واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: از جمله اين اقدام ها احداث ديوار حايل و شهرك سازي است. تازه ترين عمليات شهرك سازي مربوط به جمعه گذشته است كه وزارت مسكن رژيم صهيونيستي ساخت 240 باب واحد مسكوني در دو شهرك را براي يهوديان به مزايده گذاشت و بنيامين نتانياهو رييس كابينه اين رژيم مزايده را تاييد كرد. او همچنين به تازگي ادعا كرده در صورتي كه فلسطينيان‘ اسراييل را به عنوان كشور قوم يهود به رسميت بشناسند، تعليق ساخت شهرك هاي يهودي نشين را براي يك دوره كوتاه مدت ديگر تمديد خواهد كرد. حكومت خودگردان فلسطين ‘ كشورهاي عربي و اسلامي و حتي برخي كشورهاي غربي درخواست نتانياهو را مغاير فرصت ها و تلاش ها براي از سرگيري مذاكرات متوقف شده ميان رژيم صهيونيستي و فلسطينيان دانسته اند. از ديگر اقدام هاي سران رژيم صهيونيستي براي يهودي سازي فلسطين تبليغ گسترده و ادعاي آنان در مورد تعلق شهر بيت المقدس به يهوديان بوده و اين در حالي است كه يهود هر زماني كه در اين شهر بوده در واقع اقليتي بيش نبوده است. از منظر تاريخي‘ قدس از هزاران سال تا قرن نوزدهم ميلادي در اختيار كنعاني ها و نوادگان آنان يعني فلسطيني ها و ديگر پيروان آيين توحيدي مانند مسيحيان بوده است. صهيونيست ها و گروهي از يهوديان در قرن هاي 18 و 19 ميلادي روي آوردن به سمت و سوي فلسطين و قدس شريف را آغاز كردند كه اين امر به صدور قانون ممنوعيت ورود آنان به قدس از طرف امپراتوري عثماني منجر شد. شمار اقليت يهود در فلسطين و بيت المقدس به تدريج و در قرن 19 ميلادي پس از مهاجرت يهوديان روسيه و برخي كشورهاي اروپايي به فلسطين رو به ازدياد نهاد اما آنان نتوانستند ساكنان اصلي اين سرزمين و اين شهر را بطور كلي از آن جا طرد كنند. در آغاز قرن بيستم ميلادي با سقوط و تجزيه ي امپراتوري عثماني و سپس تسلط انگليس بر فلسطين‘ دامنه مهاجرت يهوديان از شوروي و لهستان كه بيش ترين جمعيت يهود در جهان را در خود جا داده بودند‘ افزايش چشمگيري يافت. در دهه ي دوم قرن بيستم با انتشار اعلاميه ي معروف بالفور نخست وزير وقت انگليس‘ انگليسي ها به صهيونيست ها وعده تاسيس كشور قوم يهود دادند و آنان را به سفر به فلسطين و قدس تشويق كردند. پس از آن يعني دهه هاي سوم تا پنجم قرن بيستم و بعد از جنگ دوم جهاني‘ موج مهاجرت صهيونيست ها با هدف غصب تدريجي فلسطين و بيت المقدس و با شعار سرزمين بدون ملت براي ملت بدون سرزمين گسترش يافت و رژيم صهيونيستي در سال 1948 تاسيس شد. در همان سال شهر قدس به وسيله جامعه ملل كه زير نفوذ غربي ها بخصوص انگليسي ها بود به دو بخش تقسيم و بخش شرقي آن به فلسطيني ها واگذار شد اما در جريان جنگ 1967 ميلادي‘ رژيم صهيونيستي بخش شرقي قدس را هم اشغال كرد. اكنون اين رژيم مي كوشد با اخراج فلسطيني هاي مسلمان و مسيحي ساكن بخش شرقي قدس و نيز با شهرك سازي براي صهيونيست ها سيطره خود را بر اين شهر كامل كند و اجازه ندهد در آينده كشور مستقل فلسطين به پايتختي بخش شرقي قدس‘ كه شعار و هدف حكومت خودگردان است‘ در عمل تحقق يابد. يكي ديگر از اقدام هاي رژيم اشغالگر قدس براي يهودي سازي فلسطين و قدس‘ شكستن حرمت مسجدالاقصي است كه در وسط اين شهر قرار دارد و حفاري در زير و پيرامون اين مسجد براي دستيابي به آثار ادعايي يهوديان و صهيونيست ها است. رژيم صهيونيستي براي شكستن حرمت مسجدالاقصي ابتدا در سال 1969 يك صهيونيست تندرو به نام دنيس دوهان را وادار كرد كه با يورش به داخل اين مسجد‘ محراب آن را به آتش بكشد. همچنين اين رژيم براي تحقق بخشيدن به هدف خود يعني يهودي سازي كامل فلسطين و قدس‘ قانون اداره اين شهر را نوشت و صادر كرد و در سال 1980 پارلمان رژيم صهيونيستي كنيست قانون قدس بزرگ به عنوان پايتخت اسراييل را از مرحله تصويب گذراند. از زمان تصويب اين قانون تاكنون برنامه ساخت و توسعه قدس بزرگ‘ جذب مهاجران يهود از اروپا و آفريقا و اسكان آنان در بيت المقدس آغاز و انجام شده است و هنوز طرح هاي شهرك سازي پيرامون قدس و نيز در كرانه ي باختري رود اردن به طور مستمر تصويب و اجرا مي شود. آريل شارون وزير وقت مسكن و شهرسازي رژيم صهيونيستي در سال 1990 طرح هاي مختلف شهرك سازي ارايه كرد و به عمليات ساخت اين شهرك ها در كرانه باختري و اطراف قدس شتاب بيش تري داد. به اعتقاد بي اساس صهيونيست ها و بر اساس طرح خطرناك آنها مرز شمالي قدس بزرگ‘ رام الله و جنوب آن الخليل و شرق آن تپه هاي مشرف بر اريحا در كرانه باختري خواهد بود و مسجدالاقصي نيز بايد ويران و به جاي آن معبد سليمانساخته شود. آنان به بهانه اين كه مسجد الاقصي بر روي ويرانه هاي معبد سليمان ساخته شده است‘ مكرر تبليغ مي كنند كه بر خلاف تسلط اسراييل بر شهر قدس‘ معبد ياد شده همچنان در اختيار آنان نيست. در اين ارتباط شارون در سپتامبر سال 2000 ميلادي همراه گروهي از نظاميان و صهيونيست هاي راست گرا و تندرو‘ چكمه پوش وارد حرم مسجدالاقصي شدند و اين حرمت شكني آتش انتفاضه ي مسجد الاقصي را شعله ور كرد. بدون ترديد آن انتفاضه سبب شد كه افكار عمومي جهان و منطقه خاورميانه به روحيه نژادپرستي و سياست توسعه طلبانه صهيونيست ها پي ببرند. صهيونيست ها در فروردين 1384 نيز تصميم به هجوم دوباره به مسجدالاقصي گرفتند كه با حضور 15 هزار فلسطيني در اين مسجد و اعلام حمايت عده يي از مسلمانان جهان از آنان‘ اين اقدام بي نتيجه ماند. تحقيق**1459**1358
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 247]