تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 30 بهمن 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه پرهيز از حرامها است همچنانكه شخص از خوردنى و نوشيدنى پرهيز مى‏كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

بانک کتاب

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

ایونا

تعمیرگاه هیوندای

اوزمپیک چیست

قیمت ورق سیاه

چاپ جزوه ارزان قیمت

کشتی تفریحی کیش

تور نوروز خارجی

خرید اسکرابر صنعتی

طراحی سایت فروشگاهی فروشگاه آنلاین راه‌اندازی کسب‌وکار آنلاین طراحی فروشگاه اینترنتی وب‌سایت

کاشت ابرو با خواب طبیعی

هدایای تبلیغاتی

زومکشت

فرش آشپزخانه

خرید عسل

قرص بلک اسلیم پلاس

کاشت تخصصی ابرو در مشهد

صندوق سهامی

تزریق ژل

خرید زعفران مرغوب

تحصیل آنلاین آمریکا

سوالات آیین نامه

سمپاشی سوسک فاضلاب

مبل کلاسیک

بهترین دکتر پروتز سینه در تهران

صندلی گیمینگ

کفش ایمنی و کار

دفترچه تبلیغاتی

خرید سی پی

قالیشویی کرج

سررسید 1404

تقویم رومیزی 1404

ویزای توریستی ژاپن

قالیشویی اسلامشهر

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1860985864




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فرق کتاب خدا با کلام خدا


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: اسماء با مسما (7)
جلد سوم کتاب فهم قرآن، تفسیر واضح براساس ترتیب نزول منتشر شد
اشاره:در باب نامهای قرآن و تعداد آن از دیرباز تا کنون میان مفسران و قرآن پژوهان اختلاف نظر بوده است.ابوالفتوح رازى در تفسیرش 43 نام براى قرآن بر می شمارد. زركشى به نقل از قاضى ابوالمعالى این عدد را 55 اسم می رساند  و برخی دیگر تا هشتاد اسم هم گفته اند.کثیری از این اسامی گفته شده جنبه وصفی داشته و اطلاق عنوان اسم بر آنها خالی از وجه نیست.سلسله نوشتار" اسماء با مسما" می کوشد تا در هر نوبت شما را با یکی از این نام های زیبای قرآن آشنا سازد. نور، ششمین اسم با مسمایی بود که در مقاله گذشته در باره آن بحث شد. كتـاب؛ هفتمین اسم با مسمای قرآنشاید بتوان گفت در قرآن كریم پس از واژه قرآن بیشتر از هر واژه‏اى كلمه كتاب در مورد قرآن بكار رفته است. این كلمه گاهى به صورت مفرد و گاهى با اضافه و به صورت كتاب ‏الله و گاهى همراه با صفاتى مانند مبین و حكیم و منیر و مسطور و متشابه و غیر اینها ذكر شده است.دانشمندان علم لغت واژه كتاب را به معناى جمع كردن چیزى بر چیزى دانسته‏اند(1) و علت اینكه به نوشتار كتاب گفته مى‏شود این است كه حروف و كلمات با یكدیگر ضمیمه مى‏شوند. البته مى‏دانیم كه كتاب به معناى مكتوب است. اطلاق كتاب بر قرآن نیز از آن نظر است كه قرآن كلمات وحروف را در سطرها جمع كرده و یا سوره‏ها و آیه‏ها را جمع كرده است.در قرآن كریم به همه كتاب‏هاى آسمانى كه بر پیامبران نازل شده كلمه كتاب اطلاق گردیده است ولى بیشتر در مورد قرآن بكار رفته كه از براى نمونه به دو آیه اشاره مى‏كنیم:الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی أَنزَلَ عَلَى عَبْدِهِ الْكِتَابَ وَلَمْ یَجْعَل لَّهُ عِوَجَا 2سپاس خداوندى را كه بربنده خود كتاب ‏را نازل ‏كرد و درآن كجى قرارنداد.وَمَا أَنزَلْنَا عَلَیْكَ الْكِتَابَ إِلاَّ لِتُبَیِّنَ لَهُمُ الَّذِی اخْتَلَفُواْ فِیهِ وَهُدًى وَرَحْمَةً 3و بر تو نازل‏ كردیم ‏كتاب ‏راكه ‏بیان ‏كننده ‏همه ‏چیز ومایه ‏هدایت و رحمت ‏است.در عرف دانشمندان اسلامى و فقهاء و اصولیین و متكلمین منظور از كتاب‏ الله همان قرآن است و اصطلاح كتاب و سنت ناظر به همین است و گاهى هم كتاب ‏الله گفته مى‏شود همانطور كه این تعبیر در حدیث معروف ثقلین آمده است. آیا كتاب خدا با كلام خدا تفاوت دارد؟ مرحوم صدرالمتألهین مى‏گوید: فرق میان كلام خدا و كتاب خدا مانند فرق میان بسیط و مركب است و گفته شده است كه كلام از عالم امر و كتاب از عالم خلق است و كلام وقتى تشخص یافت كتاب مى‏شود.4اطلاق كتاب بر قرآن نیز از آن نظر است كه قرآن كلمات وحروف را در سطرها جمع كرده ویا سوره‏ها وآیه‏ها را جمع كرده است.طبق این نظر كلام اصل و ریشه كتاب است و طبعاً از حیث رتبه مقدم بر آن مى‏شود اما ما تصور مى‏كنیم كه عكس این مطلب درست است و ریشه و اساس و مادر كلام خدا كتاب خداست زیرا كه این كتابى كه بر جان و دل پیامبر نازل شده و هم‏اكنون در اختیار ماست صورتى است از حقیقت والائى كه نزد خداست و از آن حقیقت به لوح محفوظ  و كتاب مكنون و كتاب مبین و رقّ منشور و ام‏الكتاب تعبیر مى‏شود. جایگاه علوم و دفتر علم ازلى خداوند، رمز اصلى و كلید فهم اینكه چگونه قرآن بیان كننده همه چیز (تبیان كل شى‏ء) است نیز در همین است این مطلب را بطور مشروح در آینده بحث خواهیم كرد.حال مى‏گوئیم وقتى كتاب تشخص پیدا مى‏كند و تنزل مى‏یابد، به صورت كلام به گوش رسول مى‏رسد و كتاب خدا كلام خدا مى‏شود مگر اینكه كتاب را به معناى كاغذ و مركبى بگیریم كه كلمات خدا در آن و با آن نوشته شده است.5 فرآوری: شکوری_گروه دین و اندیشه تبیان1 ـ ابن فارس، مقائیس اللغة ج 5 ص 158.2ـ سوره كهف، آیه 1.3ـ سوره نحل، آیه 64.4 ـ ملاصدرا، اسرار الایات ص 16.5 - یعقوب جعفری، سیرى در علوم قـرآن 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 554]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن