واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: امسال روزه خواري آزاد است !؟ بخش حقوقي- يه موضوع که خيلي توي اين مدت فکرمو مشغول کرده مسئله روزه خواريه نمي دونم اينو مي شه به عنوان سقوط اخلاق شهروندي خوند يا نه ؟
البته به عقيده يکي از دوستان روزه خوار اين يه موضوع طبيعه که اتفاقا بايد در جامعه جا بيفته که يه عده به هر دليلي نمي تونند يا نمي خوان روزه بگيرن اينا که نبايد از گشنگي بميرند اما از آن موضوع هم نمي شه بي تفاوت گذشت که در حال حاضر روزه خواري تبديل يه رفتار اجتماعي شده است که بعضا با ديد مثبت به اون نگاه مي شه و با توجه به فرهنگي که ما توش قرار داريم بايد جدي تر به اون پرداخته بشه. من اينجا قصد ندارم از هيچ کدوم از اينا دفاع کنم اما وقتي يه مقدار عميق تر به اين موضوع نگاه ميشه اتفاقا اين موضوع يعني ترويج رفتار روزه خواري در اين ماه يک نوع هشدار براي جامعه محسوب مي شه يعني افراد جامعه اتفاقا دارند از روي حرص يا هر چيز ديگه اي رفتاري را جايگزين رفتار ديگه مي کنند اينکه کدوم رفتار درسته يا غلطه را فرهنگ هر جامعه معرف اون هست. و البته سرعت جايگزيني اين رفتارها هم مي تونه جالب باشه اينکه مثلا 10 سال پيش اين موضوع اينقدر عموميت نداشت ولي الان به راحتي براي هر کدوم از ماها قابل قبوله و طبيعي يا نحوه برخورد با اين موضوع . الان خيلي راحت مي توني توي خيابان آب بخوري ،غذا بخوري و جالب اينکه بهانه اکثريت هم ناراحتي هاي معده هست جالبه به نظرم !جامعه تا اين حد بيمار ، که از درد معده رنج مي برند بايد دوباره خواني بشه بايد به دستندرکاران بهداشت و سلامت جامعه دست مريزاد گفت که اين همه بيمار از يک نوع خاص دارند!!! البته نميشه وزارت بهداشت و سلامت و .... را مسئول دانست شايد اشکال از اطلاع رساني ضعيف رسانه هاي گروهي باشد صدا و سيما ، روزنامه ها و..... در يک کلام شايد رسانه مقصر است!ارتکاب عمل به صورت علني و در انظار عمومي به معناي آن نيست که کسي شاهد عمل بوده باشد روزه خوار مجرم است؟در اين يادداشت به منظور اطلاع رساني شما عزيزان ، شما را با روزه خواري در ملاعام و جنبه حقوقي آن آشنا مي کنيم. در قانون مجازات اسلامي عنوان مجرمانه ي "روزه خواري"وجود ندارد.عنصر قانوني اين جرم ماده ي 638 ق.م.ا. است که بيان مي کند: هرکس علنا در انظار عمومي و معابر تظاهر به عمل حرامي نمايد علاوه بر کيفر عمل به حبس از ده روز تا دو ماه يا تا 74ضربه شلاق محکوم مي گردد.و در صورتي که مرتکب عملي شود که نفس آن عمل داراي کيفر نمي باشد ولي عفت عمومي را جريحه دار مي کند فقط به حبس از ده روز تا دو ماه يا تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد.البته اين ماده تبصره اي هم راجع به مساله ي حجاب دارد.در بررسي ماده ي مذکور به موارد ذيل بر مي خوريم:اين ماده در حقيقت دو حکم را مورد بررسي قرار مي دهد.اول حکم تظاهر به عمل حرام و دوم ارتکاب اعمالي که عفت عمومي را جريحه دار مي کند.متاسفانه قانون گذار بسيار مبهم حکم اين ماده را بيان کرده است.در قسمت اول معين نکرده که آيا عمل حرام بايد در قانون هم مجازاتي داشته باشد يا نفس عمل حرام مد نظر است؟ قسمت اول ماده، اعمال حرام ذکر شده در قانون است و قسمت دوم اعمال خلاف عفت عمومي به طور مطلق.
عنصر مادي اين جرم تشکيل مي شود از:الف)انجام عمل حرام ب)انجام علني و در انظار عمومي و معابرج)تظاهر به انجام عمل حرامالف)عمل حرامآيا روزه خواري عملي حرام است؟همگي مي دانيم که مسلمانان مکلف مي بايست در ماه رمضان روزه بگيرند اما باز مي دانيم که افراد به دلايل مختلفي-مسافرت،بيماري و...- از اين حکم مستثني مي شوند و در اينصورت آنان عمل حرامي انجام نداده اند.پس چرا روزه خواري عملي حرام است؟دليل حرمت اين عمل يک قاعده ي فقهي است.قاعده ي فقهي حرمت اهانت به شعائر مذهبي که از آيات قرآن مثل آيه ي 3 سوره ي مائده گرفته مي شود.بنا براين دليل حرمت روزه خواري و تظاهر به آن حرمت شکني احکام الهي است.(قواعد فقه،ابوالحسن محمدي،ميزان،ص20) تظاهر به عمل حرام به معناي آنست که عملي با قصد آشکار کردن صورت بگيرد ب)انجام علني و در انظار عمومي و معابرارتکاب عمل به صورت علني و در انظار عمومي به معناي آن نيست که کسي شاهد عمل بوده باشد بلکه قابليت عمل براي اينکه در معرض ديد ديگران قرار بگيرد ،کافي است اين گفته بدين معنا است که تظاهر به روزه خواري در يک خيابان بدون رفت و آمد هم جرم است.ج)تظاهر به انجام عمل حرام تظاهر به عمل حرام به معناي آنست که عملي با قصد آشکار کردن صورت بگيرد بنابراين چنان که عمل ارتکابي خود بخود آشکار و علني شود يا قصد آشکار کردن وجود نداشته باشد تظاهر به حساب نمي آيد. مثلا تصور کنيد فرد مريضي که توانايي روزه گرفتن ندارد در هنگام نهار براي پاسخ به فردي که زنگ منزل او را به صدا درآورده است به درب منزل مي آيد و اتفاقا ليوان آب يا لقمه ي غذاي خود را هم به همراه مي آورد.اين فرد قصدي براي تظاهر نداشته و بنا براين نمي توان او را مجرم دانست.روزه خواري در خودروآيا خودرو حريم خصوصي انسان است؟ در اين باره بحثهايي طولاني مي توان نمود اما به نظر مي رسد حتي اگر خودرو حريم خصوصي باشد باز هم تظاهر به روزه خواري در خودرو شامل اين حکم مي شود چرا که قانون گذار با آوردن عبارت"در انظار عمومي و معابر" در حقيقت خودرو را تحت شمول اين حکم در آورده است.ندا سادات پاک نهاد/ وکيل پايه يک دادگستريگروه جامعه و ارتباطات
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 915]