واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش خبرنگار راديو و تلويزيون ايرنا، عليرضا رئيسيان در نشست نقد و بررسي سريال تاريخي و فاخر در چشم باد افزود: در فرهنگ مملکت ما معمولا به ندرت اتفاق ميافتد که افراد شاخص در جريانهاي هنري پرورشدهنده افراد ديگر باشند. مسعود جعفريجوزاني يکي از کساني است که تاثير بسيار مهمي روي افرادي که تربيت کرده، گذاشته است. وي اظهار داشت: بنده اين افتخار را دارم که جزو اين افراد باشم. اگر شما به سينماي ايران بعد از انقلاب نگاه کنيد، محمد آلادکوش، تورج منصوري، محمود کلاري و هماکنون امير کريمي از جمله کساني هستند که توسط جعفريجوزاني در سينما رشد يافتهاند. کارگردان چهل سالگي ادامه داد: من اصلا فکر نميکردم که امير کريمي بتواند چنين قاببندي، نور، حرکات دوربين و فيلمبرداري يکدست و تراز اولي را در اين سريال اجرا کند، دليل اين امر آن است که جعفريجوزاني به سينما و تکنيکهاي آن آشنايي و شناخت کامل دارد و چون اين شناخت را دارد با اعتماد افراد را تربيت ميکند. رئيسيان يادآور شد: اين کار بسيار دشواري است که شما به افرادي که ميخواهند وارد عرصه سينما و هنر شوند اعتماد کرده و آنها را پرورش و رشد دهيد. من مطمئنم اگر تهيهکنندگي در چشم باد برعهده افرادي چون مسعود جعفري جوزاني بود، ساخت اين اثر دو سال به طول مي انجاميد. وي با بيان اينکه عمق ميدان، چيدمان و حرکات نفرات در پلانهاي شهرک هيچکدام تصنعي نيست، خاطر نشان کرد: اصلا به نظر نمي رسد که اين افراد سياهي لشکر ها هستند. متأسفانه در سينماي ايران سياهيلشکر حرفهاي نداريم و اکثرا کار خود را بلد نيستند. کارگردان فيلم سينمايي سفر توضيح داد: اين نظم، انضباط و زيبايي در کار فقط با محوريت فردي مثل جعفريجوزاني اتفاق ميافتد. اين نويسنده و کارگردان از ساير عوامل سازنده سريال در چشم باد چون امير کريمي، احمد رمضان زاده، حسينيوند و استاد حسين عليزاده که موسيقي فوقالعاده زيباي او در اين سريال و فضايي که او به لحاظ ايجاد يک تم اصيل که با فواصل موسيقي ايراني ولي به شکل ارکسترال اتفاق افتاد تا لحظات شاعرانه تکسازها، بسيار درخشان و منحصربهفرد بود، تشکر و قدرداني کرد. ** کارگردان در تمام مراحل توليد يک اثر حضوري فعال دارد حاجي مشهدي نيز در ادامه با اشاره به اينکه همه اينها را بايد به حساب خلق و خوي معلمي آقاي جعفريجوزاني گذاشت، گفت: عشق اين معلم اين است که در آينده بالندگي همه افرادي که روزي با آنها کار کرده را ببيند. ضمن اينکه جوزاني عضو کانون مدرسان ايراني سينماي است و جواز تدريس در آمريکا را نيز دارد. وي با بيان اينکه کارگرداني فقط به معني سر صحنه بودن و هدايت عوامل نيست، اظهار داشت: کارگردان قبل، در حين انجام کار و بعد از توليد آن نيز نقش مهمي دارد و به همين دليل به نظر من کارگردان در انتخاب فضاها، انتخاب بازيگران، هدايت بازيها، تعامل با فيلمبردار و تدوينگر حضور دارد و حضور يا عدم حضور خود را در اين مراحل به اثبات ميرساند. ** تحقيق سنگ اول ساخت يک اثر تاريخي است مسعود جعفري جوزاني درباره طراحي لباس اين مجموعه با اشاره به اينکه تا سال 1330 دکمههايي که امروزه به اين شکل در بازار است، موجود نبود، گفت: حتي درباره اين دکمهها تحقيق شد که با صدف درست ميشدند و پهنتر بودند و اگر دقت کنيد در فيلم نيز قابل مشاهده است. حتي گاهي بچهها به شوخي ميگفتند که جوزاني کار را به خاطر يک دکمه تعطيل کرده، اما خودشان هم ميدانستند که اين موضوع چقدر اهميت دارد. اين کارگردان با بيان اينکه تحقيق و پژوهش براي ساختن يک کار تاريخي سنگ اول و ستون اول طراحي فيلمي است که ميخواهيم آن را بسازيم، خاطر نشان کرد: اگر ما اين کار را انجام ندهيم، نميتوانيم فيلم را درست بسازيم و اگر ستون اول غلط بنا شود، مابقي ستونها نيز غلط گذاشته خواهد شد. همينطور چنانچه از ابتدا بدون تحقيق و يا حتي با تحقيق جهتدار ستوني را بنا کنيم، تا پايان کار فرمايشي و دروغ جلوه خواهد کرد و دروغ بوي مشمئزکنندهاي دارد که هر عامي آن را درک ميکند. جوزاني در خصوص باورپذير بودن گريم برخي از شخصيت ها در دوران جواني و پيري توضيح داد: امروز افتخار ما در ايران افتخار اين است که تکنيک در امر گريم تا حد زيادي پيشرفت کرده و گريمورهايي داريم که اگر بهتر از گريمورهاي جهان نباشند، کمتر نيستند. وي افزود: پيوست اهميت بسيار زيادي در فيلم داشت. ما نسبت به شخصيت مان که پير شده، کار را شکل مي دهيم. براي مثال نادر شخصيتي است که اهل مشروب و خوشگذراني است و به خودي خود زير چشمانش آويزان و حتي پوستش پيرتر از برادرش ميشود که در فيلم هم رعايت شد. کارگردان فيلم سينمايي يک مرد يک خرس ادامه داد: سعيد ملکان به دليل مشغله کاري نتوانستند ما را در آمريکا همراهي کنند و ما مجبور شديم که از گريمورهاي خارجي دعوت به همکاري کنيم. اولين سوالي که گريمور آمريکايي از ما پرسيد اين بود که اين آدم چگونه زندگي ميکرده است، چقدر مشروب ميخورده و از چه طبقهاي بوده است؟ سپس بر اساس جوابهايي که ما به آنها ميداديم چهره آن شخصيت ها را گريم مي کردند. ** حرف و عملکرد مسئولان فرهنگي کشور متفاوت است جوزاني با بيان اينکه سينماي ايران در جايگاه ويژه جهاني قرار گرفته، تصريح کرد: اما سينماي ما از اين جهت که مسئولان امور فرهنگي کشور حرف و عملکردشان متفاوت است زيان ميبيند. در حرف ايدهها و اهداف بلندي دارند، ولي در عمل به دون پايهترين افراد بدون پشتوانه سواد و انديشه پروانه ساخت داده اند و سواد را يک وسيله تزئيني براي کارگردان مي دانند. به عبارت ديگر اين عمل موجب سقوط صنعت سينما شده است. نويسنده و کارگردان در چشم باد با اعلام اينکه هزينه ويژوال افکت اين کار در آمريکا و ايران برابر بود، گفت: ترجيح داديم وقت بيشتري براي اين کار صرف کنيم اما تمام کارهاي مجموعه در ايران انجام شود، چرا که در چشم باد يک پروژه ملي محسوب شده بود و همه عوامل آن ايراني بودند. ** سينما به عنوان يک صنعت توسط دولت به رسميت شناخته شود کارگردان يک مرد يک خرس با اعلام اينکه در 100 و اندي سالي که سينما وارد اين مملکت شده 30 تا 40 سال سينما به معناي واقعي وجود داشته است، اظهار داشت: در همين 30 تا 40 سال ما تيزهوشاني داشتيم که نسبت به اين تکنيک آگاهانه عمل کردند ولي متاسفانه دولت هيچوقت ما را به عنوان يک صنعت نپذيرفته است. جوزاني افزود: سينما شعر و نقاشي نيست که من بتوانم در خانه خود آن را بهطور خصوصي اجرا کنم. سينما يک توليد جمعي است که کليه عناصر از متفکرين جامعه هستند. به دليل همين ويژگي، امروز پوستر فرهنگي هر جامعهاي در دنيا سينماي آن جامعه است. سينما بايد به عنوان يک صنعت توسط دولت به رسميت شناخته شود. ** شخصيت هاي حاشيه در اين مجموعه اهميت دارند حاجي مشهدي در ادامه گفت: شخصيتپردازي در يک کاري که نقشهاي پرشمار دارد، به همان ميزان هم دشوارتر است. اين کار هم شخصيتها و حتي تيپهاي متنوع دارد و به همين دليل دشواري آن مضاعف ميشود. يعني خود شخصيتها و تيپها در اين مجموعه قابل تأمل است. اين منتقد فيلم و مدرس سينما ادامه داد: ضمن اينکه اين شخصيت ها در يک زندگي طبيعي و عادي وجود دارند و ما نميتوانيم مثلاً يک گاريچي يا يک روزنامهفروش و يا يک رهگذر را حذف کنيم. اين موضوعي بود که کارگردان و دستيار کارگردان روي آن تمرکز داشتند. همچنين در پردازش شخصيت ها، فراز و فرودهاي لازم اعمال شده است. وي اضافه کرد: استفاده از بازيگران حرفهاي که هرکدام يک پيشينه شخصي و يک کارنامه ذهني براي مخاطبان تلويزيوني و سينمايي ما ايجاد کردهاند، نبايد بهگونهاي باشد که مردم باز هم همان شخصيتها را از اين بازيگران ببينند، بلکه بايد يک شخصيت کاملا متفاوت از پيشينه اين بازيگران نمايش داده شود و در اينجا اينگونه هم هست. ** در چشم باد در ساختار سينمايي ساخته شده است رئيسيان در خصوص ساختار سينمايي اين مجموعه گفت: اجراي اينگونه آثار، معمولا با تسلط کارگردان در جنبههاي شخصيتپردازي، بازي گرفتن و ديالوگ بوده، يا در بخشهاي حادثهاي نمايش و درام تاريخي سريال و يا در لحظات سکون و سکوت است. وي با اشاره به اينکه در مجموعه در چشم باد هر سه فرآيند وجود دارد، اظهار داشت: يعني در يک جا ديالوگهاي بسيار درخشان و بهيادماندني از زبان شخصيت اصلي يا از زبان ديگر شخصيتها اتفاق ميافتد، در يکجا زندگي وجود دارد که براي شما خيلي ملموس و غيرتصنعي است، مانند ورود خانواده ايراني به تهران بعد از قضاياي جنگل، پخش اعلاميه و بخش هاي حادثه اي. ** در آثار جوزاني نگاه حماسي توام با باورهاي ديني ديده مي شود حاجي مشهدي در پايان سخنان خود به نکاتي اشاره کرد که اگر در مجموعه رعايت مي شد در چشم باد را به يک سريال کم نقص تر تبديل مي کرد. وي در اين ارتباط به توانايي هاي بالقوه و بالفعل مسعود جعفري جوزاني در مقام نويسنده و کارگردان اشاره کرد و گفت: طولاني شدن زمان توليد اين مجموعه که خود معلول تغيير تهيه کنندگان آن است، به کار لطمه مي زند. البته اگر امکانات و عوامل به درستي در اختيار وي قرار مي گرفت ممکن بود ساخت اين کار دو سال به طول مي انجاميد. اين منتقد فيلم و مدرس سينما اظهار داشت: گريم کامبيز ديرباز و پارسا پيروزفر در چند پلان در فصل آمريکا يک کم اغراق آميز بود. ضمن اينکه زيرنويس فصل آمريکا به گونه اي عمل شده بود که لااقل با عادت هاي ما سازگار نبود. وي در ارتباط با بازي ها گفت: بازي ها در مجموع خوب است ولي ضعف هايي در بازي بعضي از بازيگراني که خيلي هم چهره نيستند ديده مي شد. همچنين در برخي از سکانس ها، ديالوگ ها تا حدودي شعاري است که مقتضاي يک کار تاريخي و حماسي است. حاجي مشهدي افزود: برآيند کار و نگاه من به عنوان منتقدي که 30 تا 40 سال قلم زدم، اين است که اين کار، يک اثر دلنشين، اثرگذار و صميمي است و به لحاظ نگاه، دنباله نگاه مسعود جعفري جوزاني است در در مسير تندباد و به ويژه شير سنگي يعني باز يک جور نگاه حماسي و ملي گرايانه توام با ارزشها و باورهاي ديني و مذهبي در آن ديده مي شود. جوزاني در ادامه اين نشست گفت: شخصيت پردازي هاي اين فيلم را من از دل تاريخ خودمان درآوردم و اگر ضعفي در فيلم ديده مي شود، به من برمي گردد. ** اقدامي براي پخش در چشم باد در کشورهاي فارسي زبان صورت نگرفته است جوزاني در ارتباط با اقدامات انجام شده به منظور پخش اين سريال از تلويزيون کشورهاي فارسي زبان تاجيکستان و افغانستان و کشورهاي منطقه اظهار داشت: کشورهاي فارسي زبان زيربناي ايراني دارند و تمام آيين ها و عقايد مذهبي شان به ما بسيار نزديک است. وي افزود: متاسفانه طي سي سال گذشته نگاه ما به زيبايي شناسي غرب و فستيوال هاي آن معطوف بوده و همسايگان همفکرمان را از ياد برده ايم. درباره اين مجموعه هم عليرغم درخواست مستقيم وزير تلويزيون و سينماي تاجيکستان براي نمايش اين مجموعه، تاکنون هيچ اقدامي صورت نگرفته است. اين کارگردان ارزشمند کشور در پايان سخنان خود از همه عواملي که در ساخت اين مجموعه وي را همراهي کردند، تشکر و ابراز اميدواري کرد که در چشم باد مورد رضايت مردم عزيز ايران قرار گرفته باشد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 447]