واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: خاتمي: ايراني بر بام مشروطيت هويتش را اعلام كرد خاتمي در همايش «ايران، يكصد سال پس از مشروطه، نگاه به گذشته و چشمانداز آينده»، اظهار داشت: مشروطيت مظهر و نماد واقعيتي بود كه در دوران اخير حيات تاريخي اجتماعي ايران رخ داده است.
رييسجمهور سابق كشورمان گفت: به عنوان مسلماني كه به حرمت آزادي و اعتلاي انسان ايمان دارد، انساني كه به مردمسالاري احترام ميگذارد و به معنويت و اخلاق معتقد است، اعلام ميكنم كه مشروطيت در تاريخ اخير ايران بام بلندي است كه مردم بر آن ايستادند و هويت خود را به نام «ملت» به جهانيان اعلام كردند. به گزارش آنا، سيدمحمد خاتمي در همايش «ايران، يكصد سال پس از مشروطه، نگاه به گذشته و چشمانداز آينده»، اظهار داشت: مشروطيت مظهر و نماد واقعيتي بود كه در دوران اخير حيات تاريخي اجتماعي ايران رخ داده است. آن واقعيت عليرغم برداشتهاي گوناگون در عرصه حيات ما حضور داشته و وجود خودش را در همه حوادث بعد از خود تحميل كرده است. خاتمي با اشاره به تغيير مناسبات قدرت در دوران جديد، گفت: آنچه در روزگار ما قابل توجه است، اين است كه حكومت مظهر نظم اجتماعي است و بدون حكومت، زندگي اجتماعي ميسر نيست. تنها آنارشيستها هستند كه در اين مورد ترديد دارند يا با قاطعيت لزوم وجود حكومت را رد ميكنند اما آنارشيسم يك توهم است نه يك مكتب. اگر حكومت مظهر نظم اجتماعي است، بايد بپذيريم كه زندگي بدون نظم اجتماعي ميسر نيست اما پايه و اساس اين حكومت چيست؟ وي افزود: پايه قدرت متمركز در دوران جديد تغيير كرده است و آن عبارت از ملت است بنابراين تنها نظام اجتماعي مقبول، نظام مردمسالاري و دموكراسي است. اين پايه چون در قديم وجود نداشت، دموكراسي امري مذموم به شمار ميآمد. در آثار همه بزرگان گذشته ما چنين است. در آثار گذشتگان، دموكراسي امر مذمومي بود، حتي آنچه در يونان قديم وجود داشت، با دموكراسي دوران ما به لحاظ شكلي و محتوايي فاصله زيادي دارد. رييسجمهور سابق كشورمان با اشاره به پيروزي انقلاب مشروطه، گفت: هر كس در برابر پديده و هويت جديد ايرانيان ايستاد، مجبور به عقبنشيني شد، نه اينكه ملت هميشه در اين مسير كامياب بوده است بلكه ناكاميهايي را هم داشته اما كساني كه در مقابل آن ايستادهاند، ناچار مجبور به عقبنشيني شدهاند. خاتمي گفت: كساني كه ملت را در برابر امت قرار ميدهند، در سايه تقابل ساختگي، راه نجات را كنار گذاشتن يكي به نفع ديگري ميدانند. در حالي كه «امت» امر معنوي است و شامل كساني است كه منافع، قبله، متعلقات و عاطفه مشترك دارند و به سوي سعادت در حركتند و امر فرازماني و فرامكاني است اما «ملت» واحد اجتماعي و تاريخي است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 226]