تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):در تفسير آيه «با مردم به زبان خوش سخن بگوييد» فرمود: يعنى با همه مردم، چه مؤمن و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812602999




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فرقه ‌سازی، میراث سیاسی انگلیس در كشورهای اسلامی


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
فرقه ‌سازی، میراث سیاسی انگلیس در كشورهای اسلامی
فرقه ‌سازی، میراث سیاسی انگلیس در كشورهای اسلامی فرقه سازي و جلوه دادن آن به عنوان جنبش‌هاي اجتماعي‌، يكي از حربه‌هاي كاري بود كه انگلستان در دوران تسلط خود بر بخش عظيمي از جغرافياي جهان‌، براي تقويت سلطه خود، از آن بهره برد. اين حركت در مناطق مختلف داراي اشكال گوناگون بود و به فراخور شرايط محيطي و آداب و رسوم و سنن مردم بومي اجرا مي‌شد. از آن نمونه است‌: شيخيگري‌، وهابي‌گري و .... راه‌اندازي چنين حركت‌هايي‌، نيازمند افرادي است كه‌اولاً ـ از ميان اجتماع خود برخيزند، ثانياً از عهده اين مهم برآيند و ثالثاً در راه حفظ منافع انگلستان‌، تلاش گسترده داشته باشند. يكي از اين افراد كه در زمان سلطة انگلستان بر شبه قاره هند، مورد توجه واقع شد و به پاس خدمات خود، لقب «مير» گرفت و به عنوان يكي از پيشگامان تجديدنظر ديني در هند مطرح شد، « سید احمدخان هندی ‌« بود. او به بهانه صيانت از اسلام و جلوگيري از تزلزل افكار مسلمانان در قبال پيشرفت انديشه‌هاي غربي و علوم تجربي‌، تلاش كرد تا اسلام را مطابق با علوم جديد غرب معرفي كند و براي تحقق اين منظور، مركزي را با كمك انگليسي‌ها برپا كرد كه به نام «كالج محمدي انگليسي‌« مشهور شد. او در اين كالج ـ كه مسئولان آن انگليسي بودند ـ رياست هيئت امنا را به عهده داشت‌. با انتشار نظرات و آراي او كه منكر بسياري از مباني و اعتقادات اصولي دين اسلام شده بود، آتش اختلاف‌، بين علما شعله‌ور شد تا جايي كه برخي به تكفير او همت گماشتند. تدوين‌گران آثار او يعني « محمد امام ‌الدین گجراتی ‌«، « احمد بابایی مخدومی‌ » بر روي جلد كتب او، عنوان : مجتهد، رهبر امت و امام دوران را به نام او اضافه كردند و اين در حالي بود كه سيد جمال‌الدين اسدآبادي او را « دهری ‌« معرفي مي‌كرد و مسلمانان او را ملحد مي‌خواندند و به همين دليل مطرود اكثريت هم مذهبان خود بود. تيتر برخي از اعتقادات « میرسید احمدخان هندی ‌« كه باعث اين برخوردها بود، به اين شرح است‌: ـ هر تئوري علمي را قطعي و نهايي تلقي مي‌كرد. ـ نبوت را اعتقادي فرعي و برگرفته از اعتقاد پيشين مي‌دانست و جبرئيل را نه به عنوان يك وجود معين و خارجي كه پيام خدا را مي‌رساند، بلكه ملكة مخصوص پيامبر كه مجازاً به اين نام ناميده شده‌، معرفي مي‌كرد و دربارة او مي‌گفت‌: «بين خدا و رسول هيچ پيام‌رسان يا واسطه‌اي جز ملكه ويژه پيامبري كه آن را ملك مقرب يا جبرئيل در زبان شرع مي‌نامند، وجود ندارد. قلب پيامبر (ص‌) آينه‌اي است كه نور خداوند در آن مي‌تابد و اين ملكه دروني است كه پيام خدا را گرفته و كلام خدا را دريافت مي‌كند.» ـ معتقد بود هر موجودي ملكه مخصوص وحي را داراست‌. ـ روح را به عنوان جسمي ظريف و ماده‌اي مستقل مي‌شناخت‌. ـ معتقد بود جسم مرده انسان‌ها مجدداً از گور سر بر نمي‌آورد. ـ بهشت و جهنم را داراي واقعيت زماني و مكاني نمي‌دانست‌. ـ بهشت را بالاترين رستگاري روحي مي‌دانست‌. ـ اعتقاد به ظهور حضرت مهدي (عج‌) را انكار مي‌كرد. ـ منكر تقليد بود و تقليد را مساوي‌ِ تقليد از پيامبر دانسته و آن را شركت در نبوت معرفي مي‌كرد و نادرست‌. ـ معتقد بود كه مسلمانان و شرقي‌ها نمي‌توانند بدون تسليم شدن در برابر تكنولوژي پيشرفته و برتر غرب ادامه حيات دهند. ـ حديث را به عنوان منبع قابل اعتماد براي اجتهاد در موضوعات مذهبي انكار مي‌كرد و قرآن را به عنوان تنها منبع مي‌پذيرفت‌. ـ معجزه را قبول نداشت‌. ـ به قدمت ماده معتقد بود. ـ خلافت را در اسلام با توجه به شكست سي ساله خلافت در صدر اسلام‌، بي‌ثمر مي‌دانست‌. اين موارد بخشي از اعتقادات مير سيد احمدخان است كه براي اطلاع از تفضيل آن مي‌بايست به آثار او و نقادي‌هاي صورت گرفته پيرامون آن‌، رجوع كرد. هرچند او مدعي بود كه «قرآن كلام خدا و براي هميشه حق و سخن آخر است و هيچ دانشي توان تكذيب آن را ندارد» ولي به سادگي بسياري از نظرات علمي را به عنوان «سخن آخر» پذيرفت و مغلوب آن شد و مدعي شد كه‌: «آنچه اسلام آورده امروز به شيوه تجربي و توسط علم كشف و اثبات شده است‌.» او با غفلت از اينكه «كانت‌» از توافق دين و علم و فلسفه دست شسته و آن را بي‌فايده اعلام كرده است‌، كوشش كرد تا عقايد اسلامي را با كشفيات جديد علمي منطبق كند و ميان معارف اسلامي و دانش‌هاي علمي غرب توافق ايجاد نمايد. جهت حركت سيد احمدخان به طرف غرب بود و فكر و باورهاي غربي را به عنوان حقيقت مجسم پذيرفته بود و تلاش مي‌كرد تا آنها را در پرتو قرآن و حديث روشن كند. هدف او كه به «نوكر سياست انگليس‌« شهرت يافته بود و در بين منتقدان خود به عنوان يك «وهابي‌« شناخته مي‌شد، به جاي دفاع از اسلام اين بود كه‌، آموزش‌هاي غربي را در ميان مسلمانان تعميم دهد.1 آنچه باعث شد به اين موضوع كه جنبه‌اي كاملاً تئوريك دارد پرداخته شود، سندي است كه به دفتر مجله رسيده است‌. در اين سند، پيشنهاد مهدي بطحائي ـ كه مدتي استاندار بوشهر بود و در وزارت آموزش و پرورش به معاونت پارلماني رسيده بود ـ مبني بر ترجمه تفسير قرآن سيد احمدخان هندي مطرح شده است‌. جالب آن كه علت انتخاب اين تفسير براي ترجمه‌، نقل روايات يهود و نصاري‌ و توأم با خرافه بودن اغلب تفاسير منتشره‌، عنوان شده است‌. بديهي است‌، در حكومتي كه مأموريت اصلي آن اسلام ‌زاديي و دين‌ستيزي بود، خلل وارد كردن در اعتقادات ديني‌، يكي از اهداف اصلي به شمار مي‌رفت‌. چه بهتر كه اين عمل با تفسير قرآن صورت پذيرد. و اينك متن سند: يادداشت درخواست كننده‌: آقاي بطحائي معاون وزارت آموزش و پرورش موضوع‌ : در گزارش تقديمي به عرض رسانيده اغلب تفاسير قرآن مجيد كه در سنوات اخير نوشته شده نقل از روايات يهود و نصاري و توام با خرافات و بدون تحقيق و عاري از حقيقت است كه نه تنها قرائت آنها جوانان را معتقد به مبادي دين نمي‌كند بلكه داراي اثرات منفي است و اضافه كرده در بين تفاسيري كه مطالعه كرده‌، به تفسيري در سطح بسيار عالي برخورد كرده كه اصل آن به زبان اردو و اثر سيداحمدخان هندي است كه مرحوم فخر داعي گيلاني قسمتي از آن را به فارسي ترجمه كرده است كه اكنون بسيار كمياب و تقريباً ناياب است و استدعا دارد در صورتي كه اراده عالي تعلق گيرد امر به ترجمه اين اثر بسيار مفيد [را] صادر فرمايند. اوقاف 29/2/52 پي نوشت : 1 ـ برداشت آزاد از: تاريخ و فرهنگ معاصر ـ ج 1 مقاله «ميرسيد احمدخان و انديشه ديني» ـ دكتر وحيد اختر ـ ترجمه رسول جعفريان منبع: موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی /س





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 337]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن