تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 16 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):تا زمانى كه مردم، امر به معروف و نهى از منكر نمايند و در كارهاى نيك و تقوا به ي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826625560




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

متهم ردیف اول


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: متهم ردیف اول اشاره: کارشناسان امور تربیتی همواره بر این باورند که در رفتارهای نیک و بد انسانها، سه عامل زیر نقش آفرینی می کنند:1. اراده و تصمیم شخص2. محیط3. وراثتبا مرور آیات قرآن در می یابیم که تنها عامل مسلط و سرنوشت ساز در عملکرد آدمی، اراده فرد مکلف است و عوامل محیطی و وراثنی تنها نقش زمینه ای و اثر بخشی دارند؛ به عبارت دیگر، اراده، عامل مسلط است و محیط و وراثت عوامل موثر.
نفس
در قرآن کریم می خوانیم:مَنْ عَمِلَ صَالِحًا فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ أَسَاءَ فَعَلَیهَا وَمَا رَبُّكَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِیدِ(فصلت/46)کسی که عمل صالحی انجام دهد، سودش برای خود اوست؛ و هر کس بدی کند، به خویشتن بدی کرده است؛ و پروردگارت هرگز به بندگان ستم نمی‌کند!هر چه کنی به خود کنی  گر همه نیک و بد کنیآری! ریشه‏ى حوادث تلخ و شیرین را در عملكرد خود جستجو كنید و نه چیز دیگر: «مَن عمل صالحا فلنفسه و من اساء فعلیها» 1. به خدا نسبت ندهید؛ چنانكه قرآن مى‏فرماید: همین كه انسان را پروردگارش آزمایش و اكرام نماید، گوید: پروردگارم مرا گرامى داشته و در شرایط دیگر گوید: پروردگارم مرا خوار كرد. «ربّ اكرمن... ربّ اهانن»؛ امّا قرآن پاسخ مى‏دهد: چنین نیست بلكه خوارى شما به خاطر آن است كه به یتیم و مسكین رسیدگى نكردید. «كلا بل لا تكرمون الیتیم»(1)2. به مردم نسبت ندهید. چنانكه در قیامت مستضعفان به مستكبران مى‏گویند: «لولا انتم لكنا مؤمنین»(2) شما مقصّرید، اگر شما نبودید، ما ایمان مى‏آوردیم.خطاهای خود را به محیط نسبت ندهید چرا که بر طبق آموزه های قران،  زن فرعون در محیط طاغوت و ترس و ثروت بود؛ امّا جذب هیچ یك نشد. «امرأة فرعون»، فرشتگان نیز به هنگام قبض روح بعضى كه محیط را مقصّر مى‏دانند مى‏گویند: «ألم تك ارض اللّه واسعة»آیا زمین خداوند بزرگ نبود، چرا هجرت نكردید و در استضعاف باقى ماندید؟3. به نیاكان منسوب نسازید. هنگامى كه به منحرفان گفته مى‏شود از آنچه خداوند نازل كرده پیروى كنید گویند: «نتّبع ما وجدنا علیه اباءنا»(3) ما از آنچه پدرانمان را بر آن یافته‏ایم پیروى مى‏كنیم.4. به انبیا نسبت ندهید. چنانكه كفّار انبیا را مقصّر مى‏دانستند و به آنان مى‏گفتند: «انّا تطیّرنا بكم»(4) ما وجود شما را شوم مى‏دانیم و تمام بدبختى‏هاى ما از سوى شماست.5. به والدین(عامل وراثتی) منسوب ندانید. چرا كه قرآن انسان را داراى اختیار دانسته و حدودى را براى اطاعت از والدین مقرّر كرده و مى‏فرماید: «وان جاهداك لتشرك بى ما لیس لك به علم فلاتطعهما»(5) اگر پدر و مادرت تلاش كردند كه بدون علم به سراغ غیر خدا روى، هرگز از آنان اطاعت مكن.6. به معبودها نسبت ندهید. چنانكه قرآن مى‏فرماید: «لا ینفعكم شیئاً و لا یضرّكم»(6) این بت‏ها هیچ سود و زیانى به شما نمى‏رسانند.7. به جنسیّت و مرد و زن بودن نسبت ندهید. زیرا قرآن مى‏فرماید: «مَن عمل صالحاً»(7) یعنى اصل عمل است، از هركس كه صورت پذیرد. 8. به شیطان نسبت ندهید. چنانكه شیطان مى‏گوید: مرا مقصّر ندانید و ملامت نكنید، بلكه خودتان را سرزنش كنید، «دعوتكم فاستجبتم»(8) این شما هستید كه دعوت مرا با آزادى و آگاهى پذیرفتید.9. به رفیق نسبت ندهید. چنانكه در قیامت منحرفان رو به یكدیگر كرده و مى‏گویند: شما بودید كه با سوگند و قدرت (به عنوان خیر و صلاح) به سراغ ما مى‏آمدید، ولى آنان پاسخ مى‏دهند: «بل لم تكونوا مؤمنین»(9) بلكه خود شما اهل ایمان نبودید.10. به محیط نسبت ندهید. همان گونه كه زن فرعون در محیط طاغوت و ترس و ثروت بود؛ امّا جذب هیچ یك نشد. «امرئة فرعون»(10)، فرشتگان نیز به هنگام قبض روح بعضى كه محیط را مقصّر مى‏دانند مى‏گویند: «ألم تك ارض اللّه واسعة»(11) آیا زمین خداوند بزرگ نبود، چرا هجرت نكردید و در استضعاف باقى ماندید؟آری! بى توجّهى و كم فكرى خود را درمان کنید؛ «لو كنّا نسمع او نعقل» اگر به نداى انبیا گوش مى‏دادیم یا تعقل مى‏كردیم بدبخت نمى‏شدیم!(12)_____________________1) فجر، 15 - 20.2) سبأ، 31.3) لقمان، 21.4) یس، 18.5) لقمان، 15.6) انبیاء، 66.7) فصلت، 46.8) ابراهیم، 22.9) صافّات، 28.10) تحریم، 11.11) نساء، 97.12)با تصرف از تفسیر نورفرآوری: شکوری_کارشناس بخش قرآن





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 176]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن