تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 11 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1836356934




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رابطه نماز و نون سنگک(باران حکمت 31)


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: باران حکمت(31)(تفسیر تمثیلی قرآن) تفسیر آیه شریفه: الَّذِینَ یؤْمِنُونَ بِالْغَیبِ وَیقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ ینْفِقُونَ(البقرة/3)(پرهیزکاران) کسانی هستند که به غیب [=آنچه از حس پوشیده و پنهان است‌] ایمان می‌آورند؛ و نماز را برپا می‌دارند؛ و از تمام نعمتها و مواهبی که به آنان روزی داده‌ایم، انفاق می‌کنند. نماز وقت شناسان قضا نمی‏گردد
نان، نان سنگک و دین، دین مسیح
میوه همان اول که چیده می‏شود تازه و خوش طعم است و هر چه زمان بگذرد رنگ و طعم و شکل آن دستخوش تغییر می‏شود، غنچه‏ها نیز همین‏طور، همان اول که گل می‏شوند باید چید و عطر و گلاب آنها را گرفت و گرنه هر چه زمان بگذرد رنگ و بوی آنها کم و کمتر می‏شود.نماز هم اول وقت تازگی و لذت و بهره فراوان دارد، و گرنه هر چه زمان بگذرد طراوت و طعم خود را از دست می‏دهد.درست مثل نان سنگک، که همان اول که از تنور در می‏آید بوی خوش و طعم لذیذ دارد و گرنه هر چه بماند فطیر و سفت و بی‏مزه خواهد شد.همیشه اول وقت است حق‏پرستان را نماز وقت شناسان قضا نمی‏گردد«یقیمون الصلاه» یعنی کسانی که نماز را در جای خود و وقت خود اقامه و برگزار می‏کنند.عرب‏ها وقتی بخواهند بگویند بازار رونق یافته و پر مشتری و پرآمد و شد است، می‏گویند: اقام السوق، یعنی بازار از کسادی درآمده و رونق یافته است.و بازار وقتی رونق می‏یابد که کاسبان بازار هم اخلاق‏شان خوش بوده و هم جنس خوب داشته باشند.و وای به روزی که نه اخلاق کاسب خوش و نه جنس او خوب و خوش باشد، البته اگر اخلاق یک بازاری خوش بوده اما جنس او خوب نباشد، باز هم دست کمی از آن ندارد.چون این قبیل آدم‏ها مثل بعضی از بساز و بفروش‏ها هستند که خانه پوسیده را گرفته و رنگ و لعاب می‏دهند و آنگاه به دیگران می‏فروشند، اما دیر یا زود دیوار و سقف آن طبله کرده و فرو می‏ریزد.بعضی از کاسب‏ها هم همین‏طور یعنی اخلاق خوش و زبان نرم و گرمی دارند اما جنس‏های آنها مثل خود آنها ناسالم است، و اینها هستند که بازار را از رواج و رونق انداخته و آنرا کساد می‏کنند.حال قرآن کریم در وصف اهل تقوا می‏گوید:و یقیمون الصّلاهنماز را اقامه می‏کنند.یعنی اهل تقوا بازار نماز را گرم می‏کنند.چون دیگران وقتی اخلاق آنها و جنس آنها و جنس رفتار و کردار آنها را می‏بینند هوس و هوای نماز پیدا می‏کنند، در نتیجه نماز در چنین جامعه‏ای افتاده و متروک نیست.کسی از فرزند خود پیش من گلایه می‏کرد که نماز نمی‏خواند، گفتم: اگر تصویر یک تلویزیون شفاف باشد از آنتن و نوع آن جهت تهیه و خرید می‏پرسند، و اگر تصویر صاف و شفاف نباشد کسی کار به آنتن ندارد، تازه اگر هم بپرسند می‏خواهند نوع آن را بشناسند تا از آن نوع تهیه نکنند.نماز هم مثل آنتن است اگر خوب باشد و به سوی مرکز فرستنده که خداست تنظیم شود، اخلاق و رفتار و گفتار را شفاف و خوش و روشن می‏کند، و اینجاست که همه از نماز می‏پرسند و آن را دنبال می‏کنند، و طبیعتاً بازار رونق می‏یابد.ولی اگر به سوی خدا و برای خدا و از سر اخلاص و بندگی برپا نشود، بلکه تنها صورت نماز را داشته باشد، مثل همان آنتنی است که در جهت و سوی فرستنده تنظیم نشده باشد.حفظ صورت می‏توان کردن به ظاهر در نمازروی دل را جانب محراب کردن مشکل استتالیف» حجت الاسلام رنجبرتنظیم: الف_شکوری





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 142]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن