تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 19 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):حريص از دو خصلت محروم شده و در نتيجه دو خصلت را با خود دارد: از قناعت محروم است و در...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805834144




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

10 حادثه مهم دینی در سال 2010


واضح آرشیو وب فارسی:پرشین وی:
صدور فتوايي از سوي رهبر معظم انقلاب اسلامي ايران، حضرت آيت الله سید «علي خامنه اي» در عدم جواز توهين به عايشه، همسر پيامبر (ص) واکنش مثبتي را در بين اهل تسنن و شيعه در برداشت و همگان از اين عمل استقبال نمودند.به گزارش شیعه آنلاین، سال 2010 میلادی نیز مانند سال‌های گذشته شاهد حوادث و رخدادهای مهمی بود. این سال شاهد 10 حادثه ديني بزرگ با پشت صحنه هاي سياسي در جهان اسلام و مسيحيت بود. آنچه در پي مي آيد، مروري است بر مهمترین حوادث دیني که در طول یک سال گذشته میلادی در گستره جهان روي داده و مستند بر ارزيابي هاي کارشناسان و گزارشهای مطبوعات غربي و عربي از جمله مجله «تايم» آمريکايي، در خصوص مهمترين حوادث ديني جهان در سال 2010 به شمار رفته است.


1- دعوت کشيش آمريکايي براي قرآن سوزي: دعوت «تيري جونز» کشيش کليسايي در ايالت فلوريداي آمريکا خود را جهت برگزاري «روز جهاني قرآن سوزي» در سالگرد روز 11 سپتامبر سر و صداي زيادي در رسانه‌ها ايجاد کرد و اين حادثه به عنوان برجسته ترين حادثه ديني سال 2010 شناخته شده است. اين حادثه طوفان اعتراضات گسترده اي را بر ضدّ سوزاندن قرآن کریم از سوي مراکز و مؤسسات اسلامي و مسيحي برانگيخت که همگي نسبت به اين عمل ننگين، ابراز انزجار و نفرت نموده و اين کشيش افراط گرا را از عاقبت شوم سوزاندن این کتاب مقدس و الهی به سبب افزايش تشنج بين مسلمانان و مسيحيان در سراسر جهان بر حذر داشتند.


2- ساخت مرکز اسلامی در گراند زيرو: پروژه ساخت يک مرکز اسلامي در منطقه معروف به «گراند زيرو» در نزيکي محلّ برج هاي دو قلوي تجارت جهاني که در روز 11 سپتامبر مورد حمله قرار گرفت - به سبب بحث و مشاجراتي که در پي داشت - از حوادث برجسته سال 2010 شناخته شده است. بر حسب نظرسنجي‌ها کمتر از 60 % آمريکايي‌ها با ساخت اين مرکز اسلامي مخالف بودند. در همین حال «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا نیز با استناد بر قانون آزادي مدني کشورش، حقّ مسلمانان در ساخت اين مرکز را تأييد کرد، در حالي که بازماندگان قربانيان حملات 11 سپتامبر به سبب يادآوري خاطره دردناک آن حملات، به شدّت با ساخت اين مرکز مخالف بودند.


3- رشد اسلام هراسي در اروپا: در 12 ماه گذشته عليرغم تلاش بسياري از مسلمانان ميانه رو براي نزديک کردن افکار و گفتگوي مستمر با کشورها و مراکز مختلف اروپايي، موج اسلام هراسي در غرب اروپا رو به افزايش نهاد. از جمله بارزترين تحرّکاتي که در اين سال رخ داد، ادامه فشار عليه پوشيدن حجاب و نقاب بخصوص در غرب اروپا بود و از جديدترين اين موارد اسپانيا بوده که قانوني در ممنوعيت پوشيدن نقاب در اماکن دولتي وضع کرد. فرانسه اولين دولت اروپايي بود که ممنوعيت پوشين نقاب در اماکن دولتي را اجرا نمود و راه را براي اسپانيا، هلند، دانمارک، انگليس و بلژيک باز کرد.


4- تعيين دکتر «احمد طيب» به عنوان رئیس جدید الأزهر: پس از درگذشت «محمد سید طنطاوي» رئیس سابق دانشگاه الازهر مصر، تعيين دکتر «احمد طيب» به عنوان رئیس و شيخ الازهر در ماه مارس ميلادي از برجسته ترين حوادث ديني جهان اسلام بود.از آنجا که وي بر اهميت پر رنگ کردن نقش اسلام ميانه رو در حلّ بحران‌ها تأکيد دارد، برخي تحليلگران انتصاب وي را نقطه تحول بزرگي در ايفاي نقش فعال الازهر در حوادث داخلي و جهاني دانستند.


5- واکنش گروه هاي شيعي در ردّ توهين به عايشه: صدور فتوايي از سوي رهبر معظم انقلاب اسلامي ايران، حضرت آيت الله سید «علي خامنه اي» در عدم جواز توهين به عايشه، همسر پيامبر (ص) واکنش مثبتي را در بين اهل تسنن و شيعه در برداشت و همگان از اين عمل استقبال نمودند. به گفته کارشناسان مختلف، صدور این فتوا که در لحظه‌ای بسیار حساس انجام شد، مانع وقوع جنگ طایفه‌ای میان شیعیان و اهل سنت در کشورهای مختلف اسلامی به ویژه در خاورمیانه شد. گفتنی است شیخ «یاسر الحبیب» روحانی کویتی تبار در ماه رمضان گذشته با برگزاری مراسمی سالمرگ «عایشه» در حسینیه‌ای در لندن، خشم شدید اهل سنت سراسر جهان را برانگیخت.


6- اظهارات ضد اسلامی کشيش مصری: کشیش «پيچوي» دبير مجمع مقدّس و مرد شماره دو کليساي مسیحیان قبطي در مصر در ماه سپتامبر گذشته طی اظهاراتی خشم شدید مسلمانان را برانگیخت. وی در اظهارات خود مسلمانان را ميهمانان مصر ناميد و مسیحیان قبطی را صاحبان اصلی این کشور نامید. وی همچنین در آياتي از قرآن کریم در نفي به صليب کشيده شدن مسيح عليه السلام تشکيک کرد. اين اظهارات وی انتقادات گسترده اي را در بين مسلمانان مصر برانگيخت.


7- مهمترین خبر جهان مسیحیت: امّا در جهان مسيحيت، قضيه تحت فشار بودن مسيحيان خاورميانه، اولويت مذاکرات اسقف هاي خاورميانه در نشست مشترک ايشان با اسقف هاي واتيکان بود. در ديگر کنفرانس هاي مسيحيان در اين سال، کشيشان مسيحي در مورد کاهش جمعيت مسيحيان خاورميانه و هجرت تعداد بي شماري از آنان در اثر فشارهاي سياسي و يا زندگي مخفيانه آنها هشدار دادند.اين اسقف‌ها اوضاع اجتماعي تهديد کننده در عراق و عدم ثبات سياسي در لبنان را از عوامل هجرت مسيحيان خاورميانه برشمردند. گفتنی است تنها بر اثر یک انفجار در کلیسای «مریم عذرا» بغداد، بیش از 300 مسیحی عراقی کشته و زخمی شدند.


8- واتيکان و رسوايي در قضيه کودک آزاري کشيشان کليسا: مطبوعات سراسر جهان، ماه مارس 2010 گزارشاتي در خصوص صدها مورد کودک آزاري مربوط به تجاوز جنسي به کودکان که کشيشان کليسا در ايرلند، بلژيک و برخی دیگر کشورها مرتکب شده بودند را فاش کردند اما عليرغم اين امر، روؤساي کليسا به راحتی از کنار این مسأله گذشتند و گویا چشم پوشي و اغماض را ترجیح دادند. در حالي که ناظران سياسي اين قضيه را از حساس ترين بحران هايي دانسته‌اند که در طول سال هاي اخير کليسا با آن مواجه شده است.


9- تأييد پاپ برای استعمال عايق ذکري: «پاپ بنديکت شانزدهم» رهبر واتيکان تا قبل از دو ماه پيش همواره استعمال عايق ذکري را ردّ مي کرد، اما حدود دو ماه پيش، برای اولین بار با تغيير موضع صريح خود، استعمال عايق را در برخي حالات شخصي، مانند ابتلا به ايدز تأييد کرد. تحليلگران اروپايي رأي جديد پاپ را تغييري بسيار مهم برآورد کردند؛ زيرا اين رأي از مبتلايان به ايدز در حال و آينده حمايت مي کند همچنين آن را تحولي در آراء کليساي کاتوليک که تا پيش از اين با هرگونه وسيله اي براي ممانعت از بارداري را «عملي شيطاني» مي دانست، برداشت کردند.


10- موافقت با ردّ يا قبول رتبه کاهن توسط زنان: براي اولين بار در تاريخ مسيحيت، نمايندگان کليساهاي انجيلي «پروتستاني خاورميانه» در سال 2010 بر خلاف عرف موجود در کليساهاي کاتوليک و ارتودوکس، بر حقّ زنان در قبول يا ردّ مرتبه کاهن براي شخصي معين در تمام کليساهاي کشورهاي خاورميانه و از جمله مصر، موافقت کردند.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پرشین وی]
[مشاهده در: www.persianv.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 352]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن