واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: نماينده ولي فقيه در سپاه: منظور آقاي رفسنجاني را نميدانم من منظور ايشان را در مورد تقسيم فقر نميدانم اما ميدانم آنچه توسط دولت فعلي صورت ميگيرد، توزيع خدمات عمراني و ايجاد عدالت اجتماعي است تا شكاف فقرا و اغنيا برطرف شود تا تمامي آحاد جامعه از يك برخورداري نسبي بهرهمند شوند و محروميت به تدريج از بين برود، حال اگر معناي اين اقدامات تقسيم فقر يا توصيه به تقسيم فقر است، بحث ديگري است. نماينده ولي فقيه در سپاه اظهار داشت: ما امروز از مقاطع افراطيگري و بحرانهاي گذشته كه نظام در عصر اصلاحطلبان با آن مواجه بود، گذر كردهايم و از اين بابت جاي نگراني نيست. علي سعيدي در گفتوگو با ايلنا، تاكيد كرد: در حال حاضر شرايط ما از اين حيث نسبت به گذشته مطلوبتر است زيرا در گذشته جريانات هنجارشكني بودند كه سعي داشتند از خط قرمزها و مباني تفكر امام عبور كنند و به ارزشها خدشه وارد كنند. وي افزود: آنچه مايه نگراني است، اين است كه دوباره آن اتفاقات به وجود آيد و به دوران اصلاحات بازگرديم البته گاهي اظهار نظرهاي فردي و موردي جنبه افراط و تفريط دارد كه موجب نگراني و بحران نميشود و در مجموع براي اينگونه اظهارات نيز مقام معظم رهبري هشدار لازم را دادند كه بر ما فرض است از بيانات معظم له استفاده كنيم و مباحث ايشان را در باب اعتماد مردم به مجلس خبرگان و توجه به وظايف و شئونات اين مجلس همواره در نظر داشته باشيم. نماينده ولي فقيه در سپاه با اشاره به شرايط حساس فعلي كشور، اظهار داشت: معمولا در آستانه انتخاباتها اين نوع موضعگيريها و اظهار نظرها انجام ميگيرد اما اين مقطع از انتخابات به لحاظ ويژگيهايي كه دارد، موضوع را حساس كرده است و عمده دليل آن حاكميت اصولگرايان بر سه قوه است كه بر محوريت ولايت فقيه قرار دارند. دليل ديگر اين حساسيتها شرايط منطقه است كه در جاي خود قابل بررسي است اما من تعجب ميكنم از آقاياني كه امروز مدام ابراز نگراني ميكنند چرا كه من خيلي اين مسائل را جدي نميبينم. وي خاطرنشان كرد: ما بايد با توجه به توصيهها و اوامر حضرت امام(ره) حركت كنيم زيرا تفكرات ايشان تابلوي تمامنمايي است كه كاملا هم مشخص است و مقام معظم رهبري هم به همان مواضع پافشاري دارند، همانطور كه گفتم اين اصول و مباني در گذشتهاي نه چندان دور به شدت در حال تخريب بود اما امروز وضعيت بهسامانتر است. سعيدي در مورد سخنراني اخير هاشمي رفسنجاني در كنگره حزب اعتماد ملي، گفت: من منظور ايشان را در مورد تقسيم فقر نميدانم اما ميدانم آنچه توسط دولت فعلي صورت ميگيرد، توزيع خدمات عمراني و ايجاد عدالت اجتماعي است تا شكاف فقرا و اغنيا برطرف شود تا تمامي آحاد جامعه از يك برخورداري نسبي بهرهمند شوند و محروميت به تدريج از بين برود، حال اگر معناي اين اقدامات تقسيم فقر يا توصيه به تقسيم فقر است، بحث ديگري است. وي در ادامه با برشمردن مراحل مختلف يك حكومت اسلامي، اظهار داشت: انقلاب اسلامي، نظام اسلامي, دولت اسلامي, كشور اسلامي و جامعه اسلامي از مراحل تشكيل يك حكومت اسلامي محسوب ميشوند كه هر كدام فرايندي دارد كه بايد محقق شود. جهت دستيابي به شاخصههاي دولت اسلامي، دولتمردان در هر سه قوه بايد داراي خصوصيت دينداري باشند و از راس اين قوا گرفته تا دهدار و بخشدار بايد متدين و متشرع باشند البته بايد روابط اجتماعي مردم آزاد باشد ولي در چارچوب مقررات ديني. سعيدي متذكر شد: شريعت اسلام سهل و آسان است و ميتوان بر اساس شرع اسلام عمل كرد كما اينكه خود مردم نيز همين را ميخواهند زيرا مردم ما متدين و به اصول اسلامي پايبند هستند، ضمن آنكه اگر اين اصول رعايت شود، شكاف فقرا و اغنيا از بين ميرود و همگي از يك برخورداري نسبي بهرهمند خواهند شد و محروميت از جامعه رخت خواهد بست. وي با اشاره به نظرات مختلف در باب ولايت فقيه، ابزار داشت: ما در باب ولايت فقيه اعتقاداتي داريم كه شايد برخي آن را برنتابند، ما معتقديم ولايت فقيه يك منشا الهي فرامكاني و فرازماني دارد، از عصر نبوت گرفته تا عصر غيبت. بديهي است مقام، اختيارات و ظرفيتهاي نسبي امام و ولي فقيه متفاوت است اما همگي منشا الهي دارند. در عصر غيبت مردم حق فعليت بخشيدن دارند، حق انتخاب كردن را دارند اما تمام انتخابات مردم حق نيست بلكه زماني خواست مردم حق است كه با مصداقهاي خداوند و شرع اسلام منطق باشد. وي تصريح كرد: در عصر غيبت خبرگان شاخصها را تشخيص ميدهند يعني معيارهايي را كه از پيامبر(ص) و امام معصوم نقل شده است، تشخيص ميدهند. اين كار نيز به دو صورت انجام ميگيرد؛ يا عرفي است يا سيستمي. از زمان شيخ طوسي تا قبل از انقلاب امام خميني اين تشخيص عرفي بود، بدين نحو كه مردم با مراجعه به خبرگان مرجع ديني خود را انتخاب ميكردند مانند انتخاب آيتالله بروجردي به عنوان مرجع عالم تشيع اما بعد از نهضت امام خميني، اين انتخاب سيستمي شد و مجتهدين در قالب مجلس خبرگان وظيفه تشخيص رهبري را عهدهدار شدند. نماينده ولي فقيه در سپاه وظيفه خبرگان را تشخيص مصداق عام دانست و تصريح كرد: خبرگان به رهبري مشروعيت نميدهند و وظيفه نصب ولي فقيه را ندارند زيرا ولايت فقيه الهي است و از جانب امام زمان تعيين ميشود و خبرگان تنها وظيفه تشخيص مصاديق استخراجشده از روايات ائمه و پيامبر(ص) را دارند. وي اضافه كرد: ممكن است بعضي آقايان نظر ديگري داشته باشند و مباحثي چون شوراي رهبري را مطرح كنند اما تا موقعي كه ولي فقيه جامعالاشرايط هست، نوبت به شوراي رهبري نميرسد همانطور كه اگر شرايط براي ظهور امام زمان (عج) فراهم بود، نو بت به ولي فقيه نميرسيد. سعيدي در پايان تصريح كرد: من در اين باب نيز افراطيگري نميبينيم و اظهارات در مورد ولايت فقيه نگرانكننده نيست و كسي نيست كه بگويد ولي فقيه همه قدرت معصوم را دارد، ولايت فقيه با معصوم تفاوتهاي زيادي دارد. معصوم هم بايد شرط عدالت را داشته باشد و هم عصمت، در صورتي كه ولي فقيه علاوه بر شرط عدالت، بايد شرط اجتهاد را داشته باشد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 261]