واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
روش حکومت امام زمان علیه السلام نويسنده:اکبر اسد علیزاده سؤال: روش حکومت امام زمان علیهالسلام چگونه خواهد بود؟جواب: از آنجا که امام زمان علیهالسلام برای برافراشتن پرچم اسلام و حاکمیت قرآن در تمام گیتی ظهور خواهند کرد، قهرا روش حکومتی امام علیهالسلام بر اساس قرآن و سیره پیامبر صلیاللهعلیهوآله و امامان علیهمالسلام خواهد بود.درباره روش حکومتی امام زمان علیهالسلام روایات فراوانی از معصومین علیهمالسلام وارد شده است، که میتوان آنها را در چند موضوع و محور مورد بررسی قرار داد. اصالت دادن به کتاب و سنت:امام زمان علیهالسلام قرآن و سنت و شریعت نبوی را اساس و پایه تمام امور در حکومت خویش قرار میدهد و با تمام قدرت برای اجرای احکام الهی تلاش میکند و به هیچکس اجازه تخطی از این حدود را نخواهد داد. در این باره روایات فراوانی نقل شده است که در ذیل به نمونههایی از آن بسنده میکنیم: ـ رسول خدا صلیاللهعلیهوآله فرمودند: «قائم (امام زمان) از اولاد من است، اسمش اسم من و کنیهاش کنیه من و شکل و شمایلش شکل و شمایل من و روشش روش من است. او مردم را بر ملت و شریعت من نگه میدارد و آنها را به سوی کتاب خداوند عزوجل دعوت میکند.»(1)آن جامه عمل میپوشاند].»(2)دشمنان او دعوت میکند.»(3)رفتار بر اساس سیره پیامبر و امامان علیهمالسلام :ـ رسول خدا صلیاللهعلیهوآله فرمود: «مهدی علیهالسلام روش مرا دنبال میکند و هرگز از روش من بیرون نمیرود.»(4)او رفتار میکنند.»(5)میکند... .»(6)روش سیاسی و اجتماعی:یکی از شاخصهای بسیار مهم و برجسته در حکومت امام مهدی علیهالسلام مبارزه با دولتهای باطل و اقامه قسط و عدل به معنای واقعی و وسیع کلمه است. در این باره روایات فراوانی وارد شده است که در ذیل نمونههایی از آن را مرور میکنیم:ـ امام باقر علیهالسلام میفرماید: «هنگامی که قائم قیام کند، هر دولت باطلی از بین میرود.»(7) از این روایات استفاده میشود که اولین کار امام علیهالسلام مبارزه با دولتهای باطل خواهد بود. ـ امام رضا علیهالسلام میفرماید: «ترازوی عدالت را در میان مردم مینهد و [در سرتاسر حکومتش] هیچ انسانی به دیگری ستم نخواهد کرد.»(8)ظلم و جور بود.»(9)میکند.»(10)بد اجرا میگردد).»(11)گرما وارد خانه میشود، وارد خانههای مردمان کند.»(12)روش مدیریتی و قضایی:امام عصر علیهالسلام برای اداره جهان استانداران و وزیرانی میگمارد که جز به مصالح اسلام و رضایت خدا به چیزی نمیاندیشند. چنانکه در روایات، ترکیب دولت مهدی علیهالسلام را از پیامبران، جانشینان آنان، تقوی پیشگان و صالحان روزگار و امتهای پیشین و از سران و بزرگان پیامبران علیهمالسلام بیان میکنند که نام برخی از آنها نیز در روایات آمده است.(13)سنگ نگذارد.»(14)میدهد که شهرها را آباد سازند.»(15)میگردد.»(16)کرد.»(17)منحرف میسازد.»(18)میان آنها داوری کنی، با عدالت داوری کن... .»(19)حکم کن، و از هوا و هوسهای آنها پیروی نکن.»(20)(قرآن) نیز بر طبق قرآن حکم میکند.»(21)کتابهای تحریف شده.روشهای اقتصادی:براساس روایات، امام مهدی علیهالسلام فقر را از بین میبرد،(22) و در دوران او در تمامی روی زمین خرابی باقی نمیماند مگر آنکه آباد شود،(23) بردهها آزاد و قرضها و دیون همه پرداخت میشود،(24) گنجها را استخراج میکند و ثروتها را تقسیم مینماید،(25) زمین در دست شیعیان آن حضرت قرار میگیرد.(26) به اندارهای که کسی بتواند بر دارد و حمل کند، مال و ثروت در اختیار درخواست کننده قرار میدهد،(27) عدالت و سازندگی را در همه شهرها گسترش میدهد(28) و خوان حکمت و ثروت گسترده میشود(29) و با ثروت اندوزی مبارزه میشود.(30)زمان بر سه محور اساسی زیر خواهد بود. 1. اصالت دادن به کتاب و سنت؛ 2. اداره جامعه بر اساس روش پیامبر صلیاللهعلیهوآله و امامان علیهمالسلام ؛3. اقامه قسط و عدل در تمام امور حکومتی، اجتماعی و سیاسی به معنای واقعی کلمه.پی نوشت:1. «اَلْقائِمُ مِنْ وُلْدی، اِسمُهُ اِسْمی، وَ کُنْیَتُهُ کُنْیَتی وَ شَمائِلُهُ شَمائِلِی وَ سُنَّتُهُ سُنَّتِی. یُقیمُ النَّاسَ عَلی مِلَّتی وَ شَریعَتی وَ یَدْعُوهُمْ إلی کِتابِ اللَّهِ عَزَّو جلَّ». بحارالانوار، ج 51، ص 73، باب 1، ح 19.2. نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتی (پارسایان، 1379) خ 138. «یَعْطِفُ الْهَوی عَلیَ الْهُدی إذا عَطَفُوا الهُدی عَلیَ الهَوی وَ یَعْطِفُ الَّرأی عَلی القُرآنِ اِذا عَطَفُوا القُرآنَ علی الرِّأی...وَ یُحیی مَیِّتَ الکتابِ وَ السُّنَّةِ».3. «...یَدْعُوا النَّاسَ اِلی کِتابِ اللَّهِ وَ سُنَّةِ نَبِیِّهِ وَ وِلایَةِ عَلی بْنِ اَبی طالِبٍ وَ الْبَراءَةِ مِنْ عَدُوِّهِ». یوم الخلاص، کامل سلیمان (بیروت: دارالکتاب اللبنانی، الطبعة الثالثة، 1402 ه ق)ص 325.4. «اَنَّ الْمَهدی یَقفُوا اَثَری لا یُخطیء». منتخب الاثر فی الامام الثانی عشر، لطف الله صافی (طهران: مکتبة الصدر، الطبعة الثالث) ص 491، فصل 9، باب 3، ح 2.5. قال الصادق علیهالسلام : «... وَ اَنْ یَسیرَ فِیْهِمْ بِسیرَةِ رَسوُل اللّهِ صلیاللهعلیهوآله وَ یَعْمَلُ فِیْهِمْ بِعَمَلِهِ». علامه محمد باقر مجلسی، بحارالانوار (تهران، المکتبة الاسلامیة، الطبعة الثالثه، 1398 ه ق) ج 52، باب 28، ح 78. 6. عن عبدالله بن عطاء، عن أبا عبداللّه علیهالسلام قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ سیرَةِ الْمَهدی کَیْفَ سیرَتُهُ؟ قَالَ: یَصْنَعُ ما صَنَعَ رَسُولُ اللّه صلیاللهعلیهوآله ...». بحارالانوار (همان) ح 108. 7. «اِذا قامَ القائِمُ ذَهَبَ دولةُ الباطِلُ». محمد بن یعقوب کلینی، الکافی (بیروت، دارالاضواء) ج 8، ص 278. 8. «... وَ وَضَعَ میزانَ العَدلِ بَیْنَ النَّاسِ، فَلا یَظْلِمُ اَحَدٌ أَحَدا». بحارالانوار (پیشین) ج 52، ص 321، باب 27، ح 29. 9. «... یَمْلأُ بِهِ الاَرضَ قِسطَا وَ عَدْلاً کَمَا مُلِئَتْ جَوْرا وَ ظُلْما». همان مدرک، ح 30.10. «اِذا قامَ قائِمُ أهلِ البیتِ قَسَّمَ بالسّویّةِ وَ عَدلَ فِی الرَّعِیَّةِ...». همان مدرک، ح 103.11. «... وَ یَعْدلُ فی خَلْقِ الرَّحمانِ البَرّ مِنْهُمْ وَ الفاجِرَ». بحارالانوار (پیشین) ج 51، ص 29، باب 2، ح2.12. «... أما وَ اللّهِ لِیَدخُلَنَّ عَلَیْهِمْ عَدْلَهُ جوفَ بُیُوتِهِمْ کَما یَدْخُلُ الحَرّ والقُرّ». بحارالانوار (پیشین) ج 52، باب 27، ح 131. 13. حضرت عیسی علیهالسلام ، هفت نفر از اصحاب کهف، یوشع وصی موسی علیهالسلام ، مؤمن آل فرعون، سلمان فارسی، ابو دجانه انصاری، مالک اشتر نخعی و قبیله همدان. ر،ک: نجم الدین طبسی، چشم اندازی از حکومت مهدی علیهالسلام (قم، شرکت چاپ و نشر سازمان تبلیغات اسلامی، چاپ دوم، 1377 ش) ص 190.14. «یَکُونُ مِنَ اللَّهِ عَلی حُذوٍ لا یُغیّر بِقرابةٍ ولا یَضَعُ حَجَرا حَجَرا». ابن طاووس، ملاحم الفتن فی ظهور الغائب المنتظر (بیروت، مؤسسة الوفاء، الطبعة السادسة، 1403) ص 108، به نقل از عصر غیبت (مرکز جهانی علوم اسلامی) ص 258.15. قال الصادق علیهالسلام : «یُفَرِّقُ الْمَهدی اَصحابَهُ فِی جَمیعِ الْبُلْدانِ وَ یَأْمُرُهُمْ بِالْعَدْلِ وَ الاِحسانِ وَ یَجْعَلُهُمْ حُکّامَا فِی الاَقالِیمِ وَ یَأْمُرُهُمْ بِعُمْرانِ الْمُدُنِ» علی محمد دخیل، الامام المهدی علیهالسلام (بیروت، دار المرتضی، 1403 هق) ص 371. به نقل از تاریخ غیبت، ص 258. 16. «اِذا قَامَ القائِمُ حَکَمَ بِالْعَدلِ وَ ارْتَفَعَ فِی اَیَّامِهِ الْجَورُ، و أمَنَتْ بِهِ السُبُلُ». بحارالانوار: (پیشین) ج 52، باب 27، ح 83.17. «وَ حَکَمَ بَیْنَ النّاس بِحُکم داوودَ و حُکمِ مُحمَّدٍ». بحارالانوار (پیشین) ادامه حدیث 83.18. «یا داوُودُ اِنَّا جَعَلْناکَ خَلیفَةً فِی الأرْضِ فَاحْکُمْ بَیْنَ النّاسِ بِالحَقِّ وَ لا تَتَّبِع الهَوی فَیُضلَّکَ عَنْ سَبیلِ اللّهِ...». ص / 26.19. «و ان حکمتَ فَاحْکُمْ بَیْنَهُمْ بِالقِسطِ...». مائده/42.20. «فَأحْکُمْ بَیْنَهُمْ بِما اَنْزَلَ اللَّه وَ لا تَتَّبعْ اَهْواءَهُمْ...». مائده / 48.21. «یَحکُمْ بَیْنَ أَهْلِ التوراةِ بِالتّوارةِ وَ بَیْنَ اَهْلِ الاِنْجیلِ بِالاِنْجیلِ، وَ بَیْنَ أَهْلِ الزَّبورِ بِالزَّبُورِ وَ بینَ اَهْلِ الْفرقانِ بِالْفُرقانِ...». بحارالانوار (پیشین) ح 84. 22. مجلسی، بحارالانوار (دار الکتب الاسلامیة، 1365 ه . ش)، ج 52، ص 39، روایت 212.23. خوئی، منهاج البراعة (بنیاد فرهنگی امام المهدی قم) ج 8، ص 353. 24. قزوینی، الامام المهدی (مؤسسة الوفاء، قم 1405 ه)، ص 631. 25. منتخب الاثر، (پیشین) ص 472، فصل 7، باب 3، حدیث 2.26. کلینی، الکافی (دار الکتب الاسلامیة تهران، 1363) ج 1، ص 408. 27. ترمزی، سنن ترمذی (دار الفکر بیروت، 1408 ه . ق) ج 4، ص 439، روایت 2232.28. کامل سلیمان، یوم الخلاص (دار الکتاب لبنانی، بیروت، 1402 هق) ص 315. 29. نعمانی، الغیبة، (مؤسسة الاعلمی، بیروت، 1403 ه . ق) ص 158.30. طوسی، تهذیب الاحکام (دار الکتب الاسلامیة، 1365
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 619]