واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: كار با آتش
محمدرضا آهنج كارگردان سري دوم مجموعه تلويزيوني «عمليات 125» است كه متفاوت با بخش اول در حال پخش از شبكه تهران است.اين مجموعه تلويزيوني درباره زندگي آتش نشانهايي است كه به تازگي وارد اين عرصه شدهاند و حالا بعد از پشتسر گذاشتن دورههاي آموزشي به ايستگاهها آمده و با ماجراهاي جديدي روبهرو شده اند.چطور شد كه از شما براي ساخت مجموعه تلويزيوني «عمليات 125 » دعوت كردند؟اتفاقاتي كه در سري دوم نسبت به سري اول رخ ميدهد پرتحركتر است و به دليل پيشينهام، تهيه کننده کار از من دعوت به كار كرد.سعي كرديد كه از حال و هواي سري قبلي خارج بشويد؟صحبتهايي با عليرضا افخمي به عنوان ناظر كيفي، تهيه كننده و نويسنده كار داشتيم كه آن فضا و آن آدمها را اگر ميشود تكرار نكنيم و همه چيز نو باشد. نيت من اين بود كه فضاي جديد را با آدمهاي جديد تجربه كنيم.به همين دليل از بازيگران جديد در كار استفاده كرديد؟به خاطر فاصلهاي كه بين ساخت دو سري مجموعه تلويزيوني افتاد نميتوانستيم همه بازيگران را در كنار خود داشته باشيم. يكسري هم كه به دليل خود داستان كنار گذاشته شدند. ما در سري اول جوان هايي داريم كه ميآيند آموزش ميبينند و در پايان اين آموزش فيلم تمام ميشود و در سري دوم ديگر در جايگاه آموزش و استخدام نيستيم و به دليل روند داستان بعضي از اين آدمها را ديگر نميبينيم. وقتي شخصيتها در ايستگاهها مستقر ميشوند با آدمهاي جديد و فضاي جديدي روبهرو ميشوند.آيا از ابتدا كه براي كارگرداني كار دعوت شديد همه چيز آماده و مهيا بود و متن كاملي در دست داشتيد؟من زماني آمدم كه تا حدود 10 قسمت از كار كامل نوشته شده بود و قسمت هاي ديگر هم طرح كلي اش شكل گرفته بود و منتظر پايان كار بودند. اين مجموعه در چند قسمت ساخته ميشود؟اين پروژه قرار است در 100 قسمت طراحي و ساخته شود و در چند مرحله كار ميشود. كار با آتش است و شوخيبردار هم نيست. ارتفاع، سقوط، تصادف، اينها سختيهاي كار است و اصلاً شوخي ندارد. ضمن اين كه كار خالي از اشكال هم نيست.چرا از بازيگري به جاي بازيگر ديگر كه در سري اول بازي كرده است و همان نقش را بازي ميكند استفاده كرديد؟ما قراردادي با بازيگران نداشتيم كه بايد مثلاً تا 60 قسمت در اختيار اين كار باشيد. اگر بازيگري جايگزين بازيگر ديگر شده است به دليل نبودن بازيگر اول است. من خيلي دوست داشتم حتي نام اين كار تغيير كند و داستان يك سري آتش نشان باشد كه اتفاقات مجموعه با آنها پيش ميرود و اهداف آتش نشاني به عنوان سفارش دهنده كار هم در نظر گرفته شود. ما يك قصه داشتيم كه تكليف نقشها همه مشخص بود و من وفادار به آن قصه بودم. از چه تكنيكهايي در كار استفاده كرديد؟تنها چيزي كه ميتوانم بگويم اين است كه سعي كرديم با حفظ تناسبات، از زواياي مختلف تصويربرداري كنيم. معمولاً با دو دوربين ولي گاهي با پنج دوربين هم كار كرديم و بعضي از زواياي اكشن را با تنوع تصويربرداري كرديم و تكرار هم داشتيم و اين به تدوينگر كار كمك ميكند كه از تنوع بيشتري در نماها استفاده كند.پس يك كار پر امكانات و پرخرج بوده است؟اين چيز عجيبي نيست و يك چيز متداول است و ما خيلي راه داريم تا به استانداردهاي دنيا برسيم. فضا ميطلبيد و تهيه كننده هم از شعور بالايي برخوردار بود.آيا از اين كار راضي هستيد؟كار روي آنتن حال وهواي ديگري دارد، ما هفتهاي كار را تدوين ميكنيم. كار ساخت موسيقي كمي ديرتر انجام ميشود چرا كه به گروه دير ملحق شدند و به دليل بالا بودن حجم پلانهاي موجود، اين اتفاق هفته به هفته انجام مي شود.كار ساخت يك مجموعه تلويزيوني حادثه اي چهقدر سختي و مشقت دارد؟به اندازه همان عمليات براي ما سختي و مشقت داشت و متفاوت بود. كار با آتش است و شوخيبردار هم نيست. ارتفاع، سقوط، تصادف، اينها سختيهاي كار است و اصلاً شوخي ندارد. ضمن اين كه كار خالي از اشكال هم نيست.از تيم بدلكاري هم در كار استفاده كرديد؟بله، طراح حركات بدلكاران ما آقاي فتحي بود، كه خيلي به ما كمك كردند و به روز كار كردند.بعد از اين كار قصد انجام كار ديگري را داريد؟بله ، ساخت مجموعه اي تلويزيوني به نام «ستارههاي سربي» را براي شبكه دو سيما در دست دارم كه در 13 قسمت توليد ميشود. يك كار اجتماعي متفاوت است و با تمام كارهاي ديگري كه در كارنامهام دارم متفاوت است.منبع : همشهري تنظيم براي تبيان : مسعود عجمي
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 161]