واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: ايرنا يکشنبه از کن گزارش داد در 11 روز گذشته که اين جشنواره ادامه داشت 19 فيلم در بخش مسابقه به نمايش درآمد که ظاهرا از بين اين فيلم ها سال ديگر ساخته مايک لي از انگليس و خدايان و انسان ها ساخته خاوير بووا از فرانسه از بخت بيشتري براي دريافت اين جايزه برخوردار هستند. اگرچه برخي از کارشناسان که تحولات جشنواره را دنبال کرده اند فيلم کپي برابر اصل ساخته عباس کيارستمي را نيز شايسته عنوان برترين فيلم جشنواره شصت و سوم مي دانند، اما منتقدان اروپايي، انگليسي ها و فرانسوي ها را در اين زمينه در اولويت مي دانند. اين مسئله وقتي جدي تر مي شود که عليرغم آنکه مديريت کن سرمايه گذاري ويژه اي براي استفاده سياسي از بازداشت جعفر پناهي کرده و از او به عنوان شاگرد کيارستمي براي داوري دعوت کرده بود، اما در نشست خبري کيارستمي درباره فيلمش، طرح اين مسئله به صورت برنامه ريزي شده، تنها دلخوري و غافلگيري کيارستمي را به همراه داشت و حتي او در پاسخ به سوالي درباره دستگيري اين کارگردان ايراني تاکيد کرد: خبر دارم قرار است به زودي آزاد شود. در همين رابطه شمقدري نيز در متن نامه به ژيل ژاکوب دبير جشنواره کن نوشت: «جاي تأسف دارد که اظهار کنم جنجالهاي ? روز گذشته درباره پرونده قضايي آقاي پناهي اغراقآميز و سناريويي از قبل طراحي شده بود. بايد به اطلاع برسانم پيرو تلاشهايي که داشتهايم مراحل دادرسي پرونده آقاي پناهي به پايان رسيده و اميد زيادي است که به زودي آزاد شود.» امسال مسئله تحريم نيز متوجه جشنواره کن شد، به نحوي که وزير فرهنگ ايتاليا بواسطه پذيرفتن يک فيلم ضدايتاليايي در کن، اين جشنواره را تحريم کرد. جشنواره کن که سال گذشته نيز مرجان ساتراپي کارگردان فيلم ضدايراني پرسپوليس را به عنوان داور برگزيده بود، در سال هاي اخير با رويکرد آشکار به مسايل سياسي از اعتبار حرفه اي خود در نزد سينماگران دنيا کاسته است. از سوي ديگر، تب و تاب نداشتن جشنواره امسال از نکات مهم اين رويداد هنري فرانسه و جهان بود که عواملي مثل خاکستر آتشفشان ايسلند، اختلال در پرواز هواپيماها و نيز وضعيت بد اقتصادي جهاني را در آن دخالت داشتند. مايکل داگلاس بازيگر سينماي آمريکا درباره فيلم هاي مستند گفت: وضعيت بد است. اين امر نشانه خوبي براي آينده نيست. زان بروکز که منتقد فيلم است و براي روزنامه گاردين چاپ انگليس نقد مي نويسد، گفت: اگرچه کن امسال سال پرتوجهي را نداشت اما اين جشنواره همچنان يکي از مهم ترين جشنواره هاي فيلم جهان است. به هر حال اگر حاشيه هاي سياسي اين جشنواره نبود، شايد توجه ويژه اي بدان برانگيخته نمي شد در اينجا نگاهي به برترين هاي جشنواره کن از آغاز قرن بيستم مي افکنيم: رقصنده در تاريکي ساخته لارس فون ترير سال 2000 اتاق بچه ساخته ناني مورتي سال 2001 نوازنده پيانو ساخته رومن پولانسکي سال 2002 فيل ساخته گوس فان سانت سال 2003 فارنهايت 11/9 ساخته مايکل مور سال 2004 بچه ساخته ژان پي ير داردان سال 2005 بادي که جو هارا تکان داد ساخته کن لوچ سال 2006 4 ماه، 3 هفته و 2 روز ساخته کريستيان مونگي سال 2007 شيشه ساخته لوزان کانته سال 2008 روبان سفيد ساخته مايکل هانه که سال 2009 لازم به يادآوري است که عباس کيارستمي نيز در سال 1997 به خاطر فيلم طعم گيلاس با يک فيلم ساز ديگر به طور مشترک برنده نخل طلايي شد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 288]