واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: راز شگفتانگيز لبخند موناليزا فاش شد
محققان با استفاده از اشعه ايکس در مطالعه نقاشي معروف لئوناردو داوينچي موفق شدند از شيوه رنگآميزي و قرار گرفتن اين لايهها در نقاط مختلف چهره موناليزا سر دربياورند.به گزارش ، دانشمندان موفق به کشف اين نکته شدهاند که داوينچي در نقاشيهايش جلوهاي به کار ميبرد که به «سفوماتو» يا محوکاري شهرت دارد.آنها به نتيجه رسيدهاند داوينچي براي خلق اين جلوه بصري حدود 40 لايه بسيار نازک رنگي روي نقاشيهايش بکار برده و براي اين کار از انگشت دستش استفاده کرده است.اين لايههاي نازک رنگدانههاي همخانواده نوعي سايه دور دهان موناليزا استفاده کرده که موجب شده لبخندش چندان واضح نباشد و اگر مستقيم به چهرهاش نگاه کني اين لبخند محو ميشود.محققان با استفاده از اشعه ايکس در مطالعه اين نقاشي موفق شدند از شيوه رنگآميزي و قرار گرفتن اين لايهها در نقاط مختلف چهره موناليزا سردربياورند.از آنجا که ماهها طول ميکشد اين لايهها خشک شوند. کشيدن اين نقاشي و رسيدن به اين ايدهآل سالها طول کشيده است.دانشمندان همچنين احتمال ميدهند داوينچي براي کشيدن اين لايهها از انگشتانش استفاده کرده چون هيچ رد قلممو يا کونتور (خط شکلساز) در اين نقاط ديده نميشود.داوينچي به دليل استفاده از ترفند محوکاري براي ترکيب سايهها و همچنين محو کردن خطوط طراحي نقاشي شهرت دارد، اما شيوه دقيق اين هنرمند در به کار بستن اين ترفند سالها متخصصان هنري را به خود مشغول کرده بود.کشفهاي جديد حاصل تلاش در آزمايشگاه مرکز تحقيقات و ترميم موزه فرانسه و موسسه پرتوافکني اروپا است. دکتر فيليپ والتر، سرپرست اين تحقيقات در ژورنال علمي Angewandle Chemie نوشت: «کمال تکنيک نقاشي لئوناردو داوينچي هميشه سحرآميز بوده است. تغيير تدريجي رنگسايهها و رنگها از روشنايي به تاريکي اصلا ملموس نيست. مهمتر اينکه شيوه نقاشي پوست انسان در پرترههاي داوينچي به دليل اهميت بالايشان به اظهار نظرهاي گوناگوني دامن زده است.»او افزود:«بايد تاکيدي جداگانه بر نازکي لايههاي رنگي کرد: اين مسئله بر دقت بالاي نقاش به هنگام اعمال اين لايهها صحه ميگذارد. همچنين ضخيم شدن تدريجي اين لايهها نشان ميدهد براي رسيدن به چنين سايهاي بايد لايههاي نازک بسياري بکار رفته باشد. حتي امروز هم کار داوينچي در خلق اين لايهها بسيار عجيب و جالب است.»براي لئوناردو داوينچي بسيار مهم بود تا طيف رنگهايش چنان ملايم باشند که تغيير تدريجي رنگها از تاريکي تا روشنايي در آنها مشخص نباشد. درست مثل دنياي واقعي اهميت محوکاري در همين است.»او افزود:«عجيب اينجاست او اين کار را با دقتي بسيار بالا انجام داده است. در موناليزا او به پيچيدگي و ابهامي دست يافته و آن را از طريق محوکاري القا کرده است.»دانشمندان در اين تحقيق از فناوري موسوم به طيفنمايي شبرنگ اشعهايکس بهره بردهاند. اين فناوري به آنها اجازه داد بدون برداشتن نمونه از نقاشي و صدمه زدن به آن لايهها و رنگهاي نقاشي را بررسي کنند.دانشمندان در اين تحقيق پرتو قدرتمندي از اشعهايکس روي نقاشي تنظيم کردند و نحوه ترکيب لايهها و شيوه کشيدن لايهها را کشف کردند.علاوه بر موناليزا، دانشمندان در اين تحقيق رنگسايههاي پوست در شش نقاشي مشهور ديگر از داوينچي را نيز بررسي کردند. «مريم مقدس در صخرهها»، «Madonna of the Carnation»، «يوحناي تعميدگر» و «مريم مقدس و کودک» از جمله اين نقاشيها بودند.دانشمندان کشف کردند هر لايه دو ميکرومتر ضخامت دارد و اين معادل يک پنجاهم ضخامت تار موي انسان است. در نقاط روشن پوست اين لايهها بسيار نازک هستند، اما در نقاط تاريک ضخامت تا 55 ميکرومتر ميرسد.نکته جالب استفاده داوينچي از رنگدانههاي سياه و قرمز است که با استفاده از فناوريهاي تحقيقي معمول اصلا قابل تشخيص نيستند. دکتر والتر و گروهش معتقد هستند داوينچي براي رسيدن به نقطه اوج محوکاري با رنگهاي مختلف تجربيات بسياري از سرگذرانده است.پروفسور فرانسيس ايمس-لوئيس، مورخ هنري برجسته و معاون انجمن لئوناردو داوينچي، سازماني که مخصوص تحقيق روي آثار اين نقاش است گفت: «براي لئوناردو داوينچي بسيار مهم بود تا طيف رنگهايش چنان ملايم باشند که تغيير تدريجي رنگها از تاريکي تا روشنايي در آنها مشخص نباشد. درست مثل دنياي واقعي اهميت محوکاري در همين است.»او افزود:«عجيب اينجاست او اين کار را با دقتي بسيار بالا انجام داده است. در موناليزا او به پيچيدگي و ابهامي دست يافته و آن را از طريق محوکاري القا کرده است.»تابلوي نقاشي موناليزا که به لبخند ژوکوند نيز شهرت دارد، شاهکار لئوناردو داوينچي هنرمند مشهور ايتاليايي است که با رنگ روغن بر روي صفحه چوب سپيدار بين سالهاي 1503 تا 1506 ميلادي نقاشي شده است.منبع : خبرآنلاينتنظيم براي تبيان : مسعود عجمي
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 279]