تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر با اين شمشيرم بر بينى مؤمن بزنم كه مرا دشمن بدارد با من دشمنى نمى كند و اگر هم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812644981




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خودفراموشی؛ خدا فراموشی


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: خود فراموشی؛ خدا فراموشی
خود فراموشی
اگر وادی اخلاق و تهذیب نفس را دارای »مقصد»، «راه» و «مرکب» بشناسیم، باید برای پیمودن این مسیر، مرکب مناسب بیابیم و هدف را هم گم نکنیم. با توجه به همین نکته است که سیر اخلاقی و عرفانی را «سلوک» هم می‌نامند و رونده این راه را «سالک» می‌شناسند.قرآن کریم، مقصد نهایی این سلوک را «الله» می‌داند، و رُجعی و منتهی و غایت حرکت کمالی انسان را رسیدن به خدا و دست یافتن به کمالات روحی و اخلاقی می‌شناسد.از «خود» رها شدن و به «خدا» رسیدن، در سایه بیدار نگهداشتن کشش‌های فطری و خداجویانه است، و ایا آنچه قرآن از آن به عنوان «ذکر» یاد می‌کند و رسولان الهی را «مذکّر» می‌شمارد و آیات قرآن را هم «ذکری» می‌شناساند، چیزی جز توجه دادن به همین خط سیر است؟بعضی روح را خادم جسم می‌سازند. بعضی هم جسم را مرکب تعالی روح قرار می‌دهند.کدام درست است؟ و کدام یک از این دو شیوه، ما را به آن هدف یاد شده «الیه الرجعی» می‌رساند؟ اگر جسم و تن، «مرکب» شود و روح و خرد و جان، «سوار» باشد، خواهیم دید که چنین مسافری جز در «ساحل بیداری» و خانه پاکی فرود نخواهد آمد.آنچه این شکفتن را فراهم می‌سازد، رجوع به فطرت خدایی و زدودن گرد و غبار غفلت و نسیان از آیینه جان است. به دنبال «خدافراموشی»، «خودفراموشی» است و در پی خودفراموشی، باختن زندگی و سوختن جاودانه در دوزخ عقوبت است، به تعبیر کلام خدا: «نَسُوا اللهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ.» (حشر/19) بعضی روح را خادم جسم می‌سازند. بعضی هم جسم را مرکب تعالی روح قرار می‌دهند.کدام درست است؟ و کدام یک از این دو شیوه، ما را به آن هدف یاد شده «الیه الرجعی» می‌رساند؟ اگر جسم و تن، «مرکب» شود و روح و خرد و جان، «سوار» باشد، خواهیم دید که چنین مسافری جز در «ساحل بیداری» و خانه پاکی فرود نخواهد آمد.این که فرموده‌اند: عالم محضر خداست، در محضر خدا گناه و معصیت نکنید، یک حقیقت قرآنی است. از نگاه قرآن، انسان پیوسته در منظر خداست و یک لحظه از چشم خدا پوشیده و پنهان نیست. کدام صحنه و عمل است که از خدا پوشیده بماند؟ چه کسی می‌تواند کاری کند و حرفی بزند که از خدای سمیع و بصیر و خبیر، که شنوا و بینا و آگاه از حرف‌ها، اعمال و نیّات اوست، مکتوم و پنهان بماند؟
دعا
این هشدار قرآن را توجه کنید، خطاب به همه آنان که از حق و فطرت رویگردان می‌شوند و به تباهی و معصیت روی می‌آورند، می‌فرماید: «أَلَمْ یعْلَمْ بِأَنَّ اللهَ یرَی» (علق/14)؛ آیا ندانست که خدا می‌بیند؟این همان «محضر خدا بودن جهان» است و کدام کار است که در معرض دوربین الهی نباشد و کدام شخص است که در زاویه‌ای قرار بگیرد که شعاع علم و آگاهی خداوند، او را در بر نگیرد؟ چه چیزی جز یک «شرم مقدس» می‌تواند انسان را به این مرحله از رشد فکری و معنوی برساند که از خدای متعال که همه جا حاضر و ناظر اعمال اوست، شرم کند و نافرمانی نکند؟ مگر تربیت یافته قرآن، می‌تواند گناه کند؟پس آن همه آیات هشداردهنده به این که خداوند، سمیع و بصیر است، علیم و خبیر است، دانای نهان و آشکار است و حتی راز درون سینه‌ها را هم می‌داند: «إِنَّ اللهَ عَلِیمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ» (مائده/7)1 چه می‌شود؟شاید بتوان سیمای واقعی خود را از مردم پوشاند و در برابر دیگران پنهان‌کاری داشت و عمری «نقش» بازی کرد، ولی از خدا که نمی‌توان پوشاند. وقتی انسانها در انجام یک خلاف، از یک ناظر بی‌طرف، حتی از حضور یک کودک هم شرم کرده، حساب می‌برند، آیا به حساب نیاوردن خدا، سبک شمردن او نیست؟ و به معنای شاهد و حاضر ندانستن خدا محسوب نمی‌شود؟آنچه این شکفتن را فراهم می‌سازد، رجوع به فطرت خدایی و زدودن گرد و غبار غفلت و نسیان از آیینه جان است. به دنبال «خدافراموشی»، «خودفراموشی» است و در پی خودفراموشی، باختن زندگی و سوختن جاودانه در دوزخ عقوبت است، به تعبیر کلام خدا: «نَسُوا اللهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ.» (حشر/19) مگر خدا غایب است؟ مگر خدا دور است؟ او که از خود ما به ما نزدیکتر است و وسوسه‌های نفسانی و درونی ما را می‌داند؛ چرا که سازنده ماست و از پنهانترین زوایای وجود ما با خبر است: «وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْأِنْسَانَ وَ نَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ.»(ق/16)آیا رهاورد ایمان به این آیه، شرم از خدا و شرم از گناه نیست؟ و آیا دستاورد ایمان به خدا، یقین به علم و آگاهی او از همه نیک و بدهای ما نیست؟توجه داشتن به خدا، اهتمام به اوامر و نواهی او و کسب رضای پروردگار را هم در پی دارد. غفلت از خدا، دنیا و آخرت انسان را سیاه و تباه می‌سازد. کسی که خدا او را مورد بی‌توجهی قرار دهد، جایگاهش دوزخ است. بارها در قرآن کریم، سرنوشت شوم و تلخ جهنمیان بدعاقبت را نتیجه خدافراموشی و آخرت‌فراموشی می‌داند: «الْیوْمَ نَنْسَاکُمْ کَمَا نَسِیتُمْ لِقَاءَ یوْمِکُمْ هَذَا.» (جاثیه/34)خلاصه این که آخرتی هم در پیش است که مقصد و مقصود کاروان بشری و پایانِ این راه است. کسی که آخرت را فراموش کند، یعنی خود و سرنوشت ابدی خود را فراموش کرده است. کسی که خود و خدا را فراموش کند، چگونه انتظار «رشد» و فلاح و رستگاری می‌تواند داشته باشد؟ تهیه و تنظیم: هدهدی، گروه دین و اندیشه تبیان1. موارد دیگری هم در قرآن هست، همچون: آل عمران/119 و 154، انفال/43، هود/5 و ... دهها مورد دیگر.  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 299]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن