تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مردم را به غير از زبان خود، دعوت كنيد، تا پرهيزكارى و كوشش در عبادت و نماز و خوبى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804913185




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مشروطه چي عهد ناصري 2


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
مشروطه چي عهد ناصري
مشروطه چي عهد ناصري نويسنده: مقداد روحاني شيخ محسن نجم‌آبادي: شيخ محسن نجم‌آبادي- نوه شيخ هادي- از مشروطه‌خواهان برجسته بود كه تحت نظارت8 ملك‌المتكلمين و سيد جمال واعظ فعاليت مي‌كرد.62 او در جريان به توپ بستن مجلس به سفارت انگلستان پناه برد و سپس به قفقاز فرار كرد. شيخ محسن بعد از خلع محمدعلي شاه به عضويت «هيات عاليه» درآمد.639 - ميرزا علي اكبر دهخدا: ميرزا علي اكبر دهخدا- مولف لغتنامه دهخدا- نيز به سبب همسايگي با شيخ هادي به وي نزديك بود و حكايتهايي را از وي نقل كرده است.64 وي در صدر مشروطه به جناح تندرو و سوسيال- دموكرات تعلق داشت و در روزنامه صوراسرافيل به حملات شديدي بر ضد مشروعه خواهان (هواداران شيخ فضل الله نوري) مي‌پرداخت. دهخدا در جريان انحلال مجلس نيز به همراه تقي‌زاده(نماينده معروف و فراماسونري برجسته) با كمك و تامين سفارت انگلستان به اروپا رفت. وي در آن جا نيزمقالاتي بسيار هتاكانه درباره محمدعلي شاه مي‌نوشت و اين تندي در حدي بود كه حتي ادوارد براون ] مامور وزارت خارجه انگلستان و پدر روحاني تقي‌زاده و جناح وي[ را عصباني كرد؛ چرا كه او اين همه تندي را مضر و خلاف مصلحت مي‌دانست!65البته بايد دانست كه دهخدا مدتي بعد، از عملكرد تند خود بازگشت و به نادرستي كليات روش پيشين خويش اعتراف نمود. وي پس از آن به كارهاي علمي روي آورد و با تدوين لغتنامه، نام خود را جاودانه ساخت.66 10 – آغابيگم(دختر شيخ هادي نجم‌آبادي): وي به همراه همسر شيخ، سكينه كنداشلو، از زنان مبارز آن روزگار به شمار مي‌رفت و رياست «انجمن مخدرات وطن» را بر عهده داشت كه به وسيله شصت تن از زنان فعال ايراني تشكيل شد.(حدود سال 1328 هجري قمري و هشت سال پس از درگذشت شيخ هادي) اين انجمن از تحريم كالاها و دام‌هاي خارجي حمايت مي‌كرد و مدرسه‌اي را براي تحصيل يكصد دختر در تهران تاسيس نمود و مديريت آن را به يك بانوي مربي ارمني واگذار كرد. همچنين محلي را براي كودكان بي‌سرپرست تدارك ديد.صديقه دولت‌آبادي(خواهر يحيي دولت‌آبادي ، از جانشينان ميرزا يحيي صبح ازل ، پيشواي دوم بابيان) نيز دبير انجمن مخدرات وطن بود.67 وي پس از جريان كشف حجاب در دوره رضا شاه، به عضويت كانون بانوان تهران درآمد كه تحت رياست شمس پهلوي اداره مي‌شد.68قابل ذكر است كه زنان ديگري نيز در جريان مشروطه در اين مسير گام بر‌مي‌داشتند كه ذكر حضورشان در اين قافله، خالي از لطف نيست. كساني همچون؛ همسر ملك‌المتكلمين (شاگرد شيخ هادي با آن سابقه قابل تامل)، همسر يپرم خان ارمني(رييس غيرايراني و سفاك نظميه تهران پس از خلع محمدعلي شاه) ، همسر ميرزا سليمان خان ميكده(عضو برجسته يكي از مهم‌ترين انجمنهاي سري صدر مشروطه)، و در دوره‌هاي بعد شمس‌الملوك جواهر كلام(همسر فراماسونر بر جسته علي جواهر كلام) كه وي نيز در نهايت حجاب از سر برداشت.69سخن پاياني:شيخ هادي نجم‌آبادي در بيست و يكم جمادي الثاني سال 1320 هجري قمري درگذشت و در خانه خود كه اكنون در خيابان شيخ هادي تهران قرارداد، ‌دفن شد.محبوبيت زياد وي در ميان شاگردانش باعث ناباوري ايشان در مورد مرگ وي گرديد، به گونه‌اي كه يكي از آنها خاموشي گزيد و در گوشه مدرسه نشست و اندكي بعد به استاد خود پيوست.70او در مسير فكري خويش، خود را در راه آمال ميرزا ملكم خان قرار داد و به جهت سلك روحاني خويش توانست قدمهاي موثري در اين طريق بردارد؛ قدم‌هايي كه طي آنها در مسايل فكري، اكنون بر عهده برخي مبلغين سلف گرايي و تشيع زدايي در مملكت ماست كه شرح آن خود دفتري جدا مي‌طلبد!پي نوشت‌ها1-مهدي ملك زاده، تاريخ انقلاب مشروطيت ايران، كتاب اول، انتشارات علمي، تهران، 1363، ص1712- ادوارد براون، انقلاب مشروطيت ايران، ترجمه: مهدي قزويني، انتشارات كوير، تهران، 1376، ص3393- نگارنده در اين تعبير با ديده شك مي نگرد چراكه هنوز كتابي را نيافته كه در آن به شكلي دقيق ميزان تحصيلات شيخ هادي را شرح داده باشند. البته وي سالها در نجف بوده ولي در اين مدت چه مي كرده و شاگرد چه كسي بوده، بر نگارنده معلوم نيست.4- ادوارد براون، همان5- محسن صدر، خاطرات صدرالاشراف، انتشارات وحيد، 1364، صص65 و666- براي مطالعه ديگر داستانهايي از اين قبيل به كتاب سيماي بزرگان اثر مرتضي مدرسي مراجعه شود.7- مجله خواندنيها، شماره 71، سال 1333، صص24و23، مرتضي مدرسي چهاردهي، مقاله آقا شيخ هادي نجم آبادي و داستانهايي از او8-ادوارد براون، همان، صص339 و3409- همان، ص9010-شيخ هادي نجم آبادي، تحرير العقلاء، به اهتمام مرتضي نجم آبادي، سازمان انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، تهران، 1378، ص6011-همان، ص8412- همان، ص11313- ابراهيم صفايي، تاريخ مشروطيت ايران به روايت اسناد، انتشارات ايرانيان، تهران، 1381، ص11214-اسماعيل رايين، فراموشخانه و فراماسونري در ايران، جلد اول، ص39115-ادوارد براون، همان، ص9016-بايد دانست اين انتسابها بدان جهت بود كه در آن روزگار تفكرات تجدد طلبي در ميان فرقه بابيه زياد ديده مي‌شد.17-مرتضي مدرسي، سيماي بزرگان، موسسه مطبوعاتي شرق، تهران، 1355، صص290 و29118-ادوارد براون، همان، ص34019-درباره بالنت و نقش استعماري او: رجوع كنيد به: محمد مددپور، سير تفكر معاصر در ايران، ج5، ص23، پاورقي شماره 120- محمد مددپور، سير تفكر معاصر، موسسه فرهنگي منادي تربيت، تهران، 1379، جلد پنجم، ص15921-رسول جعفريان، بست نشيني مشروطه خواهان در سفارت انگليس، موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران، تهران، 1378، ص2822-براي شرح كامل اين جريان، رجوع كنيد به: تاريخ بيداري ايرانيان بخش مربوط به مرحوم سيد محمد طباطبايي 23-عبدالهادي حائري، تشيع و مشروطيت و نقش ايرانيان مقيم عراق، انتشارات اميركبير، ص9124-اسماعيل رايين، همان، جلد دوم، ص5425-همان، ص52426-مدرك شماره 1827-مقدمات مشروطيت، جلد اول، ص50 به نقل از حاج شيخ هادي نجم آبادي در مشروطيت، حسن برسلوند، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، تهران، 1378، ص5028-عبدالهادي حائري، تاريخ جنبشها وتكاپوهاي فراماسونگري در كشورهاي اسلامي، انتشارات آستان قدس رضوي، مشهد، 1368، ص5029-نهضت مشروطيت ايران(مجموعه مقالات)، مقاله انجمنها و انقلاب مشروطه، موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران، تهران، 1378، جلد اول، صص224 و22530-اسماعيل رايين، همان، جلد اول، ص41231-ادوارد براون، صص88 و8932-همان، ص34333-ابراهيم صفايي، رهبران مشروطه، جلد اول، سازمان انتشارات جاويدان، تهران، 1368، ص2834-علي ابوالحسني(منذر)، آخرين آواز قو، نشر عبرت، تهران، 1380، ص23، ذكر اين صفات مثبت نبايد ذهن خواننده را به سوي تطهير ناصرالدين شاه سوق دهد. در هر حال سخن از مشكلات و ستمهاي عصر او خود كتابي مفصل خواهد شد. 35-يادآوري مي شود كه عقايد شيعي و مظاهر آن، از جمله«عقايد موهوم» در نظر شيخ هادي نجم‌آبادي مي‌باشند.36-مدرك شماره 637-عبدالهادي حائري، همان، ص9138-محمود محمود، تاريخ روابط سياسي ايران و انگليس در قرن نوزدهم، جلد5، صص22و 23 با اندكي تصرف39-وي در مسايل فكري ضد شيعي شاگردِ شاگرد شيخ هادي است. (يعني شاگرد سيد اسدالله خرقاني)40-ابراهيم صفايي، همان، ص65741-اردشير جي(ريپورتر) هم از پارسيان هند بود كه از سوي ايشان براي سرپرستي زرتشتيان ايران به اين كشورمان آمد، ولي در واقع مامور انگلستان بود و دوستي عميقي نيز با ملك المتكلمين داشت. وي كسي است كه رضاشاه را براي حكومت ايران پيدا كرد و او را براي اين كار تربيت نمود.42-ابراهيم صفايي، همان، ص64343-همان، صص644،645،647،64844-همان، ص648و64945-برخي محققين براين باورند كه انتشار اين كتاب با همكاري كنسولگري روسيه صورت گرفته است. رجوع كنيد به: انديشه ديني سكولار در حوزه معرفت سياسي و غرب شناسي، موسي نجفي، ص11546-ملك المتكلمين و سيدجمال واعظ و شيخ احمد مجد الاسلام كرماني، روياي صادقانه، به كوشش: بهرام چوبينه، انتشارات مرد امروز، 1365، ص10 47-همان، صص28-3048-ابراهيم صفايي، همان، 64649-همان، ص65750-همان، 65251-همان، 65752-همان، صص646و65053-تحرير العقلاء، شيخ هادي نجم آبادي، همان، مقدمه ابوالحسن فروغي54-موسي نجفي و موسي فقيه حقاني، موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران، تهران، 1381، صص600 و60555-مرتضي مدرسي، همان، ص26756-بهرام چوبينه، روياي صادقانه، همان، صص28 و2957-ادوارد براون، همان، ص34058-همان59-همان، ص33960-روياي صادقانه، همان، ص32 به نقل از دايره المعارف بشر، ص36561-ادوارد براون، همان، ص33962-مهدي ملك زاده، همان، كتاب دوم، صص418 و417- ادوارد براون، همان، ص34063-ادوارد براون، همان، ص34064-مرتضي مدرسي، همان، ص26865-علي ابوالحسني(منذر)، همان، صص132 و13366- بايد دانست كه در لغتنامه دهخدا كه بخشي از آن كار همكاران اوست، نكات ناسنجيده مذهبي فراواني ديده مي شود. رجوع كنيد به: بررسي لغتنامه دهخدا، رضا استادي.67-گزيده مقالات و متون درباره فمينيسم، مديريت مطالعات اسلامي: مركز فرهنگي بين المللي، انتشارات بين المللي المهدي، تهران، 1378،(مقاله انجمنهاي نيمه سري زنان در نهضت مشروطيت)68-فرحناز حسام، دولت و نيروهاي اجتماعي در عصر پهلوي اول، مركز اسناد انقلاب اسلامي، تهران، 1382، ص14769-ادوارد براون، صص346 و34770-نهضت مشروطيت ايران، مجموعه مقالات، مقاله: درآمدي برخاستگاههاي فكري مشروطيت، موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران، تهران، 1378، صص233 و234منبع: ماهنامه زمانه





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 5910]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن