واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: آموزش اکشن اسکریپت از ابتدا تا حرفه ای mohsensemsarpour 17 اسفند 1386, 19:30با سلام خدمت دوستان عزیز از اونجایی که فلش یک بخش قوی به نام اکشن اسکریپت دارد تصمیم گرفتم یک آموزش کامل از ابتدای اکشن اسکریپت تا حرفه ای اون قرار بدم . سعی می کنم در این آموزش بخش هایی از مفاهیم اولیه برنامه نویسی و شی گرایی را نیز توضیح دهم. چند نکته : 1. از امروز تا 5 روز دیگر یک نظرسنجی قرار می دهم تا ببینم دوستان با این کار موافق هستند یا نه. 2. از کلیه دوستان خواهش می کنم در این تاپیک نظرات یا سوال نپرسن چون می خوام همه با سرعت فقط آموزشها را به صورت کامل ببینن و معطل سوال و جواب و نظرات نشن. 3. سعی می کنم با راه افتادن این تاپیک یه تاپیک دیگه برای ثبت نظرات شما عزیزان قرار بدم 4. آموزش ها از سطح مبتدی تا پیشرفته می باشد و پیش فرض اینکه دوستان با فلش آشنایی اولیه دارند و حداقل تایم لاین و موی کلیپ و باتن و ... را می شناسد. 5. من هم در زمینه فلش مشکلاتی دارم و کاملا آن را نمی شناسم و فقط می خواهم تجربیات را منتقل کنم امیدوارم دوستان هم در این زمینه مرا یاری کنند تا انشاء الله یک بخش آموزشی خوب در مجید آنلاین داشته باشیم. پس من منتظر نتیجه نظر سنجی هستم ... البته در این چند روز هم بیکار نمی شینم و سعی می کنم چند قسمت از آموزش را قرار بدم. همه بخش ها را با تمرین قرار می دم و سعی می کنم سورس رو هم قرار بدم من منتظرم ... موفق و پیروز باشید. mohsensemsarpour 18 اسفند 1386, 21:49با سلام خدمت دوستان تا الان که دارم براتون می نویسم فقط دو نفر رای دادن که گفتن موافق هستند که از هر دوی اونها تشکر می کنم برای شروع مبحث متغییرها رو در نظر گرفتم. شروع آموزش قسمت اول : در برنامه نویسی برای ذخیره کردن مقادیر و عبارات در زمان اجرای برنامه از متغییرها استفاده می شود. در زبانهای مختلف برنامه نویسی انواع مختلفی از متغییرها را داریم. به عنوان مثال متغییرهای عددی که می توانیم در آنها اعداد را ذخیره کنیم یا متغییرهای رشته ای که می توانیم در آنها یک رشته را ذخیره کنیم. خوب می رسیم به تعریف متغییر در فلش : برای تعریف متغییر در فلش می توانید از دستور زیر استفاده کنید. Var نوع متغییر : نام متغییر ; همان طور که ملاحظه می نمایید برای تعریف متغییر از کلمه رزرو شده var استفاده شده سپس با یک کاراکتر فاصله نام متغییر که می تواند نامی دلخواه باشد قرار می گیرد. بعد از آن نوع متغییر پس از عبارت : قرار می گیرد. چند نکته : 1. برای نام گذاری متغییرها سعی کنید از اسامی مشخص استفاده کنید تا هم برای رفع کردن مشکلات برنامه راحتر باشید و هم اگر چند وقت بعد به کد خود سر زدید بتوانید به راحتی موارد مورد نیاز را بیابید. 2. از کلمات رزرو شده نمی توانید استفاده کنید. و اما مثال : به عنوان مثال قصد داریم اطلاعات کاربری را که می خواهد با فایل فلش ما کار کند بگیرم. برای این منظور ابتدا سه عدد TextBox روی صفحه قرار داده و همه آن ها را از نوع Input انتخاب می کنیم . به ترتیب Instant Name آن ها را به Fname ، Lname و Age تغییر دهید. یک کلید هم ایجاد کنید. خوب حالا روی فریم 1 کدهای زیر را بنویسید. var Fname:String; var Lname:String; var Age:Number; توضیحات کد : خط اول و دوم : متغییرهای Fname و Lname را از نوع رشته ای (String) در نظر می گیریم. خط سوم : متغییر Age را از نوع عددی در نظر می گیریم. همچنین با استفاده از دستور Number(); مقدار رشته ای تکست باکس Age را به مقدار عددی تبدیل می نماییم. کدهای زیر را بر روی دکمه قرار دهید : on (press) { Fname = _root.Fname.text; Lname = _root.Lname.text; Age = Number(_root.Age.text); trace("name + family :"); trace(Fname+Lname); trace("dobarabare sen shoma"); trace(Age*2); } توضیح کد برای بعد ... سه خط اول بعد از on (press); مقادیر تکست باکس ها را در متغییرها قرار می دهید. mohsensemsarpour 19 اسفند 1386, 23:18آموزش قسمت دوم : در این قسمت قصد دارم توضیحات قسمت قبلی را کامل کرده و نمونه برنامه را برای شما قرار دهم همچنین در این بخش کمی با دستورات شرطی آشنا می شویم. در ضمن بخش نظرات و پیشنهادات هم فعال شده و می توانید از طریق آدرس زیر به آن دسترسی داشته باشید. آدرس بخش نظرات و پیشنهادات : اگر خاطرتون باشه در مرحله قبل کد زیر رو با هم نوشتیم... on (press) { Fname = _root.Fname.text; Lname = _root.Lname.text; Age = Number(_root.Age.text); trace("name + family :"); trace(Fname+Lname); trace("dobarabare sen shoma"); trace(Age*2); } و اما توضیحات : در برنامه نویسی شی گرا ، هر یک از قسمت های برنامه یک شی محسوب می شوند و مانند اجسام که در اطراف می بینید دارای خصوصیاتی هستند به عنوان مثال یک میز ویژگی های خاصی از قبیل : رنگ ، نوع چوب ، طرح ، اندازه ، مقاوت و ... دارد هم چنین ممکن است برخی از اجسام رویدادهایی داشته باشند یک ماشین را فرض کنید یک رویداد دارد به نام گاز دادن که موجب می شود ماشین حرکت کند و یک رویداد دارد به نام ترمز که باعث می شود ماشین بایستد این رویدادهای از قبل تعریف شده اند و همیشه منتظر هستند تا اتفاق بیفتند به عنوان مثال با فشرده شدن پدال گاز ماشین حرکت می کند. خوب مثال ها را بر روی فلش منطبق می کنیم. ببینید ما می توانیم برای موی کلیپ ها در ازاری رویدادهایی که دارند دستوراتی را در نظر بگیریم تا در صورتی که آن رویداد رخ داد دستورات مربوطه انجام شوند. در کدی که طراحی کردیم از رویداد on (press); یک کلید استفاده کرده ایم. در برنامه فلش برای نوشتن رویدادها به روش زیر عمل می نماییم. on (نام رویداد) { دستورات } همچنین در خطوط بعدی از دستور trace(); استفاده کردیم که یک متغییر و یا یک عبارت را در خروجی چاپ می کند. این دستور را به چند روش می توان به کار برد. اول اینکه دستور را نوشته و داخل پرانتز یک عبارت متنی با دابل کتیشن قرار دهیم. دوم اینکه یک متغییر را داخل پرانتز قرار دهیم که مقدار آن را بر می گرداند. سوم اینکه یک یا چند متغییر را با یک یا چند رشته متنی جمع کرده و داخل پرانتز قرار دهیم. نکته : از این دستور فقط به صورت نمایشی و در حالت اجرای داخل فلش می توان استفاده نمود. نمونه ای از کد آماده به همراه سورس کار را می توانید دانلود کنید. mshgames 20 اسفند 1386, 09:23محسن جان اون خط آخر دیگه از output پنجره فلش استفاده نکن اگه یه دینامیک تکست بسازی و اسمشو بزاری (Insert Name) اوت out و این کدو بهش بدی خیلی عالی میشه _root.out.text=(Age*2); _root.out2.text=(Age/2); خط دوم یه کادر درست کن و اسمشو بده out2 که تو اونجا عمل تقسیم این عدد انجام میشه اینا آموزشه بالاتو کامل میکنن منتظر آموزش های بعدی هم هستیم موفق باشی. UnknownUser 20 اسفند 1386, 21:28آموزش ها اصولی نیست سعی کنین بهترباشه تو نوشته ها غلط املایی هست Var نه var Instant Name نه Instance Name TextBox نه TextField قواعد کامل تعریف متغییر گفته نشده یه as نویس خوب بخش مهم as ش رو داخله event های on() نمی نویسه ! سعی کنین به نوشتن as رو TimeLine یا حتی در فایل ها *.as توجه بیشتری داشته باشین تعریف کاملی از OOP نشده ! ( این بحث پیشرفته ای یه اینجا نباید مطرح شه ) موفق باشید mohsensemsarpour 21 اسفند 1386, 08:11با تشکر از نظرات شما فقط کاش لطف می کردید و نظرات رو توی تاپیک پایین می نوشتید : UnknownUser عزیز دقیقا درست می فرمایید چندتا قلت املایی داره اما در مورد مسائلی که گفتید در مورد oop هم مطمئنا من خودم چند تا کتاب قطور رو دیدم و خوندم و نمی شه همه اون ها رو اینجا قرار داد اما من قصد دارم جزیی توضیح بدم و در مورد فایل اکشن اسکریپت بیرونی و از این قبیل چیزا برای شروع آموزش فکر می کنم خیلی زود باشه... در مورد قلت های املایی هم باید بگم من خیلی خسته بودم و همه این ها رو از حفظ نوشتم سعی می کنم دیگه این کار رو نکنم و با انرژی بیشتر و وقت بیشتر بنویسم. بازم ممنون mohsensemsarpour 22 اسفند 1386, 14:39دوستان سلام فعلا تا چند روز ديگه آموزشي قرار داده نمي شه با بچه هايي كه قول همكاري داده بودن داريم مشورت مي كنيم ببينيم بلاخره از چه طريقي آموزش مفيد تره از همون روش استفاده كنيم در ضمن فكر مي كنم انشاء الله قسمت جديد آموزش تا روز يك شنبه آماده بشه اگر هم سريع تر به نتيجه رسيديم كه زودتر قرار مي ديم. موفق باشيد... 7evil 13 دي 1388, 14:39سلام ببخشید کی اینجا اسکریپت نویسی رو در حد حرفه ای بلده طوری که بتونه واسه بازی های gta اسکریپت بنویسه هر کی بلده بگه یه پیشنهاد خوب واسش دارم
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 988]