واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: رساله هلویی
اشاره:تعجب نکنید از عنوان. چون آن قدر کار را برای شما راحت کردهایم که با خواندن چند پاراگرافِ شسته رُفته، تمام احکام مورد نیاز، در گوشه ذهن شما جای خواهد گرفت. قصد ما در این مجموعه، ارائه ی احکام به صورت خلاصه و به سبکی جدید است. امیدواریم بخوانید و به آن عمل کنید، تا ببینید اسلام برای این بخش از زندگی که به نظر پیش پا افتاده است، احکامی وضع کرده و کسی که به آن احکام عمل کند ان شاء الله مأجور درگاه الهی خواهد بود. قسمت بیست و پنجم: لباس نمازگزار مقدمه:یکی از مقدّمات نماز، رعایت شرایط لباس نمازگزار است. مقدار پوشش مردها در نماز: بر مرد واجب است در نماز حداقل، عورتین خود را بپوشاند. مقدار پوشش زنها در نماز: زن باید در نماز، تمام بدن خود را به جز گردی صورت (مقداری که در وضو میشوید) و پاها و دستها را تا مچ بپوشاند. اما برای اطمینان باید بیشتر1 از گردی صورت و کمی پایینتر از مچ پا و مچ دست را بپوشاند تا مقدار واجب حتما رعایت شده باشد. شرایط لباس نمازگزار: الف - باید پاک باشد یعنی نجس نباشد. ب - باید مباح باشد یعنی غصبی نباشد. ج - باید از اجزاء مردار نباشد. با این شرط باید به اجناس خارجی دقت نمود. مثلا کمربند خارجی احتمال دارد از پوست گاوی باشد که ذبح شرعی نشده است که در این صورت آن کمربند جزو مردار بوده و لذا برای نماز اشکال خواهد داشت. اما محصول بازار مسلمانان حمل بر طهارت و حلیت میشود. د - از حیوان حرام گوشت نباشد. مثلا پوست مار یا خوک و... هـ- لباس مرد، ابریشم خالص یا طلاباف نباشد. منظور ابریشم طبیعی است. شرط علمی (مهم): پاکی شرط علمی نماز است نه شرط حقیقی البته این بدان معنا نیست که آن غیر حقیقی است بلکه چنانکه گفته شد شرط علمی است. شرط علمی به این معناست که فرد باید بداند که لباسش پاک است و به آن اطمینان داشته باشد. بنابر این اگر به یقین داشته باشد که لباسش پاک است هرچند در واقع نجس شده و او خبر ندارد نمازش صحیح خواهد بود چون او یقین به پاکی داشته و طهارت نیز شرط علمی است. صحت نماز در مواردی که در زیر میآید بر همین اساس است. چند نکته در مورد پاک بودن لباس نمازگزار: * اگر عمداً با بدن یا لباس نجس نماز بخوانیم نماز باطل است. * اگر ندانیم که بدن یا لباسمان نجس است و بعد از نماز بفهمیم نجس بوده نمازمان صحیح است. (بخاطر علمی بودن شرط پاکی) * اگر بدانیم که بدن یا لباسمان نجس است ولی فراموش کنیم و با همان لباس نماز بخوانیم نمازمان باطل است و باید درباره بخوانیم. (چون میدانستیم که نجس است و اقدام به پاک کردن نکردیم بنابر این فراموشی مشکلی را حل نمی کند) * اگر خونی که به لباس یا بدنمان ریخته کمتر از یک سکه دو ریالی یا تقریباً به اندازه یک بندانگشت باشد نماز باطل نمیشود. (شاید بپرسید این اندازه دو ریالی از کجا آمده است؟ این مقدار توسط ائمه مشخص شده و در روایت آمده است که اگر به اندازه یک درهم باشد... اندازه دینار آن زمان حدودا یک بند انگشت یا معادل دو ریالیهای کنونی بوده است.) قابل توجه خانمها: خون حیض؛ نفاس و بنابر احتیاط واجب استحاضه جزو استثناء یاد شده در بالا نبوده و لذا اگر ذرهای در بدن یا لباس نمازگزار باشد نماز او باطل است. پاک شده یا نجس شده؟! اگر شک کنیم که لباسمان نجس شده است یا نه، آن لباس کماکان پاک محسوب شده و اگر شک کنیم لباسِ نجسمان را پاک کردهایم یا نه آن لباس نجس محسوب خواهد شد. نماز با ادبان: ادب اقتضاء میکند چنانکه برای مهمانی لباس خوب میپوشیم، برای نماز نیز که ملاقات با حضرت حق است بهترین لباسهای خود را بپوشیم. هر چند اگر میتوان با لباس راحتی و حتی با لباس زیر هم نماز خواند. پینوشتها: 1- آیتالله بهجت: احتیاط واجب است که کف پا و درون دست نیز باز نباشد. 2- آیتالله خامنهای و آیتالله بهجت: بند انگشت سبابه. سوالهای این قسمت:1- مقدار پوشش زن در نماز چقدر باید باشد؟الف) تمام بدن به جز گردی صورت. ب) تمام بدن به جز گردی صورت و مچ پا و دست به پایین (با توجه به اختلاف فتوای مراجع).ج) تمام بدن بجز مچ پا به پایین و گردی صورت.د) تمام بدن بجز گردی صورت و مچ دست و پایین. 2- کدام گزینه، صحیح است؟الف) اندازه خون استثناء شده به اندازه یک دینار است. ب) شرط علمی همان شرطی است که فرد باید به آن یقین داشته باشدج) اگر بعد از نماز بفهمیم که با لباس نجس نماز خواندهایم نمازمان باطل است.د) خون کمتر از سکّه دو ریالی در لباس، نماز را باطل میکند به جز خون حیض و نفاس و بنابر احتیاط واجب خون استحاضه. 3- لباس نمازگزار.......الف) نباید نجس و مباح باشد. ب) در مرد به اندازه لباس زن باید باشد.ج) اگر نجس باشد و بداند که نجس است و فراموش کند و با آن لباس نماز بخواند نمازش باطل است.د) نباید از اجزاء مردار و حیوان حلال گوشت باشد. گروه دین و اندیشه تبیان - حسین عسگری
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1048]