واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: صحنه بعدی نمایی است كه قرار است مرجان (با بازی بیتا خردمند) پسركی را از خانه منصور فراری دهد و بعد از فرار آنها منصور نیز به دنبالشان باشد. ساعت حدود 4 بعدازظهر است و شلوغی خیابان باعث میشود كه ... سالهاست كه شبكههای مختلف سیما میزبان نمایش آثاری متفاوت از سیروس مقدم هستند. پلیس جوان، ریحانه، اغما، پرواز در حباب، پیامك از دیار باقی، روز حسرت، رستگاران و چاردیواری همه و همه سریالهایی بودند كه در همه این سالها مخاطبان خاص خود را داشتهاند و امروز سیروس مقدم نامی آشنا در گذر از همه این سالهاست. مجموعه «زیر هشت» به كارگردانی سیروس مقدم و به تهیهكنندگی الهام غفوری در 50 قسمت 45 دقیقهای برای نمایش از شبكه اول سیما تهیه میشود. «زیر هشت» یك ملودرام اجتماعی است كه قرار است از اواخر تیر ماه روی آنتن برود.روزی كه ما سر صحنه رفتیم تصویربرداری قسمت بیست و سوم مجموعه مقابل منزلی در حوالی خیابان زعفرانیه گرفته میشد. اعضای گروه از 30/8 صبح در لوكیشن حاضر شدهاند و ساعت حدود 2 بعدازظهر كه ما به لوكیشن رسیدیم پنجمین سكانس از این قسمت به تصویر كشیده میشد. یكی از خصوصیات ویژه آثار سیروس مقدم این است كه تهیه مجموعهها همیشه با یك گروه ثابت دنبال میشود.گروه در پاركینگ یك مجموعه طبقاتی مسكونی مشغول آمادهسازی صحنه هستند. عوامل چهرهپردازی، بازیگران این قسمت را برای حضور در مقابل دوربین آماده میكنند. قرار است در این صحنه كامران تفتی و آرش مجیدی و در سكانس بعدی بیتا خردمند و شایان جلالی جلوی دوربین بروند. سیروس مقدم به همراه علی احمدی (صدابردار) و محسن بهاری (منشی صحنه) پشت مانیتور نشستهاند و امیر معقولی، تصویربردار نامآشنای مجموعههای سیروس مقدم مشغول بررسی محل قرار دادن دوربین است. تصویربرداری در آپارتمانهای مسكونی همیشه مشكلات خاص خود را دارد. ماشینی میخواهد وارد پاركینگ شود و این بدان معناست كه گروه كارگردانی و بچههای تصویر باید وسایل و لوازم را برای ورود اتومبیل جابهجا كنند.گروه مجددا در صحنه مستقر میشود و با اعلام شمارش 3، 2، 1 توسط دستیار اول كارگردان نما به تصویر كشیده میشود. در این صحنه قرار است آرش مجیدی از بالای در خانه داخل حیاط بپرد و با فریاد منصور... منصور، كامران تفتی نیز به صحنه ملحق شود. امیر معقولی دوربین روی دست نما را دنبال میكند. به اعتقاد او نماهای دوربین روی دست بخصوص در صحنههای هیجانی در ایجاد هیجان به بیننده نقش دوچندان ایفا میكند. دوربین امیر معقولی نمای Oversholder (پشت شانه) كامران تفتی را میگیرد و آرش مجیدی دیالوگهای خود را بیان میكند. صحنه، صحنه پرهیجانی است. برداشت اول مشكل خاصی ندارد ولی از آنجا كه هیچ چیز از دید سیروس مقدم دور نمیماند از آرش مجیدی میخواهد كه نوع بیان خود را در این دیالوگ تغییر دهد. برداشت دوم تكرار میشود. سیروس مقدم از آرش مجیدی میخواهد كه موقع پریدن از روی دیوار مراقب خود باشد، به هر حال نما با برداشتی دیگر تایید میشود. حركت در دل حادثهبه سراغ سیروس مقدم میروم. این چندمین بار است كه در پشت صحنههای مجموعههای او حضور مییابم. وقتی از او میپرسم كه آیا «زیر هشت» را میتوان یك درام اجتماعی با نگاهی تلخ به شمار آورد؟ میگوید: وقتی موضوعات اجتماعی كار میشود قطعا تلخیها و گزندگیهایی برای خودش دارد. به هر حال تلخی چاشنی یك كار درام اجتماعی است.برای ما آدمهایی كه از بیرون به حادثهای نگاه میكنیم حادثه ممكن است به ظاهر كوچك به نظر برسد ولی برای آدمهایی كه درگیر آن ماجرا هستند خیلی وسیع و عمیق است. وقتی تصادفی در جادهای رخ داده و شما به عنوان مسافر گذری از كنار آن حادثه عبور میكنید به طور حتم نمیتوانید عمق فاجعه را از دید كسانی كه در بطن حادثه هستند و حتی اطرافیان آنها ببینید. سعی من در این بود كه در «زیر هشت» خودم را به جای آدمهایی بگذارم كه درگیر حادثه هستند و احساسی را كه به آنها دست میدهد به تصویر بكشم. سعی من این بود كه خارج از گود به داستان نگاه نكنم و خودم هم در دل حادثه باشم. اینجاست كه اگر دوربین وسط بحران برود نوع نگاه نزدیكتر و درشتتر است.سیروس مقدم در ادامه در رابطه با سبك نگارش فیلمنامه میگوید: یكی از ویژگیهای سعید نعمتالله (نویسنده) كه خیلی آن را دوست دارم نوع ادبیات و محاورهای است كه در عین روزمره بودن، ملموس و مردمی است و بشدت لحن و آهنگ دلنشینی دارد. این سبك نگارش در واقع همان كلماتی هستند كه همیشه میشنویم، اما به نوعی متفاوتتر و آهنگینتر. سعید نعمتالله به گفتهای پا را از محاورات عادی روزمره فراتر گذاشته و به آن لحنی شاعرانه داده است.مقدم «زیر هشت» را قصه جوانهایی میداند كه برای رسیدن به خواستهها و مقاصد خودشان مسیر زندگی را میانبر میزنند و طبیعتا این مسیر میانبر چالشها و پیچوخمهایی دارد كه گاه گریبان آنها را میگیرد. عطا، قهرمان داستان هم یكی از آن جوانهاست كه برای رسیدن به آرزوهایش و رسیدن به یك عشق خام و نپخته به كجراههای میافتد كه نهایتا به زندان میرسد و در دنیای حبس با دنیای تازهای مواجه میشد كه بعد از آزادی كاملا در یك دوراهی قرار میگیرد. قصه «زیر هشت» داستان تردیدها و دغدغههای این نسل است.سیروس مقدم در همه این سالها در معرفی چهرههای جدید خوب عمل كرده، «زیر هشت» هم از این قاعده مستثنی نیست. او معتقد است «زیر هشت» یك اتفاق ساده است، چراكه به گفته او این بار دوربین به محلهایی رفته كه تا به حال نمودی در تلویزیون نداشته. به لحاظ ساختار كار هم به كمك امیر معقولی «زیر هشت» حرفهایی ناگفته برای گفتن دارد. یافتن ریشههای تلخگروه صحنه را برای ادامه تصویربرداری آماده میكند. پلان بعدی ادامه صحنه درگیری بین دو شخصیت داستان است. صحنه در مقابل منزل منصور تصویربرداری میشود؛ پلانی كه قرار است منصور به وسیله آرش مجیدی به بیرون پرتاب شود. نما با بازی خوب آرش مجیدی و كامران تفتی بهخوبی گرفته میشود و عبور كامیونی كه گاه و بیگاه برای خالی كردن مصالح خود عرض خیابان را میپیماید خللی در روند كار ایجاد نمیكند. فرصت خوبی است كه با آرش مجیدی به گفتگو بنشینیم. او كه در چندمین تجربه كاری خود با گروه سیروس مقدم همراه است، میگوید: این سومین بار است كه با سیروس مقدم همكاری دارم. ایشان مخاطب خود را بهخوبی میشناسد و قصههای خوبی را انتخاب میكند. به عقیده من در جامعهای كه ما زندگی میكنیم ریشههای تلخ اجتماعی وجود دارد و اتفاقا خوب است كه به آنها پرداخته شود، البته در این جهت كه چارهای برای آن پیدا شود. آرش مجیدی معتقد است هر آدمی در اجتماع تركیبی از مجموعهای از عناصر روانشناختی است كه برآیند آن میتواند مستقیما از دل اجتماع گرفته شود. این است كه كاراكتر یا شخصیت افراد را میسازد. این قضیه را در برخی تیپهای شخصیتی بیشتر میتوان لحاظ كرد و به قول معروف روی آن مانور داد. آرش مجیدی نیز در مورد سبك نگارش سعید نعمتالله با سیروس مقدم موافق است. وی میگوید: هم جنس قصهپردازیاش را دوست دارم و هم نوع دیالوگهایش را. فقط احساس میكنم این دیالوگها یك خطری را به همراه دارد، چراكه اگر دیالوگ را مال خودت نكنی و از زبان شخصیت داستان درنیاید شاید همه دیالوگها شبیه به هم به نظر برسد و یكی باشد. سعی من با حضور در این مجموعه این بوده كه حتیالامكان دیالوگها را به شخصیت داستان متعلق سازم.آرش مجیدی نقش شخصیت عادل را بازی میكند؛ پسر یك پهلوان اصیل تهرانی. از آنجا كه گویش قدیمی زبان فارسی همیشه آهنگین بوده عادل هم از این قاعده مستثنی نیست و حتی طی یك اتفاقی كه در داستان میافتد گویی بخشی از ناخودآگاه سركوب شده اوست كه بیشتر از قبل خود را عیان مینماید.آرش مجیدی بازی روان و سادهای دارد؛ او به عنوان آخرین بخش گفتگویش میافزاید: پخش هر شبی سریالهای تلویزیونی اتفاق خوبی است كه طی سالهای اخیر رخ داده، چراكه دیگر پخش هفته به هفته قصه در حوصله مخاطب امروزی نمیگنجد. به هر حال امیدوارم كه این بار هم ساختهای دیگر از استاد مقدم مورد توجه مخاطب قرار گیرد. آدمهای خاكستریكامران تفتی كه دیگر بازیگر مجموعه «زیر هشت» است طی دو، سه بخشی كه امروز با گروه همراه بودم بازی متفاوتی را از خود به نمایش گذاشت. كامران تفتی میگوید: بالاخره بعد از 10 سال امكان همكاری با سیروس مقدم را پیدا كردم. كامران تفتی كه از 7 سالگی به واسطه پدرش وارد تئاتر شده، بعد از فارغالتحصیلی تئاتر حرفهای را آغاز میكند. سریال «ولایت عشق» مهدی فخیمزاده اولین حضور او در عرصه تصویر است. یكی از ملاكهای كامران تفتی برای انتخاب كارهایش این است كه عنصر واقعیت در آن اثر وجود داشته باشد. او میگوید: تلاشم در همه این سالها این بوده كه بیننده واقعیت شخصیتی را كه بازی میكنم ببیند. او خیلی راجع به شخصیت منصور توضیح نمیدهد ولی منصور را شخصیت عجیب و غریب قصه میداند. به عقیده او یكی از خصوصیات كارهای سعید نعمتالله این است كه آدمها در یك موقعیت، طبقه خاص اجتماعی و نیز یك منطقه هستند و اینجاست كه ویژگیها و عمل آن شخصیت را بارز و متمایز میسازد. به همین دلیل اتفاقاتی در بطن داستان میافتد كه كاملا مسیر زندگی منصور را تحت تاثیر قرار میدهد. به گفته تفتی، منصور بشدت انسانی خاكستری است. او شخصیتی است كه مابهازای او را در اطرافمان زیاد میبینیم. منصور به ما ثابت میكند كه این شرایط است كه بر حسب نوسان طبیعی از آدمها شخصیتهای سیاه و سفید و گاه خاكستری میسازد. كامران تفتی در مورد هر شبی بودن سریال نظر خاصی نمیدهد، چرا كه میگوید: برای من فرقی نمیكند كه كار تله 90 دقیقهای باشد یا یك مجموعه هرشبی. همه تلاشم همیشه این است كه بیننده بتواند با كار ارتباط برقرار كند. صحنه بعدی نمایی است كه قرار است مرجان (با بازی بیتا خردمند) پسركی را از خانه منصور فراری دهد و بعد از فرار آنها منصور نیز به دنبالشان باشد. ساعت حدود 4 بعدازظهر است و شلوغی خیابان باعث میشود كه نما به برداشت سوم برسد. بیتا خردمند بازیگر نقش مرجان است. او كه سابق بر این در مجموعه رستگاران در نقش اكرم، خواهر پونه ایفای نقش كرده بود اینك در نقش همسر منصور (كامران تفتی) بازی میكند. بیتا خردمند در 10 قسمت پایانی مجموعه حضور پررنگتری دارد و درباره حضور خود در این مجموعه میگوید: اعتقاد آقای مقدم بر این است كه مردم قشر زجر كشیده بیشتر باید به تصویر كشیده شوند. این اتفاقی بود كه در رستگاران هم افتاد. خردمند میگوید به نظر من داستان «زیر هشت» آنقدر رئال و واقعی است كه مخاطب را تمام و كمال جذب خود میكند. تصویربرداری سریال «زیر هشت» از اسفند سال گذشته به تهیهكنندگی الهام غفوری ـ همسر سیروس مقدم ـ آغاز شد و همچنان ادامه دارد. در این سریال علاوه بر بازیگران بالا امیر جعفری، آتیلا پسیانی، پانتهآ بهرام، كتایون امیرابراهیمی، مریم بوبانی و آناهیتا افشار نیز ایفای نقش میكنند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 552]