واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: نظر امام درباره تسخير لانه جاسوسي وقتی به امام خمینی خبر دادند لانه جاسوسی تسخیر شده است، خدمت ایشان بودم که در ابتدا این موضوع برای امام خمینی(ره) خیلی غیر عادی بود که ایشان فرمودند بررسی کنید چه کسانی این کار را انجام دادهاند که وقتی احمد آقا در این خصوص تحقیق کردند و جریان فکری دانشجویان حاضر و نام تعدادی از افراد حاضر را به امام خمینی گفتند، ایشان مخالفت نکردند و حتی از آن با نام انقلاب دوم یاد کردند. ایلنا:کارگاه حضوری از دوره آموزشی بررسی وصیت نامه امام خمینی(ره) با حضور فاطمه طباطبایی، همسر سید احمد خمینی و عروس امام خمینی(ره) در اصفهان برگزار شد. فاطمه طباطبایی شرکت کنندگان در کارگاه را به خواندن کتاب چهل حدیث امام خمینی(ره) تشویق کرده و اظهار داشت: امام خمینی کتاب چهل حدیث را در سن چهل سالگی تدوین کردند ولی در سن هشتاد سالگی نیز این کتاب در رفتار ایشان مشاهده میشد زیرا ایشان مطالب کتاب چهل حدیث را باور داشتند و این کتاب از دل امام خمینی به روی کاغذ آمده بود. وی افزود: این کتاب شخصیت حضرت امام خمینی بود و محتویات این کتاب همان جملاتی بود که ایشان به همه تذکر می دادند و خلاصه و عصاره این کتاب در وجود امام خمینی(ره) وجود داشت. این استاد پژوهشکده امام خمینی در ادامه افزود: اگر مطالبی که فرا میگیریم، علم نافع بوده و در مسیر حرکت باشد وقتی به قلب ما که یکی دیگر از مدرکات است وارد می شود، آن چه از قلب ما ترشح میکند همه الهی و ربانی است و در این صورت خواهد بود که علم ما نافذ و تاثیرگذار خواهد بود. وی ادامه داد:این روزها میبینیم مسائل اخلاقی و ... در سطح گسترده مطرح میشود ولی متاسفانه آنگونه که انتظار میرود تاثیرگذار نیست. طباطبايي تصریح کرد: امام خمینی میفرمایند آن چه میآموزید به قلب بسپارید تا شاکله وجودی شما را بسازد و آن گاه کلام شما نافذ میشود البته امام برای این کار سختیها و زحمات زیادی کشیدند و به این خاطر بود که ایشان نفوذ کلام داشتند، ایشان توانسته بودند علم نافع را پیدا کنند و آن را به قلب بسپارند و به یک عالم ربانی تبدیل شوند. طباطبایی در پاسخ به یکی از سوالات مطرح شده به صورت مجازی در خصوص ارتباط امام خمینی(ره) و آیتالله منتظری تصریح کرد: مخالفت امام خمینی با آیتالله منتظری مقطعی و مربوط به یک موضوع سیاسی یعنی قائم مقامی رهبری بود که امام خمینی بر اساس مصالحی که دیدند با صدور آن نامه مسائل را روشن کردند. وی خاطرنشان كردند: آیتالله منتظری از شاگردان امام خمینی(ره) بودند و به امام خمینی علاقه داشتند، امام خمینی(ره) نیز به آیتالله منتظری علاقه داشتند و این فقط مسائل سیاسی و بحث قائم مقامی رهبری بود که در نهایت منجر به صدور آن نامه شد. این استاد پژوهشکده امام خمینی(ره) در پاسخ به سوالی در خصوص تسخیر لانه جاسوسی و نظر امام خمینی در این خصوص تصریح کرد: وقتی به امام خمینی خبر دادند لانه جاسوسی تسخیر شده است، خدمت ایشان بودم که در ابتدا این موضوع برای امام خمینی(ره) خیلی غیر عادی بود که ایشان فرمودند بررسی کنید چه کسانی این کار را انجام دادهاند که وقتی احمد آقا در این خصوص تحقیق کردند و جریان فکری دانشجویان حاضر و نام تعدادی از افراد حاضر را به امام خمینی گفتند، ایشان مخالفت نکردند و حتی از آن با نام انقلاب دوم یاد کردند. وی تصريح كرد: در آن زمان مردم و گروههای سیاسی مختلف نیز از این اقدام دانشجویان پیرو خط امام با برپایی راهپیماییهایی تقدیر و تشکر کردند و به طور یقین شرایط آن زمان که از یک سفارتخانه آن برای جاسوسی استفاده میشود، به شدت این مسئله را مطالبه میکرد. طباطبایی در پاسخ به سوالی در خصوص نظر امام خمینی(ره) در مورد جنگ اظهار داشت: امام خمینی همیشه مخالف جنگ بودند و اساساً هیچ کسی مدافع جنگ نیست و امام از جمله کسانی بودند که همیشه موافق صلح بودند ولی وقتی دشمن بعثی با پشتیبانی قدرتهای شرق و غرب به ما حمله کرد، ما موضع دفاع داشتیم و جنگی که به ما تحمیل شد در راه حفاظت از خاک ایران بود. وی افزود: شرایط جنگی واقعا دشوار بود و جوانان رشید ما بهرغم همه مشکلات اجازه ندادند یک وجب از خاک کشور به دست دشمنان بیافتند. عروس حضرت امام خمینی(ره) در ادامه خاطر نشان کرد: امام خمینی در تمام مقاطع جنگ نظر کارشناسان را جويا ميشدند و خودشان در خصوص پیشنهادات کارشناسان تذکراتی را که مدنظر داشتند میدادند ولی هیچ وقت اعمال نظر نمیکردند. این استاد پژوهشکده امام خمینی در پاسخ به سوالی در این خصوص که تفکر حکومتی بر پایه اسلام از چه زمان در وجود امام خمینی شکل گرفت، تصریح کرد: این که میگویند تفکر شکلگیری جمهوری اسلامی برای امام خمینی مانند هندوانهای دربسته بود، صحیح نیست زیرا ایشان بارها و بارها گفته بودند چه میخواهند و زمانی که در نجف اشرف حضور داشتند بحث حکومت اسلامی و ولایت فقیه را به همراه دلایل شرعی و عقلی آن بیان کردند. وی تصریح کرد: امام پیش از مطرح کردن این بحث در نجف به شاگردان خود میگوید برای جلسه بعد ضبط صوت همراه بیاورید“ و صحبتهای ایشان در همان زمان پیاده سازی شده و پخش شد که متاسفانه آنهایی که از همان زمان با حکومتی بر پایه اسلام مخالف بودند، جزوهها را به دجله و فرات میریختند. طباطبایی در ادامه افزود: امام نظر خود را به صورت جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد مطرح کردند یعنی حکومتی که اسلام محتوای آن را مشخص میکند و شکل آن و مشخص شدن ارکان قدرت بر اساس آرای مردم است که مصاحبههای ایشان در پاریس نیز بر این مساله تاکید دارد. وی تاکید کرد: امام هرگز منبع اطلاعاتی محدود نداشتند و از زمان حضور ایشان در نجف نیز اینگونه بود. این استاد پژوهشکده امام خمینی تصریح کرد: در زمان حضور امام خمینی در نجف استفاده از رادیو در این شهر متداول نبود به همین دلیل امام خمینی به چند نفر ماموریت داده بودند که اخبار را از طرق مختلف بشنوند و بنویسند وبرای ایشان بیاورند که این چند همدیگر را نمی شناختند و بیت امام خمینی نیز همه انان را نمی شناخت و امام خمینی در این زمینه بسیار تیزهوش بودند. طباطیایی خاطر نشان کرد: در زمان جنگ نیز از منابع اطلاعاتی مختلف برای ایشان خبر میآوردند و امام علاوه بر این که از اخبار منابع داخلی که به صورت ویژه برای ایشان اخبار و گزارشهایی را می آوردند، استفاده میکردند از اخبار رادیوهای بیگانه مانند بی بی سی، رادیو اسرائیل و حتی رادیو عراق که بیشتر فحاشی میکرد نیز استفاده میکردند و حتی در یک مورد خبری از یکی از این رسانهها شنیدند که در گزارشهای دیگر مشاهده نشده بود و با اینکه میدانستند رسانه دشمن است، دستور بررسی موضوع و ارسال گزارش در آن خصوص را صادر کردند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 552]