تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر پنج خصلت نبود، همه مردم جزوِ صالحان مى شدند: قانع بودن به نادانى، حرص به دنيا، بخ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803997622




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خلق فاطمه(علیهاالسلام) از نور خداست


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: خلق فاطمه(عليهاالسلام) از نور خداست
حضرت زهرا عليهاالسلام
السلام عليك يابن فاطمة الزهرا سيدة نساءالعالمين؛ سلام بر تو اى فرزند فاطمه زهرا سرور زنان عالميان در اين مطلب به ادامه شرح فراز سلام به حضرت فاطمه(عليهاالسلام) در زيارت عاشورا مي پردازيم. معنى زهرايكى از القاب مشهور حضرت فاطمه(عليهاالسلام)، زهرا است و در روايات و زيارات ائمه طاهرين (عليهم‎السلام) مادر خودشان را به اين لقب بسيار ذكر كرده‎اند.در كتب لغت مي‎گويند: "الزهرا" المراءة المشرقة الوجه و يكى از ستاره‎ها را به نام زهره ناميده‎اند به جهت آنست كه نزديك به زمين و نورانيت و روشنايى او بيش از ستاره‎هاى ديگر است.  فاطمه(عليهاالسلام) از نور خدا خلق شده شيخ صدوق در علل الشرايع از جابر نقل مي‎كند كه از امام صادق(عليه‎السلام) سؤال كردند كه چرا فاطمه را زهرا ناميدند؟ فرمود: چون خداوند او را از نور عظمت خود خلق كرد، از آن نور، اهل آسمان و زمين را روشنايى داد به طوري كه نور وى چشم‎هاى ملائكه را پوشاند، و همگى به رو افتادند و خدا را سجده كردند، عرض كردند پروردگار اين چه نوري است؟ ندا رسيد اين نوريست از نور من كه در آسمان ساكن نمودم و از عظمت خودم او را خلق كردم و او را از صلب پيغمبرى از پيغمبران خودم بيرون مي‎آورم و آن پيغمبر را بر همه پيغمبران برتري مي‎دهم و از اين نور ائمه را بيرون مي‎آورم كه به امر من قيام نمايند و به حق من هدايت يابند و ايشان را خلفاء خودم در زمين قرار مي‎دهم .نور عبارت از روشنايى است كه از خورشيد و ماه و ستارگان به زمين مي‎رسد و بشر از آن استفاده مي‎كند. و همچنين لفظ نور بر روشنايى كه از آتش و ساير اجسام ديگر به دست مي‎آيد اطلاق مي‎شود. حال بايد فهميد كه خداوند، فاطمه را كه از نور خود خلق فرموده يعنى چه؟ آيا خدا هم مانند اين اجسام داراى نور و روشنايى است كه داراى حرارت هستند. (خدا منزه است از اينگونه سخنان ).پس از آن كه معنى نور بودن خدا معلوم شد، معناى خلقت نور فاطمه از نور خدا هم روشن مي‎گردد به اين بيان كه همانطور كه خدا منشاء نور هدايت است، مظهر اين نور هدايت را فاطمه قرار داد و فاطمه روشنايى به اهل زمين و آسمان داد، يعنى به واسطه فاطمه، اهل آسمانها و زمين هدايت شدند.مفسرين در معنى آيه: الله نور السموات و الارض بياناتى نموده‎اند كه بهترين آنها اين است كه خدا نور آسمانها و زمين است يعنى راهنماى اهل آسمان و زمين است و به هدايت او، بندگان هدايت شوند و به نور هدايت او راه سعادت را پيدا كرده و از راه ضلالت دورى كنند چنانكه انسان نابلد در شب تاريك در ميان بيابان به روشنايى احتياج دارد تا راه را پيدا كند همچنين مكلفين در اين دنيا به نور هدايت الهى و الطاف توفيق او نيازمندند تا راه سعادت را از راه شقاوت تميز دهند.كلينى در كافى از عباس بن بلال روايت کرده كه گفت: از حضرت رضا(عليه‎السلام) پرسيدم كه معنى آيه شريفه "الله نور السموات و الارض" چيست؟ فرمود: خدا هدايت كننده اهل آسمانها و اهل زمين مي‎باشد و روايات ديگرى هم به اين مضمون از اهل بيت اطهار رسيده است. پس اين روايت كاملا روشن مي‎كند كه نور بودن خدا يعنى هدايت كردن بندگان خود به وسيله انبياء و اوصياء ايشان و علمايى كه در آن عصر بودند و لذا در روايات، "مثل نوره كمشكوة" را به وجود مبارك پيغمبر تاويل فرموده‎اند.پس از آن كه معنى نور بودن خدا معلوم شد، معناى خلقت نور فاطمه از نور خدا هم روشن مي‎گردد به اين بيان كه همانطور كه خدا منشاء نور هدايت است، مظهر اين نور هدايت را فاطمه قرار داد و فاطمه روشنايى به اهل زمين و آسمان داد، يعنى به واسطه فاطمه، اهل آسمانها و زمين هدايت شدند.در "كافى" آمده است كه امام صادق(عليه‎السلام) به "سماعه" فرمود: اول چيزي كه خدا را از مجردات خلق فرمود عقل بود آن هم از نور خودش . چون به واسطه عقل، خوب و بد تميز داده مي‎شود و حقايق اشياء را مى‎بيند. در حقيقت به منزله چشم و راهنماى انسانست كه انسان را بسوى كارهاى خوب هدايت مي‎كند. خداوند فرمود اين را هم از نور خودم خلق كردم يعنى چون من خودم نور هدايت هستم عقل را هم خلق كردم تا هادى مردم باشد.پس معلوم شد اين كه خداوند خودش را در قرآن معرفى به نور مي‎فرمايد؛ يعنى خدا هادى اهل زمين و آسمانها است: "مثل نوره كمشكوة". مَثل نور حقتعالى كه هدايت باشد مثل روزنه‎اى است در ديوارى كه نهايت آن به خارج راه ندارد مانند طاقچه‎اى كه در آن طاقچه "فيها مصباح" چراغى افروخته‎اند، "المصباح فى زجاجة" كه آن چراغ افروخته شده در قنديلي از شيشه و بلور است. اگر چه اطراف چراغ را گرفته ولى به واسطه آن شفافيتي كه دارد مانع از آن نور چراغ نمي‎شود بلكه آن نور به اطراف روشنايى مي‎اندازد. با استناد به تفاسير آيه نور و  و روايات در مي‎يابيم كه فاطمه زهرا(عليهاالسلام) مانند كوكب درّى است كه آن ستاره، از خود نور دارد."الزجاجة كانها كوكب درى" آن شيشه و بلور از شدت صفا و لطافت مانند ستاره‎اى است كه در كمال درخشندگى باشد. "يوقد من شجرة مباركة" يعنى اين چراغ و مصباح افروخته شده از روغن درختى است كه بسيار با بركت و نفع دهنده است. "زيتونة" كه زيتون باشد. "لاشرقية و لاغربية" معانى بسيارى براى اين جمله شده كه بهتر از همه اينست كه اين درخت زيتون از درخت‎هاى دنيا نيست كه در شرق و غرب عالم باشد. "يكاد زينتها يضىء" نزديك است روغن آن درخت از غايت تلالو روشنى دهد قبل از آن كه در چراغ ريخته شود. "و لو لم تمسسه نارا" اگر چه به آن آتشى نرسيده باشد، يعنى صفا و درخشندگى آن روغن به اندازه‎ايست كه بدون آتش روشنايى بخشد و اگر در چراغ رود روشن شود. "نور على نور" يك روشنى افزوده روى روشنى ديگر خواهد بود يعنى روشنايى زيت همدست با نور چراغ و لطافت زجاجة شده و در مشكوة كه جامع انواراست آن نور به غايت روشنايى انداخته است. "يهدى الله لنوره من يشاء" حقتعالى هر كس را بخواهد به نور خود كه هدايت و توفيق باشد هدايت مي‎فرمايد يعنى هر كس دنبال اين نور برود و لياقت پيدا كند حقتعالى نور را به او مرحمت فرمايد اين جمله از آيه خودش نور را معنى مي‎كنند كه نور به معنى هدايت است و قبلا هم ما "الله نور السموات" را به معنى هدايت معنى كرديم ."و يضرب الله الامثال للناس و الله بكل شىء عليم"، حقتعالى مثال‎هايى براى شما مي‎زند يعنى مقولات را به صورت محسوسات براى شما بيان مي‎كند تا آن كه مطلب را زود دريابيد و مقصود زود هويدا گردد و خدا بر هر چيزى دانا است ."سيدهاشم بحرينى" در كتاب "غاية المرام" خود پانزده حديث از شيعه و دو حديث از اهل تسنن نقل كرده كه اين آيه درباره اهل بيت اطهار(عليهم السلام) است، و آنها هاديان الهى در زمين مي‎باشند.اهل تسنن از انس نقل كرده‎اند كه روزى رسول خدا آيه "فى بيوت اذن الله" را خواند مردى از جاى برخاست عرض كرد يا رسول الله آن خانه‎ها كدامند؟ فرمود خانه‎هاى انبياء. ديگرى عرض كرد: يا رسول الله خانه على و فاطمه از آن خانه‎ها است؟ حضرت فرمود: بلى بهترين آن خانه‎ها است . از "كلينى" در "كافى" از "صالح بن سهل همدانى" نقل مي‎كند كه حضرت صادق(عليه‎السلام) در آيه "الله نور السموات و الارض‍ نوره كمشكوة" فرمود: مشكوة فاطمه(عليهاالسلام) است، "فيها مصباح" امام حسن(عليه‎السلام)،"المصباح فى زجاجة"، امام حسين(عليه‎السلام) است. يعنى همانطور كه قنديل اطراف چراغ را گرفته نور امامت امام حسين و نُه فرزندش كه امام بودند اطراف امام حسن را گرفته يعنى امامت از صلب امام حسين است نه امام حسن."كانها كوكب درّى"، فاطمه (عليها‎السلام) است كه او كوكب درخشنده در ميان زنان عالم مي‎باشد "يوقد من شجرة مباركة زيتونة"، ابراهيم است، "لاشرقية و لاغربية"، يعنى نه يهودى است نه نصرانى "يكاد زينتها يضى"، يعنى زود باش كه از آن علم منتشر گردد يعنى از فاطمه "و لولم تمسسه نار نور"، يعنى امامى بعد از امامى "يهدى الله بنوره من يشاء"، يعنى خداى تعالى هر كه را بخواهد بسوى ائمه هدايت مي‎كند.نظير اين حديث از "ابن مغازلى" شافعى در "كتاب مناقب" نقل شده است. از آيه نور و روايت معلوم شد كه فاطمه زهرا مانند كوكب درّى است كه آن ستاره، از خود نور دارد.و دليل بر اين كه آيه نور درباره اهل بيت(عليهم‎السلام) نازل شده آيه بعد از آن است كه مي‎فرمايد: فى "بيوت اذن الله ان ترفع و يذكر فيه اسمه" زيرا در روايات اهل تسنن وارد شده كه بيوت اهلبيت مي‎باشند."ابن عباس" مي‎گويد در مسجد رسول خدا بودم كسى آيه "فى بيوت اذن الله" را خواند من از رسول خدا پرسيدم آن بيوت كدامند؟ فرمود انبياء و به دست مبارك خود بجانب خانه دختر خود "فاطمه زهرا" اشاره فرمود.اهل تسنن از انس نقل كرده‎اند كه روزى رسول خدا آيه "فى بيوت اذن الله" را خواند مردى از جاى برخاست عرض كرد يا رسول الله آن خانه‎ها كدامند؟ فرمود خانه‎هاى انبياء. ديگرى عرض كرد: يا رسول الله خانه على و فاطمه از آن خانه‎ها است؟ حضرت فرمود: بلى بهترين آن خانه ها است .فراوري از کتاب شرح زيارت عاشورا، اثر حضرت آية الله حاج سيداحمد ميرخانيگروه دين و انديشه تبيان، مهري هدهدي 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 312]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن