واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: همه چيز درباره DirectX PATRIS-CO 22 آبان 1386, 07:49آيا تا کنون از خود پرسيده ايد که اين نام معما گونه دقيقا به چه معناست؟ در اين مقاله راهنمائي هايي درباره فايل هاي DirectX برايتان آورده ايم.بازي هاي کامپيوتري و برنامه هاي مالتي مديا (چند رسانه اي ) جزء رضايت بخش ترين برنامه هاي کامپيوتر مي باشند، ولي متاسفانه اجراي آنها به شيوه اي مناسب هميشه آسان نيست. علت اول اينکه ساختار کامپيوتر هاي شخصي هرگز به منظور استفاده به عنوان پايگاهي براي بازي کردن طراحي نگرديده است. ثانيا ماهيت طيف گسترده کامپيوترهاي شخصي به معناي آن است که دستگاه يک نفر مي تواند بسيار متفاوت با دستگاه ديگري باشد. لذا در حالي که دستگاههاي بازي همگي از سخت افزار هاي مشابهي استفاده مي کنند، کامپیوتر هاي شخصي چنين نيستند: حيطه بسيار گسترده تفاوت هاي سخت افزاري، مي تواند دردسر بزرگي براي باز کردن اين برنامه هاي محسوب شود. جهت رهايي از اين درد سر ها تا حد امکان، مايکروسافت نيازمند معرفي استانداردي عمومي يا بهتر بگوئيم يک واسطه و ميانجي عموميبين سيستم عامل و هرگون سخت افزار نصب شده بر روي کامپيوتر بود تا تمام برنامه هاي بازي و مالتي مديا بتوانند از آن پيروي کنند. اين واسطه عمومي همان DirecX است، يعني چيزي که مي تواند مانع سردرگمي هاي بسياري شود. DirecX واسطه اي است که وظائف برنامه ريزي خاصي را بسيار ساده تر مي سازد، چه براي پديد آورندگان بازي و چه براي ما که فقط مي خواهيم بنشينيم، و آخري بازي پر فروش را بازي کنيم. ليکن قبل از اينکه بتوانيم DirecX و چگونگي کارکرد آن را توضيح دهيم، لازم است به تاريخچه آن نگاهي بيندازيم. تاريخچه DirecX هر بازي نياز به اجراي وظايف خاصي به صورت مکرر دارد. بازي نيازمند زير نظر داشتن و کنترل داده هاي ورودي شمااز طريق ماوس، جوي استيک (Joystick) و يا کيبورد بوده و همچنين نياز به نمايش تصاوير بر روي صفحه مانيتور و اصوات و موسيقي دارد. اين تقريبا توصيف هر بازي در ساده ترين سطح آن است. حال تصور کنيد که اين امر براي برنامه نويساني که در ساختار هاي کامپيوتر شخصي پيش از ويندوز اقدام به برنامه نويسي مي کردند تا چه حد باور نکردني و پيچيده بود! لازم بود هر برنامه نويس روشي مختص به خود جهت خواندن کيبورد و يا حتي رد يابي اينکه آيا اصلا جوي استيکي به سيستم متصل است يا خير بنويسد، چه برسد به اينکه بتوان از آن جهت بازي کردن استفاده نمود. اعمال تکراري خاصي مورد نياز بود تا بتوان، حتي ساده ترين نوع تصوير را در صفحه نمايشگر نمايش داد و يا حتي صداي ساده را اجرا نمود. اساسا، برنامه نويسان بازي در سطحي بنيادي با سخت افزار کامپيوتر کار مي کنند. هنگامي که مايکروسافت ويندوز را معرفي نمود، جهت برقراري ثبات و موفقيت پايگاه کامپيوتر شخصي، ضروري بود تا کارها قدري براي برنامه نويسان و بازيکنان ساده تر شود. چه کسي حاضر بود زحمت نوشتن بازي براي ماشيني را بکشد که در آن هر بار که قصد کار بر روي بازي جديدي را داشت، مي بايست همه چيز را از نو بنويسد؟ ايده مايکروسافت ساده بود: کار کردن مستقيم برنامه نويسان با سخت افزار را متوقف کرده و به جاي آن يک ُToolkit عمومي بسازد تا بتوانند آن را مورد استفاده قرار بدهند. پس DirectX متولد شد. طرز کار DirectX در ابتدايي ترين سطح، DirectX به عنوان يک واسطه بين سخت افزار و کامپيوتر شخصي و خود ويندوز، بخشي از API ويندوز يا واسطه برنامه نويسي برنامه هاي کاربردي Aplication Programming Inteface است. براي مثال هنگامي که نويسنده برنامه بازي مي خواهد يک فايل صوتي اجرا شود. صرفا فراخواني (Call) به تابع کتبخانه ( Library Function) صحيح مي باشد. هنگامي که بازي اجرا مي شود، عملکرد مزبور DirectX API را فرا مي خواند که به نوبه خود، فايل صوتي را به اجرا در مي آورد. بنرامه نويس به دانستن نوع کارت صدايي که با آن سرو کار دارد، توانايي هاي کارت مزبور و چگونگي مکالمه با آن نياز ندارد. مايکروسافت DirectX را فراهم اورده است و سازنده کارت صدا نيز، درايوري که توان اجراي DirectX را داشته باشد فراهم کرده است. برنامه نويس تقاضاي صدايي که بايد اجرا شود را مي نمايد و صوت مزبور اجرا مي شود، بدون توجه به دستگاهي که صدا بر روي آن بايد اجرا شود. از ديدگاه ما به عنوان بازيکنان نيز DirectX اوضاع را به طرز غير قابل باوري تسهيل مي نمايد، حد اقل به صورت تئوري. شما کارت صداي جديدي را جايگزين کارت قديميتان مي کنيد و کارت جديد به همراه درايور DirectX ميايد دفعه بعد که بازي مورد علاقه خود را بازي کرديد، هنوز مي توانيد صدا ها و موسيقي آن را شنيده و ناچار به انجام هيچگونه تغييرات پيکربندي پيچيده اي نمي باشيد. در ابتدا، DirectX زندگي خود را زندگي خود را به عنوان يک Toolkit ساده آغاز نمود: سخت افزار هاي اوليه محدود بوده و صرفا گرافيک بسيار ابتدايي مورد نياز بود. با تکامل سخت افزار ها و نرم افزار ها، از نظر پيچيدگي DirectX نيز تکامل يافت. اکنون DirectX بسيار پيشرفته تر از يک Toolkit گرافيکي بوده و اصطلاح مزبور، در بر گيرنده گزيده گسترده اي از روتين ها مي باشد. براي مثال روتين DirectInput مي تواند با همه گونه ابزار ورودي از ماوس دو دکمه گرفته تا جوي استيک هاي پيچيده مخصوص عمليات پرواز سروکار داشته باشد و ساير بخش ها شامل DirectSound براي ابزارهاي صوتي است و DirectPlay که يک Toolkit براي بازي هاي چند نفره Online فراهم آورده است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2866]