تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):از كسانى مباش كه بى‏عمل، به آخرت اميد دارند... از گناه باز مى‏دارند، اما خود باز ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815380054




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

همايش علمي بزرگداشت روز ملي عطار برگزار شد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: در اين همايش علمي يکروزه، دکتر مريم مشرف دانشيار زبان و ادبيات فارسي دانشگاه شهيد بهشتي تهران گفت: عطار مي‌دانست که مردم بيش از همه از بيماري روح رنج مي‌بردند و شخصيت‌هاي شعر وي عقلاني مجانين بودند و او با اين شيوه بهتر مي‌توانست مردمي‌تر صحبت بکند. وي که مقاله خود با عنوان سيماي عطار در انديشه شعر فارسي را قرائت مي کرد، افزود: بيان کلام‌هاي ممنوع از زبان ديوانگان از ديگر ويژگي‌هاي شعر عطار بود و او بيشتر شلاق سخنان خود را بر تن حاکمان وقت پايين مي‌آورد. وي خاطرنشان کرد: روح تمامي آثار عطار ريشه در تفکر توحيدي او دارد و او از انسان مي‌خواهد که به خود رجوع کند. وي انسان‌گرايي عطار را با انسان‌گرايي عصر مدرن کاملا هماهنگ دانست و گفت: عطار در آثار خود انسان‌ها را به توانايي‌هاي خود توجه مي‌دهد. دانشيار دانشگاه شهيد بهشتي گفت: عطار درمانگر بيماري‌هاي روحي انسان‌هاست و ناصرخسرو و سنايي نيز همچون عطار از بيماري روح سخن گفته‌اند. مشرف افزود: عطار در کلام، زبان فلسفه را کنار گذاشت اما بينش او فلسفي باقي ماند. وي عطار را سودجسته از بلاغت منبري دوران اسلامي دانست و اظهار داشت: علاوه بر اين بيان، شخصيت مردمي مثل کفش‌گر و رخت‌شور در آثار وي و انسان‌گرايي او درخور توجه است. اين عطارشناس اضافه کرد: شاعران معاصر متاثر از شعر عرفاني عطارند و شاعران فارسي‌زبان قديم، همه وامدار انديشه‌ها و شعر شيخ نيشابورند. وي همچنين با بررسي اجمالي آثار عطار، عطار را انديشمند و شاعري دانست که از همه ظرفيت‌هاي زبان فارسي استفاده کرده است. استاد ادبيات فارسي دانشگاه شيراز هم گفت: صدرالمتأهلين زماني‌که در مباحث وجودشناسي صحبت مي‌کند، از عطار ياد مي‌کند. دکتر محمد يوسف نيري افزود: انديشه‌هاي بزرگان ما در يک منظومه فکري قرار مي‌گيرد که همان سلسله عرفاني آنهاست. وي اضافه کرد: کساني که هندسه وجودي دوگانگي انسان را مطرح کرده‌اند، عطار و شيخ نجم‌الدين بغدادي بوده‌اند. نيري با بيان اينکه عطار گنجينه عرفان اسلامي ايراني است، افزود: بيان عرفان در آثار عطار به زيبايي و لطافت بيان شده و عطار گنجينه عرفان اسلامي و ايراني است. وي انديشه عطار را انديشه ناب اسلامي دانست. همچنين نماينده مردم مشهد در مجلس شوراي اسلامي در جايگاه يک عطارپژوه گفت: ستايشگران عطار کساني هم وزن عطار هستند که جواهري چون عطار را شناختند. عفت شريعتي افزود: عطار بايد شيعه باشد و يقيناً علي (ع) را افضل دانسته است. وي اضافه کرد: عطار واقعه شهادت امام حسن و حسين(ع) را درآثار خود آورده است و دشمنان و قاتلان اين فرزندان پيامبر اکرم(ص) را مورد مذمت قرار داده است. وي تصريح کرد: عطار مي‌گويد اهل دل واقعي، برتر از ادراک و عقل بشر هستند. معاون آموزشي دانشگاه آزاد اسلامي واحد مشهد هم گفت: عطار چون سالکي است که از منازل عرفان گذشته است و با زبان رمز و راز در بسياري از مکان‌ها سخن گفته است. دکتر رضا اشرف‌زاده در مقاله خود با عنوان قدر ستيزي در آثار عطار نيشابوري افزود: عنصر درد خمير مايه شعر وي مي‌باشد که او عشق و درد را با هم آميخته است. وي اضافه کرد: تمامي عرفا فرق بين انسان و فرشته را عشق مي‌دانند. وي خاطر نشان کرد: عطار در يکي از تجربيات عرفاني به اين نتيجه مي‌رسد که فرشتگان هم عاشقند ولي چيزي که انسان دارد و فرشته‌ها ندارند، درد است. وي اظهار داشت: عطار با آن بلندي همت يکي از ظلم ستيزان زمان خود است که نظر خود را درباره قدرت طلبان و حاکمان مي‌آورد. وي اضافه کرد: عطار حکايت‌ها و گفتگوهاي دلنشيني براي برخورد عارفان و حاکمان و پادشاهان عنوان مي‌کند. استاد دانشگاه زنجان نيز گفت: قصه‌هاي کوتاه بر روايت و طرح و ساخت، نوعي شاعرانگي دارد. دکتر مهدي محبتي در مقاله خود و با عنوان ساختار کوتاه داستان عطار نيشابوري افزود: با شمشير هم نمي‌توان بين روايت و شاعرانگي آثار عطار جدايي انداخت. وي اضافه کرد: از 10 هزار قصه کوتاه عرفاني در ادبيات، دو هزار آن مربوط به عطار نيشابوري مي‌باشد. وي گفت: عطار اولين شخصيتي است که معناي قصه را فهميده است و هر قصه‌اي در آثار عطار يک مخاطب جداگانه‌اي را مي‌طلبد. وي با بيان اينکه يکي از اصول کار عطار آوردن عرفان به درون مردم بود، اضافه کرد: در کل قصه‌هاي عطار نوعي سلوک فکري را مي‌توان مشاهده کرد. وي در پايان از دانشجويان و استادان جوان خواست که عطارشناسي را جدي بگيرند. 7500




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 475]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن