تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):كوتاه كردن ناخن، از آن رو لازم است كه پناهگاه شيطان است و فراموشى مى آورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821136319




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آسمان سينماي ايران ستاره جديد مي‌خواهد


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: آسمان سينماي ايران ستاره جديد مي‌خواهد
سينماي ايران
ستاره‌ها هم روزي افول مي‌كنندجام جم آنلاين: ستاره‌ها هم روزي پير مي‌شوند. اين نكته واقعيت تلخي است كه گويا خيلي از سينماگران ما آن را باور ندارند. كه اگر باور داشتند اينقدر در استفاده چند باره از ستاره‌هاي قديمي چند سال قبل اصرار نمي‌ورزيدند. نتيجه سماجت بيش از حد اين فيلمسازان و تهيه‌كنندگان ، ساخت و توليد فيلم‌هايي شده كه دايره بازيگرانشان تنگ و محدود است و از چند نام تكراري فراتر نمي‌رود. همين الان فهرست بازيگران فيلم‌هاي در حال اكران را مرور كنيد تا ببينيد اين فيلم‌ها چطور از حضور ستاره‌هاي قديمي اشباع شده‌اند. بهرام رادان، ليلا حاتمي (‌بي‌پولي)‌، رضا عطاران،نيكي كريمي (‌آقاي هفت رنگ)‌، پرويز پرستويي (كتاب قانون)، محمدرضا گلزار (دو خواهر)، مهتاب كرامتي (ترديد) و... همگي ستارگاني هستند كه از زمان تاريخ تولد سينمايي‌شان بيش از يك دهه مي‌گذرد. به همين سبب است كه بيشتر كارگردان‌ها براي گزينش نقش‌هاي جوانان دختر و پسر 20 تا 30 سال به مشكل برمي‌خورند و مجبور به استفاده از ستاره‌هايي مي‌شوند كه ميانگين سني‌شان بالاي 35 سال است و به همين سبب است كه خيلي از ستاره‌ها اين فرصت را پيدا مي‌كنند تا در طول يك سال در3، 4 فيلم مختلف جلوي دوربين بروند. ظهور و تولد بيشتر اين بازيگران نتيجه اعتماد و اطمينان كارگرداني بوده كه سال‌ها پيش در يكي از فيلم‌هايش براي اولين بار نقشي تاثيرگذار و مهم را به آن ستاره سپرده است. اتفاقي كه در چند سال اخير كمتر تكرار شده. از همين رو دايره ستارگان سينماي ايران سال به سال تنگ‌تر و تنگ‌تر شده است. ستاره‌ها هم روزي پير مي‌شوند. اين نكته واقعيت تلخي است كه گويا خيلي از سينماگران ما آن را باور ندارند. كه اگر باور داشتند اينقدر در استفاده چند باره از ستاره‌هاي قديمي چند سال قبل اصرار نمي‌ورزيدند. در چند سال اخير كارگردان‌هاي ما تا چه اندازه توانسته‌اند در جهت معرفي بازيگران جديد موفق عمل كنند؟ چرا سينماي ما اينقدر به ستارگانش متكي است و نمي‌تواند براي جذب مخاطب، از ديگر عناصر جذابيت آفرين بهره ببرد. آيا تهيه‌كنندگان ما در چند سال اخير جسارت استفاده از بازيگران تازه‌كار را در نقش‌هاي اصلي داشته‌اند؟ آيا آنها نتوانسته‌اند بازيگران مطمئن و مستعدي را جايگزين داشته‌هاي قديمي كنند؟ در اين مطلب به سراغ چند تن از سينما گران رفته و پاسخ اين پرسش‌ها را از آنها جويا شده‌ايم. مهرداد فريد:‌ سينماي ايران دچار فقر ستاره استمهرداد فريد، كارگردان فيلم‌هاي «همخانه» و «آرامش در ميان مردگان» مي‌گويد: سينماي ايران دچار فقر ستاره است. اين كه چرا ستاره جديدي ساخته نمي‌شود، به نوع فيلمسازي ما برمي‌گردد. اگر فيلم‌هاي استاندارد ساخته شود، به دنبال آن بازيگران جديد هم محبوبيت پيدا مي‌كنند و ستاره مي‌شوند وگرنه اين دايره همچنان تنگ باقي مي‌ماند و افراد داخل دايره انگشت‌شمار مي‌شوند. اين فيلمساز ادامه مي‌دهد: البته همه چيز را نمي‌شود گردن فيلمسازان انداخت. سينماي ايران يك سينماي دولتي است و دخالت‌هاي دولت در آن تاثيرگذار است. سينماي ايران بازار كوچكي دارد و تيراژ و فروش فيلم‌ها كم است. در نتيجه تعداد كمتري از مردم فيلم را مي‌بينند و كمتر به بازيگرها علاقه‌مند مي‌شوند. پس ستاره جديدي ظهور نمي‌كند. فريد تاكيد مي‌كند: وقتي فيلم استاندارد ساخته نشود سرانه تماشاگر كم مي‌شود و متعاقبش ستاره‌اي ساخته نمي‌شود. وقتي فيلم استاندارد ساخته نشود سرانه تماشاگر كم مي‌شود و متعاقبش ستاره‌اي ساخته نمي‌شود.در اين ميان تهيه‌كننده‌ها هم حق دارند. تهيه‌كننده بخش خصوصي نمي‌تواند ريسك كند و بازيگر ناشناخته بياورد. بحران‌هاي سياسي نه فقط در بخش سينما بلكه در تمام بخش‌هاي اقتصادي تاثير گذار بوده و حركت‌هاي جسورانه در سينما امكان وقوع ندارند. وي با يادآوري به اين نكته كه در فيلم همخانه از چند بازيگر تازه‌كار استفاده كرده، مي‌گويد: من در آن فيلم جسارت انتخاب بازيگر جديد را داشتم. اما با يك گل بهار نمي‌شود. مجموعه جسارت‌ها بايد در كنار هم قرار بگيرند تا ستاره جديدي ديده شود. فريد با بيان اين كه در حوزه بازيگران 20 تا 30 سال كمبود داريم مي‌گويد: با گريم مي‌توانيم يك ستاره را 10 سال جوان كنيم يا 20 سال پير كنيم.اما مردم بازيگران را مي‌شناسند و از ما نمي‌پذيرند كه بازيگر 30 ساله را 50 ساله كنيم. اين كارگردان ادامه مي‌دهد: به خاطر كمبود بازيگر خوب پروژه «از ما بهتران» من چند ماه به تاخير افتاد. بازيگر اصلي ما يعني رضا عطاران با دو سه جاي ديگر قرارداد دارد و ما منتظريم قراردادش تمام شود. اگر رضا عطاران‌هاي بيشتري داشتيم اين تاخير پيش نمي‌آمد. سعيد سهيلي: سينما به خون تازه نياز داردسعيد سهيلي كارگردان فيلم‌هاي «شب برهنه»، «سهراب» و... دراين رابطه مي‌گويد: ترجيح مي‌دهم در فيلم‌هايم از تركيبي از بازيگران شناخته شده و بازيگران جديد استفاده كنم. چرا كه سينما يك هنر جدي است و بايد همه عواملش حرفه‌اي باشند. ضمن اين كه استعدادهاي جديد هم بايد به سينما معرفي شوند. وي با تاكيد بر اين كه در حوزه بازيگري بايد خوني تازه به رگ‌هاي سينماي ايران تزريق شود، مي‌گويد مدتي است بازيگر و چهره جديدي معرفي نشده و تهيه‌كنندگان و كارگردان‌ها بايد به اين نكته توجه داشته باشند. سهيلي با بيان اين كه تا چند سال ديگر دوره بازيگران شناخته شده امروز به سر مي‌رسد، ادامه داد: از بازيگران جديد مي‌توان در نقش‌هاي مكمل استفاده كرد و لزومي ندارد حتما آنها بازيگران نقش اول فيلم باشند. پوران درخشنده: بايد از ستاره‌ها درست استفاده كنيم پوران درخشنده، كارگردان درباره اين كه بازيگرانش را چگونه انتخاب مي‌كند، مي‌گويد: بازيگري انتخاب مي‌كنم كه به صلاح فيلمنامه باشد و برايم مهم نيست كه آن بازيگر شناخته شده باشد يا نه. خيلي دنبال سوپراستار نيستم. وي با اشاره به اين كه در زمينه بازيگران نوجوان 15 تا 20 سال دچار كمبود هستيم، تاكيد مي‌كند: در اين چند سال در ژانر كودك و نوجوان فيلم‌هاي زيادي ساخته نشده. در نتيجه بازيگران نوجواني هم كه در اين فيلم‌ها خوب كار كرده‌اند زود فراموش شده‌اند. ما به بازيگران با استعداد جديد نياز داريم نه نابازيگراني كه وارد چرخه پول‌مداري مي‌شوند و پول مي‌دهند و نقش مي‌گيرند. مهرداد فريد: وقتي فيلم استاندارد ساخته نشود سرانه تماشاگر كم مي‌شود و متعاقبش ستاره‌اي ساخته نمي‌شوداو راه حل را در ساخت فيلم‌هايي مي‌داند كه در آن تفكر و انديشه حرف اول را مي‌زند و مي‌گويد: بايد برويم به سمت فيلم‌هايي كه حرفي براي گفتن داشته باشند تا خيلي‌هاي ديگر هم بتوانند وارد سينما شوند. فيلم‌هاي بدون محتوايي كه ستاره‌ها را پشت سر هم قطار مي‌كنند، به حوزه بازيگري ما ضربه مي‌زنند. درخشنده كه با فيلم‌هاي روياي خيس از چند بازيگر نوجوان جديد استفاده كرده اضافه مي‌كند: در فيلم جديدم از دو نابازيگر جديد استفاده كرده‌ام. وي مي‌افزايد: بايد از ستاره‌ها درست استفاده كنيم و به آن‌ها نقش‌هايي بدهيم كه با ويژگي شان تناسب داشته باشد. اگر صرفا فيزيك ستاره برايمان اهميت داشته باشد، از آن‌ها در جهت جذب گيشه، استفاده ابزاري كرده‌ايم. وي به ذكر خاطره‌اي در اين باره مي‌پردازد و مي‌گويد: از يكي از اين ستاره‌ها خواستم نقش برادر يك معلول را بازي كند كه او قبول نكرد. به اين خاطر كه فكر كرد ممكن است شان اجتماعي‌اش لطمه بخورد. ضمن اين كه مي‌گفت براي اين نقش بايد زمان زيادي بگذارم. درخشنده يادآور مي‌شود: ستاره‌ها بايد درست انتخاب و دلسوزانه راهنمايي شوند. من در فيلم «شمعي در باد» از ستاره‌ها استفاده كردم. اما نقش‌هاي شيك را به آنها ندادم. ستاره‌ها نقش‌هايي ارائه كردند كه مناسب آن بودند. مهران رجبي: بازيگران جديد ديده نشده‌اندمهران رجبي مي‌گويد: نمي‌توانيم با قطعيت بگوييم در 2، 3 سال اخير ستاره جديدي ظهور نكرده. الان براي قضاوت زود است. بايد هر ده سال يكبار بياييم ستاره‌ها را بشماريم و با دهه قبلش مقايسه كنيم. او ادامه مي‌دهد: بازي كردن و ستاره شدن دو بحث جداست. خيلي از ستاره‌هاي فعلي به قصد ستاره شدن معرفي نشده‌اند. آن‌ها معرفي شدند كه بازي كنند اما ستاره شدند. در فوتبال هم خيلي‌ها بيشتر از مهدي مهدوي‌كيا دويدند، اما ديده نشدند. اين بازيگر مي‌گويد: بازيگران جديد معرفي شدند اما ديده نشدند. شايد به اين خاطر كه كثرت بازيگران خيلي زياد بود و آنها نتوانستند در معرض ديد قرار بگيرند. غلامرضا موسوي: تهيه‌كننده‌ فقط بخشي از چرخه ستاره‌سازي استغلامرضا موسوي رئيس شوراي عالي تهيه‌كنندگان سينما مي‌گويد: ما تهيه‌كنندگان يك بخشي از كار هستيم. ما وسيله مي‌شويم و بازيگر جديدي را در يك فيلم معرفي مي‌كنيم. خود بازيگر هم بايد اين ويژگي را داشته باشد كه بتواند رشد كند. مثلا پس از فيلم قرمز محمدرضا فروتن و هديه تهراني با بازي درخشانشان و سيمرغ‌هايي كه گرفتند به عنوان ستاره تثبيت شدند. الناز شاكردوست هم كشف كيومرث پوراحمد بود و با فيلم «گل يخ» معرفي شد. در بين فيلم‌هايي كه من تهيه كرده‌ام، يك بازيگر هم در فيلم «نوك برج» بازي مي‌كرد كه نتوانست چهره شود. وي ادامه مي‌دهد: هيچ جاي دنيا اين طور نيست كه يك بازيگر را امروز معرفي كنند و فردا ستاره بشود. يك بازيگر بايد يك پروسه زماني پنجساله را طي كند. يك فيلم از توليد تا اكران يك تا دو سال زمان مي‌برد. بازيگر‌هاي خوب هم معولا از فيلم سوم به بعد ستاره مي‌شوند. بايد به بازيگر زمان داد. نمي‌شود مواد منفجره را منفجر كنيم تا يك نفر ستاره شود. بايد شرايط خاصي مهيا شود. فيلم كيفيت خوبي داشته باشد، با استقبال مردم و مطبوعات مواجه شود، بازي موفق آن بازيگر در چند فيلم ديگر تكرار شود و... موسوي تاكيد مي‌كند: فقط اين نيست كه ما تهيه‌كننده‌ها يك نفر جديد را بياوريم و معرفي كنيم. اين آدم اگر نداند بعدها در چه فيلم‌هايي بازي كند، اگر استعداد نداشته باشد، اگر جذب سريال‌هاي تلويزيوني شود و... خودش جلوي ستاره شدن خودش را مي‌گيرد. همه اينها در سرنوشت آينده‌اش تاثير مي‌گذارد. اين تهيه‌كننده با بيان اين كه بايد به دنبال كشف استعدادهاي جديد باشيم وگرنه در آينده به مشكل برمي‌خوريم مي‌گويد: تهيه‌كننده‌ها بايد بدانند بازخورد تماشاگر فقط براساس بازيگر ستاره نيست. فيلم بايد قصه خوبي داشته باشد. اگر هم بازيگر ستاره‌اي ندارد، بايد بتوانند فيلم را از طريق تبليغات جا بيندازند نه اين كه فقط به ستاره متكي باشند. تنظيم براي تبيان : مسعود عجمي  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 332]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن