تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 4 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خودتان را بر خوش اخلاقى تمرين و رياضت دهيد، زيرا كه بنده مسلمان با خوش اخلاقى خود به در...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833292609




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دانشمندان به بهشت نمی روند2


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: آفات علم 2
:1h1
مغروران علمى تنها چيزهائى را قابل قبول مى دانند كه در محدوده تنگ و در فضاى بسته علمى آنان بگنجد.ازاين رو بسيارى از حقايق عالم را بخاطراينكه در محاسبات علمى آنان نمى گنجد رد مى كنند. و خدا و معاد و روح و معنويت و غيب و وحى و فرشتگان و ... را[ غير علمى] مى دانند و خداوند را هم در صورتى حاضرند بپذيرند كه در آزمايشگاه و زير چاقوى جراحى و قيچى تشريح مشاهده عينى كنند.اين هم نوعى غرور علمى است كه ماترياليست ها و ماديون گرفتار آنند. مرحوم علامه طباطبائى كه به حق شايسته لقب[ علامه] است واز مفاخر جهان علم و حكمت وازافتخارات عالم اسلام است؛ درباره ویژگی اخلاقی ایشان يكى از شاگردانش مى گويد: درطول سى سال كه افتخار درك محضرايشان را داشتم هرگز كلمه[ من] ازايشان نشنيدم . در عوض عبارت نمى دانم را بارها در پاسخ سوالات ازايشان شنيده ام، همان عبارتى كه افراد كم مايه از گفتن آن عار دارند؛اما ایشان ازفرط تواضع و فروتنى به آسانى مى گفت :نمى دانم . و جالب اينجاست كه به دنبال آن پاسخ سوال را بصورت احتمال و با عبارت[ بنظر مى رسد] بيان مى كرد 21 .اين بزرگ مرد از جمله كسانى بود كه[ علم] مغرورش نساخت و غرور علمى درساحت منزه او راه نيافت . وقتى يك علامه به آسانى و سهولت عبارت [ نمى دانم] را بر زبان مى آورد .آفت غرور در علم اين انديشه را مى زايد كه : من قادر به تحليل همه چيز هستم . تحليل هر چيز بايد باابزار علم و زير سر پنجه دانش من به آسانى انجام گيرد علم زدگان مغرور هر چيز را با متراژ دانش محاسبه مى كنند.مغروران علمى تنها چيزهائى را قابل قبول مى دانند كه در محدوده تنگ و در فضاى بسته علمى آنان بگنجد.ازاين رو بسيارى از حقايق عالم را بخاطر اينكه در محاسبات علمى آنان نمى گنجد رد مى كنند. و خدا و معاد و روح و معنويت و غيب و وحى و فرشتگان و ... را[ غير علمى] مى دانند و خداوند را هم در صورتى حاضرند بپذيرند كه در آزمايشگاه و زير چاقوى جراحى و قيچى تشريح مشاهده عينى كنند.اين هم نوعى غرور علمى است كه ماترياليست ها و ماديون گرفتار آنند.اين ننگ نظرى و محدودانديشى كه نتيجه مغرور شدن به[ داشته ها] است انسان رااز رسيدن به[ نداشته ها] بسيارى محروم مى كند و را ه را به روى فرد مى بندد. دانستنى كه سد را ه دانستن هاى ديگر باشد عدمش به ز وجود... علمى كه جهل بزايد بدتراز جهل است .غرور اگر آفت علم است هم در زمينه علمهاى بدست آمده مى باشد و هم در مورد دانشهاى كسب نشده يعنى هم با داشتن[ علم] موجودانسان را مغرور مى كند و هم باعث مى شود كه از مراحل بالاتر و بيشتر محروم شود.وقتى غرور علمى در خانه دلت رسوخ كرده باشد به[ خودخواهى] و [خودپسندى] و[ خودبرتربينى] گرفتار مى شوى و ديگر حاضر نيستى كه علمى از كسى بياموزى .ياحكمتى از شخصى فرا بگيرى؛يا نقاط ضعف خود را در مسائل علمى از ديگران بشنوى؛ياانتقادها را پذيرفته اشتباهات رااصلاح كنى؛يا با مشورت با ديگران شريك عقل و خرد آنان شوى؛يا با سوال از ديگران بر دانش خود بيفزائى؛يا با توجه به ديگران واعتراف به ارزش كسانى غيراز خودت محبوب تر گردى و در دلها جاى گيرى .روشن است كه آنكه خودخواه است منفور مردم است اگر خود را بزرگ و عظيم مى شمارى بهمان اندازه در نظر ديگران حقير و كوچكى .اگر خود را بى نيازاز مردم وپيشنهادات و نظرياتشان مى دانى خود زيان كرده و محروم مى گردىاگر خودپسندى درهاى مشورت و نصحيت مردم را به روى خود مى بندىبقول سعدى :بزرگان نكــــردند در[ خود] نـــــگاه[خدا بينى] از[ خويشتن بين] مخواهخداوند هم اگر تجلى كند بر دلهاى شكسته و بر قلب هاى خاضع و انديشه هاى متواضع جلوه مى كند.حقيقت هم اگر بتابد بر دلهائى مى تابد كه مشتاق  و تشنه اند و همواره در طلب و جستجو هستند و به كم قانع نمى گردند تشنگى بدست مى آورند تا آب برايشان از پستى و بلندى بجوشد. غرور خصلتى حيوانى است كه انسان را خودخواه و خودبين مى كند و حاضر نمى شود بالاترازاو    كسى باشد و بيشترازاو نام كسى برده شود و حق كسى ادا شود آياازاشتهار ديگران به علم و    فضل و تقوا و لياقت لذت مى برى يا رنج ؟اين پلنگ است كه حتى تاب ديدن ماه را بر بالاى سر خود ندارد و براى برترى يافتن بر آن به قله كوه مى رود و چنگ به ماه مى اندازد و بالا مى جهد واز آن    اوج سقوط كرده استخوانهايش مى شكند. غرور هم اينگونه تباه كننده انسانيت انسان و بازدارنده رشد علم و دانش انسان است . عيب است بزرگ بر كشيدن خود رااز جمه خلــــق برگزيدن خـــــود رااز مــــــردمك ديده ببايد آمـــــوختديدن همه كس را و نديدن خود رااز دیگر آفات علم کبر است که موضوع بحث بعدی ماست--------------------------------------------------------------------------------تنظیم برای تبیان حسن رضایی گروه حوزه علمیهپاورقى ها21. يادنامه علامه طباطبائى نشريه شماره 47 حزب جمهورى اسلامى ص 61.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 244]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن