واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: فرهنگ لغات و اصطلاحات تر دي مكس amiroo2 06 ارديبهشت 1389, 15:36در اينجا ما به شرح لغات و اصطلاحات تري دي مكس خواهيم پرداخت و هر لغت يا اصطلاح را كه ندانيم از شما خواهيم پرسيد. از تمامي اساتيد بزرگوار درخواست كمك دارم. با احترام 3dmax: بستهای نرم افزاری با قابلیت ساخت مدلهای سه بعدی ، متحرکسازی و رندر میباشداین نرم افزار ابتدا در سال 1990 در محیط DOS با نام "3D Studio" (به معنای کارگاه سه بعدی) توسط گروه yost ساخته شد و کمپانی Autodesk آن را تکثیر کرد پس از انتشار نسخه ۴ نرم افزار،این محصول برای محیط windows باز نویسی و با نام جدید "3D Studio Max" توسط Kenitix که در آن زمان، بخش رسانه ها و سرگرمی Autodesk بود روانه بازار شد.سپس شرکت Autodesk تمامی امتیازات نرم افزار را خریداری کرد و تمامی تغییرات و تکمیل آن تا دو نسخه بعدی را خود انجام داد. کمی بعد نام نرم افزار بار دیگر به "3ds max" (تمامی حروف بصورت کوچک) تغییر کرد و توسط Discreet که به تازگی به تملک Autodesk درآمده بود انتشار یافت . در نگارش 8 این نرم افزار نام Discreet حذف و لوگوی Autodesk جای آن را کرفته و بار دیگر اسم محصول به "3ds Max" (با حروف بزرگ و کوچک) تغییر کرد.( منبع: ) Menu bar: نوار منو، در نرم افزار تري دي مكس به نواري كه در زير نوار عنوان قرار مي گيرد اطلاق مي شود كه گزينه هايي همچون file , edit, tools, group & .... در آن قرار دارد. viewport: نما- زاويه ديد، زواياي ديد مختلفي براي مشاهده موضوع در صحنه مي باشند viewport navigation control: كنترل و دستكاري در نما ، براي كنترل نماهاي موجود از دكمه ها و ابزراهاي اين قسمت استفاده مي شود cordinate disply: نمايش دهنده مختصات ، مختصات مختلف موجود در صحنه را براساس zxy نمايش مي دهد statusbar and prompt line: نوار وضعيت و خط متن رساني . دستورهاي موجود و لازم را در اين قسمت مي توان مشاهده كرد دستور موجود در اين قسمت بر اساس وضعيت نشانه گر موس و اين كه چه ابزاري را انتخاب كرده تغيير مي كند time slider: لغزنده زمان command panel: پانل فرمان، يكي از بخش هاي مهم مكس مي باشد از اين پانل براي ايجاد موضوعات مختلف در صحنه كمك گرفته مي شود و شامل 6 زير مجموعه به شرح ذيل است: creat: براي ايجاد و خلق انواع حجم ها modify: معناي لغوي: اصلاحگر،با كمك اصلاحگرهاي اين مجموعه مي توان تغييراتي در اشكال و احجام ايجاد كرد hierarchy: معناي لغوي: سلسله مراتب،براي تنظيم ik , PP به سراغ اين پانل برويد. pp(=محور مختصات) motion: براي كنترل انيميشن وحركت از اين پانل استفاده مي شود كادرمرزي{Bounding box} سريعترين وساده ترين روش براي نمايش اشكال كهكادري است كه ابعاد كلي مشابهي با شي دارد . قاب سيمي{Wire frame} شي را با استفاده از خطوط رسم مي نمايد تالبه هاي مرئي چند ضلعي ها را نمايش دهد خط مخفي{Hidden line} مشابه حالت قبل است با اين تفاوت كه كابرتنها مي تواند نماي روبرو را ببيند. سايه زدن مسطح{Flat shaded} سطح ورنگ شي را به روشي سريع نمايش مي دهد.وشي به صورت وجوه كوچك ظاهر ميشود. سايه زدن هموار{Smooth shaded} سطح شي را به صورت همراه رنگ و به صورت هموارنمايش ميدهد.و اين حالت بالاترين سطح واقع گرايي در مكس را داراست. بافت هموار{Smooth texture} مادهيا بافت اختصاص داده شده به شي را به صورت هموار و واقع گرايانه نمايش مي دهد. نورها{Lights} در تري دي از نورها براي هر چه طبيعي تر كردن صحنهاستفاده مي شود وداراي انواع زير است: نورهاي همه سويه{Omni lihghts} مشابه لامپهاي ساده ميباشد ونور را در همهجهات پراكنده مي سازد نورهاي نقطه اي{Spot lights} منابع جهت داري مي باشند كه اغلب براي متمايزكردن بخشهايي از يك شي ،يا فراهم كردن منبع اصلي رو شنايي مورد استفاده قرارميگيرد. نورهاي فاصله دار{Distanc lights} آنها نيز جهت دار هستند اما براي شبيه سازيمنابع نوري فاصله دار از قبيل خورشيد استفاده ميشود. نورهايمحيطي{Ambient lights } اين نورها معمولابراي تعريف كردن يك روشنايي ثابت در سراسر صحنه به كار گرفته ميشود توجه: بايد نحوه صحيح نورپردازي را فرا گرفت چرا گه هر چه به صورت بي رويه از نور استفاده كنيم درپردازش نهايي وآماده سازي نهايي دچار مشكل وهمچنين اشغال فضاي بي جهت از طرف نورها مي شويم. *دوربينها{Camreas} دوربين ها اشيايي هستند كه براي فراهم آوردن زاويه هاي ديد مختلف (ثابت يا متحرك)مورد استفاده قرار ميگيرد. در تري دي دو نوع دوربين عمدهوجود دارد كه به قرار زير است: دروبين هدف گيري{Target camera} دوربين هدف گيري از يك هدف استفاده ميكند،كهنقطه اي در فضاي 3بعدي است كه دوربين به سمت آن نشانه رفته است. دوربين آزاد{Free camera} دوربينآزاد دوربيني بدون هدف است كه مي تواند به سادگي در امتداد يك مسير متحرك سازي شود. رندرسازي{Rendering} رندرسازي پردازشي است كه در آن تري دي تمامي اشياي مجود در صحنه را در زمينه ينورپردازي، مواد ونقطه ديد تفسير مي نمايد تا يك تصوير تكميلي را به وجودآورد.تصوير حاصل مي تواند يك تصوير ثابت يا يك فريم در انيميشن باشد. پرسش{Help mode} خنثي كردن{Undo} دوباره انجام دادن{Redo} اتصال{Select & Link} خنثي كردن اتصال{Unlink}و{Bind} -Bind كنترل انتخاب{Select object} سفارشي سازي نوع انتخاب{Selection rigion} فيلترانتخاب{Selection ******** انتخاب بر اساس اسم و...{Select by name} حركت دادن شي{Move} چرخاندن شي{Rotate} مقياسگذاري{Scale} سيستم مختصات منبع{Refrence coordinat system} تنظيملولا ها{Use ***ot point center} يتهاي محوري{Restrics} جنبش شناسي معكوس:{IK} آينه{Mirror} تراز{Align} آرايه{Array} مجوعه ي انتخابي نام گذاري شده{Named selection ser} ترك ويو{Track view} .ويرايشگر ماده{Material editor}
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2454]