکوفایی وتحول درونی آدمیاراده میکنند وگاه این بهار را اشارتی بر حیات دوباره انسان بعد از مرگ میدانند. مولانا فرمود:این بهارنو زبعد برگ ریزهست برهان بر وجود رستخیز جان کلام آن است که بهار در دوره ای از ادبیات کلاسیک ما عامل وجد درون و بیداری دل قرار میگیرد این وجد درونی در نگاه صوفیانه گاهی انسان رابه سرمستی ورهایی زهد فرا میخواند تا جایی که توبه شکنی دربعضی شواهد صفت و ملازم بهار آمده است. حافظ میگوید:به عزم توبه سحرگفتم استخاره کنمبهارتوبه شکن میرسدچه چاره کنم؟خواجه همین مفهوم را در بیت دیگر چنین میآورد:من که عیب توبه کاران کرده باشم بارهاتوبه از میوقت گل دیوانه باشم گرکنم توبه شکنی بهار را مرحوم استاد شهریار در دوبیت از غزلی عاشقانه این گونه شرح میدهد:نوبهار آمد وچون عهدبتان توبه شکستفصل گل دامن ساقی نتوان داد زدستکاسه وکوزه ایمان که نمودند درستدیدم آن کاسه به تنگ آمد و آن کوزه شکست توبه شکنی در فصل بهار از آن روی توصیه میشود که شاعران ما بهار فصل طرب و خوش باشی و لذت فرصتهای زود گذر عمر میدانند و چه بسا نشانههای بهاران در طبیعت را آیینه عبرت میدانند. خیام میفرماید:ابرآمد وباز برسرسبزه گریستبی باده گلرنگ نمیباید زیستاین سبزه که امروز تماشاگه ماستتاسبزه خاک ما تماشاگه کیست؟ در این رباعی دل انگیز خیام هم خوش باشی و لذت را گوشزد میکند و هم عبرتآموزی از شکفتن گل از خاک مردگان را فرا یاد میآورد ومیگوید همانطور که امروز سبز خاک کسی ما را نگاه میکند روزی نیز سبزه رسته از خاک ما به نظاره کسی مینشیند.نکته قابل توجه دیگر آنکه در ادب فارسی گاه بهار را به سبب کوتاهی و زود گذر بودن به عمر انسان وبه خصوص دوره جوانی تشبیه میکنند واز همین روی غنیمت شمردن و لذت بردن از آن توصیه میشود. حافظ میسراید: خوش آمد گل وزان خوشتر نباشد که در دستت به جز ساغر نباشدزمان خوشدلی دریاب ودریابکه دائم درصدف گوهرنباشدغنیمت دان ومیخور در گلستان که گل تاهفته دیگر نباشدآنچه به رشته تحریر درآمد مجملی بود از بررسی آثارمنظوم از بهار که در ادب کلاسیک ایران آمده است امید است خاطر علاقه مندان را به جستجوی بیشتر در این زمینه تشحیز کرده باشد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 757]
صفحات پیشنهادی
شعرهای شاعران جهان در مورد بهار
شعرهای شاعران جهان در مورد بهار. ... در این صفحه سعی كردهایم گزیدهای از این شعرهای فارسی و ترجمه شده را كه برای اولین بار منتشر میشوند، كنار هم جمع كنیم. ...
شعرهای شاعران جهان در مورد بهار. ... در این صفحه سعی كردهایم گزیدهای از این شعرهای فارسی و ترجمه شده را كه برای اولین بار منتشر میشوند، كنار هم جمع كنیم. ...
یادی از پروین اعتصامی بهبهانهی شصت وپنجمین سالگشت درگذشتش
پروین اعتصامی ادبیات فارسی و عربی را نزد پدر آموخت و از همان ابتدای كودكی ... از پنجهزار بیت شعر دارد، نخستنینبار با مقدمهای به قلم ملكالشعرا بهار در سال ...
پروین اعتصامی ادبیات فارسی و عربی را نزد پدر آموخت و از همان ابتدای كودكی ... از پنجهزار بیت شعر دارد، نخستنینبار با مقدمهای به قلم ملكالشعرا بهار در سال ...
روزهای اعتصامی و اسدآبادی به تقویم 87 اضافه میشوند
پدرش میرزا یوسف خان آشتیانی ملقب به اعتصامالملك دارنده و نویسندهی مجلهی ادبی "بهار" و مترجم آثار فراوان فرانسه و عربی به فارسی بود. پروین اعتصامی ادبیات ...
پدرش میرزا یوسف خان آشتیانی ملقب به اعتصامالملك دارنده و نویسندهی مجلهی ادبی "بهار" و مترجم آثار فراوان فرانسه و عربی به فارسی بود. پروین اعتصامی ادبیات ...
3 شعر بهاری
3 شعر بهاری. ... «کتاب گویا»ی تاریخ ایران در راه است/ 50هزار نسخه خطی فارسی در ترکیه · خودتان را همانگونه كه هستيد بپذيريد ...
3 شعر بهاری. ... «کتاب گویا»ی تاریخ ایران در راه است/ 50هزار نسخه خطی فارسی در ترکیه · خودتان را همانگونه كه هستيد بپذيريد ...
دوبیتیهای فریدون مشیری چاپ میشود
این روزها دخترش مهندس بهار مشیری در حال جمعآوری دو بیتیهای فریدون مشیریست. ... اصولا وقتی ادبیات و شعر فارسی از گذشته تا امروز را مرور میکنیم، میبینیم که ...
این روزها دخترش مهندس بهار مشیری در حال جمعآوری دو بیتیهای فریدون مشیریست. ... اصولا وقتی ادبیات و شعر فارسی از گذشته تا امروز را مرور میکنیم، میبینیم که ...
چهلوهشتمین بهار زندگی قیصر امینپور
چهلوهشتمین بهار زندگی قیصر امینپور. ... او در سال 1363 مجددا رشتهی تحصیلی خود را تغییر داد و در رشتهی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران به تحصیل مشغول شد؛ ...
چهلوهشتمین بهار زندگی قیصر امینپور. ... او در سال 1363 مجددا رشتهی تحصیلی خود را تغییر داد و در رشتهی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران به تحصیل مشغول شد؛ ...
اساس شعر فارسی (1)
اساس شعر فارسی (1) ... اساس شعر فارسی (1). اساس شعر فارسی – شعر اخلاقی ... استاد محمد تقی بهار( ملك الشعرا)سبك شناسی نظم. [ارسال شده از: تبیان] ...
اساس شعر فارسی (1) ... اساس شعر فارسی (1). اساس شعر فارسی – شعر اخلاقی ... استاد محمد تقی بهار( ملك الشعرا)سبك شناسی نظم. [ارسال شده از: تبیان] ...
چشم اندازی که نیما برای شعر گشود
تا پیش از سال ۱۳۰۰ خورشیدی، شعر فارسی دربست شعری سنتی و قانون اساسی آن ... ادیب الممالک فراهانی، ادیب پیشاوری، وحید دستگردی، غنی زاده، بهار، عارف، عشقی، ... با ورود نیما به صحنه شعر فارسی، زمینه برای تحول جدی ساختاری و انقلابی عمیق در ...
تا پیش از سال ۱۳۰۰ خورشیدی، شعر فارسی دربست شعری سنتی و قانون اساسی آن ... ادیب الممالک فراهانی، ادیب پیشاوری، وحید دستگردی، غنی زاده، بهار، عارف، عشقی، ... با ورود نیما به صحنه شعر فارسی، زمینه برای تحول جدی ساختاری و انقلابی عمیق در ...
شعر و ادب پارسی
شعر و ادب پارسی. ... در باغ چشم های تو، می خواهمشعر و شکوفه، خرمن خرمناما اگر بهار نیاید...!نیستانی از شاعران مطرح و پربار معاصر محسوب می شود که دارای زبان ...
شعر و ادب پارسی. ... در باغ چشم های تو، می خواهمشعر و شکوفه، خرمن خرمناما اگر بهار نیاید...!نیستانی از شاعران مطرح و پربار معاصر محسوب می شود که دارای زبان ...
با اولینهای محمدرضا عبدالملكیان
و در انواع قالبهای شعر فارسی اعم از رباعی، دوبیتی تا غزل و شعرهای نیمایی و سپید طبع ... اولین جوشش شعری؟بهار بود. با دوستم، محمد حسن بردباربه باغ خودمان در ...
و در انواع قالبهای شعر فارسی اعم از رباعی، دوبیتی تا غزل و شعرهای نیمایی و سپید طبع ... اولین جوشش شعری؟بهار بود. با دوستم، محمد حسن بردباربه باغ خودمان در ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها