واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: بسم الله الرحمن الرحیمقوی ترین مردان ایران
کاربران گرامی سلام.روز جمعه در تهران مسابقه انتخابی قوی ترین مردان ایران برای شرکت در مسابقات بهاره کیش برگزار شد.هیاهو و شور فراوانی در سراسر مسابقات حکم فرما بود.این جوانان برومند و تنومند که حداقل یک صد کیلو گرم تا یک صد و پنجاه کیلو گرم وزن داشتند بافریاد های رعد آسا کنده های سنگین را بر بالای سر می بردند ،گونی های یک صد کیلویی را در مسافت طولانی با سرعت تمام حمل می کردند و وزنه های دویست ،دویست و بیست و دویست وچهل کیلو گرمی را از پلکان آهنی بالا می بردند. در پایان هم مانند هر مسابقه ای غم ها وشادی ها تقسیم گردید.قوی ترین مردان مدینه یا جهانالبته در زمان پیامبر اکرم نیز از ایندست مسابقات بر گزار می شد،به نمو نه ای که شخص پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) در آن شرکت داشتند توجه نمایید: جوانان مسلمان سرگرم زورآزمایى و مسابقه وزنه بردارى بودند. سنگ بزرگى آنجا بود كه مقیاس قوت و مردانگى جوانان به شمار میرفت و هركس آن را به قدر توانایى خود حركت میداد. در این هنگام رسول اكرم رسید و پرسید: «چه میكنید؟». داریم زورآزمایى میكنیم. میخواهیم ببینیم كدامیك از ما قویتر و زورمندتر است.از همه قویتر و نیرومندتر آن كس است كه اگر در موردى عصبانى شد و موجى از خشم در روحش پیدا شد، تسلط بر خویشتن را حفظ كند، جز حقیقت نگوید و كلمه اى دروغ یا دشنام بر زبان نیاورد«میل دارید كه من بگویم چه كسى از همه قویتر و نیرومندتر است؟». البته چه از این بهتر كه رسول خدا داور مسابقه باشد و نشان افتخار را او بدهد.
جمعیت همه منتظر و نگران بودند كه رسول اكرم كدامیك را به عنوان قهرمان معرفى خواهد كرد؟ عده اى بودند كه هر یك پیش خود فكر میكردند الان رسول خدا دست او را خواهد گرفت و به عنوان قهرمان مسابقه معرفى خواهد كرد. رسول اكرم: «از همه قویتر و نیرومندتر آن كس است كه اگر از یك چیزى خوشش آمد و مجذوب آن شد، علاقه به آن چیز او را از مدار حق و انسانیت خارج نسازد و به زشتى آلوده نكند. و اگر در موردى عصبانى شد و موجى از خشم در روحش پیدا شد، تسلط بر خویشتن را حفظ كند، جز حقیقت نگوید و كلمه اى دروغ یا دشنام بر زبان نیاورد. و اگر صاحب قدرت و نفوذ گشت و مانعها و رادعها از جلویش برداشته شد. زیاده از میزانى كه استحقاق دارد دست درازى نكند»در طول سی سال گذشته جوانان فراوان به مقام قهرمانی در مسابقات بت نفس شکنی دست یافتند ودر پایان مسابقه کامشان از شهد شیرین شهادت خوشگوا ر گردید.گواراترین نوشیدنیآیا می خواهید شماهم از قوی ترین مردان جهان باشید؟ راه حل را از زبان امام محمد باقر (علیه السلام) می شنویم: هیچ قدرتی مانند جلو گیری از خشم نیست.امام علی (علیه السلام) نیز در نامه معروف خویش به امام حسن (علیه السلام) می فرمایند: فرزندم! من هیچ جرعه ای را گواراتر و خوش سرانجام تر از خشمی که فرو برده می شود نیافتم. چگونگی کنترل خشمشاید این سوال در ذهنتان پدید بیاید که بله همه می دانیم عصبانیت و خشم خوب نیست اما نمی دانیم چگونه جلوی عصبانیت و فوران خشم خود را بگیریم. در این بخش به برخی از راه حل های کمتر شنیده شده اشاره می کنیم. 1-خوراکی هاشاید باورتان نشود یکی از علل خشم ناخواسته و عصبانیت زودرس ریشه در خوراکی های دارد. ادویه جات تند در خوراکی های کودکان و بزرگسالان موج می زند. چیپس ها ،فست فود ها، ساندویچ ها، همگی آکنده از این محرک ها هستند. به کودکان و جوانان اطراف خود نگاه کنید، پرخاشگری سال به سال رو به افزایش است. درواقع در این جا به اصل مهم تاثیر بدن در روح و روان پرداختیم. این در شرایطی است که غذا ها و خوراکی های ما همگی از حلال باشد. زیرا غذای حرام و شبهه ناک مانند برخی از اقلام خوراکی های وارداتی که از مجرای قانونی وارد بازار مسلمانان نشده است از مشتقات گوشتی و یا روغن های حیوانی بدون ذبح شرعی برخورداراست؛ مسلما روح انسان را در پذیرش حق یاری نخواهند کرد. غذای حرام و شبهه ناک راه را برای پذیرش خیر و خوبی به روی انسان کم کم می بندد. در نتیجه تند خویی در جان انسان مانند عنکبوتی نفرت انگیز تارهای سیاهی خواهد تنید تا قلب انسان را اسیر و شکار خود سازد. کربلا را فراموش نکنیم، امام حسین (علیه السلام) فرمود : به یقین شکم های شما از حرام آکنده شده است ... .اى كسانى كه ایمان آوردهاید، اگر دروغگویى برون شده از فرمان خداى به شما خبرى آورد نیك بررسى كنید تا مبادا نادانسته به مردمى آسیب رسانید، و آنگاه بر آنچه كردید پشیمان گردید.2-شنیدنی هایادمان نرود یکی از مهم ترین گیرنده ها و ورودی های روح و روان آدمی گوش است. اگر در سر راه ورود این گیرنده پالایشگر قرار ندهیم روح ما آلوده می شود و بر همین اساس تصمیم می گیرد. بسیار ازعصبانیت های مهارنشدن ماریشه در شنیدنی های ناروای ما دارد. بدون دقت در مجلس غیبت می نشینیم ، بدون تحقیق به بدگویی های دیگران، باور می کنیم و براساس آن تصمییم به عکس العمل نشان دادن می کنیم. بنابر همین خصلت عجول بودن انسان خداوند متعال در قرآن می فرماید: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِن جَاءكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَأٍ فَتَبَیَّنُوا أَن تُصِیبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَى مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِینَ.(6،حجرات) ترجمه:.... اى كسانى كه ایمان آوردهاید، اگر دروغگویى برون شده از فرمان خداى به شما خبرى آورد نیك بررسى كنید تا مبادا نادانسته به مردمی آسیب رسانید، و آنگاه بر آنچه كردید پشیمان گردید.این آیه درباره" ولید بن عقبه" نازل شده است كه پیامبر (صلی الله علیه و آله) او را براى جمعآورى زكات از قبیله" بنى المصطلق" اعزام داشت. هنگامى كه اهل قبیله با خبر شدند كه نماینده رسول اللَّه (صلی الله علیه و آله) مىآید با خوشحالى به استقبال او شتافتند، ولى از آنجا كه میان آنها و" ولید" در جاهلیت خصومت شدیدى بود تصور كرد آنها به قصد كشتن او آمدهاند. و از همانجا خدمت پیامبر (صلی الله علیه و آله) بازگشت (بى آنكه تحقیقى در مورد این گمان كرده باشد) و عرض كرد: آنها از پرداخت زكات خوددارى كردند! و مىدانیم امتناع از پرداخت زكات یك نوع قیام بر ضد حكومت اسلامى تلقى مىشد، بنا بر این مدعى بود آنها مرتد شدهاند!.پیامبر (صلی الله علیه و آله) سخت خشمگین شد و تصمیم گرفت با آنها پیكار كند. پیامبر (صلی الله علیه و آله) به" خالد بن ولید بن مغیره" دستور داد به سراغ قبیله" بنى المصطلق" رود، ولى فرمود: شتابزده كارى انجام مده. "خالد" شبانه به نزدیكى قبیله رسید و ماموران اطلاعاتى خود را براى تحقیق فرستاد، آنها خبر آوردند كه بنى المصطلق به اسلام كاملا وفا دارند و صداى اذان و نماز آنها را با گوش خود شنیدهاند. صبحگاهان "خالد" شخصا به سراغ آنها آمد، و صدق گفتار مخبرین را ملاحظه كرد. خدمت پیامبر (صلی الله علیه و آله) بازگشت و ماجرا را به عرض رسانید، در این هنگام آیه فوق نازل شد و به دنبال آن پیامبر مىفرمود: "التانى من اللَّه، و العجلة من الشیطان"، درنگ كردن و تحقیق از سوى خدا است و عجله از شیطان است4و3- خواندن این دو مورد دیگر نیاز به شرح و تفصیل ندارد. رفتار انسان در گرو نگرش ها و علایق قلبی اوست.آنچه خوانده شود و دیده شود و پذیرفته شود در عمل او آشکار خواهد شد.بابا طاهر عریان زیبا سرود: زدست دیـده و دل هـر دو فریاد که هرچه دیده بیند دل کند یاد بسازم خنجری نیشش ز فولاد زنـم بـر دیـده تـا دل گـردد آزاد به امید آنکه جانمان را از اسارت خشم آزاد سازیم.رضاسلطانی -گروه دین و اندیشه تبیان
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 355]