تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خودت را به داشتن نيّت خوب و مقصد زيبا عادت ده، تا در خواسته ‏هايت موفق شوى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820095337




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آناليز شکست( Failure analysis)


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
آناليز شکست( Failure analysis)
آناليز شکست( Failure analysis) مترجم : حبیب الله علیخانیمنبع : راسخون آناليز شکست و پيشگيري از آن ، کار مهمي است که براي تمام سازه هاي مهندسي ضروري مي باشد . يکي از رشته هاي مهندسي که نقش بسيار مهمي در آناليز و تحليل شکست دارد مهندسي مواد است . خواه يک قطعه يا جزء در هنگام کار کردن شکسته شود . و يا در هنگام توليد ( در طي پروسه ي ساخت ) ، در هر مورد بايد علت شکست براي پي بردن به نحوه ي جلوگيري از اتفاق دوباره در آينده ، تعيين گردد . يکي ديگر از موارد مورد بررسي تعيين نحوه ي به کارگيري از وسايل ، اجزاء و ساختارها مي باشد که بايد مورد بررسي و مطالعه قرار گيرد . يکي از مثال هاي بسيار محسوس از کاربرد آناليز شکست در صنايع هوايي مي باشد . سوانح هوايي در ذهن افکار عمومي مي ماند که علت آن از دست رفتن غير عادي جان افراد زيادي به طور آني و آسيب روحي بسيار زيادي است که اين نوع خاص از حوادث دارد . در 19 دسامبر 2005 ، همين که يک هواپيماي دريايي با نام Grumman G73T Turbo Mallard از ساحل ميامي در فلوريدا عبور کرد ، منفجر شد و اين سقوط هنگامي اتفاق افتاد که هواپيما در حال بلند شدن بود.هواپيما حامل پانزده مسافر ، 3 کودک و دو خدمه بود . در هنگام وقوع حادثه ، انفجاري اتفاق افتاد و هواپيما آتش گرفت و بال سمت راست هواپيما ، پيش از برخورد هواپيما با سطح آب از آن جدا شد . آزمايشات انجام گرفته بر روي لاشه ي هواپيما نشان داد که ترک هاي ناشي از خستگي در بال راست هواپيما موجب بروز حادثه شد . اما علت حادثه هنوز در دست بررسي مي باشد . به هر حال شکست در ساختار هواپيما که در ابتدا با خستگي شروع شد مورد شک است . يکي ديگر از سوانح هوايي فاجعه ي پرواز 800 خطوط هوايي Trans world Air lines بود ( اين شرکت يکي از گسترده ترين شرکت هاي هوايي در ايالات متحده ي آمريکاست ) اين اتفاق هنگامي رخ داد که يک هواپيماي بويينگ 747 در Long Island ( ايسلندي که متعلق به ايالت نيويورک آمريکاست ) در حال پرواز بود . تلاش هاي گسترده اي براي پيدا کردن علت اين تصادف انجام شد ولي تا کنون علت خاصي براي وقوع اين فاجعه پيدا نشده است ؛ اما محتمل ترين علت اين حادثه فرسودگي سيم هاي سنسور مخزن سوخت اين هواپيما پيش بيني مي شود . بسياري از مردم عکس هايي از حادثه ي بازسازي شده ديدند . بازسازي حادثه يک مرحله اصلي در بررسي سوانح هوايي مي باشد . بررسي سوانح هوايي به صورت کلاسيک با بررسي بر روي سوانح هوايي De Havilland Comet در ابتداي دهه ي 1950 آغاز شد . Comet اولين خط هوايي بود که از جت هاي تجاري استفاده کرد . بسياري از Comet ها در ساختمان نشان شکستگي پيدا مي کردند که اين امر به خاطر عيوب طراحي بود . تلاش هاي انجام گرفته منجر به آگاهي از علت اين سوانح هوايي شد . آناليز متالورژيکي شکست نقش تعيين کننده اي در فهميدن مکانيزم و توالي شکست داشت و سرانجام باعث شناخت علت سوانح هوايي شد .

تازه ترين سوانح هوايي که باعث ايجاد پيامدهاي اساسي شد شامل : پرواز 261 خطوط هوايي آلاسکا ( Alaska Air lines ) است که در اين حادثه يک هواپيماي بويينگ McDonnell Douglas MD-83 در اقيانوس آرام سقوط کرد . اين هواپيما عازم کاليفورنيا بود و در 31 ژانويه ي 2000 سقوط کرد . همچنين پرواز 587 خطوط هوايي آمريکا American Air lines ، که در اين حادثه يک هواپيماي ايرباس A-300 در ابتداي کوپينز جنوبي Southern Queens در مجاورت شهر نيويورک و در 12 نوامبر 2001 سقوط کرد . در شکل 1 عکس هايي از سقوط هواپيماها و يا انهدام آنها را مي بينيد . يکي ديگر از مثالهاي مورد بررسي سوانح در بخش حمل و نقل ريلي مي باشد . که در اين حادثه که در سوم ژوئن 1998 اتفاق افتاد ، يک قطار سريع السير در کشور آلمان از ريل خارج شد . قطار در حال طي مسير ميان مونيخ و هامبورگ بود که قبل از ساعت 11 صبح در Eschede که در 35 مايلي شمال هانوفر واقع است از خط خارج شد . بر اساس گزارش به دست آمده تعدادي از مسافران قطار پيش از واژگوني قطار صداي تغ تغ کردن قطعه اي از قطار را شنيده بودند . با بررسي هاي انجام گرفته علت تغ تغ کردن ها مشخص شد . مأمورين تحقيق مي گويند که يکي از چرخهاي قطار پيش از واژگوني شکسته بوده . البته اين محتمل ترين علت شناخته شد . آناليز شکست به تحقيقات درزمينه ي سوانح قطارها و هواپيماها محدود نمي شود . در اينجا من اميدوارم که بتوانم در مورد معناي آناليز شکست توضيحاتي بدهم . آناليز شکست (Failure analysis)گاهي اوقات با نام جلوگيري از شکست ( Failure Prevention) ناميده مي شود . اين واژه در صنعت الکترونيک با نام Reliability Physics نام گذاري شده است . از آنجايي که مهندسين مواد نقش عمده اي در پروسه ي آناليز شکست ايفا مي کنند . مطالعه در زمينه ي مهندسي و علم مواد دري است که به سوي دنياي آناليز شکست باز مي گردد . شکست خط لوله ي گاز طبيعي در ونزوئلا ( Venezuelan Natural Gass Pipeline Rupture ) : در دسامبر 1993 يک لوله ي گاز طبيعي در کنار بزرگراهي در ونزوئلا ترکيد . ( شکل 2 الف ) احتراق سريع گازهاي پخش شد ه باعث پديد آمدن چنان جهنمي شد که حداقل 50 نفر در آن حادثه کشته شدند . مهندسين انجمن آناليز شکست با متخصصين خود در زمينه هاي مواد ، احتراق و مکانيزم شکست براي بررسي علت و چگونگي وقوع اين حادثه به ونزوئلا سفر کردند تا بتوانند علت وقوع چنين حادثه اي را پيدا کنند .

البته لازم به ذکر است که علت وقوع چنين حادثه اي مي تواند بدي طراحي ، مواد اوليه ي نامرغوب در تهيه ي لوله ها و يا پروسه ي معيوب اتصال لوله ها به وسيله ي جوش و يا حتي خوردگي در بخشي از اين لوله باشد . همچنين در شکل 2 ب شکست در نردبان ماشين آتش نشاني هوريل ( Heverill fire department) را مي بينيد . شکستن نردبان هرگز يک واقعه ي غير عادي نيست و مانند حادثه ي خط لوله ي گاز طبيعي در ونزوئلا مي توانند به دليل عواملي همچون : اشتباهات طراحي ، استفاده از مواد نامرغوب و يا به علت روش توليد باشد . يکي از عوامل ديگر که بر شکست قطعات موثر است ، شکست بر اساس پديده اي به نام خستگي ( Fatigue) مي باشد . خستگي يک طريقه ي ايجاد شکستگي در قطعات است . که در مواد به کار رفته در ساختار ماشين ها ، در جاهايي که بارگذاري مداوم داريم اتفاق مي افتد . هنگامي که در مورد خستگي فکر مي کنند واقعاً به يک نردبان هوايي ، يک ميله ي متحرک در اتومبيل و يا يک بال هواپيما احتياج پيدا مي کنيد . در اين مقاله شما مي توانيد بفهميد که يک نفر چگونه مي تواند شکست ناشي از خستگي را از انواع ديگر شکست ها تشخيص دهد . براي آناليز شکست در ساختار قطعات ، ما نيازمند تست هاي مکانيکي هستيم . براي مثال بياييد در مورد احتمال شکست بر اساس پديده ي خستگي در يک فنر مورد استفاده در درب يک گاراژ صحبت کنيم . براي پيش بيني عمر يک چنين فنري ، بايد بدانيم که هنگام قرارگيري اين فنر در درب گاراژ چه مقدار نيرو بر آن اعمال مي شود . همچنين بايد تعداد دفعاتي که اين نيرو مثلاً در مدت يک سال بر قطعه وارد مي شود . را بدانيم با استفاده از روش هاي تحليلي و روش هاي مدل سازي کامپيوتري مي توان به سوال خودمان پاسخ دهيم و پيش بيني کنيم که خستگي در اين فنر پس از گذشت چند دفعه و يا سيکل اتفاق مي افتد . با مقايسه ي نتايج حاصل از مدل سازي با نتايج حاصل از آزمون خستگي مي توان درستي روش مدل سازي را بررسي کرد . تست خستگي با آزمون کشش تک محوري و بر روي نمونه ي فنر انجام مي شود . ( در شکل 3 )

يک نمونه سيستم براي تست مواد ساختماني نشان داده شده است . اين دستگاه مخصوص خستگي است که براي نيروهاي کوچک و کاربردهايي که خستگي دوره اي ( ديناميک ) است ، ساخته شده است . همچنين اين دستگاه در دو حالت کشش و فشار کار مي کند . اين سيستم بر اساس گزارش داده شده براي آزمايشات بيومکانيک بر روي مواد استخواني مورد استفاده در صنعت پزشکي در مدرسه ي پزشکي هاروارد ( Harvard Medical School) طراحي و ساخته شده است . در بخش هاي قبلي امکان وقوع شکستگي در ساختمان يک نردبان به وسيله ي پديده ي خستگي اشاره شد . حال چگونه کسي مي تواند بگويد که شکستگي به وجود آمده به علت خستگي رخ داده و به علت ساير مکانيزم هاي ترد شدن فلزات نيست ؟ جواب به سوال بالا اين است که بايد قطعه را فراکتوگرافي ( Fractography) کنيم .

فراکتوگرافي يک بررسي مقطع شکست با يک ميکروسکوپ است . که تا پيش از ظهور ميکروسکوپ هاي الکتروني ( TEM,SEM) انجام فراکتوگرافي بسيار مشکل بود . در شکل 4 يک سطح مقطع شکست که با SEM تصويربرداري شده را مي بينيد ( بزرگنمايي تقريباً 5000x است ) . در اين تصوير ترک هاي موازي نمايش داده شده است که اين خطوط به خطوط خستگي معروف اند و مشخصه ي رشد ترک هاي حاصل از خستگي در يک ماده ي نرم ( داکتيل ) . حال به سانحه ي هوايي Grumman G73T Turbo Mallard که در بالا بدان اشاره شد بر مي گرديم . پس از انجام آزمايشات فراکتوگرافي بر روي لاشه ي هواپيما مامورين متوجه ايجاد خستگي بر روي ديرک عقبي بال سمت راست هواپيما شدند ؛ که همين خستگي موجب شکسته شدن ديرک و جدايش بال هواپيما شد . بازرسي قطعات غير فلزي ( Inspection of Non-Metallic Components) : اکنون بياييد بر روي قطعه اي غير فلزي که يک مهندس مواد بايد آن را براي بهينه سازي کارايي تحليل و بررسي کند ، متمرکز شويم . براي مثال : معمولي ترين نوع از واشرهايي که در موقعيت هاي ديناميکي کاربرد دارند ، واشرهاي تهيه شده از مواد آلي هستند . ( مثلاً واشر شافت متحرک ) . در حالي که قيمت اين واشرها مينيمم است ، برخي از خواص اين لاستيک ها نيز بسيار خوب است . و اين امر باعث کاربرد وسيع اين نوع واشر در صنايع مختلف شده است .

در کنار تمام خصوصيات اين نوع از واشرها ، يک ترکيدگي زود هنگام ، مي تواند بهترين برنامه ريزي کاري را نيز خراب کند . شکل 5 دو تصوير از ايجاد ترک در مواد پليمري نشان داده شده است . در شکل 5 الف يک پيغام مهم در مورد هر آناليز شکست آورده شده است . که اين پيام بررسي دقيق نمونه با چشم غير مسلح و يا با ذره بين با بزرگنمايي 5x يا 10x است . نکته ي مهم در مورد مواد پليمري اين است که هر شکست و ترکي از سطح جسم پليمري شروع مي شود . در شکل 5 ب يک نوع خاص از مکانيزم هاي شکست نشان داده شده است . ضمناً هنگامي که سرعت دستگاه ( شافت متحرک ) افزايش يابد دماي لبه هاي واشر افزايش يافته ، که يکي از نتايج دماي بالا خشکي و نتيجه ي ديگر شکنندگي لبه هاي واشر است . کشيدن لبه هاي واشر ممکن است ترک هاي به وجود آمده در قطعه را بهتر آشکار کند . نشانه ي ديگر اين تخريب ( ايجاد ترک ها ) يک لايه ي نازک حلقوي است که درطول لبه واشر تشکيل مي شود . درحقيقت افزايش دما موج تخريب مواد نرم کننده موجود در لاستيک شده و ترک ايجاد مي کنند . اطلاعات ارائه شده در بالا مانند کليدي در پي بردن به خراب شدگي واشر به ما کمک مي کنند . البته در بررسي عمر واشرها توجه به محيطي که واشرها در حال کارند ، نيز بايد توجه کرد . آناليز شکست در وسايل ( Failure Analysis of Devices) : اکنون بياييد بحث را عوض کنيم و در مورد روش هاي آناليز شکست در وسايل جامد صحبت کنيم . وسايل الکترونيکي ، مغناطيسي و اپتيکي نيز مي توانند شکسته شوند . ما براي افزايش ضريب قابليت اطمينان و يا ايجاد تغييرات در پروسه ي توليد ، نيازمند آگاهي از علت شکست ، نحوه ي شکست و مقدار آن هستيم . در اينجا مثال هايي آورده شده است که به شما در مورد فيزيک قابليت اطمينان ( Reliability physics ) ويا آناليز شکست در وسايل اطلاعاتي مي دهد . ميکروسکوپ هاي پروبي روبشي ( SPM ) و ميکروسکوپ هاي نيروي اتمي ( AFM ) در آناليز شکست قطعات و وسايل کاربرد دارد . مثلاً در بررسي يک مدار مجتمع ، ما مي توانيم با گرفتن عکس هايي از سطح مدار به وسيله ي AFM، عيوب موجود بر روي IC را شناسايي و با بزرگنمايي مناسب علت آن را پيش بيني و رفع کنيم . ميکروسکوپ نيروي الکتروني ( Electron Force Microscopy) نيز مي توانند در تحليل علت وقوع يک خرابي کوچک در ساختار IC به ما کمک کنند که با استفاده از تصاوير واضح ايجادي به وسيله ي اين دو تکنيک ، حتي اشتباهات توليد نيز قابل رديابي است . همچنين با پي بردن به جزئيات مدارهاي مجتمع توليدي با عکس ها و تصاوير حاصل از اين ميکروسکوپ ها ، مي توان تکنولوژي مدارهاي مجتمع را به آساني در جهان منتقل کرد . و به آساني هر کس به مطالعه ي شکست در قطعات بپردازد و احتمالات و پي آمدن هاي وجود انواع شکست در قطعات را مورد بررسي قرار دهد . همچنين آزمون هاي غير مخرب ديگري براي تحليل شکست در قطعات ميکروالکترونيکي موجود است . که از جمله ي اين آزمون ها مي توان به موارد زير اشاره کرد : 1 ـ ميکروسکوپ اکوستيک روبشي نوع (c ( C-SAM2 ـ ميکروسکوپ مادون قرمز روبشي ( SIR) اميدوارم که با اطلاعات داده شده در اين مقاله توانسته باشيم براي پيشرفت روش هاي تحليل و تحقيق در شکست مواد گامي هر چند ناچيز برداريم و افقي جديد در جهت تحقيقات در سطح کشور عزيزمان ايران باز کرده باشيم . * استفاده از مطالب اين مقاله با ذکر منبع www.rasekhoon.net بلامانع مي باشد./خ





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 776]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن