واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: سریال جراحت از داستان متفاوت و البته پیچیدهای برخوردار است كه توانست بخوبی دردی را از جامعه بیرون كشیده و به نمایش بگذارد... گزارشی از سریال مناسبتی شبكه 3 سیمابا آمدن ماه مبارك رمضان بار دیگر رقابت بین شبكههای مختلف سیما، آغاز شد تا در ماراتنی دیگر مجموعههای مختلف با یكدیگر به رقابت بپردازند. امسال نیز مجموعههای متفاوتی برای پخش از شبكههای سیما در نظر گرفته شده كه یكی از آنها مجموعه «جراحت» به كارگردانی محمدمهدی عسگرپور است. از این كارگردان آخرین بار سریال «گلهای گرمسیری» روی آنتن رفت. در سریال جراحت سعی شده است قصه خانوادههای سنتی به تصویر كشیده شود و همین طور در مقابل آنها از جراحتها و كینهاندوزیها سخن گفته شده است. به مناسبت پخش آن سراغ عوامل سریال جراحت رفتهایم تا از چگونگی شكل گرفتن این مجموعه بیشتر بدانیم. فیلمنامه جراحت فیلمنامه گفتگوهاستسعید نعمتالله یكی از نویسندگان سینما و تلویزیون است. او با نگارش فیلمنامههای «زیرهشت» و «رستگاران» نشان داده كه با این حرفه بخوبی آشنا است و به واسطه قلمش مسائل روز جامعه را به تصویر میكشد. اودرباره شكلگیری قصه جراحت می گوید كه طرح این سریال به 2سال قبل برمیگردد: 2 سال پیش به اتفاق آقای شفیعی (تهیهكننده) سفری داشتیم كه در این سفر پروژهای مطرح شد كه من آن را نپذیرفتم و بعد خودم طرحی را ارائه كردم كه بسرعت از سوی مدیران شبكه 3 سیما تایید شد كه پس از آن شروع به نگارش این فیلمنامه كردم. وی گفت: حدود 9 ماه نگارش این قصه به طول انجامید و از 6 ماه پیش قصه جراحت كلید خورد.نویسنده سریال جراحت درباره چگونگی شكلگیری شخصیتهای این قصه گفت: معمولا سعی میكنم شخصیتهای كارم را از بطن جامعه انتخاب كنم، چون اگر غیر از این باشد، شخصیتها واقعی به نظر نمیرسند. جراحت هم چون یك قصه رئال داشت و درباره خانواده قدیمی و سنتی بود، طبیعتا شخصیتهای آن هم در كنار ما وجود دارند و خیلی دور از ذهن نبودند. نعمتالله افزود: از اوایل كار میدانستم كه قرار است آقای عسگرپور هدایت این مجموعه را عهدهدار شود برای همین هم وقتی قصهها را مینوشتم برای وی هم میفرستادم تا از چند و چون كار باخبر شوند. این نویسنده در پاسخ به این سوال كه آیا قصه جراحت شعارزده هم هست یا خیر، گفت: بجز یك سكانس بقیه كار به دور از هرگونه شعار نوشته و پرداخته شد و جالب اینجاست كه آخر سریال جراحت اولین روز ماه رمضان است.او میافزاید: در جراحت سعی كردم مسائل روز جامعه را مطرح كنم و باید بگوید كه فیلمنامه جراحت، فیلمنامه گفتگوهاست. این نویسنده میگوید: من با تمام شخصیتهای كارم همذاتپنداری میكنم، بخصوص جراحت كه متمایزترین كار من بود. البته نعمتالله در پایان هر كار با شخصیتهای آن خداحافظی میكند. این مجموعه، داستانمحور است لیلا بلوكات حدود 15 سال است كه پا به عرصه بازیگری گذاشته و از كارهایش میتوان به مجموعههای حضرت یوسف(ع)، خستهدلان، عملیات پایتخت و ... اشاره كرد. او در این سریال عهدهدار نقش ملیحه است. بلوكات از تجربهاش در این كار گفت: از طرف آقای عسگرپور دعوت به همكاری شدم و چون فیلمنامه جراحت قصه شیرین و متفاوتی داشت، پذیرفتیم كه در این كار بازی كنم. آن هم در كنار استادانی چون امین تارخ، ثریا قاسمی و آتنه فقیهنصیری. وی درخصوص نقش ملیحه گفت: ورود و خروج ملیحه در این قصه تابع شرایط خاصی است و برای همین اگرچه نقش كوتاه است، اما بسیار تاثیرگذار است. او درخصوص كارگردانی عسگرپور افزود: وی انرژی خوبی را به كل گروه منتقل میكند و با آرامش خاص بازیگرانی را مقابل دوربین قرار میدهد. بلوكات در پاسخ به این سوال كه چقدر از بداهه در این كار استفاده كرده است، گفت: فیلمنامه آنقدر كامل نوشته شده بود كه نیازی به این كار نبود و چون آقای نعمتالله خودش در صحنه بود، میتوانستیم با او مشورت هم بكنیم. بلوكات میگوید: قصه جراحت نهتنها شعارزده نیست كه چون داستانمحور است و نه بازیگرمحور، از این جهت بسیار خاص است و امیدوارم مخاطب هم تا انتهای كار این سریال را بپسندد. این بازیگر در یك جمله جراحت را قصه زخمها و كینهها میداند و معتقد است انتخاب این اسم برای این سریال بسیار فوقالعاده بوده است. نقشم را دوست داشتم كریم اكبری مباركه، بازیگری است كه او را پیشتر در آثار و نقشهای منفی دیدهایم كه مهمترین آن نقش ابن ملجم مرادی در سریال امام علی(ع) بوده است. او در این سریال عهدهدار نقش سرایدار است.اكبری مباركه كه در پاسخ به این كه چطور به این گروه ملحق شده است، گفت: برای بازی در این كار از من دعوت شد و چون نقشی بود كه تا به حال آن را تجربه نكرده بودم، پذیرفتم. ضمن این كه گروه بسیار خوبی بود و برای همین كار بخوبی پیش رفت. او درخصوص نقش سرایدار گفت: این آدم روابط خاصی را با خانواده اصلی این سریال دارد كه بسیار تنگاتنگ است. مباركه در پاسخ به این سوال كه آیا خودش چیزی را به این نقش اضافه كرده است یا خیر، گفت: خیر، چیزی اضافه نكردم و دقیقا مثل فیلمنامه عمل كردم. وی در پاسخ به این سوال كه سرنوشت جراحت را در بین سریالهای دیگر ماه رمضان چطور پیشبینی میكند، گفت: من فكر میكنم این سریال، یكی از سریالهای موفق خواهد بود و وقتی خودم 15 قسمت از این كار را خواندم، دوست داشتم ببینم آخر آن چه خواهد شد، بنابراین سرنوشت خوبی خواهد داشت. اكبری مباركه در سریال مختارنامه هم بازی دارد، البته در یك نقش كاملا مثبت. سعی كردم دوربین توی چشم نباشدتصویربرداری این مجموعه به عهده رضا شیخی بوده است. او بیش از این «گلهای گرمسیری» را برای عسگرپور به تصویر كشیده است. وی درخصوص حضورش در سریال جراحت گفت: چون قبلا با آقای عسگرپور همكاری داشتم، بار دیگر خواستم در كنار ایشان باشم. وی افزود: چون فیلمنامه از قصه خوبی برخوردار بود، بنابراین كشش تصویری خوبی هم داشت. ما حدود 4?لوكیشن اصلی و بسیاری لوكیشنهای متفرقه داشتیم كه از این جهت كارمان دشوار بود. وی كه حدود 5 ماه سر این كار بوده، میگوید، جراحت برایش تجربه دلپذیر و شیرینی بوده است. شیخی درخصوص ویژگیهای تصویری این كار گفت: فقط برای گرفتن چند سكانس از دوربین روی دست استفاده كردم و بقیه سكانسها هم دوربین ثابت بود و چون این كار، یك كار رئال بود، سعی كردم دوربین خیلی به چشم نیاید. سریال جراحت توسط 2 دوربین گرفته شده است. قصه جراحت را پسندیدمحسین صالحیان به عنوان چهرهپرداز با گروه جراحت همكاری داشته است. او پیش از این چهرهپرداز مجموعههایی چون رستگاران، چاردیواری و روزگار قریب بوده است. وی در مورد انتخاب كارهایش گفت: من به فیلمنامه و كارگردان اهمیت خاصی میدهم و برای همین جراحت را پذیرفتم چون هم كارگردان خوبی داشته و هم نویسنده آگاهی. وی درباره اتودهای اولیه گریم این كار گفت: چون فیلمنامه جراحت رئال بود پس از مشورت با كارگردان و نویسنده آن به برخی طرحهای ابتدایی رسیدیم و من هم به نوبه خودم تجربههایم را منتقل كردم. وی در پاسخ به این سوال كه چقدر دست بازیگران را برای دخالت در اجرای گریم خودشان باز میگذارد گفت: بازیگرانی كه منطقی هستند گریمشان را میپذیرند ولی خب هستند افرادی كه خیلی با گریمشان موافق نیستند و از این جهت گروه را هم دچار سردرگمی میكنند و چیزهایی میخواهند كه دور از منطق است. صالحیان درخصوص این سوال كه گریم این كار چقدر زمان برده، گفت: اصولا من چهرهپرداز وقتگیری نیستم و بسرعت كارم را انجام میدهم، برای همین سختترین گریم در این كار بیش از نیم ساعت زمان نبرد و میتوانم بگویم سختترین گریمهای این سریال، گریمهای امین تارخ و علی عمرانی بود. حسین صالحیان درباره این سوال كه چرا گریم امین تارخ شبیه گریم وی در سریال اغماست، گفت: متاسفانه این گریم نظر خود وی بود و ما هم نمیتوانستیم كار دیگری انجام دهیم.وی درخصوص این مساله كه جراحت را در بین دیگر كارهای این ماه چطور میبینید، گفت: قصه و قلم نعمتالله بسیار خوب بود و فكر میكنم این سریال دینی روی مخاطبان اثر خوبی بگذارد. سعی كردم همه چیز ساده باشدسعید آهنگرانی در اینكار به عنوان طراح صحنه و لباس حضور داشته است. از كارهای او در این زمینه میتوان به فیلم تلویزیونی «اتوبوس» اشاره كرد كه كارگردانی آن را هم عسگرپور به عهده داشته است و همین طور فیلمهای دیگری چون دیوار، چراغ قرمز وكودك و فرشته. وی در مورد حضورش در این كار گفت: قبلا با عسگرپور كار كرده بودم و زمانی هم كه قرار شد در این كار باشم 15 قسمت از متن نوشته شده بود و به نظرم قصه جذابی آمد.وی در پاسخ به این سوال كه چه تمهیداتی را برای طراحی صحنه و لباس این كار در نظر گرفته است، گفت: سعی كردم در طراحی لباس و صحنه این كار خیلی اغراق نكنم چون با قصهای رئال مواجه بودم بنابراین بسیار معمولی و ساده این كار را انجام دادم.آهنگرانی در پاسخ به این سوال كه با تعدد لوكیشنهای جراحت چطور كنار آمده است، گفت: لوكیشنهای كار بسیار زیاد بود و از این نظر وقت و انرژی زیادی از ما گرفته و به مراتب كارمان هم دشوارتر میشد، اما سعی كردیم همه چیز طبق استاندارد و قابل قبول باشد. طراح صحنه و لباس جراحت درخصوص انتخاب لباس بازیگران زن این مجموعه افزود: ما در انتخاب لباسهای خانمها در سیما با محدودیتهایی مواجه هستیم و از این نظر خیلی دستمان باز نیست ضمن این كه با توجه به بودجهای كه داریم، باید لباسهای كمتری را هم نیز انتخاب كنیم.وی امیدوار است جراحت رتبه خوبی را در مسابقه سریالهای ماه رمضان به دست آورد و مخاطب از این كار استقبال كند. نكته...سریال جراحت از 17 اسفند 88 كلید خورد و حدود 5 ماه تصویربرداری آن به طول انجامید. این كار لوكیشنهای زیادی داشته است كه از این نظر تنوع تصویری زیادی در این كار وجود دارد. وقتی هم از نعمتالله، پرسیدیم چرا نام تهیهكننده به عنوان طرح قصه در تیتراژ نوشته شده است سكوت طولانیای كرد و گفت: آقای شفیعی شریك معنوی من هستند همین! جراحت دردی از جامعه را بیرون كشیده استشایان پوركاظمی، منتقد سینما و تلویزیون درخصوص سریال جراحت میگوید سریال جراحت از داستان متفاوت و البته پیچیدهای برخوردار است كه توانست بخوبی دردی را از جامعه بیرون كشیده و به نمایش بگذارد. این منتقد میگوید: شخصیتهای اصلی این كار بخوبی در كنار هم چیده شده و به زیبایی هم بازی كردهاند. پوركاظمی یكی از نكات بارز و مثبت این سریال را كارگردانی عسگرپور دانست و گفت: او بخوبی پلانها و سكانسها را به نمایش در آورده است و همه چیز طبیعی به نظر میرسد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 354]