محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1846499009
روزه درمانی در کلام امام علی (ع)
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: روزه درمانی در کلام امام علی (ع)
درآمد: روزه تشریع و اختراع بزرگ خداوند است و قدمت طولانی دارد . از تورات و انجیل فعلی برمی آید که روزه، در میان یهود و نصاری و ملل دیگر مرسوم و معمول بوده است . خود حضرت موسی(ع) چهل روز روزه داشته است . همچنین از انجیل برمی آید که خود حضرت مسیح هم چهل روز روزه داشته است . پس روزه و رمضان، دو برادر کلانسال هستند در میان بشریت و از آوازه بلندی برخوردارند . روزه اثرات فردی، اجتماعی، تربیتی، بهداشتی و درمانی زیادی را در جوامع بشری ببار آورد و ببار می آورد و اثرات مادی و معنوی فراوانی را در وجود انسان می گذارد . پیامبر اسلام(ص) در حدیث بسیار معروفی می فرماید: «صوموا تصحوا .» روزه بگیرید تا سالم شوید . خوشبختانه بعد از گذشت حدود هزار و چهار صد سال، تازه دنیا دارد بر سر عقل می آید و بحث «روزه درمانی » را مطرح می کند، هر چند هر کس نمی تواند به عمق و فلسفه روزه، بطور دقیق پی ببرد . امروزه در بحثهای روان شناسی، بحث «فراروان » مطرح است ولی بطور یقین، غیر از انسانهای کامل و مؤمنین واقعی، کسی نمی تواند این کلام حضرت امیر(ع) را درک کند که فرمود: «صوم النفس امساک الحواس الخمس عن المآثم و خلو القلب من جمیع اسباب الشر» روزه جان یعنی چه؟ و چه کسی می تواند آن را درک و سپس عمل بکند؟ ! به هر حال ، در این نوشتار کوتاه سعی شده به این پرسش پاسخ دهیم که: آیا روزه اثرات درمانی دارد یا خیر و گستره آن تا کجاست؟ لذا در این مقاله در چند عنوان بحث نمودیم که عبارتند از: 1 - درآمد 2 - تعریف، اهمیت و ضرورت 3 - انواع روزه 4 - فلسفه روزه، 5 - سوژه های تربیتی روزه و رمضان 6 - خداحافظ رمضان 7 - جشن روزه دار و عید واقعی 8 - نتیجه و در پایان کتابنامه . تعریف، اهمیت و ضرورت: در فرهنگ قرآن، از روزه به «صوم » تعبیر شده است . صوم در لغت به معنای برخاستن است بی آنکه بعد از آن کاری شود . نزد بعضی صوم به معنای نگاه داشتن است . هر یک از دو معنا مناسبت دارد با معنای شرعی و آن نگاه داشتن خود است بر وجه شرع در روز از آنچه در شرع او را مفطر خوانند با نیت. 1در جای دیگر آمده: صوم به معنای روزه . همچنین است صیام . اصل آن امساک از مطلق فعل است، خوردن باشد، یا گفتن، یا رفتن . صوم اسلامی امساک مخصوصی است از طعام و چیزهای دیگر که از طلوع فجر شروع شده و با رسیدن شب به پایان می رسد. 2در التبیان از صوم چنین تعریف شده است: «الصوم فی الشرع هو الامساک عن اشیاء مخصوصة علی وجه مخصوص ممن هو علی صفات مخصوصة و من شرط انعقاد النیة .» 3روزه در شرع، عبارت است از: 1 - خودداری کردن از خوردن اشیاء خاص و ویژه، 2 - بر وجه مخصوص، 3 - از کسانی که دارای خصوصیات ویژه هستند، 4 - به شرط بستن نیت . به هر تقدیر در رساله عملیه آمده: روزه آن است که انسان برای اطاعت فرمان خدا، از اذان صبح تا مغرب، از چیزهایی که روزه را باطل می کند خودداری نماید . حضرت امیر (ع) می فرمایند: «اگر خدا رخصت کبر ورزیدن را به یکی از بندگانش می داد، به یقین منتی را بر پیامبران گزیده و دوستانش می نهاد، لکن خدای سبحان بزرگمنشی را بر آنان ناپسند دید و فروتنی را پسندید. پس پیامبران - از روی فروتنی - گونه های خود را بر زمین چسبانیدند، و چهره های خود را به خاک مالیدند، و برابر مؤمنان فروتنی نمودند و خود مردمانی مستضعف بودند . خدای شان به گرسنگی آزمود و به سختی مبتلایشان فرمود، و با ترس و بیماری امتحانشان کرد و با زیر و زبر کردنشان در سختیها، ایمانشان را پدید آورد.»اهمیت:اهمیت روزه آنقدر زیاد است که با زندگی و زنده ماندن انسان عجین است. روزه زباله ها و مواد اضافی و جذب نشده بدن را می سوزاند، و در واقع بدن را «خانه تکانی» می کند .
ضرورت:در این برهه از زمان، بخاطر مصنوعی گشتن زندگی و خوردنیها و نوشیدنیهای شیمیایی زا، زندگی و محیط زیست بشر، با خطر جدی مواجه گشته است . یکی از بهترین راه درمان این همه بیماریهای جسمی و روانی «روزه درمانی » است که به روزه شکم، جسم را درمان بخشیم و با روزه نفس، جان و روان خود را . یکی از فقره های دعای ماه رمضان که دعای بین المللی هم هست این است که: «اللهم اشف کل مریض» خدایا تمام بیماران جهان را شفاببخش . به امید روزی که جهانیان به خاطر درمان بیماری جسمشان هم که شده سراسیمه به روزه درمانی روی بیاورند و عظمت های اسلام را قطره ای بنوشند . انواع روزه: روزه به عبارات مختلف، تقسیمات مختلفی را به خود اختصاص می دهد . تقسیمات روزه در فقه عبارت است از: 1 - روزه واجب، 2 - روزه حرام، 3 - روزه مستحب، 4 - روزه مکروه . روزه های واجب عبارتند از: 1 - روزه ماه رمضان، 2 - روزه قضاء ماه رمضان، 3 - روزه کفاره، 4 - روزه قضای پدر [یا مادر] بر پسر بزرگتر، 5 - روزه های نذر و عهد، 6 - روزه های استیجاری . روزه های حرام عبارتند از: 1 - عید فطر (اول شوال)، 2 - عید قربان (دهم ماه ذی الحجة)، 3 - روزه های ضرری، 4 - روزه های مستحبی زن و فرزند اگر حق شوهر از بین برود و باعث اذیت پدر و مادر شود جایز نیست . روزه های حرام دیگر نیز هست که در کتابهای مفصل گفته شده است . روزه های مکروه عبارتند از: 1 - روزه روز عاشورا، 2 - روزی که انسان شک دارد روز عرفه است یا روز عید قربان، 3 - روزه میهمان بدون اجازه میزبان . روزه های مستحب: روزه تمام روزهای سال، غیر از روزهای حرام و مکروه که در بالا بیان گشت، مستحب است، ولی بعضی از روزها تاکید بیشتری دارد . که برای توضیح بیشتر به رساله عملیه، به همین بخش مراجعه نمائید . تقسیم روزه به اعتبار دیگر:امیرالمؤمنین (ع) می فرمایند: «صیام القلب عن الفکر فی الآثام افضل من صیام البطن عن الطعام » 4روزه دل از [برای] اندیشه در [ترک] گناهان، بهتر از روزه شکم است از غذا خوردن و آشامیدن . در این حدیث شریف به دو نوع روزه اشاره شد: 1 - روزه جان . 2 - روزه جسم . روزه جسم مرحله نازله روزه است و گستره آن محدود به زمان خاص می باشد . روزه جسم و شکم آسان است و هر کس با اراده اندک می تواند از عهده آن برآید . نخوردن و نیاشامیدن چند ساعت، چیزی نیست که برای یک انسان متدین مشکل ساز باشد . انسان توانایی دارد چندین روز، چیزی نخورد و نیاشامد و در عین حال زنده و سالم بماند . آنچه مهم است، روزه جان است که دامنه بسیار گسترده دارد و در عین حال بسیار سخت و دشوار است. چیزی نیست که هر کس بتواند به آسانی بدان دسترسی پیدا کند و یا به صرف دست یازیدن به روزه جسم و شکم، بتواند بدان دست یابد . ملازمه ای بین روزه جسم و روزه جان وجود ندارد. روزه جسم و شکم، تنها می تواند مقدمه ای برای رسیدن به مرحله روزه جان باشد . رفع و دفع از خطورات ذهنی، خیالات، شبهات، انگیزه ها و غرضها، شهوات عملی و ...، چیزی نیست که به صرف روزه جسم بدست آید . در مرحله روزه دل، تمام اعضا و جوارح انسان روزه دار است . گوش انسان روزه دارد . چشم و نگاه انسان روزه دارد . زبان انسان روزه دارد . ذهن انسان روزه دارد . نفس کشیدن و نفسها روزه دارند . در خوردن و خوابیدن و در خلوت و جلوت روزه دارند . در حدیثی دیگر، امیرالمؤمنین(ع) می فرمایند: «صوم النفس امساک الحواس الخمس عن سائر المآثم و خلو القلب من جمیع اسباب الشر».5روزه جان، خودداری کردن حواس پنجگانه از باقیمانده گناهان است و خلوت و آسوده ماندن دل از تمام اسباب پلید . اگر «جان» انسان روزه باشد، حواس پنجگانه، برای همیشه حواسش جمع خواهد بود و به سوی پلیدیها و پلشتیها، پا نخواهد نهاد . حضرت علی علیه السلام می فرمایند: «بندگان خدا؛ پرهیز از نافرمانی خدا، دوستان او را از در افتادن در حرامهای او نگه داشته است، و دل آنان را به ترس وی همراه داشته است; چندانکه شبها بیدارشان می دارد، و روزهای گرم را با تشنگی بر آنان به سر می آرد. آسایش عقبی را با رنج دنیا به دست آورند، و سیرآبی - آنجا - را با تشنگی خوردن - در اینجا»این نماز و روزه و حج و جهاد هم گواهی دادنست از اعتقاد 6علی (ع) می فرمایند: «صوم النفس عن لذات الدنیا انفع الصیام ».7
روزه جان از خوشیهای (پست) دنیا سودمندترین روزه ها است . سرچشمه تمام بیماریهای روانی، شبهات علمی واخورده است و شهوات عملی . برای مبارزه با این نوع بیماریهای خطرساز و خانمانسوز چه باید کرد؟ آیا با «سلاحهای هسته ای » می توان آن را مهار کرد؟ بطور یقین جواب این سؤال منفی است و اگر تمام سلاحهای گرم و سرد موجود در دنیا را بر سر «شهوات عملی » فرو نشانند، نه تنها شعله آتش آن خاموش نمی شود بلکه آتش آن شعله ورتر خواهد گشت . سرطان پنهانی است که با هیچ دارویی درمان نیابد . تنها راه معقول مبارزه با آن، «سیر و سلوک علمی و عملی» است و این بدست نمی آید مگر از راه دین خداپسند و آن دین خداپسند، دین اسلام است که دارای شاخ و برگهای بیشماری است . روزه یکی از شاخ و برگهای دین اسلام است که در درمان بیماریهای روانی بسیار نقش آفرین است، همانطوری که به اعتراف دوست و دشمن، در درمان بیماریهای «تن» نقش بسزایی دارد . در بخشی از کتاب «روزه روش نوین برای درمان بیماریها» آمده: «امساک و روزه اختیاری و منظم، آثار مخصوصی در بدن پدید می آورد که بیماریهای غیر قابل علاج از نظر پزشکان را بهبودی می بخشد . همان بیماریهایی که اگر تمام داروها و وسایل پزشکی جهان را در اختیار پزشکان قرار دهید آنها را قابل علاج نمی دانند . » 8 خلاصه: چرا یک طبیب روسی براساس تجربیات و بدعت، بحث «روزه درمانی » را مطرح کرد و روزه درمانی هم نمود ولی مسلمانان از منابع و مبانی بزرگ اسلامی چنین استفاده هایی را نبردند و از غریبه ها، سبقت نگرفتند؟! آیا از کلام زیبای حضرت امیر(ع) «روزه درمانی و درمان هر بیماری » بدست نمی آید؟! معنای دقیق و عمیق این حدیث نورانی چه می تواند باشد؟ ! «صوم النفس امساک الحواس الخمس عن سائر المآثم و خلو القلب من جمیع اسباب الشر» یعنی چه؟ آیا با عمل به این حدیث زیبا تمام بیماریهای روانی و فراروانی درمان نمی گردد؟ ! آیا در صورت عمل به اینگونه روایات، جوامع انسانی به مدینه فاضله تبدیل نمی گردد؟! فلسفه روزه 1 - تقویت اراده و ایمان: علی (ع) می فرمایند: «ان افضل ما توسل به المتوسلون الی الله سبحانه الایمان به و برسوله ...» همانا بهترین چیز که نزدیکی خواهان به خدای سبحان بدان توسل می جوید، ایمان به خدا و پیامبر، و جهاد در راه خداست، که موجب بلندی کلمه مسلمانی است و یکتا دانستن پروردگار که مقتضای فطرت انسانی است; و برپا داشتن نماز که آن ستون دین است، و دادن حق مستمندان - زکات - که واجب شرع مبین است . و روزه ماه رمضان که نگهدارنده از عقاب است - و بازدارنده عذاب9 ایمان به اینکه روزه ماه رمضان نگهدارنده از عقاب است و بازدارنده عذاب خود باعث تقویت ایمان می گردد و موجب امیدواری نسبت به سرنوشت آینده و چنین کاری ایمان و اراده انسان را قوی می کند و سرنوشت و آینده انسان را روشن و از هاله ابهام بدر می آورد . علی (ع) در جای دیگر می فرمایند: «علیکم بصیام شهر رمضان فان صیامه جنة حصینة » . 10بر شما باد به روزه ماه رمضان، زیرا روزه این ماه سپری است، نگهدارنده از آتش جهنم . 2 - خودسازی: روزه دروازه بزرگ عبادت است . به این معنا که خودسازی و مقاومت در انجام عبادات را از روزه باید شروع نمود . 11امیرالمؤمنین در این زمینه می فرمایند: «بندگان خدا؛ پرهیز از نافرمانی خدا، دوستان او را از در افتادن در حرامهای او نگه داشته است، و دل آنان را به ترس وی همراه داشته است; چندانکه شبها بیدارشان می دارد، و روزهای گرم را با تشنگی بر آنان به سر می آرد. آسایش عقبی را با رنج دنیا به دست آورند، و سیرآبی - آنجا - را با تشنگی خوردن - در اینجا - .» 12این پیام خداوند است که: «فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا » . 13به دنبال هر سیاهچاله، دو سپید چشمه ای است . به دنبال هر تشنگی ای، تشریفات و تشویقاتی است و به دنبال هر گرسنگی و خودسازی، سودی . امیرالمؤمنین(ع) در این زمینه به درمانگاه و درمانگران بزرگی اشاره می کند که هم مجهز به تمام امکانات درمانی هستند و هم مجهز به درمانگران متخصص . می فرماید: «... خمص البطون من الصیام» 14مردمی که چشمانشان از گریه تباه، شکمهایشان از روزه لاغر، و به پشت چسبیده، لبهایشان از دعا خشک، و پژمرده گردیده، رنگها زرد از شب زنده داری - بسیار - بر رخسارشان گرد فروتنی پدیدار . مولوی می گوید: هست روزه ظاهر، امساک طعام روزه مـعنـا، تـوجـه دان تمام ایـن دهـان بستـن دهانی باز شد که خورنده دانه های راز شد جــوع مر خاصــان حق را داده اند تـا شود از جـوع شیر زورمند به هر تقدیر «روزه درمانی» را بیگانگان از اسلام عزیز و روح آیات و روایات ما گرفته اند، نه اینکه خودشان خلاقیت به خرج داده اند و آن را کشف کرده اند . سعدی گوید: اندرون از طعام خالی دار تا در او نور معرفت بینی تهی از حکمتی بعلت آن که پری از طعام تا بینی حضرت امیر (ع) می فرمایند: «اگر خدا رخصت کبر ورزیدن را به یکی از بندگانش می داد، به یقین منتی را بر پیامبران گزیده و دوستانش می نهاد، لکن خدای سبحان بزرگمنشی را بر آنان ناپسند دید و فروتنی را پسندید. پس پیامبران - از روی فروتنی - گونه های خود را بر زمین چسبانیدند، و چهره های خود را به خاک مالیدند، و برابر مؤمنان فروتنی نمودند و خود مردمانی مستضعف بودند . خدای شان به گرسنگی آزمود و به سختی مبتلایشان فرمود، و با ترس و بیماری امتحانشان کرد و با زیر و زبر کردنشان در سختیها، ایمانشان را پدید آورد.»حضرت امیر (ع) می فرمایند: «والصیام ابتلاء لاخلاص الخلق » 15خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص آفریدگان آزموده گردد .»
اخلاص باید در آزمایشگاه بزرگ رمضان، کاربردی گردد، نه تنها اخلاص بلکه تمام تئوریهای دینی و ارزشی را باید آزمود و در آزمایشگاه بزرگ رمضان و ... ، کاربردی ساخت . در جای دیگر حضرت امیر (ع) می فرمایند: «و مجاهدة الصیام فی الایام المفروضات، تسکینا لاطرافهم، و تخشیعا لابصارهم ...» . و روزه گرفتن های دشوار، در روزهایی که واجب است تا اندامشان بیارامد با این کار، و دیده هایشان خاشع شود و جانهاشان خوار . و سبک ساختن دلهای آنان، و بردن خودبینی از ایشان، به فروتنی که در این عبادتهاست: از چهره های شاداب را به تواضع برخاک سودن، و با چسبانیدن اندامهای پاکیزه بر زمین، خردی خویش را نمودن، و رسیدن شکمها به پشت به فروتنی و خواری به خاطر روزه داری .» 16بیگانگان بی خبر، از روزه در اسلام یا روزه ها و امساک هایی که خود تجویز می کنند را، فقط ضامن سلامی تن و جسم تنها می دانند ولی غافل از این که روزه در اسلام، بر فراروان هم اثر گذار است و بسیاری از بیماریهای روانی، فشارهای عصبی و فشارهای روانی را می توان از طریق روزه درمان کرد. و راز اصلی از روزه در اسلام، دست یافتن به سلامتی جان است، که اگر انسان به سلامتی جان دست نیابد، تمام هستی خویش را باخته است . ولی موحدان واقعی، شیعیان و انسانهای کامل سلامتی تن را مرتبه نازله روزه می دانند و هدف بلند از روزه، درمان روانها و فراروان است بلکه برد و گستره روزه در اسلام، الی یوم القیامة ادامه دارد . 3 - استکبار زدایی و استکبار ستیزی: بنیانگذار استکبار، ابلیس رجیم است، برای درمان بیماری استکبار، باید به ستیز با آن برخاست و از راه جهاد اصغر و بدنبال آن جهاد اکبر، با آن به مبارزه پرداخت . این جنگ الی یوم القیامة ادامه خواهد داشت و پایان ندارد وصلح و سازش در آن صورت نمی گیرد . بقیه در صفحه 36 حضرت امیر (ع) می فرمایند: «اگر خدا رخصت کبر ورزیدن را به یکی از بندگانش می داد، به یقین منتی را بر پیامبران گزیده و دوستانش می نهاد، لکن خدای سبحان بزرگمنشی را بر آنان ناپسند دید و فروتنی را پسندید. پس پیامبران - از روی فروتنی - گونه های خود را بر زمین چسبانیدند، و چهره های خود را به خاک مالیدند، و برابر مؤمنان فروتنی نمودند و خود مردمانی مستضعف بودند . خدای شان به گرسنگی آزمود و به سختی مبتلایشان فرمود، و با ترس و بیماری امتحانشان کرد و با زیر و زبر کردنشان در سختیها، ایمانشان را پدید آورد.» 17اهداف همه پیامبران استکبار زدایی و استکبار ستیزی بود از یک طرف و تربیت نیروی انسانی بود از طرف دیگر . علی(ع) در جای دیگر می فرمایند، یکی از اهداف بزرگ عبادات از جمله روزه، استکبار زدایی است . می فرمایند: «والتصاق کرائم الجوارث بالارض تصاغرا، و لحوق البطون بالمتون من الصیام تزللا» . 18و با چسبانیدن اندامهای پاکیزه بر زمین خردی خویش را نمودن، و رسیدن شکمها به پشت به فروتنی به خواری به خاطر روزه داری . خلاصه: به هر تقدیر بحث در این زمینه، دامنه گسترده دارد و در این نوشتار به سه هدف و فلسفه بزرگ روزه که همان درمان جسم و جان است اشاره شد که عبارتند از: 1 - تقویت اراده و ایمان . 2 - خودسازی . 3 - استکبار زدایی و استکبار ستیزی . جهرمی زاده_گروه دین و اندیشه تبیانمنبع: پاسدار اسلام ، شماره 228 ، حجة الاسلام اصغر بابایی1 . بحارالانوار، ج 96، ص 255 . 2 . ابوالفتح الجرجانی، سید امیر، تفسیر شاهی او آیات الاحکام، ج 1، تهران: نوید، 1362، ص 225 . 3 . قرشی، سید علی اکبر، قاموس قرآن، ج 4، تهران: دارالکتب الاسلامیه، سوم، 1361، ص 165 . 4 . التبیان، ج 1، ص 114 . 5 . غرر الحکم و درر الکلم، ج 1، ص 416، چاپ بیروت . 6 . همان . 7 . مثنوی معنوی، دفتر پنجم، 183 . 8 . غرر الحکم، همان . 9 . نهج البلاغه، خ 110، ترجمه دکتر شهیدی . 10 . امالی طوسی، ج 2، ص 136 . 11 . موسوی لاهیجی، سید حسین، روزه درمان بیماریهای روح و جسم، قم: جامعه مدرسین، 1364 . 12 . نهج البلاغه، خ 114 . 13 . سوره شرح، 94، آیه 4 و 5 . 14 . نهج البلاغه، خ 121 . 15 . نهج البلاغه، حکمت 244 . 16 . نهج البلاغه، خ 192، خطبه قاصعه . 17 . نهج البلاغه، خ 192 . 18 . همان .
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 478]
صفحات پیشنهادی
روزه درمانی در کلام امام علی (ع) (2)
روزه درمانی در کلام امام علی (ع) (2) نویسنده : حجت الاسلام اصغر بابایی فلسفه روزه 1 - تقویت اراده و ایمان:امام علی (ع) می فرمایند: ان افضل ما توسل به المتوسلون الی الله ...
روزه درمانی در کلام امام علی (ع) (2) نویسنده : حجت الاسلام اصغر بابایی فلسفه روزه 1 - تقویت اراده و ایمان:امام علی (ع) می فرمایند: ان افضل ما توسل به المتوسلون الی الله ...
روزه درمانی در کلام امام علی علیه السلام (2)
روزه درمانی در کلام امام علی علیه السلام (2)-روزه درمانی در کلام امام علی علیه السلام (2) نويسنده: اصغر بابايي روزه تشريع و ... خود حضرت موسي(ع) چهل روز روزه داشته است.
روزه درمانی در کلام امام علی علیه السلام (2)-روزه درمانی در کلام امام علی علیه السلام (2) نويسنده: اصغر بابايي روزه تشريع و ... خود حضرت موسي(ع) چهل روز روزه داشته است.
روزه درمانی در کلام امام علی علیه السلام (1)
روزه درمانی در کلام امام علی علیه السلام (1)-روزه درمانی در کلام امام علی علیه السلام (1) ... حضرت امير(ع) در جواب كسي كه دنيا را نكوهش ميكرد فرمودند:كَمْ عَلَّلْتَ بِكَفَّيْكَ.
روزه درمانی در کلام امام علی علیه السلام (1)-روزه درمانی در کلام امام علی علیه السلام (1) ... حضرت امير(ع) در جواب كسي كه دنيا را نكوهش ميكرد فرمودند:كَمْ عَلَّلْتَ بِكَفَّيْكَ.
فقه حج از نگاه امام علی (ع) (2)
در مورد بسیاری از این افعال، سخنانی از امام علی علیهالسلام آمده است: 1 ـ از واجبات احرام، ..... روزه درمانی در کلام امام علی (ع) (1)-روزه درمانی در کلام امام علی (ع) (1) نویسنده .
در مورد بسیاری از این افعال، سخنانی از امام علی علیهالسلام آمده است: 1 ـ از واجبات احرام، ..... روزه درمانی در کلام امام علی (ع) (1)-روزه درمانی در کلام امام علی (ع) (1) نویسنده .
امام علی (ع)
روزه درمانی در کلام امام علی (ع) (1) نویسنده : حجت الاسلام اصغر بابایی درآمد:روزه تشریع و اختراع بزرگ خداوند است و قدمت طولانی دارد . ... چرا امام علی (ع) دخترش ام کلثوم ...
روزه درمانی در کلام امام علی (ع) (1) نویسنده : حجت الاسلام اصغر بابایی درآمد:روزه تشریع و اختراع بزرگ خداوند است و قدمت طولانی دارد . ... چرا امام علی (ع) دخترش ام کلثوم ...
روزه درماني
روزه درماني نويسنده: مهدي بيژني روزه از ديرباز در ميان ملل گذشته وجود داشته است و ... احادیث و روایات: امام علی (ع):مؤمن زود خشنود و دير ناراحت مى شود و منافق زود ناراحت و ...
روزه درماني نويسنده: مهدي بيژني روزه از ديرباز در ميان ملل گذشته وجود داشته است و ... احادیث و روایات: امام علی (ع):مؤمن زود خشنود و دير ناراحت مى شود و منافق زود ناراحت و ...
ذوالحجه ماه افتخارات امام علی(ع)
امام جمعه رشت خواستار پرداخت مطالبات چايکاران شد ... روزه درمانی در کلام امام علی (ع) روزه های حرام عبارتند از: 1 - عید فطر (اول شوال)، 2 - عید قربان (دهم ماه ذی الحجة)، 3 .
امام جمعه رشت خواستار پرداخت مطالبات چايکاران شد ... روزه درمانی در کلام امام علی (ع) روزه های حرام عبارتند از: 1 - عید فطر (اول شوال)، 2 - عید قربان (دهم ماه ذی الحجة)، 3 .
ويژه نامه روزه و علم-فوايد روزه
(روزه درمانی در کلام امام علی (ع) (1 روزه تشریع و اختراع بزرگ خداوند است و قدمت طولانی دارد . از تورات و انجیل فعلی برمی آید که روزه، در میان یهود ونصاری و ملل دیگر ...
(روزه درمانی در کلام امام علی (ع) (1 روزه تشریع و اختراع بزرگ خداوند است و قدمت طولانی دارد . از تورات و انجیل فعلی برمی آید که روزه، در میان یهود ونصاری و ملل دیگر ...
روزه ، درمان بیماری های روح و جسم
روزه درمانی در کلام امام علی (ع) (2) موسوی لاهیجی، سید حسین، روزه درمان بیماریهای روح و جسم، قم: جامعه مدرسین، 1364 .12 . نهج البلاغه، خ 114 .13 . سوره شرح، 94، آیه 4 و 5 ...
روزه درمانی در کلام امام علی (ع) (2) موسوی لاهیجی، سید حسین، روزه درمان بیماریهای روح و جسم، قم: جامعه مدرسین، 1364 .12 . نهج البلاغه، خ 114 .13 . سوره شرح، 94، آیه 4 و 5 ...
عبادت و نيايش در کلام علی علیه السلام[1]
احادیث و روایات: امام صادق (ع):سجده شكر برهرمسلمانى واجب است،با آن نمازت را كامل و ..... روزه درمانی در کلام امام علی علیه السلام (1)-روزه درمانی در کلام امام علی علیه السلام ...
احادیث و روایات: امام صادق (ع):سجده شكر برهرمسلمانى واجب است،با آن نمازت را كامل و ..... روزه درمانی در کلام امام علی علیه السلام (1)-روزه درمانی در کلام امام علی علیه السلام ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها