تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 11 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خداشناس ترين مردم پر درخواست ترين آنها از خداست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798913066




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رژيم غذايي مخصوص مادر شما!


واضح آرشیو وب فارسی:برترینها: ماده غذايي كه تمام مشكلات شما را حل مي‌كند رژيم غذايي مخصوص مادر شما! يائسگي روند طبيعي در زندگي زنان است كه گريزي از آن نيست. در واقع شايد بتوان با استفاده از روش‌هاي موثر اين روند را به تعويق انداخت اما در نهايت گريزي از آن نيست. تغذيه درست مي‌تواند در كاهش تاثيرات جانبي اين دوره اثر‌گذار باشد.
برترین مجله اینترنتی ایران


يائسگي روند طبيعي در زندگي زنان است كه گريزي از آن نيست. در واقع شايد بتوان با استفاده از روش‌هاي موثر اين روند را به تعويق انداخت اما در نهايت گريزي از آن نيست. عوامل و نشانه‌هاي يائسگي چندان قابل تغيير نيستند، با اين حال تغذيه درست مي‌تواند در كاهش تاثيرات جانبي اين دوره اثر‌گذار باشد. در عين حال غذاهايي كه شما مي‌خوريد نه تنها مي‌توانند رسيدن به دوره يائسگي را به تاخير بيندازد بلكه پس از يائسگي و تا سال‌ها بعد هم نمي‌گذارند بدن شما چندان درگير بيماري‌هايي مثل پوكي استخوان، چاقي، تعرق زياد و... شود. در طول دوران يائسگي شما مي‌توانيد با توجه به رژيم غذايي‌تان تمام مواد مغذي را كه بدن نيازمند آن است را تامين كنيد و در اين ميان نقش آهن و كلسيم را نبايد دست‌كم بگيريد، 2 ماده‌اي كه اغلب زنان جهان با كمبود آن در بدن‌شان مواجه هستند و همين كمبود عواقب خطرناكي را با خود به همراه مي‌آورد.

  كلسيم را دست‌كم نگيريد هر سال بايد دست‌كم 2 بار آزمايش كلي بدهيد و در اين ميان آزمايش خون را دست كم نگيريد. در اغلب موارد نخستين چيزي كه در آزمايش خون مشخص مي‌شود كه بدن شما با كمبود آن روبه‌رو است، كلسيم است. متاسفانه اغلب زنان كمبود كلسيم در بدن‌شان را حتي در سال‌هاي جواني هم دست‌كم مي‌گيرند و براي همين هم در دوران يائسگي با انواع و اقسام مشكلات استخواني روبه‌رو مي‌شوند. به ياد داشته باشيد، با نوشيدن يا مصرف 2 تا 4 بار محصولات لبني در روز مي‌توانيد كلسيم بدن‌تان را به آساني تامين كنيد. شما براي رسيدن به كلسيم لازم نيست نقشه گنج داشته باشيد بلكه كافي است يخچال تان را از ماهي، پنير، ساردين، كلم بروكلي، شير، ماست و پنير پر كنيد. البته اگر سن شما بالاي 50 سال است بايد دقت كنيد كه در روز حداقل هزار و 200 گرم كلسيم به بدن شما برسد. حداقل 8 ليوان نوشيدن مقدار زياد آب سبب مي‌شود كه عناصر معدني موجود در بدن شما هميشه به اندازه استانداردي بماند، با اين حال نمي‌توان براي نوشيدن آب اندازه‌اي را مشخص كرد. زيرا ميزان آبي كه بدن شما در طول روز لازم دارد كاملا بستگي به آب‌و‌هوا و غذايي كه در آن روز خورده‌ايد دارد. با اين حال قاعده‌هاي كلي به ما مي‌گويند كه در طول روز حداقل بايد 8ليوان آب بنوشيد.

آهني باشيد خوردن 3 وعده غذا در روز كه حاوي منابع اصلي آهن باشد مي‌تواند به شما كمك كند تا هيچ‌وقت با كمبود آهن مواجه نباشيد و متوسل به قرص‌هاي آهن نشويد. آهن در گوشت قرمز، مرغ، ماهي و تخم مرغ، سبزي‌هاي برگ‌سبز، آجيل، دانه‌ها و محصولات غني‌شده بسيار يافت مي‌شود. خوردن حداقل 3 وعده از غذاهای غنی از آهن در روز كمك خواهد كرد تا اطمینان پيدا كنيد كه به اندازه كافی آهن در رژیم غذایی روزانه‌تان هست.  ميزان توصیه شده برای آهن در زنان مسن‌تر 8 میلی‌گرم در روز است.

راز غذاهاي فيبردار 20 گرم فيبر چيزي است كه بعد از 50‌سالگي حتما بايد در رژيم غذايي روزانه يك زن گنجانده شود. براي تامين فيبر در رژيم غذايي‌تان مي‌توانيد با گنجاندن نان‌هاي سبوس دار، غلات،  برنج و ميوه‌هاي تازه و سبزي‌هايي همچون كاهو به آساني اين ماده را در بدن‌تان تامين كنيد. استفاده از سبزي‌ها و ميوه‌هاي تازه يكي از راه‌هاي سالم ماندن و سر حال بودن در دوران يائسگي است. بهتر است به‌خودتان يادآوري كنيد كه براي خوردن ميوه و سبزي تازه لازم نيست اندازه تعيين كنيد. حداقل 2 تا 4وعده ميوه بخوريد و 5 تا 6 وعده  هم سراغ سبزي‌ها برويد. بهترين روش هم تعيين كردن زمان‌هاي مشخص براي ميان‌وعده‌هايي است كه شامل سبزي‌ها و ميوه‌ها مي‌شوند. برچسب‌ها را بخوانيد براي يك زندگي سالم روش‌هاي ساده‌اي وجود دارد. وقتي چرخ خريد را در فروشگاه برمي‌داريد، حتما عينك مطالعه‌تان را هم همراه‌تان ببريد. همه برچسب‌هايي كه روي مواد‌غذايي وجود دارند را بخوانيد. سعي كنيد سراغ غذاها و ميوه‌هاي تازه برويد. زياد از كنسرو‌ها در رژيم غذايي‌تان استفاده نكنيد و سعي كنيد تا مي‌توانيد غذاهايي را كه شامل مواد نگهدارنده هستند را حذف كنيد.

چای سبز را جایگزین كافئین كنیدچای سبز غنی از آنتی‌اكسیدان است. برای سلامت و استحكام استخوان‌ها مفید است و می‌تواند یكی از نوشیدنی‌های محبوب شما شود. نوشیدن چند فنجان چای سبز در روز، خطر سكته مغزی را تا 69 درصد كاهش می‌دهد. در عین حال به دلیل تركیبات آرامش‌بخش گیاهی كه در چای سبز نهفته است شما می‌توانید به‌گونه‌ای طبیعی با افسردگی دوران یائسگی كنار بیایید. برای رفع گر گرفتگی و تعرق شبانه كافئین را از برنامه غذایی خود حذف كنید. در واقع با جایگزین كردن چای سبز به جای قهوه و توجه به یكی دو نكته همچون استفاده كمتر از غذاهای ادویه‌دار و خوردن سبزی و میوه بیشتر و غذا خوردن چند ساعت پیش از خواب و نرفتن به رخت‌خواب با معده پر، شب‌های راحتی را خواهید داشت. نفخ یكی از علائم شایع است كه در يائسگي به سراغ زنان می‌آید. برای كنترل این بیماری غذاهای گازدار مثل حبوبات و نوشیدنی‌های گازدار مثل نوشابه را از فهرست برنامه خود حذف كنید.حواس‌تان به عقربه باشد هر قدر وزن شما به استاندارد نزديك‌تر باشد به همان اندازه كمتر در خطر بيماري‌ها و خطرات دوران يائسگي قرار مي‌گيريد. سعي نكنيد در سن بالاي 50 سال متوسل به رژيم‌هاي غذايي سخت شويد بلكه بهترين روش اين است كه سعي كنيد، چربي‌ها را از وعده‌هاي غذايي حذف كرده و جايگزين‌هاي سالم‌تري براي چربي‌ها بيابيد. اگر تصميم به استفاده از رژيم‌هاي لاغري داشتيد حتما سراغ يك متخصص تغذيه برويد و با او مشورت كنيد، زيرا گرفتن رژيم در اين سنين به انجام آزمايش‌هايي پيش از آغاز رژيم نيازمند است. در واقع یكی از مشكلات اساسی زنان در این دوران افزایش وزن است. با افزایش سن نیاز به انرژی كاهش می‌‌یابد كه این خود ناشی از كاهش فعالیت‌های فیزیكی و كاهش توده ماهیچه‌ای است كه نهایتا باعث كاهش متابولیسم می‌شود. به اعتقاد بسیاری متخصصان دلیل این امر نوسان در سطوح هورمونی و كاهش استروژن است. در دوران پیش از رسیدن به یائسگی كه ۵تا۱۰سال طول می‌كشد به تدریج استروژن كاهش پیدا می‌كند و تخمك‌گذاری نامنظم می‌شود. در برخی خانم‌ها افزایش فقط چند كیلوگرم به وزن بدن می‌تواند شرایط سختی برای آنان ایجاد كند. حتی برای آن دسته از خانم‌هایی كه دچار افزایش وزن نمی‌شوند، حفظ وزن به همان صورت كار مشكلی است. رعایت رژیم غذایی خاص به تنهایی پاسخگوی این مشكل نیست بلكه تغییر شیوه زندگی و انجام ورزش در كاهش وزن نقش مهمی دارد. با ورزش توده ماهیچه‌ای بدن بیشتر شده و متابولیسم افزایش می‌یابد و از افزایش وزن جلوگیری می‌شود.

گنجينه‌اي به نام سويادر كنار همه این نكته‌هایی كه با رعایت‌شان می‌توانید دوران یائسگی راحت‌تری داشته باشید، باید گنجی را هم به آشپزخانه‌تان اضافه كنید، منبعی كه می تواند سلامت زندگی شما را در نیم قرن دوم زندگی‌تان تامین كند؛ این محصول چیزی نیست جز سویا، یكی از ارزان‌ترین مواد غذایی جهان كه متاسفانه از سوی بسیاری از زنان در رژیم‌های غذایی نادیده گرفته می‌شود.  سويا مواد مغذي با ارزشي مانند پروتئين دارد. پروتئين سويا اسيد‌آمينه‌هاي ضروري مورد نياز بدن را تامين مي‌كند. هنگامي كه سويا به همراه برنج مصرف مي‌شود، پروتئين آن با پروتئين فرآورده‌هاي گوشتي برابري مي‌كند، درحالي‌كه ميزان كلسترول و چربي آن پايين است.  مواد موجود در سويا از سرطان‌هاي وابسته به هورمون مانند سرطان سينه و سرطان پروستات جلوگيري مي‌كنند. از ديگر اثرات مهم سويا، كاهش عوارض ناشي از يائسگي از جمله گرگرفتگي است. معمولا براي كاهش اين عارضه در اين دوران،  داروهاي هورموني تجويز مي‌شود. سويا موادي دارد كه بدون ايجاد مشكلات ناشي از استروژن (هورمون زنانه كه در داروها هم هست) حالت گر گرفتگي را در خانم‌ها كاهش مي‌دهد. البته براي داشتن اين اثر بايد سويا به‌طور مداوم مصرف شود.  در دوران قبل از يائسگي هم بسياري از زنان دچار بعضي اختلالات هورموني مي‌شوند. بررسي‌ها نشان داده، مصرف سويا در اين دوران نيز، مي‌تواند سطح هورمون بدن زنان را تنظيم كند.  سويا مي‌تواند از پوكي استخوان دوران يائسگي جلوگيري كند. تحقيقات نشان داده است كه سويا اثر محافظتي روي سطح استخوان حيوانات دارد ولي اين موضوع صد‌در‌صد ثابت شده نيست.  سويا در درمان واژنيت موثر است كه يك التهاب دستگاه تناسلي و از ناراحتي‌هاي شايع اين دوران است. علت واژنيت كاهش سطح هورمون استروژن است و تا حدودي با اثرات مشابه هورموني مواد موجود در سويا،  اين عارضه بر طرف مي‌شود.  از مصرف محصولات سويا هيچ‌گونه عارضه خطرناكي گزارش نشده است، مگر افراد كمي كه امكان دارد به سويا حساسيت داشته باشند و در اين صورت بايد از مصرف آن خودداري كنند.  مشكلات قلبي – عروقي از ديگر عوارض دوران يائسگي است. بررسي‌ها ثابت كرده، سويا مي‌تواند از بيماري قلبي- عروقي جلوگيري كند. همچنين سویا رشد مو را بهبود می‌بخشد و برای پوست هم مفید است. شاید بهتر باشد به جای خوردن تنقلات بی‌خاصیت، سویای بو داده مصرف كنید با این كار از میزان گر گرفتگی كاهش می‌یابد. باز نشر اختصاصی: مجله اینترنتی Bartarinha.ir
برترین مجله اینترنتی ایران





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برترینها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 588]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن