تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دين را پناهگاه و عدالت را اسلحه خود قرار ده تا از هر بدى نجات پيدا كنى و بر هر دشم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804672723




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهی به روند تولید سریال‌های مناسبتی


واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: یكی دیگر از مشكلات آثار مناسبتی، وجود پیش‌فرض‌هایی درباره سوژه است. یعنی از قبل شاخصه‌ها و مولفه‌های یك متن و پیامی كه به واسطه آن قرار است به مخاطب منتقل شود با توجه به نوع مناسبت، مشخص است و ... شاید ابتدا، این سریال‌های ویژه ماه رمضان بود كه عنوان«سریال‌های مناسبتی» را بر سر زبان‌ها انداخت و بتدریج ژانر جدیدی (اگر بشود اسمش را ژانر گذاشت) در تولید آثار تلویزیونی متولد و اتفاقا به یكی از پرمخاطب‌ترین سریال‌های سیما در طول سال تبدیل شد. شاید همین گرایش گسترده مردم از سریال‌های ماه رمضان موجب شد كه دست‌اندركاران تلویزیون به ساخت سریال‌ها در مناسبت‌های دیگر نیز اقدام كنند. به این ترتیب ایام ماه محرم، دهه فجر و ایام نوروز نیز به این مناسبت‌ها اضافه شد، ضمن این كه برخی مناسبت‌های روزانه نیز با ساخت تله‌فیلم‌های مرتبط پوشش داده شد. حالا اگر مناسبت‌های مذهبی و ملی كشورمان را در نظر بگیریم، متوجه می‌شویم كه حجم تولید سریال‌های مناسبتی در سال‌های اخیر چقدر افزایش یافته است. حالا دیگر این نوع سریال‌ها آنقدر شناخته شده است كه بسیاری از كارگردان‌های سینمایی نیز به ساخت این مجموعه‌ها روی آورده‌اند. كافی است نگاهی به نام كارگردان‌هایی كه امسال این سریال‌ها را تولید كرده‌اند بیندازیم. محمدمهدی عسگرپور، فرزاد موتمن و حسن فتحی كارگردان‌های گمنامی نیستند. البته قصد نداریم كه درباره ساخته‌های این سه نفر بحث كنیم كه هنوز زمان آن فرا نرسیده است. بلكه درصدد آن هستیم مجموعه‌هایی كه در این سال‌ها به عنوان سریال‌های مناسبتی ساخته شده به شكل موجز آسیب‌شناسی شوند.به طور كلی آسیب‌ها و ضعف‌های سریال‌های مناسبتی را در 2 بخش عمده اجرایی و مضمونی می‌توان تقسیم‌بندی كرد. بخشی از این مشكلات به شیوه تولید و چگونگی فرم و روایت قصه‌ها برمی‌گردد و اتفاقا یكی از مهم‌ترین ضعف‌های سریال‌های مناسبتی كه خود سازندگان و عوامل مجموعه نیز بارها آن را گوشزد كرده‌اند همین است، این كه آنها مجبورند در یك دوره زمانی كوتاه و فشرده ایده خود را به مرحله اجرا گذاشته و سریال را بموقع به پخش برسانند تا در زمان مناسبتی خود روی آنتن برود. همین فشردگی و استرس در تولید بموقع با زمان كم بعضا موجب شتابزدگی در ساخت شده به طوری كه این شتابزدگی در اجرا یعنی كارگردانی و سطح بازیگری نیز خود را نشان می‌دهد و كارگردان فرصت كمی دارد تا ایده را بدرستی پردازش كرده و عوامل خود را با ساختار كلی اثر همسو و هماهنگ كند. به همین دلیل گاهی شاهد پرش یا سكته‌های ساختاری در روایت قصه هستیم و درام قصه بدون این كه بدرستی طرح‌ریزی و ساماندهی شود به تصویر كشیده می‌شود، از این حیث تولید سریال‌های مناسبتی به تولید تله‌فیلم‌هایی می‌ماند كه در عرض 20 روز ساخته می‌شود. گاهی شتاب كار آنقدر زیاد است كه فرصت دورخوانی و تمرین را هم به بازیگر نمی‌دهد و بازیگر در همان روزی كه برای اولین بار متن را می‌خواند، باید آن را اجرا كند. در گذشته برخی از سریال‌های مناسبتی همزمان تولید و پخش می‌شدند و در حالی مخاطب قسمت‌های ابتدایی آن را می‌بیند كه هنوز عوامل در حال ساخت اثر بوده و سریال به پایان نرسیده است. این ساختار تولید به مصرف قطعا در حوزه هنر و نمایش جواب نمی‌دهد و باید برای آن چاره‌ای اندیشید.این نقیصه در مورد تله‌فیلم‌ها نیز صدق می‌كند بویژه این كه ما در طول سال با 100 مناسبت یكروزه مواجه هستیم كه صداوسیما تلاش می‌كند تله‌فیلم‌های مناسبتی نیز تولید كند كه مناسب با این 100 روز باشد لذا ساخت فیلم و آثار سینمایی مناسبتی چه به شكل سریال و چه تله‌فیلم در حال رشد است و این ماجرا توجه به كیفیت این تولیدات را ضروری‌تر می‌كند تا دقت و درایت فدای سرعت نشود. در حوزه فرهنگ و هنر نمی‌توان به تولید انبوه تكیه كرد و لازمه یك آفرینش هنری توجه به ظرافت‌ها و ظرفیت‌هایی است كه در آرامش و تدبیر به نتیجه می‌رسد. یكی دیگر از مشكلات آثار مناسبتی، وجود پیش‌فرض‌هایی درباره سوژه است. یعنی از قبل شاخصه‌ها و مولفه‌های یك متن و پیامی كه به واسطه آن قرار است به مخاطب منتقل شود با توجه به نوع مناسبت، مشخص است و فیلمساز در نهایت باید اثر خود را مبتنی بر این معیارها تولید كند. به همین دلیل گاهی این مساله به شعارزدگی و تصنعی شدن موقعیت درام می‌انجامد. این‌كه مثلا در سریال‌های ماه رمضان باید پیام ویژه مناسب با حال و هوای این ماه به مخاطب ابلاغ شود یا اگر در ماه محرم مفاهیمی خاص و برآمده از قیام عاشورا به عنوان پیام اصلی اثر قابل انتقال و احساس باشد، موجب می‌شود كه برخی كارگردان‌ها گاهی بدون توجه به منطق ساختاری و مقتضیات درام، برخی از این مفاهیم را بدون پردازش دراماتیك به اثر خود الصاق كنند تا اثرشان بر چسب مناسبتی به خود بگیرد. در حالی كه طرح و انتقال مفاهیم اخلاقی و دینی به ظرافت و لطافت روان‌شناختی و جامعه شناختی نیازمند است تا مخاطب در عین جذب داستان و سرگرم شدن بتواند این مفاهیم و ارزش‌ها را بدون این‌كه احساس كند از سوی خود اثر به او تحمیل می‌شود، دریافت و در خود درونی كند. در واقع پیام اخلاقی باید در تار و پود قصه خود را تنیده باشد تا در حین داستان‌گویی به ذهن و دل مخاطب نفوذ كند و تماشاگر بین آنها و خود قصه تفكیك قائل نشود.به عبارت دیگر داستان خود باید زبان اخلاقی داشته باشد و انگاره‌ها و پیام‌های اخلاقی را از بیرون خود وام نگیرد.نمونه موفق این كار را می‌توان در سریال «شب دهم» حسن فتحی جستجو كرد كه مخاطب را هم به لحاظ اخلاقی و ایدئولوژیكی و هم درام و روایت‌پردازی تحت تاثیر خود قرار داده بود و مخاطب احساس نمی‌كرد كه یك زبان نصیحت‌گو خارج از متن قصه و سریال او را مورد خطاب قرار داده و موعظه می‌كند.به هر حال فیلم و سریال‌های مناسبتی باید به گونه‌ای روایت شود كه اولا وجوه قصه‌پردازانه و دراماتیك آن به خاطر پیام‌های اخلاقی‌اش مخدوش نشود و ثانیاً مناسبتی بودن اثر احساس نشود و خیلی رو نباشد. در عین حالی كه به آن مناسبت پرداخته‌است، قرار نیست كه یك اثر سینمایی یا تلویزیونی، مناسبتی بودنش را فریاد بزند و مدام به شكل موتیف‌وار آن را به مخاطبانش گوشزد كند. نتیجه این كار این است كه مخاطب به «مقاومت رسانه‌ای» دست می‌زند. این نكته را از یاد نبریم كه اگر مخاطب در درجه اول جذب قصه و سویه دراماتیك اثر نشود، نمی‌توان وی را متوجه مفاهیم اخلاقی فیلم كرد.    




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 735]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن