واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: آموزش فلش-8(بخش 6) _nilofar_ 11 تير 1386, 03:36هفته ۶ بعد از یاد گرفتن تعاریف اوّلیه و اصول پایه ی فلش، این هفته ساخت اوّلین انیمیشن رو یاد خواهیم گرفت. کار با فریمها در Timeline : در Timeline ما با فریمها و فریمهای کلیدی (keyframe) کار خواهیم کرد.Keyframe فریمی است که در آن یکی از ویژگیهای یک شئ را تغییر می دهیم و یا کد اکشن اسکریپ در آن فریم قرار می دهیم. فلش می تواند بطور اتوماتیک فریمهای بین دو keyframe را پر کند بدون اینکه شما چیزی در فریمهای بین ترسیم کنید. اینکار جهت روان سازی حرکت انیمیشن شما صورت میگیرد. Keyframe ها را میتوان با توجه به دایره ایی که در آنها قرار دارد (دایره درون Timeline است) از فریمهای معمولی تشخیص داد. کلیدهای میانبر برای کار با فریمها در Timeline به شرح زیر هستند : برای ساخت یک فریم معمولی و خالی از کلید F5 استفاده میشود، برای ایجاد یک keyframe جدید و خالی از کلید F7 است میشود. دایره مشخص کننده در keyframe خالی به رنگ سفید و پس زمینه فریم سفید است. برای ایجاد یک keyframe جدید که تمامی خاصیت فریم ماقبل خودش را دارد از کلید F6 استفاده میشود. در این حالت دایره مشخص کننده به رنگ سیاه و پس زمینه فریم خاکستری رنگ است. یک انیمیشن ساده بصورت تئوری: انیمیشن ساده ما یک دایره کوچک است که از سمت چپ صفحه به سمت راست حرکت میکند. برای اینکار ما احتیاج به یک دایره داریم. دایره را ابتدا در سمت چپ ترسیم میکنیم. در انیمیشن ما قرار است که این دایره در عرض یک ثانیه به سمت راست حرکت کند. به همین دلیل همانطور که گفته شد وقتی قصد ایجاد تغییر در ویژگیهای(موقعیت مکانی دایره) یک شئ (همان دایره) را داریم باید در محل تغییر از یک keyframe استفاده کنیم. با توجه به اینکه سرعت پخش فریمها در فلش بصورت پیش فرض 12 فریم در ثانیه است پس فریم انتهایی ما فریم 12 خواهد بود. دایره ما در فریم شماره یک در سمت چپ صفحه است و در فریم 12 باید در سمت راست باشد، و فریم 12 باید یک keyframe باشد.حال که همه چیز آماده است از فلش کمک کمک گرفته و فریم های بین را ایجاد میکنیم. یک انیمیشن ساده بصورت عملی: ابتدا توسط ابزار موجود در پانل ابزار یک دایره ترسیم کنید. با دبل کلیک کردن روی بخش پر کننده، دایره و خط دور آن را به حالت انتخاب در آورید و در پانل ویژگیها عرض و ارتفاع آن را برابر با 100 قرار دهید. دوباره روی دایره دبل کلیک کنید تا دایره و خط دور آن بحالت انتخاب درآیند، با فشردن دکمه F8 دایره را به یک سیمبل از نوع Move clip تبدیل کنید. بعد از تبدیل به سیمبل با یک کلیک روی دایره مطمئن شوید که سیمبل شما در حالات انتخاب است. در پانل ویژگیها مقدار X را برابر با 20 و مقدار Y را برابر با 150 قرار دهید. تا اینجا فریم ابتدایی ایجاد شده است و دایره با ایعاد 100 پیکسل در 100 پیکسل در نقطه 20 و 150 قرار دارد. فراموش نکنید که دایره ی شما باید حتما به سیمبل تبدیل شود. برای ساخت بقیه انیمیشن مراحل زیر را انجام دهید: در Timeline فریم 12 را انتخاب کرده و دکمه F6 را فشار دهید. با این عمل یک keyframe ساخته خواهد شد که تمامیه ویژگیهای فریم ماقبل خود را دارد. با نگاه کردن به Timeline مطمئن شوید در فریم 12 قرار دارید. شما در هر فریمی که قرار داشته باشد آن فریم در Timeline به رنگ سیاه در خواهد آمد. دایره را انتخاب کنید و در پانل ویژگیها مقدار X را برابر با 430 قرار دهید. تا به اینجا فریمهای ابتدایی و انتهایی ما آماده هستند و وقت آن است که از فلش برای ساخت فریم ها بین کمک بگیریم. برای اینکار روی یکی از فریمهای 2 تا 11 راست کلیک کنید و اولین گزینه که Create Motion Tween است را انتخاب کنید. برای مشاهده نتیجه از کلیدهای Ctrl + Enter استفاده کنید. در هفته آینده Motion Tween را بطور دقیق مورد بررسی قرار خواهیم داد. و انیمیشن ساده ایی را که ساخته ایم را کمی کاملتر خواهیم نمود منبع اصلی این مجموعه آموزشی وبلاگ خودمه که آدرسش هست:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1066]