واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش ايرنا، استاد ذوالفنون گرچه پير عرصه موسيقي است اما نه تنها روح و صدا بلكه هنري جوان و بهروز دارد. بي ترديد جلال موسيقي ايران فرزند زمان خويشتن است. او در زمان خاصي متوقف نشده بلكه با رود سيال زمان پيش رفته و همين موجب برقراري ارتباط مخاطبان دورههاي مختلف با موسيقي اين استاد بيبديل سه تار كشورمان شده است . اينگونه است كه وقتي سه تار به دست مي گيرد و نواختن آغاز مي كند؛ گويي روحي تازه در كالبد خسته مخاطبان ميدمد و شنوندگان را به انديشه وا مي دارد . تفكري در اين باب كه در ميان اين هجمه صداها و آواها و انواع موسيقي چه بايد كرد؟ آيا بايد گوش را واسپرد به هر موسيقي كه شنيده مي شود و يا بايد انتخاب كرد؟ شهر ساحلي بندرانزلي اخيراً ميزبان اين هنرمند بنام و بي بديل موسيقي ايران و گروه اوستا بود. استاد در يك شب خاطره انگيز با اجراهاي بي نظير خود ، علاقمندان را با هنر موسيقي خود محظوظ كرد و به انديشه واداشت . اين حضور كه فرصتي بس مغتنم بود براي بهره مندي از هنر والاي موسيقيايي جلال ذوالفنون كه عمر گرانمايه خود را صرف يادگيري ، ممارست و عرضه موسيقي والا و ارزشمند به مردم كشورش ايران مهد هنر و علم و فرهنگ كرده است بلكه در عين ناباوري و خوش اقبالي امكاني شد براي مصاحبه با اين استاد فرهنگ و موسيقي و اخلاق و بهره مندي از كوزه اي از بحر دانش موسيقيايي استاد جلال ذوالفنون . استاد جلال ذوالفنون در اين مصاحبه با خبرنگار ايرنا گفت: هنر، موضوعي معنوي بر اساس كيفيت است و هنگامي كه كميت روي كيفيت را مي پوشاند نابساماني پيش مي آيد. وي خاطرنشان كرد: وقتي حجم موسيقي زياد مي شود بايد شنونده را راهنمايي كرد كه چگونه با اين ازدحام مواجه شود و تكليف خود را روشن كند انتخاب وي آگاهانه باشد و ببيند مي خواهد از موسيقي چه بهره اي ببرد. وي تصريح كرد : گاهي هدف فرد از گوش دادن به موسيقي گذران وقت و رفع خستگي مثلا به هنگام رانندگي است و زماني نيز مي خواهد ذهن را با شنيدن موسيقي تعالي دهد. اين استاد صاحبسبك موسيقي ايراني اظهار داشت : موسيقي گيشه و انديشه هر دو هست ولي بايد كاربرد آن را بدانيم . ذوالفنون ادامه داد: فرهنگ يك سرمايه همانند سرمايه هاي ديگر است و براي حركت، كيفيت بازدهي و خروجي سرمايه ، مديريت آن مهم است . به اعتقاد وي از نظر سرمايه موسيقي ذخاير معنوي موسيقي ايران بسيار غني و نيازمند مديريتي صحيح است . اين استاد بهحق فرهنگ موسيقيايي ايران خاطرنشان كرد: بايد فرهنگ و هنرمان را به روز كنيم ، به روز كردني طبيعي كه همان معاني موجود در فرهنگ را به زبان و سليقه امروز بيان كنيم . وي به طنز گفت : به روز كردن ها نبايد به شيوه پيتزاي قورمه سبزي باشد بلكه بايد متناسب و بهجا باشد. ذوالفنون در خصوص تلاش خود براي به روز كردن موسيقي ايراني يادآور شد: چند سالي است روالي را مبتني بر همنشيني نسل ديروز و امروز و تركيب موسيقي قديم با سليقه جديد را در پيش گرفته ايم كه بر اين اساس موسيقي اصيل ايراني همراه و هماهنگ با نيازهاي روز شده است . وي تصريح كرد: براي شنيدن تك نوازي سه تار شايد عده اي بيايند ولي هنگامي كه اين را با آواز و سازهاي ديگر تركيب كنيم جوانان بيشتري نيز براي شنيدن آن بيشتر ترغيب مي شوند. اين استاد موسيقي ايراني براي يادآوري فرهنگ موسيقي گذشته و تلفيق آن با روش جديد كنسرت هايي در داخل و خارج كشور داشته و اجراهايي نيز بر روي لوح فشرده ضبط و منتشر كرده است . وي همچنين از برگزاري همايشي از مكتب موسيقي ذوالفنون در آينده نزديك و معرفي و ارائه مدرك به 30 تن از فارغ التحصيلان اين مكتب براي نخستين بار خبر داد . استاد ذوالفنون افزود: منظور از فارغ التحصيلي در موسيقي هنرمند شدن نيست بلكه بدين معناست كه بخش اكتسابي فرا گرفته شده و خلاقيت به عهده خود افراد است . خالق آثار جاودانه اي در موسيقي ايراني كه موسيقيشناسان او را صاحب مكتب خاص خويش مي دانند در خصوص مكتب در موسيقي گفت : مكتب در فرهنگ و هنر بدين معناست كه بستري ساخته شود كه هدف را در آن مسير دنبال كند و افرادي تربيت شده باشند كه اين حركت را ادامه دهند و با درگذشت يك فرد جريان از پويش باز نماند. ذوالفنون ادامه داد: براي اينكه چنين بستري بهوجود بيايد؛ اخلاق و رفتار هنرمند نيز نقش مهمي دارد بدين معنا كه هنرمند نبايد خلاقيت و هنر را فداي مسائل مادي كند. وي كه از دوران نوجواني علاوه بر موسيقي با عرفان و روانشناسي و علم مأنوس بوده، كتاب و نوشتار را امكان ديگري براي انتقال مكتب مي داند . ذوالفنون در اين رابطه از نگارش هفت كتاب در زمينه آموزش موسيقي، مسائل نظري هنر، همانديشي علم و عرفان و گل صد برگ خبر داد. اين استاد موسيقي ايراني در خاتمه اضافه كرد: ما سرمايه غني و فراواني داريم كه براي بهرهبرداري از آن نيازمند بستر و مديريت مناسب هستيم و آرزومنديم كه اين مديريت در موسيقي كشورمان پديد بيايد. به گزارش ايرنا ، به طور قطع در جهان امروز نمي شود در را بر روي هجوم انواع موسيقي بست اما مي توان با معرفي و ارائه موسيقي فاخر و موسيقي انديشه مخاطب را با موسيقي والا آشنا و ذهن و جان او را متعالي ساخت . استاد جلال ذوالفنون متولد 1316 آباده استان فارس است؛ اولين معلم ايشان پدرش حبيب و برادر بزرگش محمود ذوالفنون بوده اند . از مهم ترين و موثرترين استادانش نيز ميتوان به استاد موسي معروفي، روحالله خالقي، نورعلي خان برومند، داريوش صفوت، سعيد هرمزي و يوسف فروتن اشاره كرد. همچنين مي توان از ارسلان درگاهي و ابوالحسن صبا بعنوان استادان غير مستقيم ايشان نام برد. استاد ذوالفنون در سنين 9 تا 18 سالگي به تحصيل در هنرستان ملي موسيقي پرداخت و سپس در دانشگاه تهران فراگيري موسيقي را در مقطع كارشناسي ادامه داد و بين سالهاي 52 تا 57 نيز در مركز حفظ و اشاعه موسيقي به تحصيل در مقطع كارشناسي ارشد پرداخت. ايشان تاكنون كنسرتهاي بسياري در داخل و خارج از كشور اجرا كرده كه از آن جمله ميتوان به اجراي كنسرت موسيقي در مقر سازمان ملل متحد در نيويورك در سال 1994 براي معرفي موسيقي ايران همراه با خوانندگي حسام الدين سراج اشاره كرد.ك/4 620/695
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 112]