تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):هر كس در مسجد سهله دو ركعت نماز بخواند، خداوند، دو سال بر عمر او مى‏افزايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804739648




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دعوت به بسته خبری فیلم حاتمی‌کیا


واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: فیلمی‌كه از همان ابتدای ساخت با حواشی بسیار همراه بود. حواشی همچون انتخاب بازیگران ستاره مانند ...   در خبرها امده بود که فیلم دعوت بهترین افتتاحیه را بین فیلم‌های به نمایش درآمده در عید فطر داشته. پس خبر اول امروز را به چند یادداشت و خبر درباره این فیلم اختصاص داده‌ایم.خبر اول این که به گزارش ایلنا ظاهرا هنوز امکان ساخت پروژه «ققنوس» از سوی حاتمی‌کیا هست. چندی پیش بود كه ابراهیم حاتمی‌كیا با حضور درشبكه خبر و گفت وگویی مفصل بااین شبكه ،خبر از ساخت فیلم بعدی خود با عنوان ققنوس خبر داده بود. كیا دراین مصاحبه اشاره كرده بود كه ققنوس از مضمون دفاع مقدس برخورداراست .وی از «ققنوس» به عنوان فیلم بعدی خود یاد كرد ه و گفته بود فعالیت‌هایی در این زمینه آغاز كرده است.این درحالیست كه پیش از این خبری از حاتمی‌كیا منتشر شد بااین عنوان كه او فیلمنامه ای با عنوان بیگانه ای میان ما با مضمون دفاع مقدس نوشته است. و البته «بعد از دعوت» پروژه دیگری است که حاتمی‌کیا پروانه ساخت آن را دریافت کرده است. روزنامه اعتماد ملی هم در یادداشتی به حاشیه‌های فراوان تولید فیلم دعوت پرداخته است: دعوت آخرین ساخته ابراهیم حاتمی‌كیا اینك بر پرده سینماها است. فیلمی‌كه از همان ابتدای ساخت با حواشی بسیار همراه بود. حواشی همچون انتخاب بازیگران ستاره مانند محمدرضا گلزار و هدیه تهرانی و سوژه متفاوت و فضای شهری كه كمتر در آثار وی به چشم می‌خورد. همه اینها باعث شد تا بسیاری علا‌قه‌مند دیدن این فیلم باشند. حاشیه‌ها البته در طول ساختن و تا پایان فیلم ادامه داشت و از نحوه حضور جمع زیادی از بازیگران زن در فیلم كه البته با نیامدن افرادی همچون هدیه تهرانی و حذف حضور نمادین مهتاب كرامتی به شكل فرشته‌ای كه در پایان فیلم ظاهر می‌شد و نوزادی را هدیه می‌كرد، ادامه پیدا كرد. در این فیلم حاتمی‌كیا به سراغ بازیگرانی رفت كه تعجب بسیاری را برانگیخت نام‌هایی همچون گلزار، تهرانی، و ... كه مدام تكرار می‌شدند اما سرانجام نیامدند. برخی به او اعتراض كردند كه چرا این انتخاب‌ها را دارد ولی خود در این خصوص سخن نگفت اما عده‌ای دیگر از حق او به عنوان هنرمند گفتند. وقتی این مباحث مطرح می‌شد، كمتر كسی از دو ساخته سال‌های دور او <برج مینو> و <بوی پیراهن یوسف> با حضور نیكی كریمی‌تك‌ستاره مشهور آن سال‌ها یاد می‌كرد. بعد موضوع سوژه شد. او با انتخاب یك تیم تحقیق این مساله را حل كرد. به‌خصوص كه خود او نیز پژوهش‌هایی در كشورهای دیگر نیز انجام داد كه باید منتظر تاثیر آنها در فیلم بعدی‌اش بعد از دعوت باشیم كه احتمالا‌ در جشنواره فجر امسال به نمایش در می‌آید. ● دعوت فرصتی برای گفت‌وگو ابراهیم حاتمی‌كیا این بار به سراغ ۵ زن رفته است و كنش و واكنش‌های آنان و اطرافیان‌شان را پس از شنیدن خبر باردار شدن‌شان به تصویر كشیده است. چهار زن در عین ناباوری از این خبر مطلع می‌شوند. یك زن دیگر سال‌ها برای این اتفاق تلا‌ش كرده است. همه اینها به خواسته خود یا اطرافیان‌شان گذارشان به مطب دكتر زنان و زایمان برای پس گرفتن دعوت خود از این موجود كوچك می‌افتد. البته هر كدام به دلیلی از روی این تخت برمی‌خیزند اما این پایان داستان نیست و حاتمی‌كیا در اقدامی‌تیزهوشانه هر چند خواسته خود را به صورت قطره‌ای به بیننده منتقل كرده، اما نتیجه‌گیری را برعهده تماشاگر گذاشته است. ‌ ● خیلی دور، خیلی نزدیك اسفند ۸۵ بود كه یك گروه تحقیقاتی از زنان دور هم جمع شدند تا درباره موضوعی كه بارها و بارها درباره‌اش تحقیق كرده بودند به شكل دیگری فكر كنند. موضوع <سقط جنین> از سوی بسیاری از فعالا‌ن حقوق زن بررسی شده بود و اینك قرار بود یك فیلم سینمایی با نام دعوت درباره آن ساخته شود. نام بزرگ و مقبول كارگردان آن ابراهیم حاتمی‌كیا می‌توانست راهگشای بسیاری از مسائل باشد. فارغ از اینكه نگاه او به این قضیه برآمده از خاستگاه مذهبی‌اش باشد، می‌توانست امكان این بحث را در نزد مردم مطرح كند و این خود اتفاق بزرگی بود. بسیار بزرگ و یك گام مهم در زمینه بیان مسائل زنان محسوب می‌شد. البته زنان و مسائل‌شان در این سال‌ها توانسته بودند كاملا‌ توجه‌ها را به خود جلب كنند. در همان ایام بود كه حدود ۷ نویسنده زن نیز درگیر فیلم <به همین سادگی> شده بودند. این بار هم كارگردانی مذهبی و البته موفق و شناخته‌شده در این راه قدم برداشته بود. رضا میركریمی‌هم به سراغ زندگی یك زن رفته بود. زنی ساده شهرستانی كه در چهاردیوار خانه‌اش قرار دارد اما مساله او این بار فراتر از وظایف محوله‌اش، شناختن و دیده شدن خود است.در این میان باید پذیرفت این نگاه و توجه به زنان هر چقدر هم گاه‌گاه با مسائل مطرح‌شده و مورد علا‌قه فعالا‌ن حقوق زن سایش پیدا می‌كند اما حداقل اسباب سخن گفتن در زمینه خواسته‌های آنان را مطرح خواهد كرد ولی مشكل یك نكته اصلی بود. ‌ ● زنان بدون حق دفاع، حاضر! زنانی كه در این فیلم‌ها مطرح می‌شوند زنانی از داخل جامعه هستند با خاستگاه و طبقات مختلف اما به نوعی بارز خاموش‌هستند و پذیرنده اتفاقی كه برای آنها می‌افتد. طوری رفتار می‌كنند كه انگار جز مورد پسند بودن و دیده شدن نباید انتظاری از آنان داشت. این روش گام موثری برای باز كردن و مطرح كردن مساله در سطح جامعه خواهد بود. البته اگر این زنان نیز حق دفاع و سخن گفتن بیشتری داشته باشند و تدافع ایجاد نكنند. ‌ ● تغییر فضای كارگردان هنگامی‌كه پروانه ساخت فیلم دعوت صادر شد، در اولین خبرهای این فیلم اعلا‌م شد كه این فیلم فضای شهری دارد و با بقیه آثار حاتمی‌كیا متفاوت است. البته نمی‌توان گفت آثار این كارگردان شبیه هم هستند هر چند كه تاكنون به جز - به رنگ ارغوان- تمام آثارش درباره جنگ و مردان و زنان آن بوده است.این تفاوت فضا اینك با دیدن فیلم دعوت خود را بیش از همه نشان می‌دهد. فیلم دعوت در تهران می‌گذرد، در خیابان‌های بالا‌ و پایین آن، در خانه‌های بزرگ و كوچك آن، در میان زنان و مردان جوانی كه همه اینها در دو مكان به هم می‌رسند؛ مطب یك خانم دكتر زنان و زایمان و یك خانم دكتر مسوول سونوگرافی.فضای شیك این دو مطب گاه با وضعیت اقتصادی مراجعانشان كاملا‌ در تضاد است.  ● حضور شخصیت‌هایی ناآگاه؟ این تغییر البته در شخصیت‌ها هم رخ داده است. پیش از این نگاه حاتمی‌كیا به زنان كاملا‌ احترام‌آمیز بوده است و آنان انگیزه‌بخش، تسلی‌دهنده، عشق و پشت و پناه مردان رزمنده‌ بودند. اما آنان حضور داشتند تا تكمیل‌كننده جنبه‌ای دیگر از وجوه این مردان بزرگ باشند. این بار خبری از مردان رزمنده نیست و خود زنان محور اصلی هستند، البته نه زنان رزمنده، زنانی از داخل جامعه. ولی دردناك است كه در طول فیلم می‌فهمیم باز هم نگاه به آنان از جنس دوم است. ۳ زن اول كاملا‌ از قضیه باردار شدن خود بی‌خبر هستند. طوری هم رفتار می‌كنند انگار این یك اتفاق یك‌طرفه است و آنان از <نانی كه همسرشان در دامن‌شان گذاشته است> بی‌خبر هستند. حال فرق ندارد این زن یك بازیگر باشد با جایگاه ویژه تحصیلا‌تی و اقتصادی یا زنی فقیر و كارگر یك خانه. زنی بازیگر (مهناز افشار) به شدت در تلا‌ش است تا خود را در جایگاهش تثبیت كند و این قضیه در هر لحظه حضور در محل فیلمبرداری از سوی همكار مرد (محمدرضا شریفی‌نیا) به او یادآوری می‌شود. به او تاكید می‌شود <شیدا صوفی> شدن آسان است، اما ماندن سخت. این زن در تلا‌ش است كه در این حرفه بماند. اما مرد، مرد همراه زندگی‌اش <سیامك انصاری> ۴ سال برای پدر شدن صبر كرده است و اینك كه <شیدا> مادر شده اصلا‌ دوست ندارد این موقعیت را از دست بدهد.<شیدا> كاملا‌ خود را بی‌اطلا‌ع از نحوه باردارشدنش می‌داند و در این باره بارها بحث می‌كند كه پس حق من درباره بچه‌دار شدن چه می‌شود. او می‌خواهد سقوط كند اما شوهر مانع می‌شود. این پرسش مطرح می‌شود كه آیا كل ماجرا امكان‌پذیر است. اصلا‌ از زنی در این حد اجتماعی اینگونه برخورد با مساله باردار شدن صحیح است و اصلا‌ مگر خود او كه این‌قدر نگران این مساله است، نباید مراقب باشد و پیشگیری كند.این اتفاق در اپیزود بعدی هم رخ می‌دهد. زن و مرد جوانی - سحر جوزانی و محمدرضا فروتن - برای پول درآوردن از شهرستان به تهران آمده‌اند، درآمد آنها از خدمتكاری و تخلیه چاه است. حالا‌ بچه‌دار شده‌اند، زن كه اتفاقا خیلی هم زبر و زرنگ است و دست بزن دارد و با هر ماجرایی شوهرش را به خنده و شوخی یا جدی می‌زند، خود را از باردار شدن بی‌خبر می‌داند و در این ماجرا تنها مرد را مقصر می‌داند.خب باز هم سوال اینجا است اگر زن این‌قدر نگران است چرا مراقبت و پیشگیری نكرده است؟ درباره طبقه او هم فقط باید به كلا‌س‌های پیش از ازدواج اشاره كرد. البته در ۳ شخصیت زن دیگر فیلم این اتفاق نیفتاده است و سه‌پنجم باقی‌مانده فیلم مسیر منطقی خود را طی می‌كند. ● موقعیت‌های باورنكردنی اما مبتنی بر تحقیق باید پذیرفت كه توانایی حاتمی‌كیا در خلق موقعیت‌ها باورنكردنی و متفاوت است. او چه در <آژانس شیشه‌ای> چه در <به نام پدر> و در دیگر فیلم‌هایش موقعیت‌هایی را مطرح كرده كه داستانی ولی بر مبنای واقعیت بوده است. این اتفاق در این فیلم هم رخ داده است. نقش گروه تحقیق در این زمینه‌ها هم كاملا‌ بارز است به خصوص در بخش چهارم و پنجم. خانم دكتری،<كتایون ریاحی>،كه هر روز فرزندان بسیاری را در درون مادر به آنها از پشت دستگاه سونوگرافی نشان می‌دهد، خود باردار نمی‌شود. او به دنبال تخمك می‌گردد و زنی زیبا و همسر مرده این درخواست را عملی می‌كند.بحث‌های مذهبی و فقهی، اخلا‌قی و شرعی در زمینه بچه‌دار شدن و نحوه سقط با موجزترین جملا‌ت و در سرعتی بسیار به بیننده منتقل می‌شود.حضور گروه تحقیق در نشان دادن كنش‌های زنی - مریلا‌ زارعی - كه سال‌ها باردار نمی‌شده و به همین دلیل از همسرش جدا شده و حالا‌ فهمیده كه باردار است كاملا‌ موفق بوده است. اما چرا این توجه، اطلا‌عات و آشنایی در دو بخش اول رخ نداده خود پرسشی است كه اساس فیلم را در آن قسمت‌ها دچار مشكل می‌كند. البته حاتمی‌كیا در این فیلم به نظرات گروه تحقیق، مادرانی كه نسخه‌های این فیلم را در مراحل مختلف دیده‌اند، توجه كرده كه این اتفاقی مهم است. ● بازیگران؛ بودن یا نبودن؟ حضور <مهناز افشار>، <محمدرضا فروتن>، <مریلا‌ زارعی>، <گوهر خیراندیش>، <پژمان بازغی>، <مهتاب كرامتی>، <لیلا‌ اوتادی> و <آناهیتا همتی> بازیگران درجه اول، در كنار ستاره‌های درجه یك و دو در این فیلم به چشم می‌خورد. هرچند اپیزودی كه <پژمان بازغی> و <لیلا‌ اوتادی> بازی كردند از داخل فیلم حذف شد. دلیل آن هم طولا‌نی بودن زمان فیلم عنوان شد. آخر فیلم هم كه قرار بود نتیجه‌گیری باشد حذف شده است. در این صحنه <مهتاب كرامتی> در هیئتی عارفانه و سفیدپوش نوزادان را برای خانواده‌شان می‌آورد. حذف این قسمت بهترین اتفاقی بوده كه می‌توانست برای فیلم بیفتد تا پایان هر بخش را تماشاگران خود بتوانند حدس بزند و هركس نظر خود را داشته باشد. اینگونه جمیع نظرات دربر گرفته شده است. این فیلم هر قدر حضور خوب و موفقی برای <كتایون ریاحی> و <آناهیتا همتی> است اما بیشتر از همه جلوه‌گاه هنر بازیگری <مریلا‌ زارعی> و <گوهر خیراندیش> و توانایی <حاتمی‌كیا> در پرداخت شخصیت‌هایی است كه می‌شناسد. او آدم‌هایی از طبقه سنتی <سیده خانم> و شوهرش را می‌شناسد همان‌طور كه آدم‌هایی مانند همسر <بهار> را می‌شناسد؛ این شناختن در فیلم بسیار خوب درآمده است.و بالاخره این که ابراهیم حاتمی‌کیا گفتگویی کرده با خبرگزاری مهر و در آن از علاقه‌اش به تئاتر گفته: ابراهیم حاتمی‌کیا پنجشنبه یازدهم مهرماه پس از تماشای اجرای سوئیت سمفونی "این فصل را با من بخوان" در تالار وحدت، در گفتگویی کوتاه با خبرنگار مهر از علاقه و احترام خاص خود به تئاتر و بازیگران آن سخن گفت.  حاتمی‌کیا که این روزها فیلم سینمایی "دعوت" را روی پرده سینماها دارد، میهمان ویژه هفتمین شب اجرای "این فصل را با من بخوان" بود. وی که تجربه همکاری با مجید انتظامی‌را در فیلم‌های سینمایی "از کرخه تا راین" و "بوی پیرهن یوسف" دارد، با حضور در تالار وحدت اجرای مجدد این آثار به تماشا نشست. * شاهد حضور شما در اجرای سوئیت سمفونی "این فصل را با من بخوان" بودیم. این اثر را چگونه دیدید با توجه به اینکه برخی قطعات نظیر موسیقی "از کرخه تا راین" نیز نواخته شد؟ - ابراهیم حاتمی‌کیا: من شاید نتوانم قضاوت خوبی بکنم. چون این اجرا ارتباط کامل با کارهای خودم داشت. از این رو خودم را قاضی خوبی برای ارزیابی این کار نمی‌دانم. در فضایی که خودم داشتم سیر می‌کردم به شدت نوستالژیک بود و حسی به شدت گرم به من داد. * در مقام کارگردان نظر شما درباره اجرای همزمان موسیقی و حرکات فرم چیست؟ آیا این نوع تلفیق تأثیرگذار بوده یا نه؟ ـ هیچ نقدی در رابطه با همگونی تئاتر و حرکت و موسیقی ندارم و خود را در مقامی‌نمی‌بینم که این کار را انجام بدهم. * نظرتان درباره اجرای اینگونه آثار چیست؟ - اینکه مردم از طیف‌های متفاوت جذب شده و در سالن حضور دارند خوب است. موسیقی مقوله‌ای است که به طور معمول برای طبقه برگزیده است و آریستوکرات‌ها در این فضا حضور دارند. این فضا اکنون تا حدی شکسته شده و به طور کلی به نظر من این حرکت، حرکتی خوب و قشنگ بود. * چرا در مقام کارگردان سینما کمتر به تماشای تئاتر می‌نشینید؟ ـ از کجا می‌دانید من کم به تماشای تئاتر می‌آیم؟ چون همدیگر را کم می‌بینیم این حرف را می‌زنید؟ * چون سال‌هاست حوزه تخصصی فعالیت من تئاتر است و در این سال‌ها کمتر شاهد حضور شما در سالن‌های تئاتر بوده‌ام. ـ درست است کم به تماشای تئاتر آمده‌‌ام، ولی به صورت گزیده و توصیه‌شده از طرف بچه‌ها به تماشای تئاتر می‌آیم. کم بودن حضور من برای تماشای تئاتر هم به دلیل نبود توفیق بنده بوده است. * نمایش‌هایی که دیدید چگونه بوده و آیا دیدگاهی درباره تئاتر ایران دارید؟ ـ من نظری ندارم و خودم را در اندازه‌ای نمی‌بینم که در این مورد نظر بدهم. * تا به حال تصمیم نگرفته‌اید در زمینه تئاتر فعالیت کنید یا انگیزه‌ای برای تجربه در صحنه تئاتر داشته‌اید؟ - جسارت این کار را ندارم، زیرا تئاتر حوزه تخصصی خود را دارد. * امیدواریم شما را بیشتر در تئاتر شهر و سالن‌های تئاتر ببینیم. ـ بدون تعارف خیلی دوست دارم به تماشای تئاتر بنشینم و دوست ندارم تئاتری را از دست بدهم، ولی متأسفانه گرفتاری‌های کاری مانع این امر می‌شود. * برای اهالی تئاتر هم خوشحال‌کننده است که رابطه متقابل میان سینما و تئاتر وجود داشته باشد. ـ همه می‌دانند من ارادت و احترامی‌خاص برای بازیگران تئاتر قائلم و بازیگرانی که از تئاتر به سینما می‌آیند را بیش از دیگر بازیگران محترم می‌دانم. به همین دلیل هر گاه به تماشای تئاتر رفته‌ام، در مقام یک تماشاگر شیفته‌وار نگاه کرده و آن را دوست داشته‌ام. تئاتر نسبت به دست و پاگیری سینما و موانع موجود در مسیر تولید فیلم، خالصتر اندیشه را مطرح می‌کند و همیشه برای من محترم است.    مطالب مرتبط: ستاره كم نور«دعوت»   نوشتن روی شیب تند كوه    




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 788]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن