تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سكوت مؤمن تفكر و سكوت منافق غفلت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816721122




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جهنم اینچنین است !


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: جهنم اینچنین است!
در جهنم
با همه توصیفاتی که از جهنم و عذاب های دردناک آن شنیده ایم اما باز غافل از آن هستیم و بی مهابا به هر فسق و فجوری دست میزنیم و فراموش میکنیم بزودی باید عذابی در خور بچشیم به جاست به گوشه ای از این عذاب ها اشاره کنیمباشد که به خود آییم.خداوند متعال در قرآن عظیم الشأن عذاب های جهنم را به چهار دسته تقسیم میکند که مناسبتی تام با اعمال گناه کاران دارد که به این شرحند: غل و زنجیرها (انكال )آتش سوزان جهنم (جحیم )غذاهاى خشن و گلوگیر و مرگبار (و طعاما ذاغصة )و انواع مجازات هاى دردناك دیگر كه به فكر انسان نمى گنجد (و عذابا الیما)این مجازات ها در حقیقت نقطه مقابل وضع آنها در این زندگى دنیا است از یكسو داشتن آزادى بى حد و مرز و از سوى دیگر زندگى مرفه و از سوى سوم غذاهاى گواراو از سوى چهارم انواع آسایش هاو چون همه این ها را به قیمت ظلم و تجاوز به حقوق دیگران و كبر و غرور و غفلت از خدا پیدا كرده اند در قیامت به چنان سرنوشتى گرفتار خواهند شد.کسانی که در این دنیا بسیار به خود آزادی میدهند و حد و مرزی برای خود قائل نیستند و دست تعدی دراز میکنند به حقوق و اموال دیگران و در شهواتشان می تازند و به پیش میروند در جهنم با حقارت به غل و زنجیر کشیده میشوند که حتی قادر نیستند سر خود را بلند کنند و مدام تازیانه بر سر دارند و به جای آن همه رفاه که ناسپاسی کردند یک سره در رنج و سختی بسر میبرند. غذای جهنمیانقرآن میگوید : «إِنَّ شَجَرَةَ الزَّقُّومِ طَعَامُ الْأَثِیمِ »1 ؛ همانا درخت زقوم غذای گناهکاران است"زقوم " به گفته مفسران و اهل لغت نام گیاهى تلخ و بد بو و بد طعم است که داراى برگ هاى کوچکى است و در سرزمین "تهامه "از جزیرة عرب مى روید و مشرکان با آن آشنا بودند، گیاهى است که شیره تلخى دارد که وقتى به بدن اصابت کند متورم مى شود.هنگامى که گیاه زقوم وارد شکم آنها مى شود، حالت حرارت فوق العاده اى ایجاد کرده ، و همچون آبى جوشان غلیان پیدا مى کند، و بجاى اینکه این غذا مایه قوت و قدرت گردد بدبختى و عذاب و درد و رنج مى آفریند.به مأموران دوزخ دستور داده مى شود، که بر سر آنها ، از عذاب سوزان بریزید.به این ترتیب هم از درون مى سوزند و هم از بیرون تمام وجودشان را آتش فرا مى گیرد، و در وسط آتش نیز آب سوزان بر آن ها مى ریزند.قرآن مى افزاید: همانند مس  گداخته در شکم گنه کاران مى جوشد ؛ «كَالْمُهْلِ یَغْلِی فِی الْبُطُونِ» 2جوششى همچون آب سوزان ؛ «كَغَلْیِ الْحَمِیمِ» 3به مأموران دوزخ خطاب مى شود: این کافر پر گناه را بگیرید، و به میان دوزخ پرتابش کنید ؛ «ُذُوهُ فَاعْتِلُوهُ إِلَى سَوَاء الْجَحِیمِ»4اینها همانهایی هستند که در مقابل هیچ یک از فرامین خدا سر تعظیم فرو نیاوردند  اینها باید با حقارت و پستی به وسط جهنم انداخته شوند چرا که میانه آتش پرحرارت ترین قسمت آن است. واز هر سو شعله ای به سمت آنها زبانه میکشد. باران سوزان یکى دیگر از مجازات هاى دردناک آنها این است که : به مأموران دوزخ دستور داده مى شود، که بر سر آنها ، از عذاب سوزان بریزید.به این ترتیب هم از درون مى سوزند و هم از بیرون تمام وجودشان را آتش فرا مى گیرد، و در وسط آتش نیز آب سوزان بر آن ها مى ریزند. عذاب های روانی
جهنم
و بعد از این همه عذاب هاى دردناک جسمانى مجازات جانکاه روانى آنها شروع مى شود: به این مجرم گناهکار سرکش و بى ایمان گفته مى شود: بچش ، تو همان کسى هستى که به گمان خود از همه قدرتمندتر و محترمتر بودى ؛ «ذُقْ إِنَّكَ أَنتَ الْعَزِیزُ الْكَرِیمُ» 5. تو بودى که بینوایان را در بند و زنجیر کشیده بودى ، و بر آنها ظلم و ستم روا میداشتى ، براى خود قدرتى شکست ناپذیر و احترامى فوق العاده قائل بودى .آرى این تو بودى که با آن همه غرور هر جنایتى را مرتکب شدى ، اکنون بچش نتیجه اعمالترا که در برابر چشمان تو مجسم شده است ، و همانگونه که جسم و جان مردم را سوزاندى اکنون درون و برونت در آتش قهر الهى و با آب سوزان مى سوزد.به آنها خطاب مى شود: این همان چیزى است که پیوسته درباره آن شک و تردید مى کردید ؛  «إِنَّ هَذَا مَا كُنتُم بِهِ تَمْتَرُونَ»؛ چقدر در آیات مختلف قرآن با انواع دلائل ، واقعیت و حقانیت این روز به شما گوشزد شد، مگر به شما نگفتیم : رستاخیز را در عالم گیاهان بنگرید رستاخیز شما نیز همین گونه است ؟!مگر نگفتیم : همانگونه که باران زمین هاى مرده را زنده مى کند حشر و نشر شما به همین سادگى است ؟! 6مگر نگفتیم : مسأله احیاى مردگان براى خدا بسیار آسان است ؟! 7خلاصه از طرق مختلف حقیقت براى شما بازگو شد، افسوس که گوش شنوا نداشتید!.ناگفته پیداست که عذابهای  معنوى آن هم در آن عالم وسیع و گسترده غالبا قابل توصیف نیست ، و لذا در آیات قرآن معمولا به صورت سربسته به آنها اشاره شده است و اما کیفرهاى روحى در شکل تحقیرها، سرزنش ها، تاسف و اندوه ها منعکس است که نمونه اى از آن را در آیات فوق خواندیم . وخدا میداند که هر کدام از ما به چه عذاب هایی ممکن است دچار شویم  به خداوند بزرگ پناه میبریم و با امید بر کرمش عاجزانه از او میخواهیم قلم عفو بر همه خطاهای ما بکشد و ما را از عذاب دردناک دوزخ رهایی بخشد. منبع تفسیر نمونه جلد 21فرآوری : محمدی_گروه دین واندیشه تبیان1- سوره دخان آیات 43و 44.2- سوره دخان آیه 45.3- سوره دخان آیه 46. 4- سوره دخان آیه 47. 5- سوره دخان آیه 49. 6- سوره فاطر آیه 9. 7- سوره تغابن آیه 7. 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 304]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن