تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 14 آذر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):هر کس عبادت خالصش را برای خدا بالا بفرستد، خدا بهتریم مصلحت را برای او نازل می ک...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1837549738




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شاهکاری در تفسیر منظوم قرآن


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: شاهکاری در تفسیر منظوم قرآن(قسمت اول)
قرآن
تفسیر صفیعلى شاه كه شاید تنها تفسیر منظوم كامل قرآن باشد، در نوع خود بى‏نظیراست. این تفسیر دریاى مواجى است كه غواصان حكمت و عرفان مى‏توانند گوهرهاى فراوانى از آن استخراج كنند. تعداد ابیات آن را اگر در هر صفحه به طور میانگین 46 بیت محاسبه كنیم، حاصل ضرب آن در 830 صفحه، حدود 180,38 بیت مى‏شود.مفسر و سراینده این تفسیر مرحوم میرزا حسن ملقب به صفیعلى شاه، حدود 5/1 قرن قبل مى‏زیسته و داراى تألیفات متعدد بوده است. از جمله تألیفات وى اسرار المعارف است كه توسط انتشارات اقبال چاپ شده است. مرقد وى در خانقاه معروف واقع در خیابان صفیعلى شاه نزدیك میدان بهارستان تهران است. او كل این 38 هزار بیت را در 2 سال سروده كه شگفت‏انگیز است. او خود در این باره چنین مى‏گوید:  نعــمــت خــود بــر صفى كرد او تمام    شاید ارگویم سپاسش صبح و شام   جــز عنـایــات ایـن نبــود از ذوالــجلال    كـه به نظم این نامه آمد در دو سال   كـى مـرا ایـن بــود هـرگــز در گـمــان    یـا گــمــان هـیـچــكـس از بـخــردان   كـه دو سال ایــن نامــه بـر پایان رسد    بل به عمـرى تا كـه لب بر جان رسد   چون هزار و سیصد از هجرت گذشت    در ششم سال ابتدا این نامه گشت   در هـزار و سیصد و هشـت ایـنچنین    گـشــت خـتـم از عون رب العـالمین   بنابراین، كتاب را در 1306ق آغاز كرده و در 1308ق به پایان رسانده است.مفسر و سراینده این تفسیر مرحوم میرزا حسن ملقب به صفیعلى شاه، حدود 5/1 قرن قبل مى‏زیسته و داراى تألیفـات متعـدد بوده است. از جمله تألیفات وى اسرار المعـارف است كـه تـوسط انتشـارات اقـبـال چــاپ شده است. مرقد وى در خانقاه معروف واقع در خیابان صفیعلى شاه نزدیك میدان بهارستان تهران است ویژگى‏هاى این تفسیر1. ترجمه آیات قرآن با نثر ساده و تحت اللفظى و نسبتا دقیق نگاشته شده و زیر متن عربى آیات شریفه قرآن آمده است.2. مفسر پس از ذكر چند آیه مربوط به هم و ترجمه منثور آنها به ترجمه منظوم آیات به صورت آزاد پرداخته و در لا به لاى ترجمه، توضیحات تفسیرى و تاریخى و شأن نزول آیات را آورده است. به عنوان نمونه به سروده‏هاى ذیل توجه كنید: سوره نصر:بسم اللّه‏ الرحمن الرحیمإِذَا جَاء نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ چونكه یارى كردن آید از خدا هم زمان فتح مكه بر شما  وَرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًاچـون ببـیـنـى مـردمــان در دیـن حق فــوج فـــوج آیــنــد هـــر روز از فـــرق وعده حق بر تو خواهد گشت راست نیست شك در آنچه معهود خدا است  فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ پس تو كن تنزیه مقرون بر سپاس
قرآن کریم
هر دم از پروردگارت بى‏قیاس  وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ كَانَ تَوَّابًا هم كن آمرزش ز فضل او طلب كه بود توبه پذیر از بنده رب  سوره زلزال:بسم اللّه‏ الرحمن الرحیمإِذَا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزَالَهَاچونكه جنبانیده گردد این زمین باز جنبانیدن سخت از یقین  وَأَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقَالَهَازانكه چون ارض از خود اندازد برون بارهاى خود كه دارد در كمون یعنى اموات و دفائن كان و گنج كه بُد آنها موجب طغیان و رنج  وَقَالَ الْإِنسَانُ مَا لَهَا آدمى گـوید در آن حال این زمین چیست او را كه بجنبد این چنین؟  یَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبَارَهَا مر زمین آن روز آید در سخن بدهد اخبار از عملها تن به تن هرچه هر كس كرده اندر پشت او بازگوید بى‏تأمل مو به مو اوفتد از پرده بیرون رازها ماند از خجلت به كام آوازها  بِأَنَّ رَبَّكَ أَوْحَى لَهَا ارض آید پس به عرض حالها خود بان ربك اوحى لها مفسر پس از ذكر چند آیه مربوط به هم و ترجمه منثور آنها به ترجمه منظوم آیات به صورت آزاد پرداخته و در لا به لاى ترجمه، توضیحات تفسیرى و تاریخى و شأن نزول آیات را آورده است3. صفیعلى شاه كه شیعه دوازده امامى بوده، اعتقادش به امامت و عشقش به سید الاوصیاء امیرالمؤمنین(ع) و نیز خاتم الاوصیاء حضرت مهدى(عج) در موارد گوناگونِ تفسیر وى درخشندگى خاصى دارد. وى گرچه در صدد تتبع كامل نبوده تا در تفسیر خود همه آیاتى را كه به نحوى به امامت مربوط مى‏شود مورد بحث قرار دهد، اما در ده‏ها مورد از این گونه آیات، تفسیر آنها را بر اساس دیدگاه ولایى و شیعى به نظم آورده است، كه تفسیر آیه اكمالدین و اتمام نعمت، دوام خلافت اللهى حضرت آدم در امامان اهل بیت(ع) و حضرت مهدى(عج)، ایمان ابوطالب، تفسیر «فجعله نبسا وصهرًا» به فاطمه(ع) و على(ع)، بیان مصادیق «الذین انعم اللّه‏ علیهم من النبیین والصدیقین والشهداء والصالحین»، انگشتر بخشیدن على(ع) در ركوع، و موارد دیگر را مى‏توان به عنوان نمونه نام برد. براى مثال، به ذكر دو نمونه اكتفا مى‏شود:1. وَمَن یُطِعِ اللّهَ وَالرَّسُولَ فَأُوْلَـئِكَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللّهُ عَلَیْهِم مِّنَ النَّبِیِّینَ وَالصِّدِّیقِینَ وَالشُّهَدَاء وَالصَّالِحِینَ وَحَسُنَ أُولَـئِكَ رَفِیقًا (نساء / 69). كرده حق بر چهار قسم اخیار را برگزیده بر عباد این چار را انبیا كه محرم راز وى‏اند در حریم قرب دمساز وى‏اند صادقان اهل عیان‏اند و شهود دیده ز اشیا سرّ سلطان وجود وان شهیدان رسته از آمال خویش در ره او داده جان و مال خویش صالحان بر پاس امر حضرتش كرده واحد هم خود در طاعتش از نبییّن قصد او پیغمبر است هم ز صدیقین مرادش حیدر است گر به لفظ جمعشان بستوده حق
قرآن
جامعند این دو در اوصاف فرق بحر گویى كافى است از ذكر دُرّخاصه بحرى كو ز گوهرهاست پر یك على گو كار خود یكباره كن پرده چشم دو بین را پاره كن از شهیدان شد اشارت بر حسین هر نبى و هر ولى را نور عین صالحان اولاد او تا خاتم‏اند بر وجوب لطف از حق دائمند هر زمانى را ولیّى لازم است وین ولایت در مدار قائم است صد چراغ از شمع واحد روشن‏اندجمله یك نورند گرچه صد تن‏اند مى‏توانى كز چراغى صد چراغبرفروزى در سرا و دشت و باغ شرط نقلش لیك باشد اشتعالبى ز شعله نیست ممكن انتقال اشتعال آن اتصال است از ولىهمچنین تا اصل آن ذات العلى * 2. قُلْنَا اهْبِطُواْ مِنْهَا جَمِیعاً فَإِمَّا یَأْتِیَنَّكُم مِّنِّی هُدًى فَمَن تَبِعَ هُدَایَ فَلاَ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلاَ هُمْ یَحْزَنُونَ (بقره / 38) بشنو از قلنا اهبطوا راز دگر یافت چنگ بوالبشر راز دگر شد خلیفه بر زمین یعنى كه شاه در زمین تا باشد او غوث و پناه همچنین یابند از دنبال او این خلافت اهل بیت و آل او هست هر دور این خلافت مستقل تا به مهدى كو است اكنون شاه دل دور دورِ مهدى است و طور او مى‏كند گردش فلك بر دور او اى هدایت پیشگان گر قابلید در فداى مهدى صاحبدلید اى خلیفه‏زادگان گر آگهید بر فلك در دوره مهدى مهید غیبت او غیبت جان در تن استاندر این غیبت ظهور ذوالمن است جنبش اعضا دلیل آن بودكاین بدن در اهتزاز جان بود تا خدا هادى است مهدى نایب استوز عیان بى‏حضور آن غایب است مهدى آخر زمان خود احمد استدورها دائر به وى تا سرمد است ز آدمِ اول كه قطب عالم استتا هنوز او آدم است و خاتم است بود آدم مهدى و هم خاتم اواز محمد متصل تا آدم او همچنین تا این زمانى كآخر استدوره او قائم است و دائر است آنكه اعلى رتبه باشد در مقامهست در هر دوره‏اى شاه و امام صاحب فرق از پس جمع است اورهروان را در زمین شمع است او از خطاب اهبطوا بر خاكیانرهبر است و قبله افلاكیان  ادامه دارد ... نویسنده: زمانی، محمد حسنشکوری_گروه دین و اندیشه تبیان 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 243]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن